Hans van Liempd Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Nee hoor, met betaalbaar topspul Overigens kom je in de eerste posts van weleer de naam Spiekerboer tegen, die destijds hier de Perfect Performer promootte. Maar die overleed helaas door een tragisch ongeval (iets met een motorfiets, takkenbossen en een tractor in een donker bos*). Zijn geest kon het forum echter niet loslaten en ging toen maar verder als Spido. Dat waren nog eens tijden * Bron: Spido's eigen verslag hierover Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Ik vind het jammer dat we niet tot een conclusie komen en vervolgens overgaan op een ander belangrijk thema namelijk de kastvorm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Ik denk dat er niet één conclusie is. Zo'n luidsprekerkast is toch een samenstel van verschillende vlakken en resonanties. Daar zijn best verschillende materialen mogelijk. Maar een bol b.v. lijkt mij de meest vervelende vorm voor een luidspreker. Wie ooit midden onder een koepel (zoals b.v. een planetarium) heeft gestaan, weet wat ik bedoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 ja das waar, super-akelig haha groet ps de pied piper gebruikte ooit de ad02160/sq8 van Philips. wil er geen kwaad over horen, die heb ik nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 ps de pied piper gebruikte ooit de ad02160/sq8 van Philips. wil er geen kwaad over horen, die heb ik nog. Ja, dat is natuurlijk de kat op het spek binden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Maar een bol b.v. lijkt mij de meest vervelende vorm voor een luidspreker. Wie ooit midden onder een koepel (zoals b.v. een planetarium) heeft gestaan, weet wat ik bedoel. Uhh, je gaat toch niet IN een speakerkast zitten? Of jij wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 december 2013 Author Report Share Posted 15 december 2013 Maar een bol b.v. lijkt mij de meest vervelende vorm voor een luidspreker. Wie ooit midden onder een koepel (zoals b.v. een planetarium) heeft gestaan, weet wat ik bedoel. Beste Hans, Dat leek mij ook! Dit in verband met staande golven in alle richtingen binnen de bol, die allemaal dezelfde golflengte hebben. Maar in de praktijk blijkt het anders te zijn, omdat die (betrekkelijk korte) golflengten binnen de bol bij dermate hoge frequenties behoren, dat zij buiten het basbereik (het werkingsgebied van de woofer) vallen, ofwel (bij een breedbander) effectief gedempt kunnen worden. Zie het boek van Martin Colloms, "High Performance Loudspeakers", hfdst. "Enclosures: Minimisation of Diffraction". De bolvormige kast heeft van alle mogelijke kastvormen verreweg de vlakste curve, zonder dips en peaks, en met wat koppeling aan de kamerwanden ("bass lift") zal ook het niveau van het basbereik weinig te wensen overlaten. Wil je naar de bron van dit alles: Olsen, H.F., "Direct Radiator Loudspeaker Enclosures", Journal of the Audio Engineering Society (AES) 17, No. 1, 22-29 (1969). Ja sorry hoor: 1969! In die tijd werd er nog fundamenteel onderzoek gedaan en gepubliceerd. Later (vanaf begin jaren '80) niet meer, helaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 collums aanhanger en wat schrijft die over de impuls van de basreflex tov closed box , en niet verdoezelen spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Je kunt de binnenkant van de kast (MDF) ook betegelen met 2-componentenlijm + keramiektegelsDit gebeurt ook bij de nieuwe speakers van Lansche (met massaloze Ionentweeter) The meticulously crafted enclosure, featuring sandwiched layers of MDF/ceramics/heavy foam, forms an ideal acoustic basis for the loudspeaker's outstanding audio performance. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Ja sorry hoor: 1969! In die tijd werd er nog fundamenteel onderzoek gedaan en gepubliceerd. Later (vanaf begin jaren '80) niet meer, helaas. Tegenwoordig heb je computerprogramma's die 'precies' de frequentiekarakteristiek berekenen aan de hand van de kastvorm en de gekozen speaker. Maar dat onderzoek is wel legendarisch. Je komt de plaatjes overal nog tegen. Nu is het lang verafschuwde hoorntje weer helemaal terug om de effecten van de baffle te elimineren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Vandersteen moet jou toch zeer bekoren Spido, Ik dacht ook vanwege de 'faselineaire' eerste orde filters, die overigens hier deels voor de vervorming verantwoordelijk zijn bij hogere niveaus (oh nee niet weer die discussie ). En het gebrek aan pit in het laag komt vast omdat een beetje is gepoogd een open baffle te creeeren. Spido ik weet dat het een "cut away" is, dat had ik al gezien , lijkt me ook niet zo mooi zo'n speaker met aan één kant al dat willte polyester zichtbaar. Echter hier zie je dat vdSteen probeert de baffle zoveel mogelijk te elimineren en al het aan de achterzijde afgestraalde vermogen wil absorberen. Op zichzelfstaand leuke ideeen maar het lukt hem blijkbaar niet om het geheel te laten klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Ja sorry hoor: 1969! In die tijd werd er nog fundamenteel onderzoek gedaan en gepubliceerd. Later (vanaf begin jaren '80) niet meer, helaas. Tja, op een gegeven moment was de theoretische kous wel bijna klaar. Neemt niet weg dat met modernere computertechnieken men daarna de boel wel aanzienlijk kon verfijnen en verifiëren. Maar wat was er mu zo bijzonder aan 1969? De roes van Woodstock nog niet uitgeslapen of zo? Beranek had in 1954 toch alles al opgeschreven? Om aan de kerstman te vragen: http://www.bol.com/nl/p/acoustics/9200000002828824/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Ik dacht ook vanwege de 'faselineaire' eerste orde filters, die overigens hier deels voor de vervorming verantwoordelijk zijn bij hogere niveaus (oh nee niet weer die discussie ). En het gebrek aan pit in het laag komt vast omdat een beetje is gepoogd een open baffle te creeeren. Je begint er zelf over. Overigens is het geen gebrek aan laag maar een ander laag dat jij zoekt. Geeft verder niet maar hou nu eens op met dit geen laag te noemen. Er zijn systemen die recht tor 20 Hz gaan en die laten toch echt goed laag horen. Misschien niet jou smaak maar niet iedereen houd van laag dat wordt aangezet door een kast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 december 2013 Author Report Share Posted 15 december 2013 collums aanhanger en wat schrijft die over de impuls van de basreflex tov closed box , en niet verdoezelen spido Beste Wol, De man heet Colloms. Dus niet collums. Martin Colloms heeft heel veel over de impulsverwerking van basreflex t.o.v. closed box geschreven. Dat ga ik niet allemaal citeren, hier. Vooral niet, omdat het daar niet over gáát, in dit topic. Maar misschien kan dit stukje jou eventjes tevreden stellen. (Hoewel... met jouw karakteristieke ongedempte eigenresonantie en onstuitbare na-ijling... ) Uit "Acoustic Loading and Low Frequency System Analysis", gedeelte "Transient Response": The fourth order, 24 dB/octave final rolloff for a reflex system endows it with a fundamentally poorer transient response than a sealed box. However, lower-than-optimum efficiency alignments such as QB3 or SQ4 may be chosen, whose characteristics are quite similar to the sealed box while retaining the reduced diaphragm excursion and consequent power handling of the reflex. (...) * These and the other alignments mentioned are from Thiele3. These are respectively "Quasi Butterworth 3" and "Sub-Chebychev 4". Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 19 december 2013 Report Share Posted 19 december 2013 Vooral niet, omdat het daar niet over gáát, in dit topic. Volgens mij zijn we niet veel wijzer geworden hear. Met gewoon hout is eigenlijk weinig mis, maar dat wisten we al, naast speksteen . De exotische materialen zijn modegrillen en in elk geval niks beter. We kunnen dus voo reen leuk projectje met de kerstdagen met een gerust hart hier bestellen: http://www.parts-express.com/cat/hi-fi-speaker-cabinets/288 https://www.intertechnik.de/Shop/Zubehoer/_BSG14SW-R_1768,de,6,53016 Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 11 maart 2014 Report Share Posted 11 maart 2014 Dit topic had ik over het hoofd gezien.... Mijn bescheiden mening is dat enig gewicht een gunstige rol speelt. Een luidspreker zal genoeg massa moeten hebben om te presteren. Gewicht is niet praktisch. Om dat nadeel te beperken denk ik aan modulaire bouw. Ook al hoeft dit voor de prestaties niet, modulaire bouw kan voordelen met zich mee brengen door bijvoorbeeld verschillende opties te combineren. Is er inmiddels geëxperimenteerd met Ytong? Ik ben wel geïnteresseerd in baskasten ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 maart 2014 Author Report Share Posted 12 maart 2014 Beste Goodtube, Vele jaren geleden wees een toen bekende hifi-journalist in een Koopgids van HVT al op de samenhang van gewicht en baskwaliteit, onder het kopje "Tillen? Of... getild wòrden?" Hij raadde de lezers aan om de luidsprekers die hun belangstelling hadden eens op te tillen. "Want," zo schreef hij, "goede luidsprekers zijn altijd een stuk zwaarder dan ze er uitzien." (Ook adviseerde hij om met de knokkels van de hand op het midden van de panelen te kloppen: een holle klank was een slecht voorteken!) Maar is het niet zo dat het grote gewicht onbedoeld - maar in de praktijk wellicht onvermijdelijk! - samenhangt met het streven om de kast zo stevig en stijf mogelijk te maken? Op zichzelf beschouwd is gewicht m.i. echter eerder een nadeel dan een voordeel: hoe meer massa, hoe meer een lichaam volhardt in zijn beweging (lees: trilling). Als jij echt baskasten wilt toevoegen aan je bestaande luidsprekersysteem, zul je voor jezelf een aantal vragen moeten beantwoorden zoals: Wil ik de bestaande luidsprekers voortaan nog steeds full-range aansturen? Of komt er een high-pass filter voor? Wil ik de baskast(en?) eigen vermogensversterking (evt. met faseregeling) geven, of komt hij / komen ze - samen met de huidige luidsprekers - bij de buizenversterker in de kost? Wil ik de baskast(en?) een eigen (passief? electronisch?) low-pass filter geven? Of kies ik voor een band-pass systeem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Het meest simpele zal wel niet mogelijk zijn : parallel erbij op. Gevolg is dat de impedantie veel te laag wordt, 8//4 ohm. Alternatief is via een filter waarbij de huidige 2x16.5 een deel vd lage frequenties niet meer hoeven weer te geven. Hoe de impedantie vh totaal dan op 4 ohm kan blijven weet ik niet Baskasten dus, passief, liefst gesloten, en met een ingebouwd filtertje om de spekstenen op aan te sluiten. Die worden verder niet aangepast. Ik kan ze dus rechtstreeks blijven aansturen of via de uitgang op de baskast. Maar misschien al met al een grote illusie. Ben gewoon nieuwsgierig of dit vrij eenvoudig te realiseren is. Want die befaamde woofer van 30 cm is budgetair gezien gewoon goed bereikbaar. Kassie erom en klaar hihi. Ps het lage bereik van mn spiekertjes is toch best wel goed hoor... Zoals al gemeld was de versterker niet optimaal. Ps2 de 2x16.5 staan toch op een betonnen voet dus dan kunnen ze net zo goed op een sw staan. Kost geen extra ruimte ;-) en de hoogte in is natuurlijk geen punt Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 maart 2014 Author Report Share Posted 13 maart 2014 Beste Goodtube, Ja, een gesloten akoestische box, en dan via een simpel filter, ìs natuurlijk een mogelijkheid. Het is natuurlijk wel van belang dat je er rekening mee houdt dat het kastvolume bepaalt waar het -3 dB punt komt. Hoe groter de baskast, des te meer laag-output (lager -3 dB punt). Als de baskast met 30 cm woofer nogal klein moet worden, is het maar de vraag of je kwantitatief baswinst zult boeken t.o.v. je huidige 2x16.5 reflexsystemen.* Overweeg mede dat, bij gelijk formaat, een reflexsysteem een lager -3 dB punt heeft dan een gesloten kast, en vervolgens steiler afvalt. (Om het even concreet te maken: als de bassystemen uitgevoerd worden als reflexkast, zal bij een inwendig volume van 75 liter een -3 dB punt van 36 Hz mogelijk zijn (afstemfrequentie 34,3 Hz). Maar bij een inwendig volume van 110 liter, bijvoorbeeld, ligt het -3 dB punt op 31 Hz (afstemfrequentie 28,3 Hz).) * Ongetwijfeld kan er wel kwalitatief winst worden behaald, wanneer de woofer/middentoners van de 2x16.5 systemen in het laag mechanisch en elektrisch worden ontlast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 maart 2014 Report Share Posted 13 maart 2014 Beste Goodtube, Ja, een gesloten akoestische box, en dan via een simpel filter, ìs natuurlijk een mogelijkheid. Het is natuurlijk wel van belang dat je er rekening mee houdt dat het kastvolume bepaalt waar het -3 dB punt komt. Hoe groter de baskast, des te meer laag-output (lager -3 dB punt). Dat klopt volgens mij niet helemaal (althans niet met het reken model). De laagste f3 (-3 db) krijg met een Qtc van 0.7 (en nog wat). Ga je de kast verder vergroten voor een nog lagere Qtc, dan word de F3 weer hoger (grafiek val eerder af, wel minder steil). speel bv met verschillende Qtc waarde in http://www.ajdesigner.com/subwooferonline/sealedonline.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 maart 2014 Report Share Posted 13 maart 2014 Er ontstaan natuurlijk ideeën en daarmee vragen. Stel dat er zo'n baskast zou komen. Als ik het goed versta zou je dan juist wel adviseren te kiezen voor een kritisch afgestemde poort. En het ontlasten van de huidige speakers in het laag bereik, zullen ze dan niet te schel gaan klinken met 2 van die parallele midtoners. Een kast met afm uitwendig van laten we zeggen bdh 44x36x40 (lijkt passend bij de huidige speakers) geeft 63 liter. Extern Nu gaat het om de binneninhoud natuurlijk dus dat is nog wat minder, oftewel met die afmeting haal ik geen 75. Al helemaal geen 110... Dus moet best een grote kast worden. Dat lijkt niet echt mooi. 48cm kubus externe maat komt met 74 liter in de buurt. Uitgaande van 3cm wand. Maar Ytong is 5 en dan moet er nog wat bij om het sterk te maken... Wat zouden de ideeën kunnen zijn? Of heeft wellicht een rechthoekig model de voorkeur? Slanker, dan ook iets hoger en dieper. Hersenspinsel: Multiplex bekleden met ytong aan de binnenzijde zou dat wat zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 maart 2014 Report Share Posted 13 maart 2014 Zijn er eigenlijk wel eens luidsprekerkasten met actieve panelen gebouwd, soort van piezzo achtige toestanden die "negatief trillen". In de sportwereld bestaat dat o.a. voor skies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 maart 2014 Report Share Posted 13 maart 2014 Schiet me ineens te binnen : zou de massa van de te bedenken baskast een grote rol spelen als er toch al een speaker van 60-70 kg bovenop wordt geplaatst? Ik denk namelijk dat het één geheel wordt en dat betekent dat de baskast eigenlijk niet eens zwaar hoeft te worden en dus ook van bijvoorbeeld dubbelwandig multiplex met bitumen en steenwol gemaakt zou kunnen worden? Gelezen dat een kubus model niet de meest verstandige is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 maart 2014 Report Share Posted 13 maart 2014 Gewoon een betonnen bloembak uit het tuincentrum halen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 maart 2014 Report Share Posted 13 maart 2014 Nog niet eens een slecht idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts