Jump to content

Classic Turntable Meeting


WanFie
 Share

Recommended Posts

De basis Linn 12 is een matige draaitafel, waar je d.m.v. een heleboel dure upgrades een gewoon goede tafel van kunt maken.

Je zou natuurlijk ook meteen een goede draaitafel kunnen maken voor zo'n € 16.000,00 maar aan de vele upgrades wordt goed verdiend. aldus een insider.

 

Ik heb hem naast een Thorens TD150 + SME3009  gehoord en tsonge jonge wat is dat een goed ding zo'n TD150.

 

Tot hier mijn relaas over Linn, voordat alle eigenaren over mij heen vallen.

Link to comment
Share on other sites

Linn draaitafel  is gewoon een markerting produkt niet meer en niet minder 

heeft niks met audifiele kwaliteiten te maken totaal achterhaald

Ben je serieus?

Niet dat ik Linn verdedig maar ik heb meermalen een Linn gehoord in verschillend configuraties en dat vond ik toch goed klinken oa met een  Kiseki Blue.

Welke dt is heeft dan volgens jouw wel audiofiele kwaliteiten.

Link to comment
Share on other sites

Een paar reacties terug werd de SME20 aangehaald...

 

Nu wil het toeval dat ik daar al een jaar of 15 mee draai. Soms vraag ik mij ook wel eens af, is het nou echt zo goed? En waarin onderscheid deze zich van oudere en/of andere ontwerpen. Ik heb ook een Ariston RD2s als variant op Thorens/Linn, gewoon een keer uit interesse gekocht. Een Benz Micro MC1 element heeft recent de hele upgrade gemaakt van plastic Philips naar Ariston tot de SME20.

 

De verschillen die ik hoor zijn vooral juist het ontbreken van signatuur en meer precisie (autoriteit) met de SME20 als platform.

Een kennis van mij zweert bij de TD124 en daar mis ik vooral precisie. Neemt niet weg dat het bijzonder aangenaam kan klinken.

Aangenaam op een manier zoals m.i. veel draaitafels ook kunnen klinken.

 

Op analoog forums worden vaak interessante dingen doorverteld, maar dit is mijn ervaring.

Link to comment
Share on other sites

Mijn Linn LP12 met Ittock II en Valhalla deed het op zich prima. Maar was ook wat aan de rustige kant. Maar dat kan ook aan de dikke viltmat liggen die er op lag. Een heel mooie draaitafel, zeker wanneer je daar van houdt. Aan al die updates met enorme prijzen, ben ik maar niet begonnen. Rood (van het andere forum) speelt er nu mee (voor zover ik weet).

 

Maar wanneer ik zie wat er soms voor een oude LP12 wordt gevraagd denk ik wel eens... Dat is meer dan het dubbele van wat die nieuw kostte. En dan te bedenken dat de eerste LP12's echt minder nauwkeurig gemaakt werden dan de latere. Het was toen nog een echt massaproduct. Maar dat massa product is dus nog steeds op te waarderen tot de duurste uitvoering. Maar dan vraag ik me wél af, wat er dan nog overblijft van de originele draaitafel.

 

Die Ittock II armen zijn overigens wel erg mooi.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

dromertje beide zijn niks totaal achter haald ,beter luisteren  :)

raken jullie opgewonden  van  de prijzen soms, dat kan ook 

 

Beste Wol,

 

Dit is nu de tweede keer dat je anderen ertoe maant beter te luisteren.

Maar luister jij zèlf wel goed?

 

Je kunt m.i. alleen met enig recht beweren dat een moderne draaitafel (zo'n boorplatform, bedoel je zeker?) beter klinkt dan een goede klassieke draaitafel (zoals die Linn), wanneer je die beide draaitafels hebt vergeleken

- met dezelfde arm/element-combinatie;

- met overigens dezelfde audio-installatie;

- in dezelfde ruimte;

- met dezelfde grammofoonplaten;

- en dan ook nog vlak na elkaar: liefst zelfs afwisselend.

 

Ik vermoed dat jij dat niet hebt gedaan.

En ik denk dat je de bewering alleen nog maar "met énig recht" zou kunnen doen, als je die vergelijking wèl had uitgevoerd.

Maar zelfs dàn kon je die bewering m.i. nog niet "met het vòlle recht" doen.

Want de arm/element-combinatie die optimaal is voor de Linn (met name) is niét optimaal voor het boorplatform.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een Linn Axiss gehad. Direct vergeleken met een Nottingham Analoque Spacedeck en ik vond de verschillen niet groot ondanks het feit dat de verkoper de NA duidelijk luider zette (ik had het gelijk door). Allebei wat rustiger klinkende systemen, maar verder wel prima. De Axiss is het kleinere broertje van de LP 12 en ik heb hem uiteindelijk goed verkocht. Nog even gedacht om hem erbij te houden maar ik heb ook nog een Thorens 160. 

 

Net als Hans kan ik weinig met die puntensystemen van die Duitse bladen. Wat me daar bijvoorbeeld opvalt is dat de verschillen tussen CD spelers groot lijken te zijn en bij phonotrappen minder. Mijn ervaring is juist omgedraaid. Ik moet daarbij zeggen dat verschillend klinken toch nog iets anders is dan beter klinken. Daarbij zit er duidelijk een verband tussen prijs en geluidskwaliteit met af en toe een "piraat"erbij vaak van Duitse huize. 

Link to comment
Share on other sites

Het lijkt mij ook logischer dat er meer verschillen zijn tussen phonotrappen dan tussen cd spelers.

Maar mensen met goede oortjes die ook goed kunnen luisteren horen ook verschillen tussen cd spelers en dac's.

Goed luisteren en de verschillen kunnen duiden vind ik best moeilijk.

Je moet tijdens het luisteren het hoog en middengebied alsook het laag kunnen scheiden van elkaar om de verschillen te kunnen horen.

Ik kan dat niet.

Voor mij telt het totaal plaatje :)

Link to comment
Share on other sites

Puntensysteem Duitse tijdschriften;

 

Je mag er vanuit gaan, dat de reviewers alle ooit door hen geteste apparaten stand by hebben staan, om het nieuwe product in te kunnen schalen. (nee dus)

Zelfs dan is het ongelooflijk knap om te bepalen of een element 56 of 57 moet krijgen. Speelt de match nog een rol? (nee dus)

 

Kleine verschillen, die 90% van de bevolking niet waarnemen, worden enorm opgeblazen. Het is puur commercie.

Meestal is het, hoe duurder hoe beter. Sommigen mensen willen nou eenmaal voor de gek gehouden worden.

Link to comment
Share on other sites

Puntensysteem Duitse tijdschriften;

 

Je mag er vanuit gaan, dat de reviewers alle ooit door hen geteste apparaten stand by hebben staan, om het nieuwe product in te kunnen schalen. (nee dus)

 

 

Die reviewers houden een referentie aan, kortom hun eigen apparatuur. Ik heb bijvoorbeeld een Whest phonotrap. Indertijd echt gekozen na zorgvuldige afweging. Blijken nu toch wel duidelijk betere trappen te zijn.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...