Jump to content

Classic Turntable Meeting

WanFie
 Share

Recommended Posts

De Thorens 160 is afgestoft en draait zich warm.

Op een of andere manier reageert de motor hoe je de stekker in het stopcontact doet: in de ene stand een trilling en in de andere stand muisstil.

Dat zou niets uit moeten maken,maar er zijn mensen die met een pole checker de plus en de min opzoeken in het stekkerblok en zo ook op het apparaat.

Vervolgens steken ze de stekkers met de min op de min in het stekkerblok.

Je kunt de stekker zoals hij nu in het stopcontact zit merken.

Zojuist zijn de laatste gasten vertrokken.

Het waren allemaal leuke gasten en dan heb je een leuke middag.

Ik heb leuke lp's en een paar flessen wijn gehad,daar doe je het voor :D

Ongetwijfeld volgt er een verslag van de opgedane indrukken over de draaitafels en phonotrappen die gebruikt zijn

Dat laat ik graag aan mijn gasten over :)

Allemaal bedankt dat u de moeite hebt genomen om bij mij op visite te komen.

Aardig dat je de gasten bedankt, maar ik wil het toch echt omdraaien Peter en jou en je vrouw bedanken voor de enorme gastvrijheid.

Van koffie met gebak via diverse hapjes naar soep met stokbrood, dat is niets alledaags.

(wordt vervolgd)

Ook net terug van Tilburg. Een heerlijke middag gehad en even aan het bijkomen van de autorit. Ik kan alvast vertellen dat Groovy niet alleen een fantastische collectie klassieke draaitafels heeft in tip top conditie maar ook een prachtige collectie designmeubels. En dat allemaal naast een lieve vrouw.

De luisterindrukken volgen nog als ik gegeten heb.

Tja... dat is echt Tilburgse gastvrijheid...

Ik vond het ook een erg gezellige en uitstekend verzorgde middag. Wanneer maak je het mee, dat je vijf draaitafels (waarvan de naald van een helaas stuk) met vier voorversterkers kunt beluisteren.

Maar waar het om te doen was:

1. Horen we rumble...? antwoord NEE.

2. Klinken tussenwiel aangedreven draaitafels werkelijk anders dan snaar aangedreven...? Antwoord: NEE.

Dan een aantal antwoorden op andere vragen:

1. klinken elementen verschillend... ?  JA.

2. klinken phonotrappen verschillend...? JA

3. heeft Groovy het goed voor elkaar... ? JA

De draaitafels klinken duidelijk verschillend, maar dat kan ook niet anders met verschillende elementen. Bij de eerste ronde viel op dat de EMT vervormde. Later bleek dat dit aan het element lag. met een andere phonotrap was het er nog steeds. Maar een element van 1978 heeft het dan al 40 jaar uitgehouden.

Van de twee andere draaitafels vond ik de Garrard 301 het mooist. Terwijl deze met een relatief goedkoop Audia Technica MM element speelde. De Thorens TD124 speelde met een Ortophon MM element. De AT op de Garrard klonk wat dynamischer en had meer controle in het laag.

Hierna werd de Thorens TD124 van Jongensdroom aangesloten. Dit vond ik weer wat beter gaan dan beide eerdere draaitafels. Maar deze speelde dan ook met een MC element. Het laag was beter onder controle en het klonk ook wat meer open.

Daarna was de Thorens TD160 van Carl aan de beurt. Deze vond ik eigenlijk qua klank best wel op de TD 124 van Jongensdroom lijken.

Hierna hebben we gekeken wat de oorzaak van de vervorming was. We hebben hiervoor mijn Phonovoorversterker aangesloten. Helaas was de vervorming er nog steeds.

Later hebben we mijn voorversterker op de verschillende draaitafels aangesloten en als laatste nog de Sphinx van Jongensdroom. Maar daar zeg ik niks over, anders heb ik al weer een hoop commentaar te pakken.

Als laatste hebben we onder de soep de boel nog een keer doorgesproken en kwam er allerlei al dan niet ter zake zijnde verhalen bovendrijven.

Al met al een zeer gezellige bijeenkomst.

Groovy en z'n vrouw, hartelijk bedankt voor zoveel gastvrijheid. Als ik dit geweten had, had ik nog wat platen extra meegenomen. :huh:  Je moet maandag over 'n week, nog maar eens door m'n restplaten neuzen, misschien staat er nog wel wat voor je tussen.

En de rest... natuurlijk ook hartelijk bedankt voor de gezelligheid. het blijkt telkens weer.. In het echt zijn ze veel aardiger dan op het forum.

:)

De tweede reactie;

Hoewel de set van Groovie beslist goed presteert, is het erg jammer dat hij in zo'n smalle ruimte staat. Misschien een serre aanbouwen, waarbij de gehele breedte van de keuken er bij komt?

Dat zou de set tot aanzienlijk grotere hoogten brengen. De set liet met gemak de verschillen tussen de diverse draaitafels en phonoversterkers horen.

De draaitafels;

Thorens TD124 + SME 3012 + Ortofon SPU GTE:  (te) veel laag, diepe bas, volle klank.     Voor mij mag het klankbeeld wat opschuiven naar omhoog.

EMT 930 + EMT 929 + EMT TSD 15:   Helaas was het element kapot.                                  Ondanks dat  leek het klankbeeld wat lichter.

Garard 301 + SME 3009 + Audio Technica 12S:  duidelijke gitaar, meer detail stem, minder vet laag maar precies goed.   Voor mij de beste tot nu toe en dat met           een element van € 100,00

Thorens TD160E + TP16 + Denon DL110: de Makro zou dit een winstpakker noemen, veel geluid voor een paar centen.   Maar vergeleken met nr. 1 en 3;

slechts een bescheiden laag, minder informatie in het midden, het hoog was goed.  De totaalklank was minder zeggend dan die van de duurdere jongens.

n.b. Later is de phonoversterker van Array ingezet en deze zorgde voor een opleving bij de diverse spelers. Hans durft het niet te zeggen, maar volgens mij is dit een prima apparaat.

Voor mij was het een belangrijke dag. Zou het hele spul incl. vinyl op Marktplaats komen of zou het mogen blijven?

Thorens TD124 + SME 3009 + Benz Gold: "Krijg nou wat, hier klinkt het wel goed, hoe kan dat?"  De gitaar en de zangeres waren bijzonder duidelijk. De trompet klonk als een klok alsmede de opgefokte ruis, het laag echt goed. Blij, blij, blij, dus, waarom klinkt het thuis dan niet? Gelukkig waren er drie Wijzen uit het Oosten, t.w. Carl, Jerry en Douglas. Na enige tijd kwam er witte rook uit de schoorsteen van Groovy. Het moest de Sphinx phonoversterker zijn. Later die dag zouden we die aan gaan sluiten. Ik vertrok naar de achtergrond. Daar lag mijn zelf-gebouwde interlink op tafel. Een stukje perfectie dat zijn weerga niet kent (dacht ik heh). Wat moet dit voorstellen, vroegen Jerry en Douglas? De kabel werd uit elkaar gehaald en ....... er klopte helemaal niks van. De oorzaak was zo goed als zeker gevonden.

Douglas gaat mij binnenkort helpen met de draaitafel en de bekabeling. Dat gaat helemaal goed komen.  

Morgen misschien naar de vinylbeurs in Dordrecht. Eerst nog even overleggen met Meisjesdroom natuurlijk.

Alvast bedankt voor de reacties.

Uiteraard ben ik het volledig eens met Carl :D

Wat betreft de elementen die ik heb heeft de Ortofon spu toch mijn voorkeur.

Maar het is natuurlijk geen straf om naar het At 12s element te luisteren.

Mocht ik de hoofdprijs winnen in de staatsloterij dan volg ik het advies van Jongensdroom op :)

Ik vond de Thorens 124 van Jongensdroom en de 160 van Carl niet onderdoen voor mijn draaitafels.

Carl leverd met zijn Thorens 160 het bewijs dat een draaitafel niet duur hoeft te zijn om een goed geluid te hebben.

Het is maar net wat je wilt.

Bij mijn aankopen spelen de oogjes ook een grote rol.

Een paar conclusies van mijn kant.

- Ik zat midden achter de eerste rij. In zijn algemeenheid vond ik daar het geluid prima. Dat had ik niet verwacht omdat de kamer niet zo breed was. In een wat kleinere ruimte krijg je het dus ook wel op orde met veel liefde en toewijding.

- Als je dan naar de leeftijd van de apparatuur kijkt , blijkt de vooruitgang toch beperkt te zijn. Je moet nu veel geld betalen om dezelfde kwaliteit in huis te halen.

- De Thorens 160 was de enige subchasis in het gezelschap en ik vond hem iets (!) luchtiger klinken dan de anderen zonder daar een kwaliteitsoordeel aan te verbinden. Zou dat met het systeem te maken hebben - ik denk het wel.

- Voor mij was de Garrard de absolute winnaar. Verder ook een prachtige draaitafel om te zien met zijn 2 armen, wat een ding.

- Ik vond de TD 160 verder heel goed meedoen. Al in 1972 een ongekende prijs/kwaliteits verhouding. Ik had hem wel eens met de Benz Gold van Jongensdroom willen horen. Ik vond hem met de Array trouwens erg goed klinken. Die blijft voor op de luisterzolder.

- Ik vind dat Jongensdroom maar niet te veel moet veranderen aan zijn analoge set up. Misschien zijn phonotrap. En anders belt hij mij maar.

PS 1 voor wat betreft het laag. De TD 160 scoorde daar zeker minder in. Bij Jongensdroom vond ik hem iets te en bij de Garrard ideaal. Maar goed dit is zeer persoonlijk.

PS 2 voor de record, ik heb een Denon 160 element.