Jump to content

Alternatieve Materialen Voor Luidsprekerbehuizingen

spido
 Share

Recommended Posts

De Grimm (nietdie van Harry Potter) is zeker interessant. Eventueel met bijbehorende sub.

De Genelec 8260A (met gegoten aluminium behuizing) is dat ook wel vind ik. Zou mijn huidige set zo voor omruilen (met gesloten beurs). Lekker minimaal (van 8 stekkers, naar 3)

Helaas heb ik ze beide nooit gehoord. Natuurlijk zal er ook wat ergens iets verloren gaan door de electronica, maar de overige voordelen zijn toch wel groot.

De Grimm (nietdie van Harry Potter) is zeker interessant. Eventueel met bijbehorende sub.

De Genelec 8260A (met gegoten aluminium behuizing) is dat ook wel vind ik. Zou mijn huidige set zo voor omruilen (met gesloten beurs). Lekker minimaal (van 8 stekkers, naar 3)

Helaas heb ik ze beide nooit gehoord. Natuurlijk zal er ook wat ergens iets verloren gaan door de electronica, maar de overige voordelen zijn toch wel groot.

Je hebt ze nog nooit gehoord en toch wil je ze ruilen? 

vond ik tegenvallen. Het blijft een digitaal systeem en dat hoor je.

Helemaal mee eens.

Voor de andere lezers: We hebben ze op de audioclub gehoord. Zonder en met de subwoofer.

Niks bijzonders wat mij betreft. In ieder geval niet een set die je "bij de strot grijpt". Alle emotie is er uit.

Groet,

Leobus

• 4 months later...

Wat je wilt bereiken voor een goede weergave is het zo kort mogelijk natrillen van de kastwanden. Lang natrillen valt veel meer op dan( sterk maar) kort natrillen. Het gaat er dus om het trillen van de wanden zo snel mogelijk uit te dempen, ofwel: bewegingsenergie om zetten in warmte. Als ik luidsprekasten zou willen bouwen, zou ik een dubbelwandige contructie maken en de ruimte ertussen opvullen met zand. Het beste is een kast om een kast met ruimte er tussen die opgevuld wordt met zand. Nu iets bedenken om de binnenkast in de buitenkast op de plaats te houden. Wellicht enkele verbindinsstukken in de hoeken van dood materiaal, bitumen o.i.d. 

Als het goedkoop moet: maak de kast van dun plaatmateriaal en bekleed dat inwendig hgeheel met bitumenplaat.

Ik heb van LS niet veel verstand maar de nieuwe generatie gipsplaten van Knauf die ik als geluidsisolatie op mijn zolder gebruik zijn zeer interessant. Door het toevoegen van hulpstoffen hebben die platen veel massa en zijn veel en veel stootvaster dan de gebruikelijke gipsplaten. Het zijn Knauf Diamond platen. Voor veel geld kan je zelfs nog een plaat krijgen die nog meer massa heeft.Misschien goed te gebruiken voor binnen een houten LS omlijsting.

Die platen wegen 12.7 kilo per m2 van 12,5 mm dikte. De loodbitumen die zelfbouw zaken verkopen weegt 8,4 kilo per m2 van 4 mm dik.

Maar wellicht dat die Knauf platen een stukje betaalbaarder zijn? Een halve m2 loodbitumen (zelfklevend) is circa 16 euro.

• 2 months later...

Ik snap nog steeds niet waarom er geen latjes gebruikt worden om de wanden aan elkaar te koppelen.

Allemaal latjes van voor naar achter van links naar rechts en onder naar boven, zo word de behuizing oneindig stijf, stijver dan beton, kost geen drol en je kunt het zelf doen als je de woofer er even uithaalt.

Ik snap nog steeds niet waarom er geen latjes gebruikt worden om de wanden aan elkaar te koppelen.

Allemaal latjes van voor naar achter van links naar rechts en onder naar boven, zo word de behuizing oneindig stijf, stijver dan beton, kost geen drol en je kunt het zelf doen als je de woofer er even uithaalt.

Ik heb vroeger op die manier heel wat boxjes "opgeknapt", ook gelijk het fietslampensnoer vervangen door kabel.

Dat waren vooral boxjes van gerenommeerde merken als Schneider en Palladium  :D  :D  :D  :D .

Heb je trouwens wel eens de B&W matrix-series van binnen gezien?

Dat is maar gedeeltelijk waar, je maakt de wand weliswaar stijver,  maar door de puntverbindingen win je niet heel erg veel. Plankjes met gaten er in maken de boel veel stijver. Dan krijg je n.l. lijnverbindingen die in één richting echt stijf zijn.

Mijn Kappa's had ik indertijd ook met latjes verstijft. Het hielp, maar de wanden trilden daarna nog steeds.

Klopt Hans

maar de resonantiefrequentie ligt wel anders en daarom zou ik er niet aan beginnen als je een goeie speaker hebt, je kunt de weergave ook verkloten. Denk b.v aan de befaamde BBC monitoren die bewust een slappe kast hebben.

Dat is maar gedeeltelijk waar, je maakt de wand weliswaar stijver,  maar door de puntverbindingen win je niet heel erg veel. Plankjes met gaten er in maken de boel veel stijver. Dan krijg je n.l. lijnverbindingen die in één richting echt stijf zijn.

Mijn Kappa's had ik indertijd ook met latjes verstijft. Het hielp, maar de wanden trilden daarna nog steeds.

Dat wanden meetrillen/meebuigen is op zich geen probleem, zolang ze maar in het elastische gebied blijven. En dat doen ze ruimschoots. Ze mogen echter niet gaan resoneren in het werkgebied van de speakerunit die ze huisvesten.

A. Dat wanden meetrillen/meebuigen is op zich geen probleem, zolang ze maar in het elastische gebied blijven. En dat doen ze ruimschoots.

B. Ze mogen echter niet gaan resoneren in het werkgebied van de speakerunit die ze huisvesten.

Beste Pjotr,

Ad A. Bedoel je dat de wanden best mogen meetrillen/meebuigen, zolang ze maar niet barsten, scheuren of vergruizelen?

Ad B. Denk je dat ze niet zullen resoneren in het werkgebied van een speakerunit die ze niet huisvesten?

Is het je niet bekend dat trilling van kastwanden de grootste vervuiler van de geluidsweergave is?

Dat het trillen van kastwanden frequentie-afhankelijk energie afsnoept van het audiosignaal en frequentie-afhankelijk na-ijling ("vertraagde resonantie") veroorzaakt?

Beste Pjotr,

Ad A. Bedoel je dat de wanden best mogen meetrillen/meebuigen, zolang ze maar niet barsten, scheuren of vergruizelen?

Ad B. Denk je dat ze niet zullen resoneren in het werkgebied van een speakerunit die ze niet huisvesten?

Is het je niet bekend dat trilling van kastwanden de grootste vervuiler van de geluidsweergave is?

Dat het trillen van kastwanden frequentie-afhankelijk energie afsnoept van het audiosignaal en frequentie-afhankelijk na-ijling ("vertraagde resonantie") veroorzaakt?

Lekker vaag omschreven veronderstellingen weer. En wat je vragen betreft: Ik bedoelde wat ik schreef.

Is geluiddoorlatendheid van kastwanden en conussen niet een grotere boosdoener, Spido? Dat is wat ik tenminste altijd dacht...

Beste Thingman,

Geluid is een kwestie van golven, en daar is de luidsprekerbehuizing te klein voor. (Afgezien van hoge frequenties, die vaak worden afgestraald door units die helemaal geen kast gebruiken.)

Er zijn wel drukverschillen in de kast. Alleen wanneer de kast een stijf, onvervormbaar pomphuis is, kunnen de drukverschillen onvervormd in geluidsgolven worden omgezet.

Lekker vaag omschreven veronderstellingen weer. En wat je vragen betreft: Ik bedoelde wat ik schreef.

Helemaal niet vaag, maar wel beknopt. En jij begrijpt kennelijk totaal niets van luidsprekerbehuizingen, Pjotr.