TL 200 Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Een absoluut gehoor is gemakkelijk bij het stemmen. Verder heb je er alleen maar last van, want bijna alle piano's blijken ontstemd te zijn. Volgens Tom Waits komt dat omdat "the piano has been drinking, not me". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Natuurlijk heeft meten zin, maar ik wil wat tegengas geven en het gehoormatige naar voren schuiven. Ik zou, als ik een fabrikant was, altijd kiezen voor een samenwerking van technici en musici. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Een absoluut gehoor is gemakkelijk bij het stemmen. Verder heb je er alleen maar last van, want bijna alle piano's blijken ontstemd te zijn. Overigens hebben de meeste musici weinig belangstelling voor goede geluidsweergave. En nog minder voor de apparatuur die daarvoor nodig is. Een piano moet onzuiver gestemd staan, anders kom je niet uit met de verdeling binnen het octaaf. Als je hem eerst in kwinten stemt en daarna in octaven houd je aan een kant een toon over. Volgens een pianostemmer. Een absoluut gehoor heeft juist veel voordelen. Het is veel erger als je absoluut geen gehoor hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Dank je, de verschillen tussen klankkleuren, het feit dat een rechte freq. kar. niets zegt over de klank van een luidspreker, alles wat we nog niet weten en kunnen meten. Het is wat beperkt om je aan metingen vast te houden. Jij hoorde verschillen tussen dac;s. Is dat te meten? Waarom zou je alles willen meten? Je kunt meten tot je een ons weegt, het gaat uiteindelijk om wat je hoort, niet om het deel dat te meten is. Kun je door meten weten of een auto lekker rijdt? Neem nou de Bentley van Spido. Ik kan je hier de verschillen tussen kabels laten horen. Dat hoor jij meteen. Waarom zou je toch alles eerst moeten meten? Het is een leuk hulpmiddel dat wel. Het kan zijn dat het voor mij allemaal wat makkelijker is, want ik heb een absoluut gehoor zoals wel meer musici. Ik wil helemaal niet alles meten, ik ga pas iets meten als daar aanleiding voor is. Het feit dat mensen verschillen waarnemen zegt mij niets, pas als blijkt dat mensen die verschillen echt horen wordt het interessant. En helaas kan alleen via een blinde test worden vastgesteld of verschillen echt hoorbaar zijn. Heb je weleens gezien hoe vreselijk onnauwkeurig frequentiekarakteristieken gemeten en gepresenteerd worden? Als je geluk hebt doet men dat in 1/3 octaafbanden die dan ook nog eens worden gladgestreken om een mooi plaatje te krijgen. Ga die karakteristiek nou eens meten met 25600 frequentielijnen die lineair verdeeld zijn en pak de fase informatie er bij en ga dan pas gladstrijken, dan krijg je een heel ander beeld en dan worden verschillen ineens wel zichtbaar. Je kunt inderdaad meten of een auto lekker rijdt, je hoeft daarvoor alleen maar te definiëren wat je onder lekker verstaat. Ik versta bijvoorbeeld onder comfortabel dat de versnellingen die optreden in de diverse vrijheidsgraden van een auto niet te groot zijn. Sportief is andere koek. Het meten is vervolgens in principe niet moeilijk. Kwestie van enkele versnellingsopnemers die de versnellingen in alle vrijheidsgraden registreren en een meetsysteem wat eea vastlegt en visualiseert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Ik wil helemaal niet alles meten, ik ga pas iets meten als daar aanleiding voor is. Er valt een zware last van me af . Kom je nog bij me meten? Ik zal je de verschillen tussen kabels laten horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Er valt een zware last van me af . Kom je nog bij me meten? Ik zal je de verschillen tussen kabels laten horen En als ie niet wil horen dan moet ie maar voelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Hoor jij wel thuis op dit forum? (Iedereen hier hoort zelfs niét-bestaande verschillen, Groovy!) Ja,ik hoor hier thuis. Ik hoor nog slechter dan iemand die niet bestaande verschillen hoort Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Er valt een zware last van me af . Kom je nog bij me meten? Ik zal je de verschillen tussen kabels laten horen Tuurlijk. Ik wil die kabels van jou weleens horen. Ik heb ook nog een paar die hetzelfde klinken. Neem ik die gezellig mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 25 februari 2014 Report Share Posted 25 februari 2014 Linn is gewoon een goede marketing product net als Bose zo zie je hoe mensen zich laten iets aansmeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 februari 2014 Report Share Posted 25 februari 2014 Tuurlijk. Ik wil die kabels van jou weleens horen. Ik heb ook nog een paar die hetzelfde klinken. Neem ik die gezellig mee. Ik hoor graag wanneer je in de buurt bent. Kunnen we gelijk een stukje luchtgitaar spelen . Er zijn kabels die hetzelfde klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 februari 2014 Report Share Posted 25 februari 2014 Een piano moet onzuiver gestemd staan, anders kom je niet uit met de verdeling binnen het octaaf. Als je hem eerst in kwinten stemt en daarna in octaven houd je aan een kant een toon over. Volgens een pianostemmer. Een absoluut gehoor heeft juist veel voordelen. Het is veel erger als je absoluut geen gehoor hebt. Beste Jongensdroom, Over de "verdeling binnen het octaaf" kun je nog van mening verschillen: een piano kan nu eenmaal niet zo klankverglijden (glissando) als een viool of een trombone, bijvoorbeeld. Of een èchte stem. De halve tonen zijn muzikaal gezien altijd iets te laag, of iets te hoog. Maar met het principe van de "gelijkzwevende stemming" is wel een bruikbaar compromis bereikt. Nee, ik bedoelde de absolute stemming: de centrale a' met een grondfrequentie van 440 Hz. Als een piano pakweg een halve toon te laag is gestemd - wat maar al te vaak het geval is - heeft een pianist die gezegend is met een absoluut gehoor constant het gevoel dat hij de verkeerde toetsen aanslaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 februari 2014 Report Share Posted 25 februari 2014 Ik had ook altijd het gevoel dat ik de verkeerde toetsen aansloeg en mijn pianoleraar beaamde dat regelmatig. Verder is een platenspeler die te langzaam draait ook heel erg voor iemand met een absoluut gehoor. Gelukkig hebben de meeste mensen absoluut geen gehoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 25 februari 2014 Report Share Posted 25 februari 2014 het enigste draaitafel die constant draait is een DD Drive maar die heeft weer andere problemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 februari 2014 Report Share Posted 25 februari 2014 De verborgen grap was: geen absoluut gehoor vs absoluut geen gehoor. Moet ik nou echt alles uitleggen? Zelfs onze Virtuele Spido had hem niet door. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Moet ik nou echt alles uitleggen? Nee, want dan steek je Spido naar de kroon en die heeft het al zo moeilijk met alles uit te leggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts