Jump to content

Het Grote Thorens Vergelijk

carl
 Share

Recommended Posts

Genoeg gediscussieerd op basis van argumenten, we moeten het maar eens "uitvechten" in de Arena of de Thorens 124 beter klinkt dan een Thorens 160 of 125. Wel is het probleem dat we moeten oppassen dat we geen appels met peren vergelijken. Het moeten draaitafels in goede staat zijn met dezelfde arm en element. In dit topic wil ik inventariseren wat we aan draaitafels hebben die objectief met elkaar vergeleken kunnen worden.

Ik wil een TD 160 uit 1972 inzetten: er zit een TP 16 arm op, de onderplaat is vervangen door een van MDF, de motor is door Hanze gemodificeerd en de phonokabel is vervangen door een nieuwe van koper. Voor de rest is hij origineel. Er zit een Denon 160 element op, maar dat mag vervangen worden voor het vergelijk.

Oh ja ik zet een goede fles wijn in tegen Jongensdroom dat de verschillen er niet werkelijk toe doen.

@Carl;

Ik wed niet als ik het zeker weet :D

Zwolle is dat bij Hanze?

In principe is Zwolle geen probleem. Zuiderlingen kunnen vanaf 's-Hertogenbosch meerijden.

Ik kan voor een TD124 + SME3009 + Benz Micro zorgen. Er is niets gereviseerd, wel alles lopend gemaakt en nieuwe olie.

Als ik zo kijk moeten we nog een Thorens 160 draaitafel hebben met een SME 3009 arm. Die kop van de SME is toch verwisselbaar en die kunnen we zo overzetten van de 124 op de 160. Hebben we ook geen last van een meer of minder versleten naald die het vergelijk oneerlijk maakt. Als we dat hebben kunnen we een locatie zoeken voor volgend jaar (in december is de a 10 show) . Onno had een leuke centrale locatie in, ik meen, Amersfoort. Ik wil mijn Quad 34/306 meenemen, is ook een ontwerp uit die tijd. Wel niet het toppunt van transparantie.

Een TD160 met SME 3009 zou niet zo lastig moeten zijn om die te vinden, MAAR om welke 3009 gaat het dan? Er zijn zoveel verschillende uitvoeringen als medewerkers bij SME zelf en ze kunnen ook niet allemaal met dezelfde elementen overweg. Groovy zou dus moeten kunnen zeggen welke 3009 op zijn TD124 zit (S, inproved, II, series III, etc)

Bovendien wordt het met en SME op een TD160 geen eerlijk vergelijk. Op een TD160 past helaas geen SME arm (ook al wordt ie er vaak mee uitgerust). Je krijgt de overhang en fouthoek samen niet goed, omdat de kast de smal is.

Een echt eerlijk vergelijk zijn zijn als je een standaard TD124 en standaard TD160 zou hebben, dus met de originele armen en met de originele bodemplaat. Dat er daarnaast ook nog een stel gemodificeerde spelers mee kunnen doen, zodat je kunt horen hoe goed die spelers kunnen zijn na wat werk, is een optie die ik wel zie zitten, Dan wil ik mijn TD-160B MkII met Linn Basik Plus arm ook wel mee laten doen.

DSC_0756%20%28Large%29.JPG

@! Sodeju.

Op mijn thorens staat een sme 3012 met Ortofon spu gte.

Ik heb ook een improved 3009 met vaste headshell,dus daar heb je voor het vergelijk niet veel aan.

Ik heb ook geen 9 armbord voor de Thorens

Wat misschien ook interresant kan zijn,dat ik mijn Thorens ook meebreng en die inzet bij het vergelijk tegen de ongerestaureerde van Jongsdroom en de andere types.

We kunnen ook een van de armen met hetzelfde element op de Thorens van Jongensdroom en van mij zetten.

De spu kan niet op een 3009,daar is hij te zwaar voor.

Kennelijk is er al een topic.

Een vergelijk met draaitafels heeft alleen zin, wanneer er exact dezelfde arm, met exact hetzelfde element, dezelfde bekabeling en phonovoortrap gewerkt wordt.

Ik heb al vaak geprobeerd zoiets voor de audioclub te organiseren, maar het is me nog niet gelukt.

Mijn woonkamer en apparatuur staat eventueel ter beschikking. Meerdere Array phonotrappen is ook geen probleem (3  a 4 kan ik er wel regelen denk ik). Luidsprekers is lastiger. Ik ga de W/P's niet van de zolder sjouwen.

:)

Misschien moet het ook geen wedstrijd worden, maar eens luisteren wat verschillende combinaties doen.

Je kunt daar best wat mee. Bijvoorbeeld: als ik op die tafel nog een andere arm zet, dan ..................

Wat je dan gaat doen, is een ratjetoe aan draaitafel mét armen en elementen vergelijken. Dat wordt volgens mij helemaal niks. Alle draaitafels klinken n.l. totaal anders.

Wanneer je het verschil tussen verschillende loopwerken wilt horen zal er toch minimaal hetzelfde element en arm op moeten.

:)

Ach,iemand loopt met de grootste......naar buiten omdat zijn draaitafel het beste klinkt :D

Ik heb een paar geleden voor Audiofreaks een draaitafel dag gehouden.

Er stonden pak m beet 12 draaitafels van verschillende merken.

Niet om te vergelijken,dat gaat nu eenmaal niet met zulke verschillende dt's

Men bracht zijn favorieten lp mee en draaien maar.

Hapje drankje erbij,super gezellig was dat.

Iedereen kon zijn dt laten horen en ging tevreden naar huis.

Natuurlijk waren er wel verschillen te horen met zoveel armen en verschillende elementen.

Over het algemeen klonken ze best goed.