Jongensdroom Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 Over enkele ogenblikken weet ik het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 De tijd is om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 Platenbeurs; Ik ben vandaag naar een platenbeurs in Dordrecht geweest. Tussen de niet-gesorteerde spullen tientallen mooie jazzplaten gevonden en voor slechts 1,50 per stuk. Ook voor de dubbellp's. Ongeveer twee duizend platen bekeken, een paar uur doorwerken. Iedereen werd persoonlijk welkom geheten en wegwijs gemaakt. Verder koffie, oliebollen, kerstbrood. Ik dacht even dat ik weer bij Groovy was . Verder een live optreden van een gitarist met twee knappe zangeressen. Ik weet werkelijk niet wat ze speelden , helemaal vergeten op te letten. De eigen TD124 aangesloten; De Linn kabel aan de draaitafel laten zitten, maar de interlink naar de pre vervangen door die van Hans van L. En ja hoor, na een jaar klooien met plinten, elementen en kapotte kabels, was er een goed geluid. Dezelfde lp als bij Groovy er op en het feest kon beginnen. Wat was er allemaal te horen? Veel detail in de vrouwenstem, zoals slissen en speekselgeluiden. Een volle mannenstem die midden in de kamer stond. Een verfijnd hangend bekken, je kon haast zien dat de brushes het bekken raakten. Een rustig meelopende bas. Gelukkig niet zo zwaar als bij de TD124 van Groovy. Dan de soft aangeblazen trompet met veel ruis in de toon (dat doet men bewust) die een mooie intieme sfeer weet neer te zetten. Alles van hoog tot laag in balans, geen enkel gebied aangezet. En dan zijn er kennelijk nog betere elementen, armen, plateau's etc. Volgende week gaat Douglas mij verder helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 Blij toe Jongensdroom en nu ik nog mijn voorversterker terug en mijn Benz Ruby met een retip. Ik zou trouwens nog wel eens twee verschillende draaitafels willen horen met dezelfde arm, element en kabel. Ook bij A10 vandaag was dit niet mogelijk , hoe leuk verder ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 Blij toe Jongensdroom en nu ik nog mijn voorversterker terug en mijn Benz Ruby met een retip. Ik zou trouwens nog wel eens twee verschillende draaitafels willen horen met dezelfde arm, element en kabel. Ook bij A10 vandaag was dit niet mogelijk , hoe leuk verder ook. Ik heb dat meerdere keren gedaan. Nu heb ik de sme3012 op de Thorens maar pas geleden nog op de Garrard. Alleen luister ik niet of er verschil in klank is,daar moet ik eens op gaan letten. @ Jongensdroom. Met het lichtere plateau krijg je ook minder laag,met het zware meer zo is de ervaring. Vraag maar aan Douglas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 Ja, het zware niet-magnetische Schopper plateau schijnt zeer goed te zijn. Nou nog een geldschieter zien te vinden. Een luchtgelagerd armpje er op. Een Glider of een Delos. Ik droom nog even verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 (...) Met het lichtere plateau krijg je ook minder laag,met het zware meer zo is de ervaring. (...) Ja, ja, jááá! Enne... méér is altijd béter, nietwaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 Ja, het zware niet-magnetische Schopper plateau schijnt zeer goed te zijn. Nou nog een geldschieter zien te vinden. Een luchtgelagerd armpje er op. Een Glider of een Delos. Ik droom nog even verder. Waarom méér Jongensdroom. ? Uit de meeting blijkt toch dat je een goede draaitafel hebt. Er zullen àltijd betere zijn.... Nou en ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 Kappa heeft een pracht van een luchtgelagerd armpie. Beter is er niet te vinden. Ga maar op zijn uitnodiging in. Hij heeft ook nog de allergoeiste set van iedereen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 Ik heb al contact met Kappa gehad, Marc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 Waarom méér Jongensdroom. ? Uit de meeting blijkt toch dat je een goede draaitafel hebt. Er zullen àltijd betere zijn.... Nou en ? Omdat ik mezelf ken Jacques. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Ik stuitte bij toeval op dit topic "Classic Turntable Meeting" en mijn mond viel van verbazing open.Dat een groepje (ik vermoed op leeftijd zijnde) heren, zeer waarschijnlijk in hun oude T-Ford,elkaar ontmoeten, om wat plaatjes te draaien Dit met in het achterhoofd, daar waar ik woon (Groesbeek), iedereen al zo'n 30 jaren geleden, allemaal zijn overgestapt op de CD-speler en voor een aantal jaren geleden, op audio-streaming B.t.w.Ik heb hiero nog een 15-tal redelijk recente duitstalige tijdschriften liggen van STEREOPLAY,STEREO en AUDIO en 1 speciale uitgave STEREO-PHONO, met alleen maar tips, tricks en testenover platenspelers plus nog een 5-tal bij deze tijdschriften geleverde muziek-CD'sDeze kunnen onder straffe van een luisterbezoek en met een full-colour geplaatste recensie op dit forum,hier gratis worden opgehaald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 ik vindt dat jack gelijk heeft,haastige spoed is zelden goed en het draaijertje van dromertje en die van kappa is toch geen vergelijk en dat geldt ook voor de speakers heer van zomering digitaal en stremming is ook niet alles mensen met platen is een fobie en mensen met digitaal en stremming is ook een fobie mensen kunnen zich wat in hun brein plaatsen mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Volgens mij hebben we het eerste vergelijk met de draaitafels van Groovy met verschillende phonotrappen uitgevoerd. De EMT heeft n.l. een eigen buizentrap. Hoe de twee andere precies waren aangesloten is me ook niet duidelijk geworden. De draaitafels van Jongensdroom en Carl zijn op de ingebouwde phonotrap van de linker Luxman aangesloten. Later hebben we dit met de Array Phonotrap en alle vijf de draaitafels nog een keer overgedaan. Als laatste hebben we nog even met de draaitafel van Jongensdroom op de Sphinx phonotrap gespeeld. Maar helemaal zeker weet ik het ook niet. Dat is ook. De Emt heeft een eigen riaa,dat is een omgebouwde Music Fidelity buizenbuffer,Jerry heeft daar een riaa corrector van gemaakt. De Garrard stond aangesloten op de passieve volume regeling waarin nog wel een phonotrap zit, De passieve is een omgebouwde Sony ta 4 versterker. DeThorens zit op de phono van de Lux l507s. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Ik stuitte bij toeval op dit topic "Classic Turntable Meeting" en mijn mond viel van verbazing open. Dat een groepje (ik vermoed op leeftijd zijnde) heren, zeer waarschijnlijk in hun oude T-Ford, elkaar ontmoeten, om wat plaatjes te draaien Dit met in het achterhoofd, daar waar ik woon (Groesbeek), iedereen al zo'n 30 jaren geleden, allemaal zijn overgestapt op de CD-speler en voor een aantal jaren geleden, op audio-streaming B.t.w. Ik heb hiero nog een 15-tal redelijk recente duitstalige tijdschriften liggen van STEREOPLAY, STEREO en AUDIO en 1 speciale uitgave STEREO-PHONO, met alleen maar tips, tricks en testen over platenspelers plus nog een 5-tal bij deze tijdschriften geleverde muziek-CD's Deze kunnen onder straffe van een luisterbezoek en met een full-colour geplaatste recensie op dit forum, hier gratis worden opgehaald Gerrit-Jan is buitengewoon gastvrij. Samen met Bas Akkerman van een ander forum ben ik bij hem geweest. Ook nu weer een gastvrije geste lees ik. Voor alle duidelijkheid G.J., op dit forum is een dac-dag geweest bij Plaatjesdraaier. Zoek dat maar eens op. Na het luisteren van top-dac's hebben we nog een paar plaatjes gedraaid. Na 2 seconden was iedereen het er over eens: de lp klinkt beter! Dat wil ik hier thuis ook bereiken. Eerder had ik al een paar keer kunnen horen dat de lp moeiteloos de cd-speler voorbij streeft. Nu weet je mijn beweegredenen! Voor mij hoef je de tijdschriften niet te bewaren. Meetings met gelijkgestemden zijn voor mij veel waardevoller. Maar zeker bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Kappa heeft een pracht van een luchtgelagerd armpie. Beter is er niet te vinden. Ga maar op zijn uitnodiging in. Hij heeft ook nog de allergoeiste set van iedereen. Marc, jij bent nog bijdetijter dan ik . Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 De enige reden, die ik kan bedenken, dat mensen nog platen draaien, dat is omdat ze nog een geweldige grote collectiebezitten, waar ze geen afstand van kunnen doen.Zowel technisch- als in praktisch gebruik, kan de lp gewoon niet tippen aan de digitale media ?Dit nog ff los van het feit, dat slijtage van naald en lp ook geen zaken zijn, die in het voordeel spreken voor platenspelers. De argumenten dat een CD "digitaal" klinkt, harde randjes heeft en dat de lp, veel "organischer" klinktvind ik in de zelfde categorie thuis horen, waarom men buizen, boven transistors verkiest In mijn optiek, is het en blijft het altijd gewoon een optelsom van de hele hifi-keten + juiste matching van de onderlingecomponenten, bekabeling, stroom en hierbij domineert gewoon toch de combinatie luidspreker + ruimte. M.a.w. de mythe rondom platenspelers, kan ik niet helemaal begrijpen. Wat ik wel kan begrijpen, is het ritueel van plaatjes draaien en dat dit gewoon wat meer "beleving" met zich mee brengt Verder moet je ook goed naar het prijsonderscheid tussen platenspelers en cd-spelers kijken.Voor 1.000 euro koop je al een CD-speler, die de sterren van de hemel speelt maar dit ter evenaren met eencomplete platenspeler met arm, element + phono-versterker voor ca. 1.000 euro, is een zeer moeilijke opgave Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Oudere jongeren noemen we dat dan. Je zal ongetwijfeld wat minder frequenties horen dan toen je jong was. Maar mis je muzikaal nu zoveel aan de uiterste toetsaanslag van een piano? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Streamen cd Dac allemaal makkelijk en minder tijdrovend dan het opzetten van een lp. Wat nu het beste is zal mij een worst wezen. Het hele ritueel van een lp opzetten het zien draaien en de looks van het machien doen mij het meest genieten van de muziek. Ik luister en kijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 in het mid hoog is digitaal nog niet zo goed als analoog in het laag is analoog nog niet zo goed als digitaal mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Wil je echt Na het luisteren van top-dac's hebben we nog een paar plaatjes gedraaid. Na 2 seconden was iedereen het er over eens: de lp klinkt beter! Dat wil ik hier thuis ook bereiken. Dit is nu juist de grote denkfout, die op vele forums, wordt gemaaktIn de door jouw genoemde voorbeeld, is er sprake geweest van een enig moment, met bepaalde personen, met een bepaalde audio-ketenin een bepaalde ruimte, waar men platenspeler Y beter vond klinken dan CD-speler X. (beter of smaak ?) M.i.z. is het bijna onmogelijk om überhaupt een betrouwbare test te regelen waarbij men een digitaal medium (CD) vergelijkt met een platenspeler omdat: 1. persoonlijke smaak <versus> daadwerkelijke kwaliteit, hoe houdt je dit uit elkaar 2. kwaliteit bronmateriaal CD <versus> LP remasterd?, hoeveel grams vinyl? kortom appels met peren vergelijken 3. van een element weten we, dat net als luidsprekers, dit grote "smaakmakers" zijn, terwijl bij CD-speler nog discussies zijn of dat alle CD-spelers WEL/NIET gelijk klinken ? M.a.w. weer appels met peren vergelijken. 4. Mocht je de mening zijn toegedaan, dat er WEL verschillen zijn tussen CD-spelers, op basis van wiens smaak, kies je dan welke CD-spelers uit, indien je met meerdere personen een vergelijkende hoortest wil houden. 5. Vergelijk dan ook in diverse prijsklassen: - neem een CD-speler van 1.000 euro < versus> compl. platenspeler + arm + element + phono versterker van 1.000 euro - herhaal dit bij prijsklassen van bijvoorbeeld 3.000 euro, 10.000 euro etc... Kortom zeer moeilijk om een wetenschappelijk verantwoorde en representatieve antwoord op bovenstaande te krijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Ik wordt niet gehinderd door voornoemde "mythes" en "fobieën". Waar geluid door wordt voortgebracht maakt mij niet uit. Het gaat er om wat ik hoor en daar kan niemand mij van af brengen. Het staat een ieder vrij hier anders over te denken. Als je er maar plezier aan beleeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Oudere jongeren noemen we dat dan. Je zal ongetwijfeld wat minder frequenties horen dan toen je jong was. Maar mis je muzikaal nu zoveel aan de uiterste toetsaanslag van een piano? Om in pianotermen te blijven: touchee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Oudere jongeren noemen we dat dan. Je zal ongetwijfeld wat minder frequenties horen dan toen je jong was. Maar mis je muzikaal nu zoveel aan de uiterste toetsaanslag van een piano? Post drastisch aangepast (i.v.m. verkeerde interpretatie) B.t.w. iedereen hoort op oudere leeftijd minder hoge frequenties dan in zijn jongere jaren M.b.t. de vraag "Maar mis je muzikaal nu zoveel aan de uiterste toetsaanslag van een piano?" was deze aan mij gesteld Dit zijn zaken, die wellicht mooi meegenomen zijn maar niet essentieel voor een goede weergave en zeer zeker niet voor het genieten van muziek" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 dromertje hoe wilt een plaat natuurlijk klinken ,heb je wel het verschil gehoord op al ,pom of acryl plateau en dan praten we nog niet over elementen van zomering hoe wil digitaal natuurlijk klinken op een laddernetwerk,dsp of fpga en of a-symmetrisch cq symmetrisch wollie heeft tig losse dac,s interface en processors en te meten schwarz en rohde meet apparatuur het gewoon een beleving warmee wordt je gehersenspoeld en op gevoed mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts