Jump to content

Het Grote Thorens Vergelijk


carl
 Share

Recommended Posts

Een absoluut gehoor is gemakkelijk bij het stemmen.

Verder heb je er alleen maar last van, want bijna alle piano's blijken ontstemd te zijn.

 

Overigens hebben de meeste musici weinig belangstelling voor goede geluidsweergave.

En nog minder voor de apparatuur die daarvoor nodig is.

 

Een piano moet onzuiver gestemd staan, anders kom je niet uit met de verdeling binnen het octaaf. Als je hem eerst in kwinten stemt en daarna in octaven houd je aan een kant een toon over. Volgens een pianostemmer. 

 

Een absoluut gehoor heeft juist veel voordelen. Het is veel erger als je absoluut geen gehoor hebt.

Link to comment
Share on other sites

Dank je, de verschillen tussen klankkleuren, het feit dat een rechte freq. kar. niets zegt over de klank van een luidspreker, alles wat we nog niet weten en kunnen meten. Het is wat beperkt om je aan metingen vast te houden. Jij hoorde verschillen tussen dac;s. Is dat te meten? Waarom zou je alles willen meten? Je kunt meten tot je een ons weegt, het gaat uiteindelijk om wat je hoort, niet om het deel dat te meten is.

Kun je door meten weten of een auto lekker rijdt? Neem nou de Bentley van Spido.

Ik kan je hier de verschillen tussen kabels laten horen. Dat hoor jij meteen. Waarom zou je toch alles eerst moeten meten? Het is een leuk hulpmiddel dat wel.

Het kan zijn dat het voor mij allemaal wat makkelijker is, want ik heb een absoluut gehoor zoals wel meer musici.

 

Ik wil helemaal niet alles meten, ik ga pas iets meten als daar aanleiding voor is. Het feit dat mensen verschillen waarnemen zegt mij niets, pas als blijkt dat mensen die verschillen echt horen wordt het interessant. En helaas kan alleen via een blinde test worden vastgesteld of verschillen echt hoorbaar zijn. 

 

Heb je weleens gezien hoe vreselijk onnauwkeurig frequentiekarakteristieken gemeten en gepresenteerd worden? Als je geluk hebt doet men dat in 1/3 octaafbanden die dan ook nog eens worden gladgestreken om een mooi plaatje te krijgen. Ga die karakteristiek nou eens meten met 25600 frequentielijnen die lineair verdeeld zijn en pak de fase informatie er bij en ga dan pas gladstrijken, dan krijg je een heel ander beeld en dan worden verschillen ineens wel zichtbaar. 

 

Je kunt inderdaad meten of een auto lekker rijdt, je hoeft daarvoor alleen maar te definiëren wat je onder lekker verstaat. Ik versta bijvoorbeeld onder comfortabel dat de versnellingen die optreden in de diverse vrijheidsgraden van een auto niet te groot zijn. Sportief is andere koek. Het meten is vervolgens in principe niet moeilijk. Kwestie van enkele versnellingsopnemers die de versnellingen in alle vrijheidsgraden registreren en een meetsysteem wat eea vastlegt en visualiseert. 

Link to comment
Share on other sites

Hoor jij wel thuis op dit forum?  :P

 

(Iedereen hier hoort zelfs niét-bestaande verschillen, Groovy!)

Ja,ik hoor hier thuis.

Ik hoor nog slechter dan iemand die niet bestaande verschillen hoort :D

Link to comment
Share on other sites

Tuurlijk. Ik wil die kabels van jou weleens horen. Ik heb ook nog een paar die hetzelfde klinken. Neem ik die gezellig mee.  ^_^

Ik hoor graag wanneer je in de buurt bent. Kunnen we gelijk een stukje luchtgitaar spelen :D

Er zijn kabels die hetzelfde klinken.

Link to comment
Share on other sites

Een piano moet onzuiver gestemd staan, anders kom je niet uit met de verdeling binnen het octaaf. Als je hem eerst in kwinten stemt en daarna in octaven houd je aan een kant een toon over. Volgens een pianostemmer. 

 

Een absoluut gehoor heeft juist veel voordelen. Het is veel erger als je absoluut geen gehoor hebt.

 

Beste Jongensdroom,

 

Over de "verdeling binnen het octaaf" kun je nog van mening verschillen: een piano kan nu eenmaal niet zo klankverglijden (glissando) als een viool of een trombone, bijvoorbeeld. Of een èchte stem. De halve tonen zijn muzikaal gezien altijd iets te laag, of iets te hoog.

Maar met het principe van de "gelijkzwevende stemming" is wel een bruikbaar compromis bereikt.

 

Nee, ik bedoelde de absolute stemming: de centrale a' met een grondfrequentie van 440 Hz.

Als een piano pakweg een halve toon te laag is gestemd - wat maar al te vaak het geval is - heeft een pianist die gezegend is met een absoluut gehoor constant het gevoel dat hij de verkeerde toetsen aanslaat.

Link to comment
Share on other sites

Ik had ook altijd het gevoel dat ik de verkeerde toetsen aansloeg en mijn pianoleraar beaamde dat regelmatig.

 

Verder is een platenspeler die te langzaam draait ook heel erg voor iemand met een absoluut gehoor. Gelukkig hebben de meeste mensen absoluut geen gehoor.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...