Porcino Posted 28 november 2013 Author Report Share Posted 28 november 2013 Hallo Arden, Goed te horen dat Blumenhofer zo goed vertegenwoordigd zit! Wat raad jij mij aan om eens te gaan proefluisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 29 november 2013 Members Report Share Posted 29 november 2013 Beste Porcino,dat hangt er vanaf welke modellen jouw voorkeur genieten. A10 heeft 3 ruimtes met een totaal verschillende akoestiek en zeker een karakter- en vermogen gelijkende versterker in huis voor een goede orientatiesessie, AUDIO21 hetzelfde op een wat kleinere schaal, Novus Audio heeft een fantastische akoestiek in zijn ruimte, maar demonstreert alleen met streaming. Bij allen kun je echter altijd je eigen versterker meebrengen en indien gewenst een afspraak in de avond maken.Wil je er echt een uitje van maken met partner is AUDIO21 absoluut een aanrader, deze heeft op dezelfde lokatie ook een Bed&Breakfast (midden in het bos) en biedt daarmee het Hifi arrangement (voor de partner is er eventueel ook een Welness in de buurt). Bij aanschaf is het verblijf in de B&B geheel kostenloos! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 november 2013 Report Share Posted 29 november 2013 De King is inderdaad een totaal andere luidspreker dan de huidige speksteenkasten. Maar daarvoor geldt ook, er komt nooit meer uit dan wat je er stopt. Zo heb ik eens Klipsch hoekhoorns op kleine 5 W buizenversterkertjes gehoord. Dat klonk prima en ging snoeihard. Maar ook de Heresy is zo'n speaker met een hoog rendement. Die van Jitze, speelden ook zeer goed op een kleine buizenversterker. Maar het laag is dan wel een stuk minder. Maar wanneer je ze dwars in een woonkamer kunt opstellen is dat waarschijnlijk geen probleem. Ik ben geen grote liefhebber van de Zingali's. Ik heb ze een paar keer aardig horen klinken, maar ook een paar keer onaardig. Toch wonderlijk dat je bij de beoordeling van één speaker rekening houdt met de aansturing en bij de ander daar achteloos aan voorbij gaat, gezien het hoge rendement en de daaruit voortvloeiende openheid zijn dit speakers die heel erg gevoelig zijn voor de aansturing. Een waarde oordeel uitspreken is op deze manier zoiets als de boodschapper neerhalen........ Overigens kan ik me herinneren dat je nogal onder de indruk was van de laagweergave die een buizenbakje in combinatie met een stelletje sinaasappelkisten wist te bewerkstelligen. Dat het anders is dan het geluid dat je nastreeft en waaraan je dus gewend was, is heel erg duidelijk gebleken, ook al gezien de opmerkingen hier boven. Over smaak valt niet te twisten, dus laat ik het hier maar bij :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 november 2013 Report Share Posted 29 november 2013 Het is onmogelijk om naar een luidspreker alleen te luisteren. Er is altijd apparatuur en akoestiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 29 november 2013 Report Share Posted 29 november 2013 Als akoestiek ook een criterium is zijn er niet zoveel plekken waar het goed luisteren is. Het is frappant om vast te stellen dat dealers van de duurste apparatuur het minst om akoestische verbeteringen lijken te geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 november 2013 Report Share Posted 29 november 2013 Toch wonderlijk dat je bij de beoordeling van één speaker rekening houdt met de aansturing en bij de ander daar achteloos aan voorbij gaat, gezien het hoge rendement en de daaruit voortvloeiende openheid zijn dit speakers die heel erg gevoelig zijn voor de aansturing. Een waarde oordeel uitspreken is op deze manier zoiets als de boodschapper neerhalen........ Overigens kan ik me herinneren dat je nogal onder de indruk was van de laagweergave die een buizenbakje in combinatie met een stelletje sinaasappelkisten wist te bewerkstelligen. Dat het anders is dan het geluid dat je nastreeft en waaraan je dus gewend was, is heel erg duidelijk gebleken, ook al gezien de opmerkingen hier boven. Over smaak valt niet te twisten, dus laat ik het hier maar bij :-) Hoi Jitze, al weer lang niks meer van je gehoord. Ik heb de Heresy's in meerdere huiskamers met meerdere apparatuur gehoord. Bij jouw in Amsterdam was het veruit het best. Maar daar stonden de luidsprekers over dwars in de ruimte en redelijk dicht tegen de muur. Dat ging qua laag prima, maar bij een andere audiokennis kwam er totaal geen laag uit. Hier konden de luidsprekers alleen in de lengte van de kamer staan. De Zingali's heb ik op verschillende beurzen gehoord. Meestal op buizenbakken door Wim van Kranen. Toch kan ik me nog een show herinneren waar hij ze niet goed klinkend kreeg (Groningen) en toen besloot om maar met de Diapasons te gaan draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 2 december 2013 Report Share Posted 2 december 2013 Nu ken ik deze speakers, ook de Zingali, nogal goed en durf ik te stellen dat je niet zomaar een uitspraak kunt doen over de speaker op basis van wat je te horen krijgt. Beiden laten vooral horen hoe het met de aansturing is gesteld, in de conclusies zou dat dan ook in elk geval hiervoor aandacht mogen zijn. En inderdaad komt het regelmatig voor dat daardoor heilige huisjes worden omgeworpen.......;-) Overigens, juist op basis van het laag gaat mijn voorkeur uit naar de Heresy, grote woofers zijn de basis voor een fatsoenlijke laagweergave, behoeden je voor allerlei kunstmatige ingrepen welke meer verwoesten dan je lief is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 december 2013 Report Share Posted 2 december 2013 Ik weet het even niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 december 2013 Report Share Posted 2 december 2013 Houden zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 december 2013 Report Share Posted 2 december 2013 Eigenlijk kun je nergens iets over zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 december 2013 Report Share Posted 2 december 2013 Koop gewoon een setje K2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 2 december 2013 Report Share Posted 2 december 2013 Onbegrijpelijk ? Ach dat begrijp ik nu wel weer, zeker op de dag dat een boodschapper een vonnis zal horen uitspreken. Ook in deze zaak - de bouwfraude - hebben de schuldigen zich allang vrijgekocht van vervolging tegen een fractie van hetgeen ze zich onrechtmatig hebben toegeëigend hebben, de boodschapper is onderwijl naar de knoppen geholpen, hopelijk wordt er vandaag recht gedaan. Zo is het ook nogal lastig/onmogelijk een oordeel te vellen over een luidspreker, hoe vaak je 'm ook gehoord hebt, zonder te weten welk een eisen er aan de aansturing dienen worden gesteld, zonder te weten wat de effecten zijn van de aansturing op het eindresultaat. Maar ook hier geloven we liever de sprookjes die over ons worden uitgestrooid, vooroordelen en gebrek aan kennis/inzicht worden door slimme marketing aangemoedigd. Er zijn veel minder goede versterkers, luidsprekers en allerlei andere apparaten dan we denken, vrijwel elke fabrikant past foefjes toe, denk hierbij aan vormgeving, gebruik van goedkope componenten, dit verhullend achter prachtige verhalen over technologische vooruitgang, vergelijk de uitgaven voor marketing maar eens met die voor productontwikkeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 december 2013 Report Share Posted 5 december 2013 No. long no. Hear Jitze. Hoop dat het goed met je gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 5 december 2013 Report Share Posted 5 december 2013 Jitze. Ik begrijp wat je bedoelt. Er zijn fabrikanten die iets goeds bouwen en vervolgens kijken waar op bezuinigd kan worden, zonder dat het teveel afbreuk doet. Op dit forum heb ik al wel eens aangegeven dat het uiteindelijk allemaal om geld gaat. Er zijn luidsprekerfabrikanten die aan b.v. Scanspeak vragen: welke drivers hadden jullie gedacht want wij hebben geen idee? Eigenlijk kun je slechts een oordeel vellen over een totaalset in een bepaalde akoestiek. En hoe zou die dan moeten klinken? Maar we gaan niet stoppen met onze hobby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 december 2013 Report Share Posted 5 december 2013 Als producten (welk dan ook) worden ontwikkeld wordt op het einde altijd gekeken of het met goedkopere onderdelen (bijna) even goed functioneert. Uiteindelijk zal het product toch verkocht moeten worden voor een acceptabele prijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 4 januari 2014 Author Report Share Posted 4 januari 2014 Gisteren een heerlijke luisteravond gehad bij René N. Om 19:30 stond ik er op de stoep met een kwartetje KT66 van Gold Lion, een paartje NOS 6N6P en een klein stapeltje CD's om de Zingali's eens te beluisteren. Grappig eigenlijk hoe ik steeds vaker hoor dat mensen ook met de UL40 spelen :-) De buisjes ingeprikt en de versterker laten opwarmen. De kathodeweerstand van de eindbuizen hebben we niet aangepast, maar orgineel gelaten. Nu begreep ik dat er een autobias circuitje in de versterker van René zit dus kan niet in detail treden. Er zal dus een 69mA gelopen hebben, behoorlijk meer dan de 56mA die ik thuis gebruik. In mijn oude proefnotities heb ik gevonden dat ik mijn UL40 versterker met de 69mA wat meer drive vond hebben, maar dat het geluid wat gekanteld was, het hoog was meer aanwezig. Bij René kon ik die conclusie niet echt trekken. We zaten redelijk dicht op de speakers, met een 2,5 meter zeker dichterbij dan hier thuis, maar toch was er een wondermooi en stabiel geluidsbeeld. Victor Demé speelde zijn gitaar virtuoos en de percussie liep zeker niet dicht. Het laag was iets minder gedetailleerd dan mijn eigen set thuis, maar wel snel, slank en redelijk diep. Alle instrumenten waren prima van elkaar te onderscheiden en mooi van hun natuurlijke glans en klank voorzien. Stemmen waren uitgewogen en schoon, natuurlijk van grootte en zeer verstaanbaar. Piano op Neil Young - Live at Massey Hall had schitterende naklank en boventonen wat de dynamiek betreft was het gewoon goed voor in de huiskamer. Geen excessen. Bij het koortje achter Steely Dan waren de stemmen los in de ruimte aan te wijzen en kon je de ritmetrein echt voelen gaan. Na uit de luisterstoel te zijn gestapt en een dikke meter verder naar achteren gelopen te zijn ontvouwde het stereobeeld zich nog meer. Daar waar het soms wat dikkig was vielen de drukke passages nu nog beter te volgen. Helaas wel ten koste van wat van de laagbeleving. Mijn steekwoorden: Snelheid, Schoon (geen kleuring), Transparant, Stemmen, Ritmisch, Meedrummen :-) René, ik wil je vanaf hier nogmaals hartelijk bedanken voor de gezellige en leerzame avond, ik heb genoten! P.S. De thuisreis ging vlekkeloos! Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 Dank voor de leuke recensie Porcino. Het was voor mij ook een hele leerzame avond, met name door de buizenwisseling.... Vanmorgen en vanavond weer met de eigen buizen geluisterd, en ik kom tot de conclusie dat ik de KT88 in totaal toch wat prettiger vind klinken. Wat dynamischer, behoorlijk meer laag, en tja, helaas wat minder verfijnd. Want dat waren de KT66'ers zeker: subtieler, meer detail, natuurlijker...... Nu merk ik ook, dat mijn vorige set, met de Electrocompaniet en de Thiels, gewoon wat slomer was. Ik wordt eigenlijk steeds blijer van deze set. Ook een nieuwe interlink tussen de voor- en eindversterker en 2 nieuwe digitale interlinks tussen de Sonos, CD-speler en de DAC (dank voor de tip Lestat!) hebben het geheel weer op een hoger plan getild. Neemt niet weg dat ik wel op zoek ga naar andere buizen voor de UL40. Die wat meer dat van de KT66 laten horen én de dynamiek en het laag van de KT88 hebben...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 Neemt niet weg dat ik wel op zoek ga naar andere buizen voor de UL40. Die wat meer dat van de KT66 laten horen én de dynamiek en het laag van de KT88 hebben...... Dat lijkt me niet eenvoudig René. Ik heb al een aantal buizen geprobeerd maar kom steeds weer op 6550 in triode. In Ultra Lineair is de 6550 net niet zo verfijnd als de KT88 die eigenlijk op het randje is in deze versterker. Maar in triode een fijne buis. Wat je ook kan doen je KT88 in triodes zetten. Dat is niet moeilijk, kijk maar in de handleiding. http://www.mennovanderveen.nl/nl/ul40-s2.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 januari 2014 Report Share Posted 5 januari 2014 Misschien ook een optie http://www.livefidelity.nl/index.php/luidsprekers/bastanis/matterhorn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 20 januari 2014 Author Report Share Posted 20 januari 2014 Dit weekeinde was weer enerverend: Ik heb mijzelf de opdracht gegeven de zolder, en dan met name mijn tweede audioset, op te ruimen en te verkopen. Van een Arcam Diva tuner via diverse phonotrappen en de Transrotor Porcino draaitafel kwam ik bij een aantal dozen met drivers uit mijn zelfbouwtijd. Man, wat heb ik mij daar op vergist. Zoveel spul in huis waar ik nooit meer wat mee ga doen. Zonde gewoon... Hé deze doos, wat zat daar ook al weer eens in? Verrek, een setje Sonido breedbanders met Alnico magneet. Das waar ook, dat had ik ook nog :-) Dan gaat het ook weer kriebelen, als ik toch ... en dan ... ? Einde van dit verhaal, ik heb een zagerij in het dorp wat hout laten zagen hiervoor: Dus binnenkort in dit Theater: de Sonido SFR-175-alnico-pcocc-flatwire! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 januari 2014 Report Share Posted 20 januari 2014 Ik heb hier nog nooit van gehoord, vertel eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 20 januari 2014 Report Share Posted 20 januari 2014 Zie ik daar de beroemde Tangband full range driver? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 januari 2014 Report Share Posted 20 januari 2014 Zie ik daar de beroemde Tangband full range driver? Nee toch? Dit de nu nog ietsje minder beroemde Sonido SFR175 Alnico uit Hongarije in een backloaded hornsysteem, nietwaar? http://www.sonido.hu/eng/diy.htm http://www.sonido.hu/adat_pdf/diy-sfr175-backloaded.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 21 januari 2014 Author Report Share Posted 21 januari 2014 Ha Spido, Klopt helemaal! Dit is inderdaad de Sonido SFR175. Ik heb deze units een tijd geleden in een impuls aangeschaft om er ooit nog eens wat mee te gaan doen, echter in de tussentijd getrouwd en een huis gekocht. Ook mijn meissie beloofd geen grote zelfbouwklussen meer te starten. Het duurt immers zo lang met teveel rotzooi. Oeps, Ik deed het weer De kasten zijn gezaagd uit twee platen 22mm 3-laags Premierplaat MDF van Medite, een heel prettige en veel sterkerer/stijvere MDF dan de gebruikelijke 1 laags van de bouwmarkt. Kosten: 150 euro incl zaagloon. Voor de afwerking wil ik antraciet structuur-HPL gebruiken. Na een aantal fineerklussen met onder andere Santos Palissander en kersen wil ik wel eens iets anders: http://www.iboma.com/materialen.asp?productID=1650&materiaal=natuurlijke%20materialen&merk=Oberflex&categorie=Textured%20wood Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 januari 2014 Report Share Posted 21 januari 2014 Dit weekeinde was weer enerverend: Ik heb mijzelf de opdracht gegeven de zolder, en dan met name mijn tweede audioset, op te ruimen en te verkopen. Van een Arcam Diva tuner via diverse phonotrappen en de Transrotor Porcino draaitafel kwam ik bij een aantal dozen met drivers uit mijn zelfbouwtijd. Man, wat heb ik mij daar op vergist. Zoveel spul in huis waar ik nooit meer wat mee ga doen. Zonde gewoon... Hé deze doos, wat zat daar ook al weer eens in? Verrek, een setje Sonido breedbanders met Alnico magneet. Das waar ook, dat had ik ook nog :-) Dan gaat het ook weer kriebelen, als ik toch ... en dan ... ? Einde van dit verhaal, ik heb een zagerij in het dorp wat hout laten zagen hiervoor: Dus binnenkort in dit Theater: de Sonido SFR-175-alnico-pcocc-flatwire! Herkenbaar verhaal en veel leuker om zelf iets te bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts