Pjotr Posted 13 maart 2014 Report Share Posted 13 maart 2014 En anders kun je er ook nog eentje van LEGO maken: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 maart 2014 Report Share Posted 13 maart 2014 Gesloten??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 maart 2014 Report Share Posted 13 maart 2014 Gesloten??? Nee, met een passieve radiator. Is op zich ook wel gesloten maar werkt meer als een basreflex. Het meest simpele zal wel niet mogelijk zijn : parallel erbij op. Gevolg is dat de impedantie veel te laag wordt, 8//4 ohm. Alternatief is via een filter waarbij de huidige 2x16.5 een deel vd lage frequenties niet meer hoeven weer te geven. Hoe de impedantie vh totaal dan op 4 ohm kan blijven weet ik niet Baskasten dus, passief, liefst gesloten, en met een ingebouwd filtertje om de spekstenen op aan te sluiten. Die worden verder niet aangepast. Ik kan ze dus rechtstreeks blijven aansturen of via de uitgang op de baskast. Maar misschien al met al een grote illusie. Ben gewoon nieuwsgierig of dit vrij eenvoudig te realiseren is. Want die befaamde woofer van 30 cm is budgetair gezien gewoon goed bereikbaar. Kassie erom en klaar hihi. Vergeet dat "er bij hangen" maar. Een sub heeft gewoon een eigen versterker nodig. Anders ga je midden en hoog voor de versterker veel te veel belasten met het laag voor de sub. En dat komt de kwaliteit van midden en hoog niet ten goede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 maart 2014 Report Share Posted 13 maart 2014 Had t filmje niet bekeken (was ook geen serieuze vraag). Nu ja, je kan aan de binnenkant altijd nog dicht kitten als je meer een gesloten systeem wilt. Niet dat dat voor een gesloten systeem zo belanrgijk is volgens mij (beetje ventilate kan zelfs wel helpen het impedante verloop wat gladder te strijken) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 maart 2014 Report Share Posted 13 maart 2014 Toch niet helemaal hoor. Lekken en kieren zijn alleen goed voor flinke ruisende bijgeluiden en gefluit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 14 maart 2014 Report Share Posted 14 maart 2014 Nee, met een passieve radiator. Is op zich ook wel gesloten maar werkt meer als een basreflex. Vergeet dat "er bij hangen" maar. Een sub heeft gewoon een eigen versterker nodig. Anders ga je midden en hoog voor de versterker veel te veel belasten met het laag voor de sub. En dat komt de kwaliteit van midden en hoog niet ten goede. Ik zie het niet als een sub in die zin van het woord, maar als een uitbreiding op de bestaande kast. Puur passief en zonder regeling. Een eerste orde filter voor de laagweergever en een gefilterde uitgang om de huidige PP's op aan te sluiten. Immers de PP SoundStone 30 heeft ook die woofer en die luidsprekers konden prima worden aangestuurd door mijn buizenbakkie. (ach en zo'n baskast kan altijd nog actief worden gemaakt nietwaar ;-) ) Nu werd al eens gezegd ja maar een PP SS 2x16,5 wordt nooit een SS30. Nee, dat hoeft ook niet. Het wordt beter! (haha) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 maart 2014 Report Share Posted 14 maart 2014 Toch niet helemaal hoor. Lekken en kieren zijn alleen goed voor flinke ruisende bijgeluiden en gefluit. Ja, die lego kieren zijn natuurlijk niet hetzelfde als zo'n variovent gat (met demping). Voor wat betreft de uitbreding van de PPSS30, ik denk dat het lastig is om zo maar passief een 12" Monacor er onder te plaatsen (niet fysiek, maar homogeen geintegeerd in het frequentie bereik). Ik zou toch eerder 1 of 2 (of 3) kleine subs proberen (in bruikleen oid), die laag te wisselen (60 of 70 hz of zo) en optimaal ergens in de ruimte plaatsen (zodanig dat ze een zo homogeen mogelijk laag geven). Wellicht kun je de SS30 ook nog een PLLXO kunt geven (als je een voor/eind versterker gebruikt), of een laag af filter filteren in de Amplimo in bouwen, zodat die wat minder belast worden (en dus iets minder vervormen). Maar met meerdere subs lopen de kosten wel wat op. Voor de aanschafprijs van een Monacor hoef je het natuurlijk niet te laten. Die is laag genoeg om mee te exprimenteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 maart 2014 Report Share Posted 14 maart 2014 Ja, die lego kieren zijn natuurlijk niet hetzelfde als zo'n variovent gat (met demping). Misschien toch eerst eens dat filmpje bekijken Duck voor je dergelijke conclusies trekt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 14 maart 2014 Report Share Posted 14 maart 2014 lekkende kieren en fluiten, is dat niet erg off-topik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 maart 2014 Report Share Posted 14 maart 2014 Als de calculator een beetje klopt geeft een netto inhoud van 70 liter voor een SPH-300KE ongeveer een f3 (-3 db) van 47 hz bij een Qts van 0.7. Niet aardschokkend laag, maar een basgitaar zal er best goed uitkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 maart 2014 Author Report Share Posted 14 maart 2014 Als de calculator een beetje klopt geeft een netto inhoud van 70 liter voor een SPH-300KE ongeveer een f3 (-3 db) van 47 hz bij een Qts van 0.7. Niet aardschokkend laag, maar een basgitaar zal er best goed uitkomen. Beste Duck-Twacy, Jouw computerberekening heeft betrekking op een geheel gesloten kast. Mijn waarden gingen over reflexsystemen. Vandaar ook de opgave van afstemfrequenties. Het verbaast me, overigens, dat de site de heer Thiele steeds aanduidt als "Theile". Werkt Wol daar wellicht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 maart 2014 Report Share Posted 14 maart 2014 Weet ik Spido. met BR (waar ze ook geschikter voor zijn) haal je er natuurlijk veel meer laag uit. Maar dacht dat Goodtube aan gesloten dacht. Overigens doen ze het gesloten ook weer niet zo slecht, een 15" JBL K2 gaat minder diep (maar wel heel hard). Voor 99.9% van de muziek in 47 hz (met een beetje room boost waarschijnlijk nog iets lager) best voldoende. Bovendien vallen ze maar langzaam af (2e orde). Een hoorbare en ook voelbare 40 hz moet makkelijk kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 14 maart 2014 Report Share Posted 14 maart 2014 Aanvankelijk dacht ik aan gesloten maar ivm de kastgrootte lijkt BR verstandiger Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 maart 2014 Author Report Share Posted 15 maart 2014 Dan zijn er in principe twee mogelijkheden: - een "gewone" reflexkast met een passief filter, met de woofer en de reflexpijp gemonteerd in een buitenwand; - een "bandpass" systeem, bestaand uit tenminste twee compartimenten waarin de woofer is ingebouwd in de scheidingswand en een Helmholtz-resonator aanvuurt. Het voordeel van de "gewone" reflexkast: je kunt de bandbreedte (frequentiebereik) van de (sub)woofer naar boven toe uitbreiden naar wens. De cross-over frequentie wordt immers bepaald door het wisselfiter. Nadeel: je kunt niet extreem laag (passief) filteren, want dat kan alleen op verantwoorde wijze in het gebied waarin de impedantie van de woofer "resistief" is. (Maar bij een goede filtering kan een uitstekend geïntegreerd geheel ontstaan en worden de basweergevers van de bestaande luidsprekers mechanisch en elektrisch ontlast, wat hun weergave van middenfrequenties zal verbeteren. De voor de goede (passieve) filtering benodigde componenten zijn echter bepaald niet goedkoop.) http://en.wikipedia.org/wiki/Bass_reflex Het voordeel van een "bandpass" systeem: je kunt het extreem laag afstemmen, bij een hoog rendement. Nadeel: de bandbreedte is beperkt tot de afstemfrequentie en de hellingen aan weerszijden daarvan. Als aanvulling op high fidelity luidsprekers komt het bandpass principe wellicht het meest in aanmerking. De bestaande luidsprekers blijven daarbij ongewijzigd, en de subwoofer voegt alleen toe wat tot dusverre ontbrak. In de jaren '70 zag dhr. John Marovskis te New York in mededogen om naar de bezitters van een stel electrostaten of een set kleine speakers. Hij introduceerde zijn "Janis" actieve subwoofer om zulke systemen van een diepe en goede basweergave te voorzien. Zijn subwoofer oogstte alom bewondering en waardering. Hij gebruikte een 15" woofer van Lansing, naar ik meen, in een bandpass kast. http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?10247-Janis-Subwoofer http://www.audioinvest.no/curiosi/janis.htm http://www.soundfountain.com/amb/activsys1.html http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=273268 Als de eerste link volgt, zul je zien dat de huidige bezitter een probleem ("scratching") heeft met deze inmiddels hoogbejaarde baseert. En hij blijkt niet de enige te zijn. Mogelijk komt dat door "sagging" en (als gevolg daarvan) "bottoming": door het gewicht van de conus + spreekspoel zakt dit bewegende deel van de luidspreker, zodat op den duur het uiteinde van de spreekspoelhouder bij het spelen de poolplaat van de woofermagneet raakt. Janis had de woofer dus beter met het gezicht naar beneden kunnen monteren... Bij de Janis woofer is de luidspreker in feite gemonteerd in een geheel gesloten kast aan de achterzijde, terwijl de voorzijde is belast met een resonator. Er zijn echter ook andere uitvoeringen mogelijk, waarbij bijv. de woofer is genoteerd in een reflexkast, en waarbij woofermembraan en reflexpijp samen een tweede resonator aanvuren. Hieronder een paar mogelijkheden: http://www.the12volt.com/caraudio/boxes.asp (Bij het type links onder is het zelfs mogelijk de twee naar buiten vurende poorten op verschillende frequenties af te stemmen, zodat een grotere bandbreedte - maar dan met een kleiner rendement - wordt gerealiseerd.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 maart 2014 Report Share Posted 16 maart 2014 Dat laat ik even bezinken! Berust het principe van de Acoustimass van Bose ook op een van de laatste plaatjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 maart 2014 Author Report Share Posted 17 maart 2014 Dat laat ik even bezinken! Berust het principe van de Acoustimass van Bose ook op een van de laatste plaatjes? De Acoustimass is er, naar ik meen , in diverse varianten. Eén ervan is deze: http://content.abt.com/media/images/products/BDP%20Images/bose_speaktech.gif Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 17 maart 2014 Report Share Posted 17 maart 2014 De Acoustimass is er, naar ik meen , in diverse varianten. Eén ervan is deze: Dat lijkt op het laatste plaatje, het 8ste orde reflexsysteem. Dat lijkt me lastig afstemmen op de juiste frequentie. Het is een beetje als een veer met een gewicht en aan dat gewicht nog een veer met gewicht, dan nog een veer, nog een gewicht en nog een veer en gewicht. Als je dat heen en weer beweegt, tja...dat de controle over dat laatste gewicht een beetje weg is neemt men voor lief in ruil voor een efficient systeem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 17 maart 2014 Report Share Posted 17 maart 2014 Het leukste van Bose vond ik dat je met die 901's de kalender van de muur kon blazen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 april 2014 Report Share Posted 7 april 2014 Making the 3-way speakers ( transparent box): Met heule goeie units erin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 april 2014 Report Share Posted 7 april 2014 Meen dat Magnat indertijd ook een transparante (perspex) versie had van hun "all ribbon" speakers. Hiero dus http://www.magnatmuseum.nl/Index%20All%20Ribbon%20serie/SERIE%208/All%20Ribbon%208PIIAcryl%20foto.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 8 april 2014 Report Share Posted 8 april 2014 Ikke vin ze niet zo mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 8 april 2014 Report Share Posted 8 april 2014 Waarom hebben luidsprekers van perspex of glas geen dempingsmateriaal nodig en niet-transparante luidsprekers wél? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 april 2014 Report Share Posted 8 april 2014 Waarom hebben luidsprekers van perspex of glas geen dempingsmateriaal nodig en niet-transparante luidsprekers wél? Waarschijnlijk hebben ze dat wel nodig, maar is het geen gezicht. Of de fabrikant heeft gedacht: je moet toch iets. Het is bijzonder om naar te kijken, of het ook klinkt weet ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 april 2014 Report Share Posted 8 april 2014 Een BR heeft meestal alleen wat denping (BAF) aan de wanden (niet in de buurt van de poort). Wat bitumen aan de wanden kan ook nooit kwaad. Maar dat zou natuurlijk geen gezicht zijn in glazen/plastic kasten. Wie "mooi" wil zijn moet niet zeuren over geluidskwaliteit is hier dus de strekking. Een perspex klipschorn dan maar http://www.novacon.com.br/audiokiphor.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 april 2014 Report Share Posted 8 april 2014 Waarom hebben luidsprekers van perspex of glas geen dempingsmateriaal nodig en niet-transparante luidsprekers wél? Ik denk dat er glaswol in zit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts