Jump to content

Alternatieve Materialen Voor Luidsprekerbehuizingen

spido
 Share

Recommended Posts

Leerzaam, maar ik zie nog geen betegelde mdf kast in mijn kamer staan. Roept wel de vraag op waarom 99 procent van de LS nog steeds van MDF is. Krijg je dat ook al bijna maximaal.

Wat was het probleem van dat Aerolam eigenlijk. Die Celestion indertijd leek me wel wat.

Carl,

Dat Aerolam lijkt mij niet geschikt.

Ik heb zelf eens platen Aerolam-achtig materiaal gemaakt. 20 mm aluminium honingraat met aan twee zijden Twaron in epoxy erop.

Ik heb net even een testje gedaan met die plaat. Tegen mijn oorgehouden en toen voor de speaker luisteren. Plaatje weer weg en er weer tegen. Bijna geen verschil te horen, hoogstens een verandering in klankkleur. Het laat geluid dus nagenoeg onbelemmerd door. En dan dempt de Twaron ook nog wat. Als je daar een kast van maakt krijg je het geluid van binnen de kast er gewoon weer bij.

Een soort gesloten open baffle misschien?

Wel erg stijf trouwens zo'n plaat.

Groet,

Leobus

Een soort gesloten open baffle misschien?

Een hele stapel steenwol vlak achter een electrostaat werkt heel aardig. Een luidspreker "kast" van dikke viltmatten, gevuld met steenwol doet het ook leuk met een breedband driver. Dit is het soort dingen waar ik op doelde dat stijheid alleen nodig is om de speaker op z'n plek te houden.

Beste Seed7,

Nee, de behuizing is er om het mogelijk te maken druk op te bouwen.

Daartoe wordt een fysieke scheiding gemaakt tussen de geluidsgolven die aan de voorzijde en die aan de achterzijde van de (bas)luidspreker worden opgewekt.*

Zonder zo'n scheiding treedt "akoestische kortsluiting" op.

Geen kast? Geen bas!

Geen goede kast? Geen goede bas!

*

(...) Most loudspeaker systems consist of drivers mounted in an enclosure, or cabinet. The role of the enclosure is to provide a place to physically mount the drivers, and to prevent sound waves emanating from the back of a driver from interfering destructively with those from the front; these typically cause cancellations (e.g., comb filtering) and significantly alter the level and quality of sound at low frequencies. (...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker

(...) Een luidspreker is meestal gemonteerd in een kast (box). De luidsprekerconus zelf is meestal verborgen achter een dun doek. De kast heeft tot doel om het geluid dat door de achterzijde van de conus wordt uitgestraald, tegen te houden. Anders zou dit geluid ongewenst interfereren met het geluid dat aan de voorzijde afgestraald wordt, en zouden (lage) tonen met een golflengte groter dan de afstand tussen de voor- en achterzijde (gemeten om de luidspreker heen) van de luidspreker uitgedempt worden (akoestische kortsluiting). (...)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker

Beste Seed7,

Nee, de behuizing is er om het mogelijk te maken druk op te bouwen.

Daartoe wordt een fysieke scheiding gemaakt tussen de geluidsgolven die aan de voorzijde en die aan de achterzijde van de (bas)luidspreker worden opgewekt.*

Zonder zo'n scheiding treedt "akoestische kortsluiting" op.

Geen kast? een natuurgetrouwe bas!

een kast? Geen goede bas!

Ik heb je post even aangepast. Er zaten wat foutjes in de tekst, geeft niet kan de beste gebeuren. :D

Een hele stapel steenwol vlak achter een electrostaat werkt heel aardig. Een luidspreker "kast" van dikke viltmatten, gevuld met steenwol doet het ook leuk met een breedband driver. Dit is het soort dingen waar ik op doelde dat stijheid alleen nodig is om de speaker op z'n plek te houden.

Interessant. En dan de luidspreker bij de magneet vastmaken i.p.v. bij de korf. Want daar zet de kracht op af.

Als de akoestische kortsluiting dan tot een onhoorbaar niveau is teruggebracht is de missie geslaagd.

Die rechthoekige kasten creeeren alleen maar nare staande golven. Die hoor je voornamelijk door het materiaal heen (let maar op de grafiekjes). Flink dempen dus met steenwol.

Alleen: de meeste (kleine) luidsprekers vereisen een opgesloten pakketje lucht dat als een veer op de conus werkt om extreme uitslagen te voorkomen en vaak zelfs nog een extra helmholzresonator (basreflex) voor het laagste oktaaf.

(...) Als de akoestische kortsluiting dan tot een onhoorbaar niveau is teruggebracht is de missie geslaagd. (...)

Beste Threshold,

Akoestische kortsluiting is per definitie onhoorbaar, want het leidt tot ontbrekend geluid.

En ontbrekend geluid kun je niet horen, want het ìs er stomweg niet...

Overigens is voor het elimineren (volledig dempen) van lage frequenties op afluisterniveau heel wat méér nodig dan een pakketje viltmatten.

Viltmatten achter een electrostaat kunnen alleen de hoge frequenties in storend "achterkantgeluid-in-tegenfase" dempen.

Maar tegen akoestische kortsluiting kunnen ze niets uitrichten.

Een flink pak minerale wol zal zorgen voor verliezen in het geluid aan de achterzijde, ook in het laag. Omdat de voortplantingssnelheid van geluid in minerale wol lager is dan in lucht, zal het er bovendien voor zorgen dat de kortsluitafstond virtueel iets vergroot wordt. Op basis hiervan durf ik te voorspellen dat je wat meer laag overhoudt op deze manier. Heeft iemand op het forum ervaring met een dergelijke configuratie?

Hmm, dat is maar marginaal, hooguit een procent of 10 - 15. Onder meer laag (of beter: Lager laag :D) versta ik toch minstens een half octaaf.

Het is maar wat je wilt. Wil je een perfecte reproductie van het originele geluid in natuurkundige/technische zin of wil je gewoon een lekker geluid waarvan je genieten kunt? Tussen die twee is het verband maar beperkt.

Beste Martijn,

De enige manier waarop dit een héél klein beetje zou kunnen werken, is het combineren van een groot klankscherm rond de luidspreker (evt. in combinatie met kamerwand(en), -hoek(en)) met een dik pakket vilt achter de luidspreker.

Back to the Fifties!  :P

SFB_merged.jpg      

Tannoy_+1.jpg

http://www.troelsgravesen.dk/vintage.htm

http://truefi.blogspot.nl/search/label/Tannoy%20speakers

Overigens, op laatstgenoemde site nog een aardig voorbeeld van "alternatief kastmateriaal":

double+horn11.jpg

Beste Threshold,

Akoestische kortsluiting is per definitie onhoorbaar, want het leidt tot ontbrekend geluid.

En ontbrekend geluid kun je niet horen, want het ìs er stomweg niet...

Overigens is voor het elimineren (volledig dempen) van lage frequenties op afluisterniveau heel wat méér nodig dan een pakketje viltmatten.

Viltmatten achter een electrostaat kunnen alleen de hoge frequenties in storend "achterkantgeluid-in-tegenfase" dempen.

Maar tegen akoestische kortsluiting kunnen ze niets uitrichten.

Het ontbréken van bepaalde oktaven is wél hoorbaar :D. Het is een existentiele vraag. Is het Niets denkbaar? Nee, je kunt je dat niet voorstellen. Verder dan het Niet-iets komen we niet. Bestaat het Niets daarom ook niet? :confused:

Maar over het algemeen heb je natuurlijk gelijk. Het was maar een theoretische overpeinzing van mijn kant: even terug naar de basis, waarom hebben we een kast nodig. Om vervolgens te concluderen dat het in de praktijk nog steeds moeilijk zónder kan.

Vandersteen doet wel een poging in deze richting, maar dat wordt verder door weinigen gecopieerd.

vandersteen3asig.jpg

Beste Threshold,

Is de (sub)basluidspreker van de Vandersteen 3A Signature dan niet een 10" naar achteren gerichte woofer in een geheel gesloten kast (drukkamer, acoustic suspension)?

En wordt het luchtige karakter van de illustratie niet veroorzaakt door de "cut away" die de interne constructie zichtbaar maakt?

(...) In most physical respects, the Vandersteen Model 3A is identical to its predecessor. A cutaway photo reveals four drivers and three separate sub-enclosures—the bottom of which is the largest, for the rear-facing 10" driver that Vandersteen refers to as an "Active Acoustic Coupler." It is, as the name implies, actively driven [though it shares some of the characteristics of a passive radiator—Ed.]. Since the AAC is designed to cover primarily the range below 35Hz, I would be inclined to call it an integral subwoofer; but perhaps Vandersteen chose to give it another designation to distinguish it from the company's dedicated, outboard subwoofers. (...) 

(...) The 3A nonetheless handled with aplomb everything from the bass drum on Enya's "The Long Ships," from Watermark (Geffen 9 24233-2), to the deepest bass passages on "Napalm for Breakfast," from The Apocalypse Now Sessions (Ryko RCD 10109) (originally released on LP by Wilson Audio). 

However, the introductory drumstrokes on the Jurassic Park soundtrack (MCA MCAD-10859) did cause the speaker to break up at realistic—though not unreasonable—levels. The drumstrokes didn't cause the woofer to bottom, but did result in a distorted, fluttery sound until I turned down the volume to a level that degraded the sheer visceral impact of the piece. I wouldn't expect this to be a problem in a smaller listening room (mine has a volume of about 5000 cubic feet. I have found this particular passage to be a problem for other loudspeakers—including the Infinity Epsilons when they're driven with insufficient bass power. (...)

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/128/index.html

Vandersteen moet jou toch zeer bekoren Spido, of had het dan Vanderspeksteen moeten heten?

Wat mij op het volgende brengt: er is hier wel eens vaker over jouw identiteit en je betrokkenheid bij Perfect Performer gespeculeerd. Ligt de oplossing wellicht in je nickname? Namenlijk:

SPeksteen

Is

De

Oplossing........ :D

Je begeeft je hier wel op speculatief glad ijs, Spido kan jaloers zijn op je vondst :lol: Maar het zit toch anders... lang voordat hij het bestaan van speksteen ontdekte bezigde hij zijn naam al. Zou zeggen, duik eens in de annalen. van het forum:

Spido hoeft niet jaloers zijn, sterker nog; hierbij schenk ik hem het copyright. :)

Trouwens ook onder posts van Spido uit 2003 staat de link naar perfectperformer. Of wordt dit automatisch onder al je posts geplaatst?

Maar in 2003 bestond Perfect Performer al. De luidsprekers waren alleen nog niet van speksteen. We hebben bij Erik Klijnsmit nog eens een demo van die multiplex luidsprekers (King) gehad.

:)

Achso, ik dacht dat ze met speksteen begonnen waren.

Nee hoor, met betaalbaar topspul :D Overigens kom je in de eerste posts van weleer de naam Spiekerboer tegen, die destijds hier de Perfect Performer promootte. Maar die overleed helaas door een tragisch ongeval (iets met een motorfiets, takkenbossen en een tractor in een donker bos*). Zijn geest kon het forum echter niet loslaten en ging toen maar verder als Spido.

Dat waren nog eens tijden ;)

* Bron: Spido's eigen verslag hierover