Jump to content

Het Grote Thorens Vergelijk

carl
 Share

Recommended Posts

Bij zo'n phonotrap gaat het er met name om dat die een paar dagen onder stroom staat, bij de een is dat meer dan bij de ander. Een element heb ik niet zo'n ervaring mee. Na zo' n 10 LP's moet je er toch wel van kunnen genieten al wordt het subtiel nog beter.

Da's laaaaaaaaaaaang! Ik zet 's ochtends de versterker aan (ingebrouwde phonotrap, klein maar fijn), en kan zowat meteen genieten. Hij staat nooit langer dan een dag achter elkaar aan.

Voor mijn element werd 100 uur genoemd voor inspelen. Daar ben ik nog niet overheen.

Plaatjesdraaier vond het geloof ik wel ok klinken.

De phonotrap staat altijd aan, Het element heeft ongeveer 10 uur gespeeld. Als dit voor 90% het resultaat is, ben ik niet tevreden.

De Weiss dac klinkt gemiddeld beter. Dam net!

Als je nog maar 5 lp's  gedraaid heb,  dan is je element nog niet ingespeeld.  Meestal 75....100uur

Gelukkig is het nog niet de 27e dus je hebt nog even tijd.

Bij mij klinkt,  soms digitaal mooier dan analoog.  Maar omgekeerd ook.  Die 2 zijn bij mij aan elkaar gewaagd.

Alleen was digitaal véél goedkoper.

Ik heb zelden een nieuw element gekocht.

Kort geleden voor het eerst een Audio technica s12.

Dat heeft nog maar 5 uur gespeeld.

Ik ben benieuwd of ik kan horen wanneer het ingespeeld is.

Is een element ingespeeld als je er aan gewend bent, of moeten er daadwekelijk mechanische hobbels genomen worden?

Blijkbaar wel:  Break In period: 30 hours  http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frr.pl?ranlg&1210087733&&&/Benz-Micro-MC-Gold-Cartridge

Dus: plaatjes draaien i.p.v. praatjes :D De conclusie na de 27e "tja mijn element was nog niet goed ingespeeld"  kun je natuurlijk niet maken. :o

@Marc Mijn ervaring is dat de meeste elektronica geen of nauwelijks  inspeel tijd nodig hebben.  Misschien hele zware condensatoren in de voeding.

Met een kwartiertje zal een goede versterker, tuner, etc optimaal spelen.  Apparatuur die 24x 7 aan moet staan vind ik veelal minder goed ontworpen.

Of het moet iets compromisloos zijn zoals bij Magnum Dynalab.

Buizen is een verhaal apart.  Die veranderen echt de 1e 50...100uur en blijven daarna 1000 of 10.000 afhankelijk van het type vrijwel stabiel.

Na het inspelen, heeft een buizen versterker het voordeel dat een goede al met een paar minuten op bedrijf temperatuur is

Over mijn LFD (versterker), tenminste een afgeleide daarvan, zei de maker, dat die toch wel enkele uren nodig had om op stoom te komen. Toen hier iemand kwam luisteren en ik in een a-audiofiele bui de boel net had aangezet, merkte die na een half uur of zo op, dat het ineens wat beter klonk, en hij dankte dat aan het opwarmen.

Nou, ikzelf weet het niet zo net. Heel véél maakt het niet uit, vermoed ik. Nu heb ik mijn set nét aangezet, en beluister een stukje luitmuziek voor de tweede keer, en ja, waratje, het lijkt beter te klinken, minder wollig. Maar dan heb je het effect nog dat nieuwe muziek de tweede keer altíjd beter klinkt.

En why o why moet een element inspelen? Zit er nog diamantstof op, verandert het materiaal waarin de naaldkoker hangt onder invloed van beweging? Ik weet nog dat Miracle. zei dat hij elke dag dat inspelen nodig had. Was het element weer een beetje verstijfd door het nietsdoen. :blink:

Om voor mijzelf te spreken, ik vond mijn platenspeler toch een hele tijd niet fijn klinken, tot ik ook daar met wat tovermiddeltjes wat aan gedaan had. Inspelen was daarna geen kwestie meer. :huh:

Kijk, dát soort ervaringen laten bij mij vraagtekens zetten bij al die inspeelkwesties. Is het zo dat je (jij, ik) moeten wennen aan het geluid, of went het geluid aan ons? En maakt dat wat uit, als het maar gebeurt?

Ik kan me voorstellen dat het polijstwerk van een naald nog wat verbeterd wordt door het draaien van platen. Ook dat het rubber wat soepeler wordt en z'n definitieve plaats gaat vinden.

Daarna is het m.i. alleen het opwarmen van het element wat verschil kan maken. En na heel lange tijd natuurlijk het hard worden van de rubberophanging. Vergaan van het rubber lijkt me ook nog mogelijk.

:)

O jee, de dwarsdrukcompensatie staat denk ik te zwaar. Als je lift zakt valt het element bijna naast de plaat.

Kan iemand zo zeggen, hoe je die bij een 3009II i instelt? Door het transport een paar keer, zit het touwtje niet meer goed.

Je moet eerst de arm laten zweven,dan de naalddruk en dwarsdruk instellen.

De dwarsdruk is meestal gelijk aan de naalddruk.

Elke inkeping op het staafje staat voor een kwart,dus jij moet het op de 4e inkeping zetten als je naaldruk 2 gram is.

Als deze info fout is dan hoor je de 27e hoe het wel moet :)

Wat inspelen betreft heb ik met mijn set de ervaring dat pas na een kwartier, 20 minuten het spul goed los komt en begint te ademen.

Het plaatje wordt steeds mooier. Mijn nieuw element (super om-10) heb ik met vaderdag gekregen en is nu wel ingespeeld.

En hoe denken jullie over de prestaties van een element bij 30 graden of bv 18gr.

Ik heb ooit gelezen dat temperatuurverschillen een element qwa klank kan beinvloeden.

Spijkers op laag water :)

En hoe denken jullie over de prestaties van een element bij 30 graden of bv 18gr.

Ik heb ooit gelezen dat temperatuurverschillen een element qwa klank kan beinvloeden.

Spijkers op laag water :)

Ik weet dat de rubbers stijver zijn bij een lagere temp. maar of je het verschil hoort tussen 18 en 30 graden betwijfel ik.

Overigens is de weerstand (in je kabels) ook temperatuurafhankelijk, hoe groot zou die invloed zijn?  Hogere temp. = soepeler rubber en hogere weerstand, misschien heft het elkaar wel op???

• 3 weeks later...

Hoe gek kan iemand zijn?

Na een slechte start met twee defecte kabels werkt alles nu naar behoren. Douglas uit Eindhoven heeft mij en de TD124 zes uur op bezoek gehad (daar ben je mooi klaar mee dan :D). Alles is nog eens nagelopen: er zat een schroef van het plateau los, de anti-skating werkte niet en de arm zat er verkeerd op. Een kleinigheidje houd je altijd. Verder advies gekregen mushrooms en motorveren te kopen.

Inmiddels wat platen gedraaid en het klink nu naar behoren. O jee, dat belooft niet veel goeds!

Inderdaad, de digitale weergave klinkt gemiddeld genomen beter dan de analoge. Of ik het ooit bij elkaar gespaard krijg weet ik niet, maar ik denk aan een niet-magnetisch Schopper plateau, een beter element en een betere arm.

Hoe gek kan iemand zijn?