Jump to content

Alternatieve Materialen Voor Luidsprekerbehuizingen

spido
 Share

Recommended Posts

Juist, dat roep ik al jaren  :D.

Samen met Spido in de woestijn? :lol:

Nu maar weer verder over alternatieve materialen voor luidsprekerbehuizingen. Al lijkt er voor Spido geen alternatief te bestaan. Er is speksteen er daarna is er weer speksteen en daar maak je dan pomphuizen van :D

Maar Spido, als ik in een aangrenzende ruimte speakers laat spelen en de deur stijf dichtdoe (geen kieren), hoor ik toch gewoon een deel van het spectrum, zoals het door de muur en deur heendringt? Kan een kastwand, en vooral ook een conus, dan niet eveneens een beperkt deel van het binnenste doorlaten, en zo kleuring en versmering introduceren buiten de kast? Het mengt zich immers, vertraagd en wel, met direct afgestraald geluid.

Aangezien het vreselijk moeilijk en kostbaar is om een ruimte geheel geluiddicht te maken, zal datzelfde toch ook gewoon opgaan voor een luidsprekerkast, pomphuis of niet?

Ik moet er wel bij zeggen dat dergelijke tests reeds zijn uitgevoerd en beschreven met speakers, en wel met ontnuchterend resultaat...

Minder druk in het laag (minder laag), maar ook minder staande golven. De woofers die erin zitten zijn overigens speciaal voor dipool gebruik ontworpen.

http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=68

Ik had alleen liever twee 15" exemplaren gezien, of 18"...

haha, niets dat je met een plumeau niet lekker kan schoon wapperen (of beter, stof weer gelijkmatig elders verspreiden)  -- oeps dubbele negatie in de zin

Met jonge katten zou ik er niet aan te beginnen echter, prachtige krab/klim objecten :)

Maar Spido, als ik in een aangrenzende ruimte speakers laat spelen en de deur stijf dichtdoe (geen kieren), hoor ik toch gewoon een deel van het spectrum, zoals het door de muur en deur heendringt? Kan een kastwand, en vooral ook een conus, dan niet eveneens een beperkt deel van het binnenste doorlaten, en zo kleuring en versmering introduceren buiten de kast? Het mengt zich immers, vertraagd en wel, met direct afgestraald geluid.

Aangezien het vreselijk moeilijk en kostbaar is om een ruimte geheel geluiddicht te maken, zal datzelfde toch ook gewoon opgaan voor een luidsprekerkast, pomphuis of niet?

Ik moet er wel bij zeggen dat dergelijke tests reeds zijn uitgevoerd en beschreven met speakers, en wel met ontnuchterend resultaat...

In de aangrenzende ruimte is geluid, dus zijn daar geluidsgolven.

Een deel van de geluidsgolven dringt kennelijk door de deur en kamerwanden heen.

Dat is een essentieel ander geval dan wat er ìn de luidsprekerbehuizing (baskast) gebeurt.

Daar is geen geluid. Want de beschikbare ruimte is niet groot genoeg voor geluidsgolven. (Lage frequenties - lange golven.)

Daar zijn wel drukverschillen, met bepaalde frequenties.

Die kunnen slappe kastwanden in trilling brengen, waardoor die (ongecontroleerd) als membranen gaan werken.

Dat is foute boel.

Samen met Spido in de woestijn? :lol:

Nu maar weer verder over alternatieve materialen voor luidsprekerbehuizingen. Al lijkt er voor Spido geen alternatief te bestaan. Er is speksteen er daarna is er weer speksteen en daar maak je dan pomphuizen van :D

Spido heeft ook veel waardering voor heel stevig gebouwde houten luidsprekerbehuizingen!

Van stijf, dik berken multiplex, met schoorbalken en bitumendemping. Mag er óók best wezen, hoor.

En voor baskasten volgens het idee van de heer Briggs (zaliger gedachtenis): dubbelwandige kasten van triplex op een frame van balkjes, met fijn zand tussen de platen triplex.

En ook voor gemetselde, geboetseerde of gestorte kasten. Als ze maar heel stijf zijn.

Dat herinnert Spido aan een jeugdavontuur op dit gebied.

En één van de "droogste" baskasten die hij ooit bouwde, was een PVC pijp van 30 cm ø , met een SEAS 30 cm ø woofer (zo eentje met een kortsluitwikkeling) omgekeerd er op gelijmd (en in omgekeerde polariteit aangesloten).

Die 30 cm ø pijp stond op een zandgevulde sokkel, en ìn een 40 cm ø PVC pijp. De ruimte tussen beide concentrische pijpen was gevuld met fijn zand.

(Ik zal maar niet vertellen dat er onder in dit bouwwerk nog een gebogen PVC reflexpijp was gelijmd, dwars door de 30 cm pijp, de (later!) met zand gevulde spouw en de 40 cm pijp: dat zou het verhaal maar nodeloos ingewikkeld maken!)

Minder druk in het laag (minder laag), maar ook minder staande golven. (...)

Beste Duck-Twacy,

Het maakt voor staande golven niks uit door welk type luidspreker de lage tonen worden gemaakt.

Als de lage tonen er zijn, dan zijn de staande golven er óók. Onvermijdelijk.

Bij dipool-luidsprekers heb je niet alleen minder druk in het laag... je hebt stomweg minder laag.

Akoestische kortsluiting: u weet wel.

Bij dipool-luidsprekers heb je niet alleen minder druk in het laag... je hebt stomweg minder laag.

Worden er daarom vaak grote drivers gebruik bij dipolent?

Zijn deze niet altijd trager dan kleinere drivers? 

Minder duidelijk laag willen we denk ik niet!?

Beste Duck-Twacy,

Het maakt voor staande golven niks uit door welk type luidspreker de lage tonen worden gemaakt.

Als de lage tonen er zijn, dan zijn de staande golven er óók. Onvermijdelijk.

quote:  A dipolar source in a regular, sparsely decorated rectangular room excites mostly length modes and not width and height modes which are in the null plane of the source’s polar pattern, when the source axis is parallel to the length direction

zie http://www.linkwitzlab.com/AES%2798/aes-98.htm

Minder duidelijk laag willen we denk ik niet!?

Minder duidelijk is niet het goede woord, minder buikmassage is meer op zijn plaats. Als druk je in je buik wilt voelen en wapperende broekspijpen of voor film moet je bij deze speakers niet zijn.

De Spatial Audio luidsprekers die ik laatst hoorde, hadden eerder te veel laag dan te weinig. Bovendien liep het laag erg diep door. En dat zonder DSP of actieve filtering.

Ik heb al veel dipolen gehoord, maar nog niet één die zo overtuigend in het laag klonk.

Deze dus.

NG_HOLOGRAM.jpg

In de aangrenzende ruimte is geluid, dus zijn daar geluidsgolven.

Een deel van de geluidsgolven dringt kennelijk door de deur en kamerwanden heen.

Dat is een essentieel ander geval dan wat er ìn de luidsprekerbehuizing (baskast) gebeurt.

Daar is geen geluid. Want de beschikbare ruimte is niet groot genoeg voor geluidsgolven. (Lage frequenties - lange golven.)

Daar zijn wel drukverschillen, met bepaalde frequenties.

Die kunnen slappe kastwanden in trilling brengen, waardoor die (ongecontroleerd) als membranen gaan werken.

Dat is foute boel.

Er is jaren geleden al over dit onderwerp gediscussieerd over dit onderwerp Spido, over luidsprekers die gebouwd zijn mét resonerende panelen, de Bösendorfers. link:http://www.high-endforum.nl/topic/11593-bosendorfer-speakers/#entry304426

Daar heb ik naar gezocht, maar vond geen plaatjes die ik kan linken.

Het zijn twee Eminence units. de onderste is een 30 cm woofer, de bovenste is een 30 cm breedbander met een compressiedriver in het midden.

Zie ook; http://www.eminence.com/pro-audio/ en http://www.spatialaudio.us/

Hans van Liempd, on 25 Nov 2014 - 6:38 PM, said:

De Spatial Audio luidsprekers die ik laatst hoorde, hadden eerder te veel laag dan te weinig. Bovendien liep het laag erg diep door. En dat zonder DSP of actieve filtering.

Ik heb al veel dipolen gehoord, maar nog niet één die zo overtuigend in het laag klonk.

Deze dus.

NG_HOLOGRAM.jpg

Die heb ik toevallig ook even mogen beluisteren. Een opname met een slecht laag viel meteen door de mand. Een goede opname gaf een volumineus laag. 

Het klonk in zijn algemeenheid alsof je op de 1e rij zat, een snel systeem dus.

Op dat moment ook nog hevig gediscussiëerd met een van onze forumleden. De vonken vlogen er af: "je bent negatief" - "nee ik vertel slechts wat ik hoor" "je moet audiofiele tracks draaien" - "nee natuurlijk niet, je moet uitgaan van gemiddelde opnames"  Om over de rest nog maar te zwijgen.

Op dat moment ook nog hevig gediscussiëerd met een van onze forumleden. De vonken vlogen er af: "je bent negatief" - "nee ik vertel slechts wat ik hoor" "je moet audiofiele tracks draaien" - "nee natuurlijk niet, je moet uitgaan van gemiddelde opnames"  Om over de rest nog maar te zwijgen.

:D  :D  :D  ;)

Had jij die niet ooit Groovy?

Beter laat dan nooit :wub:

Ja.

En die vielen bij de meeste luisteraars die bij  mij geweest zijn goed in smaak,voor wat het waard is.

Zo dood als een pier,Scepters st Joris 88 kilo per stuk.