Jump to content

Luidsprekers Voor Op Een Ayon Firestorm (30W Set)

Porcino
 Share

Recommended Posts

Naar aanleiding van een vraag van Duck Twacy toch maar even zitten denken en ja, de tijd is rijp voor nieuwe speakers :-) Om een beetje gerichter te kunnen zoeken wil ik jullie uitnodigen om eens mee te denken: Welke speakers zou je op jouw shortlist zetten voor op een 30W SET? Ik heb zo lang mij niet meer met koopaudio bezig gehouden dat ik echt niet meer weet wat er allemaal gemaakt wordt. Budget wil ik mij nog maar even niet mee bezig houden. Eerst eens horen wat er kan :-)

Om de draad te openen twee van mijn eigen kandidaten:

Blumenhofer

Ik heb deze op de audioshow in Rotterdam - Cafe de Engel gehoord en ze hebben mij een heel goede indruk achter gelaten. Snel, dynamisch, goed gearticuleerd. Ik wil deze graag eens beter gaan luisteren. Weet iemand waar deze gevoerd worden in de buurt van Arnhem?

Ayon

Op deze zelfde show heb ik bij Jan Horstman van HollandLink de Ayon Goshawk geluisterd. Ook een fantastische speaker om te zien en samen met de 62B versterker ook heerlijk om naar te luisteren. Het laag vond ik wel wat bonkig, maar misschien is dat de ruimte wel geweest. Ook op de shortlist dan maar :-)

Voor HifiPlaform heb ik een nieuwe Blumenhofer, de Tempesta 17 getest. Misschien is dat iets voor je.

Zelf heb ik Millon Phantom op mono buizen van 60 Watt per stuk, dat gaat prima.

Je zult heel veel verschillende adviezen krijgen.

Ik vond de zoektocht, die een klein jaar heeft geduurd, erg leuk. (beurzen, shows, winkels). Altijd eerst thuis proberen.

Bij de meeste forumleden ben je vast thuis welkom!?

Allereerst zou ik vragen: wat is het voor een 30W set? 2x 15 Watt buizenversterkertje of de 2x30 W Pass? 

In het eerste geval zou ik altijd de bewuste versterker meenemen en daarop de luidsprekers beluisteren. Want het impedantieverloop en vooral het rendement zijn erg van invloed. Dat laatste moet niet onder de 90 dB komen. Dat halen maar weinig luidsprekers (vooral de fabriekscijfers niet geloven! Als er al een serieweerstand met de tweeter zit dan is het echt geen 90 dB!) Er is bijvoorbeeld maar één 20cm. luidspreker op de wereld die de 90 dB op een fatsoenlijke manier haalt. Het kunnen dus zeker geen kleine monitoren zijn.

De Blumenhofers komen zeker in aanmerking, alhoewel je je moet afvragen of je daar op de lange duur wel blij mee bent gezien de kleuring en de hype, die ook weer over gaat. Grote Tannoys idem dito (alleen geen hype). Mijn ervaring is dat je je op een bepaald moment toch gaat ergeren aan kleuring, waardoor je bepaalde opnames gaat mijden. En je smaak kan ook veranderen. Draai eens Patti Labelle of Luther Vandross op flinke sterkte. Als het ergens pijn doet dan moet je oppassen!

Het gaat om de Ayon Firestorm http://www.ayonaudio.com/resources/previous-line/amplifier/firestorm.html.

Zoals je kan zien is het een klein buizenversterkertje, met maar een 30W Single Ended Triode, met 50W piek per kanaal :wub: . Nu heb je met luistervolume op een 88dB luidsprekertje krap an 5 W nodig dus dat zit wel goed. Inderdaad, zolang het impedantieverloop maar een beetje gunstig is. Helaas is de 45 kilo een handicap bij het meenemen dus thuis luisteren is het devies. 

Zelf heb ik Mussorgsky als testplaat (Fritz Reiner / Chicago Symphonic / RCA Red Seal) en heb gelukkig nog redelijk jonge oortjes. Ik moet er dus nog een 40 jaar mee en hoor helaas akelig veel.

Aangezien het godsonmogelijk is om ueberhaupt in een woonkamer een ongekleurde 20Hz neer te zetten heeft het voor mij geen zin mij op dat laatste octaaf te fixeren. Ik hoef dus niet het laagste laag, maar wel datgene wat er is, moet loepzuiver, dynamisch, strak en met alle timbre en microdetails. Een goed hoornsysteem kan je dat geven, net als een goede monitor (maar laat de Avantgardes en dergelijken alstublieft links liggen!). Ik heb overigens prima 16ohm 17cm breedbanders welke een gedeelte van het spectrum (8000-19.000Hz) prima 94dB 1W/1m halen in een standaard testbaffle. Je bedoelt te zeggen, in het "volle" bereik 90dB, maar goed ik snap je. 

Hoi Vintage, even gekeken, PP naar ik zie? Ik heb wel behoefte om een vooroordeel ontkracht te horen worden dus ben zeker geïnteresseerd om eens te komen luisteren. Back in '99 ooit eens PP gehoord (Kingdom (?)) op een ouwe 'echte' Luxman. Toen werd ik er niet koud of warm van, maar goed toen had ik zelf nog de JBL 2000Ti :blink: als droomspeaker. Tijden veranderen gelukkig ;-)

VdV UL-40 heb ik ook, met KT66 in triode van CEC en 6N6P als stuurbuis. Koppel-C is Russische PIO en wel heb ik de gehele voeding over gedaan. Die is wel zo rot met die gemeenschappelijk kathodeweerstand en een onderbemeten trafo...

De King is inderdaad een totaal andere luidspreker dan de huidige speksteenkasten. Maar daarvoor geldt ook, er komt nooit meer uit dan wat je er stopt.

Zo heb ik eens Klipsch hoekhoorns op kleine 5 W buizenversterkertjes gehoord. Dat klonk prima en ging snoeihard. Maar ook de Heresy is zo'n speaker met een hoog rendement. Die van Jitze, speelden ook zeer goed op een kleine buizenversterker. Maar het laag is dan wel een stuk minder. Maar wanneer je ze dwars in een woonkamer kunt opstellen is dat waarschijnlijk geen probleem.

:)

De King is inderdaad een totaal andere luidspreker dan de huidige speksteenkasten. Maar daarvoor geldt ook, er komt nooit meer uit dan wat je er stopt.

Zo heb ik eens Klipsch hoekhoorns op kleine 5 W buizenversterkertjes gehoord. Dat klonk prima en ging snoeihard. Maar ook de Heresy is zo'n speaker met een hoog rendement. Die van Jitze, speelden ook zeer goed op een kleine buizenversterker. Maar het laag is dan wel een stuk minder. Maar wanneer je ze dwars in een woonkamer kunt opstellen is dat waarschijnlijk geen probleem.

Hans, opmerking van Versterkertje is beetje understatement ;-) Sap zat, het is performance-wise een van de grootste single ended versterkers te koop...

Op de grote Klipschhorn van Henk eens Ayon gehoord en dat was ronduit machtig. Alleen om nu gelijk 4m3 woonkamer op te offeren aan speakers ;-)

VdV UL-40 heb ik ook, met KT66 in triode van CEC en 6N6P als stuurbuis. Koppel-C is Russische PIO en wel heb ik de gehele voeding over gedaan. Die is wel zo rot met die gemeenschappelijk kathodeweerstand en een onderbemeten trafo...

De UL-40S2 lijkt er op. Maar is toch flink anders.  Kijk maar eens heel goed ;) 

Ik heb er 2.  1 helemaal koper met alle denkbare opties en koperfolie koppel condensatoren en een met zoveel mogelijk zilver.

Die boxen van mij kun je met élke versterker aansturen.  Ook transistoren of andere halfgeleiders  of iets wat daar tussen zit .

Kom maar langs en neem je favoriete muziek mee, ik kan nagenoeg elk medium afspelen.

Groet,

Jack

Die boxen van mij kun je met élke versterker aansturen.  Ook transistoren of andere halfgeleiders of iets wat daar tussen zit .

Nu maar je mij toch wel erg nieuwsgierig naar wat voor andere halfgeleiders dan transistoren je op het ook hebt waar je fatsoenlijk een versterker mee kunt bouwen... :huh:

Allereerst zou ik vragen: wat is het voor een 30W set? 2x 15 Watt buizenversterkertje of de 2x30 W Pass? 

In het eerste geval zou ik altijd de bewuste versterker meenemen en daarop de luidsprekers beluisteren. Want het impedantieverloop en vooral het rendement zijn erg van invloed. Dat laatste moet niet onder de 90 dB komen. Dat halen maar weinig luidsprekers (vooral de fabriekscijfers niet geloven! Als er al een serieweerstand met de tweeter zit dan is het echt geen 90 dB!) Er is bijvoorbeeld maar één 20cm. luidspreker op de wereld die de 90 dB op een fatsoenlijke manier haalt. Het kunnen dus zeker geen kleine monitoren zijn.

De Blumenhofers komen zeker in aanmerking, alhoewel je je moet afvragen of je daar op de lange duur wel blij mee bent gezien de kleuring en de hype, die ook weer over gaat. Grote Tannoys idem dito (alleen geen hype). Mijn ervaring is dat je je op een bepaald moment toch gaat ergeren aan kleuring, waardoor je bepaalde opnames gaat mijden. En je smaak kan ook veranderen. Draai eens Patti Labelle of Luther Vandross op flinke sterkte. Als het ergens pijn doet dan moet je oppassen!

Voor mij kleuren niet alle hoornluidsprekers. Ik heb zowel goede- als slechte systemen gehoord. Een hoorn kan erg direct klinken.

Ik heb hoorn monitoren, Zingali's Overture 2s, op een MvdV UL402SP. Ik woon bij de in de buurt blijkbaar  ;) , je kunt altijd komen luisteren. Deze Zingali's zijn niet meer nieuw te koop, wellicht 2e hands?

2012%20Set%201.jpg

Zijn toch ook transistoren? Maar geeft niet :D

Kun je beter onderscheid maken tussen klasse-A en klasse-(A)B vwb transistorversterkers ;)

Ja hoor. :)  

Toch vind ik een Fet een bijzonder mooi component. 

De versterker waar ik nu naar luister zit er vol mee en hij klinkt top. 

Ik heb hoorn monitoren, Zingali's Overture 2s, op een MvdV UL402SP. Ik woon bij de in de buurt blijkbaar  ;) , je kunt altijd komen luisteren. Deze Zingali's zijn niet meer nieuw te koop, wellicht 2e hands?

2012%20Set%201.jpg

Das zeker een leuke set die je daar hebt staan, ook herkenbaar in combinatie met de UL40-S! Gelderland is in mijn geval Arnhem (Rheden).

Nog een Zingali fan 

http://musicroomnewsdesk.blogspot.be/2013/07/a-visit-to-zingali-acoustics.html#!/2013/07/a-visit-to-zingali-acoustics.html

heb ze zelf niet gehoord, maar je wordt er wel nieuwsgierig van. Lees wel elders dat ze nogal kamer kritisch zijn

Nog een Zingali fan 

http://musicroomnewsdesk.blogspot.be/2013/07/a-visit-to-zingali-acoustics.html#!/2013/07/a-visit-to-zingali-acoustics.html

heb ze zelf niet gehoord, maar je wordt er wel nieuwsgierig van. Lees wel elders dat ze nogal kamer kritisch zijn

Ik heb ze ooit een keer gehoord op de VAD, en vond toen de grotere broer (2 bas speakers, één onder en één boven de hoorn) beter klinken in de ruimte daar. Deze verzopen daar een beetje. Maar eigenlijk altijd al een Zingali fan geweest, sinds ik ze heb gehoord bij shows van Wim van Kranen. En thuis klinken ze heerlijk live, hoewel hoge tonen soms een beetje aan de speakers plakken. Maar dat kan ook door de kamer komen, wellicht op te lossen met diffusors of Akotherm of zo. Of door de opname.

Goed, er is nog wel wat te doen dus, hoewel ik ondanks het (financieel) downgraden mijn beste set ooit heb staan. En het lijkt steeds beter te gaan klinken. Óf ik wen steeds meer aan de set, óf de oren gaan steeds verder achteruit  :blink:  :(  :angry:  ;) .

En nu weer even luisteren naar Radio Paradise  :wub:  :wub:  :wub:

Hoi René, kan het zijn dat je mij een PB gestuurd hebt? Als ik de PB's wil lezen krijg ik een leeg tabblad... Is gedurende komend weekend een gaatje te vinden?

Rechtsboven tandwieltje instellingen compatibiliteit mode... waarschijnlijk ook Explorer 11. (net geleerd :D )

• Members

...

Blumenhofer

Ik heb deze op de audioshow in Rotterdam - Cafe de Engel gehoord en ze hebben mij een heel goede indruk achter gelaten. Snel, dynamisch, goed gearticuleerd. Ik wil deze graag eens beter gaanluisteren. Weet iemand waar deze gevoerd worden in de buurt van Arnhem?

...

Tja, wat is in de buurt... Alle modellen zijn beschikbaar, de Fun 10, 13 en FS3 bij AUDIO21 in Wapenveld, de Fun 17 en Big Fun 20 bij Novus in Kampen, de Big Fun 17 bij Audio aan Zee in Den Helder, de Tempesta's, FS2, Gioia en Gran Gioia bij A10Audio in Amsterdam en de FS1 bij STS en binnenkort in Buren bij AUDIO-Life. Zo is alles door het hele land heen te beluisteren.

...

De Blumenhofers komen zeker in aanmerking, alhoewel je je moet afvragen of je daar op de lange duur wel blij mee bent gezien de kleuring en de hype, die ook weer over gaat.

...

En waar is deze wijsheid op gebaseerd? Juist een Blumenhofer kleurt absoluut niet! En van die Hype, daar merk ik anders niet zo veel van hoor. Misschien bedoel je: Goed vertegenwoordigd in Nederland?