WanFie Posted 13 december 2013 Report Share Posted 13 december 2013 Wat is dat toch, dat er ook in het digitale domein klankverschillen kunnen ontstaan. Je zou zeggen, digitaal is digitaal, eenen en nullen... klaar. Wanneer we het jitter verhaal even buiten beschouwing laten (beide oplossingen hebben zeer precieze klokken), blijken er nog steeds aanzienlijke verschillen te kunnen ontstaan. Ik ben nou enige tijd aan het experimenteren met streaming en kom tot rare conclusies. Ik ben kennelijk niet alleen, er zijn mensen die zelfs verschil horen tussen USB kabels, maar zo ver wil ik nog niet gaan. Maar waarom klinkt dezelfde bron (USB uit PC) via de USB insteekkaart naar de DAC anders dan wanneer ik datzelfde USB signaal via een Hiface in de SPdif aansluiting van dezelfde DAC stop? En het verschil is niet een minimaal, nauwelijks te horen verschil, maar zelfs hoorbaar door iemand die mijn set nog nooit gehoord heeft en wel binnen één nummertje. Gisteravond kon ik de test doen. Blind. Ik heb hetzelfde nummer twee keer laten horen. Hij wist niet wat er speelde. Toch zei hij gelijk en binnen 10 seconden nadat de tweede versie was gestart, dat deze veel meer leven bevatte. Ik had bewust de in mijn oren slechtste versie tweede gezet. De tweede keer klinkt eenzelfde muziekstuk nou eenmaal beter dan de eerste keer. Iets waar verkopers dankbaar gebruik van maken. Na nog een paar keer omschakelen was het voor hem duidelijk. Met alle muziek klonk het beter wanneer het bovenste lampje van de DAC brandde. De SPdif ingang. Dus 1. PC-USB-USBkaartje-I2S-DAC 2. PC-USB-Hiface II-SPdif-I2s-DAC De rood gekleurde componenten geven dus dit aanzienlijke verschil. De rest van de set is exact gelijk. Ik vond een recensie van Dick van der Merwe met precies eenzelfde conclusie, maar dan met een Esoteric DAC. Toch ook niet de minste. http://www.audio-creative.nl/hifi/esoteric-p-05-sa-cd-transport-en-d-07-dac/3/ Mijn vraag is dus eigenlijk, wat kan hier de oorzaak van zijn ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 december 2013 Report Share Posted 13 december 2013 Maar waarom klinkt dezelfde bron (USB uit PC) via de USB insteekkaart naar de DAC anders dan wanneer ik datzelfde USB signaal via een Hiface in de SPdif aansluiting van dezelfde DAC stop? Waarom, waarom zijn de bananen kom en sommig toch recht? Ze zijn ook allemaal geel. Die vraag die je stelt is vergelijkbaar met de vraag "Waarom klinken alle speakers anders en toch een beetje hetzelfde?" Je zult diep in de vaktechnische materie van de digitale techniek moeten gaan duiken om ook maar een piepklein tipje van de sluier te kunnen oplichten. Maar het gaat je dan waarschijnlijk flink duizelen. Besteedt je tijd dus liever aan het genieten van al dat moois. Ook al heb je een beetje antwoord, dat verandert er niets aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 december 2013 Author Report Share Posted 13 december 2013 Waarom, waarom zijn de bananen kom en sommig toch recht? Ze zijn ook allemaal geel. Die vraag die je stelt is vergelijkbaar met de vraag "Waarom klinken alle speakers anders en toch een beetje hetzelfde?" Je zult diep in de vaktechnische materie van de digitale techniek moeten gaan duiken om ook maar een piepklein tipje van de sluier te kunnen oplichten. Maar het gaat je dan waarschijnlijk flink duizelen. Besteedt je tijd dus liever aan het genieten van al dat moois. Ook al heb je een beetje antwoord, dat verandert er nieta aan. Tja... een speaker is voor mij beter te begrijpen. Wat spanning en mechanica. Maar wat er digitaal verprutst kan worden gaat mijn pet ver te boven. Maar volgens mij, bij de meeste DAC bouwers ook. Ik zou er wat meer van willen weten omdat je dan gerichter kunt zoeken. Nou is het een toevalstreffer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 december 2013 Report Share Posted 13 december 2013 bovendien kan het helemaal niet, het zijn maar nullen en enen en iedere afwijking zit onder de gehoorsgrens. zo, opgelost. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 december 2013 Report Share Posted 13 december 2013 Zo als alles gaat het om de implementatie van de techniek. Dat kan goed en iets minder. Om de goede USB to I2s modules te vinden kan je af gaan op wat andere al voor je hebben uit gevonden. Daar zijn al wat testen van gedaan. Alleen zie ik je nog niet zo snel een dac aanpassen om een module te installeren in een kant en klare dac. De meeste DACs zijn daar niet op voorbereid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 december 2013 Report Share Posted 13 december 2013 Tja... een speaker is voor mij beter te begrijpen. Wat spanning en mechanica. Oh, maar dan is het antwoord simpel: Een DAC is wat draadjes, spanning en stroom Opgelost Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 december 2013 Author Report Share Posted 13 december 2013 Zo als alles gaat het om de implementatie van de techniek. Dat kan goed en iets minder. Om de goede USB to I2s modules te vinden kan je af gaan op wat andere al voor je hebben uit gevonden. Daar zijn al wat testen van gedaan. Alleen zie ik je nog niet zo snel een dac aanpassen om een module te installeren in een kant en klare dac. De meeste DACs zijn daar niet op voorbereid. Maar het probleem zit niet in de DAC, maar in de USB kaart. Dit is een USB kaart die b.v. ook door een I2S kaartje vervangen kan worden. PinkFaun heeft ook een I2S kaartje voor in een PC. Maar zoiets past dus niet in mijn PCtje. Vandaar mijn oplossing via de SPdif ingang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 december 2013 Author Report Share Posted 13 december 2013 Oh, maar dan is het antwoord simpel: Een DAC is wat draadjes, spanning en stroom Opgelost Én software...En daar zal het probleem wel weer zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 december 2013 Report Share Posted 13 december 2013 Maar het probleem zit niet in de DAC, maar in de USB kaart. Dit is een USB kaart die b.v. ook door een I2S kaartje vervangen kan worden. PinkFaun heeft ook een I2S kaartje voor in een PC. Maar zoiets past dus niet in mijn PCtje. Vandaar mijn oplossing via de SPdif ingang. die USB to I2s modules gaan niet in je PC maar in de dac.Ik weet dat de mane van pinkfaun daar een andere module voor hebben die in een PC gaat maar dat zal een iets andere vorm van I2s zijn. Ik weet dus ook niet of andere modules zo in jou dac kunnen. Ik heb hier een amanero module liggen die op dit moment samen met de Xmos modules ongeveer de standaard zijn op USB to I2s. Tijdens de kerstvakantie vind ik het wel eens leuk om deze eens bij je te komen uit te proberen, als jij dat ook leuk vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 december 2013 Report Share Posted 13 december 2013 Én software...En daar zal het probleem wel weer zitten. Dat zal het zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 december 2013 Author Report Share Posted 14 december 2013 die USB to I2s modules gaan niet in je PC maar in de dac. Ik weet dat de mane van pinkfaun daar een andere module voor hebben die in een PC gaat maar dat zal een iets andere vorm van I2s zijn. Ik weet dus ook niet of andere modules zo in jou dac kunnen. Ik heb hier een amanero module liggen die op dit moment samen met de Xmos modules ongeveer de standaard zijn op USB to I2s. Tijdens de kerstvakantie vind ik het wel eens leuk om deze eens bij je te komen uit te proberen, als jij dat ook leuk vind. PinkFaun heeft een kaartje voor de 3.24 met een i2s ingang. Op de nieuwe 3.32 zit zelfs standaard een i2s ingang. Wanneer je een PC hebt met een i2s uitgang (eventueel met een insteekkaartje van PinkFaun), Heb je dan de meest directe signaalweg. Ik ben tussen a.s. donderdag en 7 januari vrij. M'n vrouw moet door de resterende doordeweekse dagen vaak werken, dus ik heb alle tijd. Ik stuur je wel een PM. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 Even on-topic. Mijn ervaring met digitale klankverschillen is heel groot en divers. Vaak ook zonder aan de techniek te prutsen; eigenlijk nooit zelfs. Dus aan de software zal het wel niet liggen. M.i. geeft het ook aan dat analoge klankverschillen niet altijd en zeker niet volledig technisch te verklaren zullen zijn. Omdat niet iedereen dat ook zo ervaart blijven de audiofora levendig. Maar ook een beetje nutteloos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 december 2013 Author Report Share Posted 14 december 2013 Dat zou heel goed kunnen, maar het gaat hier toch vooral over apparaten die niet "behandeld" zijn. De rest vind ik eigenlijk off topic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 'Behandeling' maakt niet uit. Het gaat hier om de essentie. Materiaal is belangrijk, heb ik al eerder beweerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 december 2013 Report Share Posted 14 december 2013 PinkFaun heeft een kaartje voor de 3.24 met een i2s ingang. Op de nieuwe 3.32 zit zelfs standaard een i2s ingang. Wanneer je een PC hebt met een i2s uitgang (eventueel met een insteekkaartje van PinkFaun), Heb je dan de meest directe signaalweg. Ik ben tussen a.s. donderdag en 7 januari vrij. M'n vrouw moet door de resterende doordeweekse dagen vaak werken, dus ik heb alle tijd. Ik stuur je wel een PM. Leuk het kaartje krijgt zijn voeding uit de PC en ook kan ik een USB hub mee nemen met losse voeding om te horen of dat ook nog iets uit maakt. Ik mag een paar dagen later thuis blijven en start op 6-1 weer dat moet toch lukken om een gaatje te kunnen vinden. Ik heb nog wel even op de site van Pink gekeken maar zie daar de aansluiting voor I2s niet echt zitten. Kan jij je daar vast in verdiepen? Dit is het kaartje dat ik heb liggen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 december 2013 Author Report Share Posted 15 december 2013 Op de Pink Faun 3.24 zit standaard geen I2s, op de 3.32 wél. Om de 3.24 geschikt te maken voor i2s moet er een ander kaartje in geschoven worden. Misschien kan ik zo'n kaartje van een goede luisterkennis lenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 december 2013 Report Share Posted 17 december 2013 Ik heb me nog niet echt digitaal verdiept. Zouden jullie in een paar woorden kunnen uitleggen waar jullie het over hebben. Wat doet dat kaartje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 december 2013 Report Share Posted 17 december 2013 Over het algemeen hebben alle DAC chips eigenlijk een I2s aansturing nodig. Nu is dit een protocol dat niet geschikt is om over langere afstanden gebruikt te worden, het is namelijk nog al storing gevoelig. Daarom zijn er andere protocollen gemaakt die de digitale informatie beter kunnen transporteren. Een daarvan is S/Pdif, om er dan weer I2s van te maken is er een omzetting nodig. Een andere optie is om het signaal uit een PC te halen en er een geluidskaart aan te hangen die direct een I2s signaal geeft wat dus direct de dac chip in kan. Het voordeel is dat je het geheel op een klok laat werken en dat er geen vertaal slag nodig is. De Amanero is dus niets meer als een geluidskaart voor de PC die I2s uit geeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 december 2013 Author Report Share Posted 20 december 2013 Mijn nieuwe aanwinst is het nieuwe USB kaartje van Pink Faun voor in de 3.24 dac. Volgens Mathijs is dit kaartje aan afgeleide van het Amanero kaartje, maar is wat ruimer opgezet zodat het in het uitbreidingsslot past en met wat audiofielere componenten uitgevoerd. Ik kwam er vanavond ook achter dat de oorzaak van het slecht klinken van mijn oude kaartje wel eens aan een los zittende condensator gelegen kan hebben. Toen ik het kaartje vanavond uit de antistatische zak haalde viel er een los kunststof blokje uit de zak. Dit bleek dus een condensator te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 december 2013 Report Share Posted 20 december 2013 Hee wat goed maar heb je al goed kunnen luisteren? Ik ben benieuwd waar je deze kaart vind staan. Meer op het niveau van je oude kaart of meer bij de Hi face module? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 december 2013 Author Report Share Posted 20 december 2013 Ik had je al een PM gestuurd. Ik heb nog maar kort kunnen luisteren. Het nieuwe kaartje is eigenlijk gebaseerd op de Amanero. Maar dan passend voor de PF dac. Ik had dit kaartje al eerder te leen en vond dit toen het best klinken. Het uitklinken en galm zijn veel beter hoorbaar. Het klinkt ook verfijnder dan het oude kaartje en de andere aansluitmogelijkheden. De Hiface klinkt iets ruwer, maar ik dacht ook met wat meer dynamiek. Het nieuwe kaartje speelt nog maar één uur, dus daarvan kan ik nog weinig zeggen. Het oude kaartje heb ik mee naar huis genomen. Vanavond maak ik het zakje open en viel er een geel kunststof blokje uit de zak. Dit bleek een condensator te zijn. Misschien was dit de oorzaak van het minder klinken van de oude USB ingang. Mathijs is er n.l. van overtuigt dat dit beter zou moeten klinken dan de SPdif ingang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 december 2013 Report Share Posted 20 december 2013 Zou maar zo kunnen. Als er al onderdelen van af vallen zal er we'll meer zijn dat niet helemaal lekker zat. Je hebt pm terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 december 2013 Author Report Share Posted 20 december 2013 Het merkwaardige is, dat er aan het blokje helemaal geen aansluitingen te zien zijn. Het lijkt wel of dit tussen de aansluitstripjes (SMD) gelijmd zat. Het lijkt dus eerder een productiefout van de condensator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts