Jump to content

Alternatieve Materialen Voor Luidsprekerbehuizingen

spido
 Share

Recommended Posts

quote:  A dipolar source in a regular, sparsely decorated rectangular room excites mostly length modes and not width and height modes which are in the null plane of the source’s polar pattern, when the source axis is parallel to the length direction

zie http://www.linkwitzlab.com/AES%2798/aes-98.htm

BS! Lage frequenties worden bolvormig afgestraald. Als er sprake is van "length modes", dan kan dat alleen hogere bijkomende frequenties betreffen. Zoals het amechtig gezucht en de bottoming noise van zulke zwiepende zwapperaars.

BS! Lage frequenties worden bolvormig afgestraald. Als er sprake is van "length modes", dan kan dat alleen hogere bijkomende frequenties betreffen. Zoals het amechtig gezucht en de bottoming noise van zulke zwiepende zwapperaars.

Wat begrijp je niet aan het opheffen van de lage tonen door de tegengestelde fase van de  voor- en achtekant van de unit afgegeven geluid van de speakerunit spido? Twee bollen dus die voor opheffing aan de zijkanten zorgen. Of te wel een 8 vormig patroon van de dipool.zorgen.

Ik zou zeggen plak zelf een keer zo'n 12" Monacor bas unit op een plankje en kijken wat er gebeurd..

De Spatial Audio luidsprekers die ik laatst hoorde, hadden eerder te veel laag dan te weinig. Bovendien liep het laag erg diep door. En dat zonder DSP of actieve filtering.

Ik heb al veel dipolen gehoord, maar nog niet één die zo overtuigend in het laag klonk.

Deze dus.

NG_HOLOGRAM.jpg

Toch denk ik niet dat ze veel lager dan 40 hz of zo gingen (natuurlijk voldoende voor 99% van de muziek). Wellicht voor een open baffle ook niet zo relevant. Het laagste laag wordt toch gecanceled, dus zo'n pro achtige unit gaat wellicht laag genoeg.

Ik heb maar beperkte luister ervaring met open baffle laag. Bij Ultranalog (hoe zou het met Remco gaan?) klonk het laag van de zelfbouw 15" units zeer beheerst en onopvallend, Maar als het er was, was het des te indrukwekkender.

Wat begrijp je niet aan het opheffen van de lage tonen door de tegengestelde fase van de  voor- en achtekant van de unit afgegeven geluid van de speakerunit spido? Twee bollen dus die voor opheffing aan de zijkanten zorgen. Of te wel een 8 vormig patroon van de dipool.zorgen.

Ik zou zeggen plak zelf een keer zo'n 12" Monacor bas unit op een plankje en kijken wat er gebeurd..

Pure onzin! Bij een uitslag naar voren toe begint weliswaar aan de voorzijde van het membraan een drukmaximum te ontstaan, maar de druk verplaatst zich bolvormig met de snelheid van het geluid (ca. 343 m/sec) ook naar de achterzijde van het membraan.

Daar veroorzaakt dezelfde uitslag naar voren op hetzelfde moment een drukminimum, waardoor de aan de voorzijde opgebouwde druk wordt geëlimineerd.

Het membraan wappert dus wel heen en weer, maar kan geen druk opbouwen. En dus ook geen geluidsgolf.

Zie overigens http://nl.wikipedia.org/wiki/Akoestische_kortsluiting

http://www.visaton.com/en/lexikon/A/3.html 

http://de.wikipedia.org/wiki/Akustischer_Kurzschluss

(...) Anschaulich gesprochen: Die gleiche Luftmenge, die an der Vorderseite weggedrückt wird, saugt die Rückseite ein. Diese Luftmenge muss eigentlich nur „um die Ecke laufen“. (...)

100px-Akustischer_Kurzschluss1.png 100px-Akustischer_Kurzschluss2.png 100px-Akustischer_Kurzschluss3.png 100px-Akustischer_Kurzschluss4.png

Lautsprecher frei im Raum schwebend, ohne Gehäuse, ohne Trennwand. Membran schwingt zurück und erzeugt einen Luftdruck. Im Membrankegel entsteht ein Unterdruck. Luft strömt in den Kegel und gleicht den Druck aus, Schalldruck wird reduziert. Durch ein geschlossenes Gehäuse kann der akustische Kurzschluss verhindert werden.

Het membraan wappert dus wel heen en weer, maar kan geen druk opbouwen. En dus ook geen geluidsgolf

Op wikipedia, de laatste door jou genoemde link, staat toch niet wat jij schrijft Spido.

Er staat o.a dat de geluidsdruk sterk afneemt, dat is anders dan helemaal verdwijnen. 

Wellicht is jouw kennis van de Duitse taal niet zo goed, is ook niet erg, maar de kans bestaat dat er onjuiste info verspreid wordt. ;) 

Quote Wiki:

Wenn ein Lautsprecher ohne große Schalltrennwand oder ohne Gehäuse betrieben wird, können die von beiden Membranseiten abgestrahlten Schallwellen sich so überlagern, dass sich Druck und Unterdruck gegenseitig fast auslöschen. Dadurch fällt der Schalldruck stark ab.

Beste TL200,

Jij wilt het dus voor onze arme, verwarde Duck-Twacy helemáál onbegrijpelijk maken?

In feite is de mate waarin akoestische kortsluiting bij een dak-en-thuisloze basluidspreker optreedt afhankelijk van twee zaken: het membraanoppervlak en de frequentie.

Het 8-vormige afstraalpatroon, dat Linkwitz onze Duck wijsmaakte, bestaat dus wèl: maar dat begint pas bij hogere frequenties op te treden.

(M.n. bij frequenties waarvan de halve golflengte kleiner is dan de conusdoorsnede.)

Beste TL200,

Bij lage frequenties is er volslagen eliminatie.

Maar daar mag jij natuurlijk genuanceerd over denken.

Ter info: om bij een open membraan toch nog wat basweergave te behouden, wordt het vaak heel groot gemaakt.

Het vormt dan min of meer zijn eigen baffle / klankscherm.

Toch treedt hier, naarmate de frequentie daalt, in toenemende mate akoestisch kortsluiting op.

Zie bijvoorbeeld de frequentiekarakteristiek van de beroemde Quad ESL57 luidspreker:

quad989fig2.jpg

http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/reviews/stereophile_quad-989.htm

Beste Spido, volgens mij hadden we het beiden over minder (diep) laag van dergelijk open baffle systeem (nogal triviale materie, dat je daar mee wil scoren zeg). Maar de quote van Linkwitz ging over het niet/minder aanstoten van bepaalde roommodes. Daar ligt ook het grote voordeel van dergelijke systemen imo. Want die room modes van de breedte en hoogte van de luisterruimte liggen vaak in het laag-midden gebied en zijn dus veel aanwezig in de muziek. Als er daardoor 20 db pieken en dalen optrededen dan ga je daar veel last van hebben.

????

Voor het maken van geluidsgolven zijn twee zaken essentieel: snelheid (frequentie) en druk (energie).

Door open baffle systemen wordt bij lage frequenties wel frequentie (gewapper) geproduceerd, maar geen druk opgebouwd.

Als gevolg van de traagheid van de lucht manifesteren zich bij geluidsgolven buiken (snelheidsmaxima) en knopen (drukmaxima).

Het gewapper van dipoolsystemen kan wel basweergave suggereren. Net zoals een "Sound Chair" (trilstoel), bijvoorbeeld.

(...) Connects to your CD or MP3 Player or computer. (...)

Dark-Walnut-.-Black.jpg

The Advanced Technology Transducers deliver the vibration so cleanly that the brain interprets the stimulus as Sound, not Shaking and are the heart of the InnerSoul Sound Chairs.

http://soundchair.net

Maar jij láát je niets wijsmaken, hè, Pjotr?

Nou, dan blijf je maar lekker dom.

Voor het maken van geluidsgolven zijn twee zaken essentieel: snelheid (frequentie) en druk (energie).

Door open baffle systemen wordt bij lage frequenties wel frequentie (gewapper) geproduceerd, maar geen druk opgebouwd.

Beste Spido,

Dat is wel een geheel nieuwe interpretatie van de natuurkunde zeg. Dat je nu suggereert dat snelheid (m/s) hetzelfde zou zijn als frequentie (Hz, trillingen/seconde) en druk (N/m2 of de nog gangbare oude eenheid kg/cm2,Bar) hetzelfde is als energie (Joule), laat ik mij i.d.d. niet wijs maken. En dat lage frequenties frequenties zijn lijkt mij evident maar dat dat dan ook gewapper is weer niet.

Dan hou ik mij toch liever bij de "domme" klassieke natuurkunde zoals de rest van de wereld (en ook Linkwitz) dat doet.

Spido, ik vin ut allemaal wel goed hoor.

Kun je me wel uitleggen waarom er met dergelijke systemen toch lage frequenties worden waargenomen?

Of is het subsoon laag wat er "verdwijnt".

Dit kan nu een typisch geval zijn van autosuggestie, die decennialang ongemerkt aanwezig is, als ik Spido's recente gedachtengang hieromtrent mag vertalen.

Ik denk zelf dat de autosuggestie hieruit bestaat, dat Spido zelf niet de groteskheid en onjuistheid van zijn dipoolbeweringen herkent, want de waarheid zou speksteen en de ermee samenhangende theoretische wanhoopsretoriek simpelweg gelijkwaardig maken aan elk ander goed uitgewerkt luidsprekerconcept.

Ik hoorde bij KT-88 ooit de Carver dipolen met 2 conussen per kant, en daar kwam een knap laag uit. Om maar niet te spreken van de kleinste tot de grootste Apogee; ze hadden het allemaal in zich om je iets te laten voelen van het laag.

Het dipoolsysteem van Jamo heb ik ook ooit eens met overtuiging dingen horen neerzetten, die decennia geleden al permanent uit het Appelschase natuurkundecurriculum werden geschrapt.

Maar wie moet er verder eigenlijk overtuigd worden... ;)

Ach om lage frequenties te maken heb je gewoon oppervlakte nodig.

Wil je die oppervlakte niet dan moet je noodgrepen toepassen en ga je een klank kast toevoegen en conussen gebruiken met een lange slag die weer kleuring geven aan het geluid.

Is niets mis mee naar heeft meer weg van mifi en weer minder met HiFi.

Ach om lage frequenties te maken heb je gewoon oppervlakte nodig.

Wil je die oppervlakte niet dan moet je noodgrepen toepassen en ga je een klank kast toevoegen en conussen gebruiken met een lange slag die weer kleuring geven aan het geluid.

Is niets mis mee naar heeft meer weg van mifi en weer minder met HiFi.

Spido doet altijd net alsof zijn ls zaligmakend zijn. En hij maakt zo gratis reclame.

Alvorens ik hier weer meedoe met de discussie ga ik me eerst laten opnemen in het Max Planck instituut.

Als ik de taal goed kan interpreteren kom ik wel weer aanwapperen.

Het Max Planck Instituut in Nijmegen bestudeert taal in al haar facetten. Onderzoekers aan het MPI bestuderen hoe we taal produceren en begrijpen, hoe we deze vaardigheden leren als eerste of tweede taalverwervers en wat hierin de rol is van onze genen en onze cultuur.

http://http://www.mpi.nl/doemee