Hans van Liempd Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Ik denk dat hij bedoeld. dat Wol bromt en jengelt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 speed spectrum. Thorens 124 mk 1. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Speed spectrum. Emt 930 st. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Grafiekjes! Wat is de schaalverdeling van de frequentie op de horizontale as? Laat maar, ik zie het al op het tweede plaatje. Bij nader inzien vind ik het toch verwarrende plaatjes. De testtoon lijkt mij de standaard 3,1 kHz maar wat is dan de horizontale schaal? En wat is de gemeten frequentie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Ik laat het zien om te horen wat de mensen die er verstand van hebben ervan vinden. Ik hoor geen rumble,maar dat kan aan mij liggen. Rumble meting Emt 930. Hoe verhoud zich dat t.o.p van moderne draaitafels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Ik laat het zien om te horen wat de mensen die er verstand van hebben ervan vinden. Ik hoor geen rumble,maar dat kan aan mij liggen. Rumble meting Emt 930. Hoe verhoud zich dat t.o.p van moderne draaitafels. Ik doe weleens iets met frequenties en metingen en zo en ik vind het zeer warrige plaatjes. Wat was het verhaal hierbij? Wat mij opvalt aan de rumble meting is het grote frequentiebereik. Hierdoor lijkt het een leeg en keurig plaatje terwijl helemaal links in het plaatje de interessante dingen gebeuren. Dat je dat niet hoort is overigens niet vreemd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Wollie, Waar zou de naam tussen-Wiel vandaan komen? Groovy; We laten iedereen lekker kletsen en gaan de 27e lekker luisteren. p.s. ik lees veel tevreden verhalen over Oracle Delphi en Mitchell Gyro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Zo is dat. Uiteindelijk gaat het over genieten van muziek. De rest is bij zaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Ik doe weleens iets met frequenties en metingen en zo en ik vind het zeer warrige plaatjes. Wat was het verhaal hierbij? Wat mij opvalt aan de rumble meting is het grote frequentiebereik. Hierdoor lijkt het een leeg en keurig plaatje terwijl helemaal links in het plaatje de interessante dingen gebeuren. Dat je dat niet hoort is overigens niet vreemd. Jammer,ik dacht dat die plaatjes wat duidelijkheid gaven. De metingen zijn van Jaap Pees. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 uit het plaatje kun je uithalen dat die trekt en afremt Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 uit het plaatje kun je uithalen dat die trekt en afremt Het zijn frequentiespectra van metingen aan het signaal van het element. De eerste twee zijn van een testtoon (van ongeveer 3000 Hz) waarmee de gelijkloop kan worden gemeten en het derde spectrum is van een leeg spoor waarmee rumble kan worden gemeten. In principe geldt dat hoe breder de ¨klok¨ rond 3000 Hz, des te slechter de gelijkloop. Een belangrijke voorwaarde om iets te kunnen zeggen over de gelijkloop is dat gebruik is gemaakt van een heel goede test LP die niet slingert, niet hobbelt en die absoluut centrisch geperst is. Een LP die hobbelt geeft amplitude modulaties, een LP die niet centrisch geperst is geeft frequentiemodulaties en die hebben beide invloed op de vorm van de klok rond 3000 Hz en dus op het meetresultaat. Om deze meting nauwkeurig genoeg uit te voeren om heel goede spelers te beoordelen kan het beste een encoder gebruikt worden in plaats van een test LP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 p.s. ik lees veel tevreden verhalen over Oracle Delphi en Mitchell Gyro. Ik heb weleens samen met Henk uit Sneek wat metingen gedaan aan een ingewikkelde en indrukwekkend mooi gebouwde Michell speler die vreselijk slecht bleek te presteren wat betreft gelijkloop en dat was duidelijk hoorbaar. De eigenaar van de speler was ook aanwezig en die vond het ding prima klinken en nam hem zo weer mee. Ongetwijfeld was dit een exemplarisch probleem maar het was erg grappig om mee te maken hoe sommige mensen zichzelf in de maling nemen. Ik heb die meting hier nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Zichzelf in de maling nemen? O... je bedoelt de mindset. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Kijk de vooruitgang (3 scharnieren) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 @Ravon: dat zijn de betere klanten . Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Een grafiekje van de meting aan die Michell: http://nloon.com/michell%20wow.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Hoe groot het frequentiespectrum van rumble is (c.q. kan zijn), en hoe sterk daarin frequenties rond 120 Hz (zeer hoorbaar!) zijn vertegenwoordigd, wordt m.i. vooral duidelijk door een spectrum analyse van de rumble. Voorbeeld: http://www.esotericsound.com/Grommet%20Test.htm (waarbij het eigenlijk gaat om de heilzame werking van "motor isolation grommets". (A blessing for all turntables!) (...) The Rek-O-Kut K-33 uses a belt drive and single ball bearing suspension of the turntable to provide quiet, rumble free stereo operation. (...) http://www.vinylengine.com/library/rek-o-kut/k-33.shtml Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Goedemorgen Mooie plaatjes. Ik vraag aan Douglas of hij zijn stethoscoop meebrengt. Dan kunnen we luisteren naar de rumble die de Thorens en Emt afgeeft. Het is natuurlijk ook belangrijk om zoveel rumble te elimineren middels de ophanging van de dt. Bij de Thorens zijn het de mushrooms en bij de Emt is het het absorberframe dat daarvoor moeten zorgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Vraag of Douglas ook gelijk een koortsthermometer meebrengt . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Vraag of Douglas ook gelijk een koortsthermometer meebrengt . Die heb ik nog een liggen voor je,rectaal inbrengen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Ik heb nu al verhoging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Ik heb nu al verhoging. Dat word nog veel hoger als je mijn Thorens hoort Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Thorent die zo hoog boven alles uit dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Ik denk dat hij bedoeld. dat Wol bromt en jengelt.. Jij snapt hem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 En wat zeggen al die meetplaatjes nu? Bar weinig als je niet exact de meetmethode weet en de implicaties van de window functie van de FFT*. En al helemaal niet als je die plaatjes niet correleert aan wat je hoort, wat op zich al erg lastig is. Een koortsthermometer lijkt mij i.d.d. geen overbodige luxe * Afhankelijk van het gekozen type ziet een enkele frequentie er uit als een brede berg in zo'n plaatje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts