VANZOMERENG Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Ik wil ff de aandacht vestigen op deze luidspreker, die ik ruim 1 jaar geleden, uitgebreid heb gehoord en ik werkelijk subliem vind klinken en gezien de aanschafprijs voor velen zeer interessant kan zijn,die in de "mood" zijn om nieuwe luidsprekers aan te schaffen ! XTZ is een Zweeds bedrijf/merk, echter de volledige productie vind in China plaats. XTZ Divine 100.33, zijn zeer grote monitoren met de afmetingen: 270 x 600 x 400 mm (W x H x D) en als deze worden geplaatstop de originele stands, reiken ze wel 1,17 meter hoog ! Qua basfundament, is de noodzaak voor extra subwoofer totaal niet noodzakelijk. Het leuke is, indien je een HT-opstelling heb, je deze speaker op de stand 90 graden kan kantelen en je een flinke center heb. Over scherpe prijzen gesproken, in 1 speaker/box, die een consumentenprijs heeft van 1.600 euro p/st.,zitten 2 stuks Thiel & Partner/Acuton keramische laag/mid-drivers & 1 keramische tweeter van Visaton,die bij elkaar opgeteld al ca.700 euro moeten kosten.Het betreft drivers welke je veelal alleen in het veel duurdere prijssegment-luidsprekers tegenkomt. Als je nu dan denkt, dat er dan wel bezuinigd moet zijn op de kast, wisselfilters en afwerking, komt bedrogen uit.De speakers zijn loodzwaar, het wisselfilter is opgebouwd uit toponderdelen (o.a. Mundorff) en de afwerking is subliem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Eerste ingeving: Sinterklaas is weer in het land . Tweede ingeving: Zet er Thiel, Marten of Magico op en ze kosten meteen een veelvoud. Derde ingeving: Meestal vind ik keramische drivers niet natuurlijk klinken. Wel indrukwekkend, dat dan weer wel. Vierde ingeving: Gisteren dirigeerde ik een nieuwe Jeugdfanfare. Dat klonk wel natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 vijfde ingeving ,keramische is beter als alluminium in het laag miden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 keramiek is totaal ongeschikt voor dap als de parameters zijn niet exact hetzelfde zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 15 december 2013 Author Report Share Posted 15 december 2013 keramiek is totaal ongeschikt voor dap als de parameters zijn niet exact hetzelfde zijn Wat is "dap" en over welke van de "duizend" parameters heb je het Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 15 december 2013 Author Report Share Posted 15 december 2013 Volgens mij kan je niet echt zeggen, welke materiaal het meest geschikt is zonder ook te kijken naar het feitdat aan elke luidspreker (dus ook keuze v/h materiaal) een prijskaartje hangt. Ook hier geldt: beste compromis ! Verder ga ik ervan uit, dat echte gerenommeerde luidsprekerbouwers, echt wel weten waarmee ze bezig zijn,alleen als ik af en toe hier zo de commentaren leest, schijnen de echte kenners hier alleen op het forum te zitten Mijn eigen ervaring is, dat vooral bij live rock- en bluesmuziek, ik de wat oudere traditionele speakers mettraditionele materialen voor mid en laag, zoals papierconussen (versterkt) zoals je ze nog tegenkomt in bepaaldeJBL-speakers, Audionote, gewoon zeer lekker en organisch vind klinken (wellicht soms een beetje MyFi)Bij andere muziekgenre's zoals klassiek e.d. laten deze speakers veelal toch punten liggen. Wellicht dat voor bepaalde genre's een bepaalde voorkeur voor conusmateriaal is Ik kan me ook voorstellen, dat bij zeer grote conusdiameters, het werken met keramiek zowel technischals ook qua prijs een zeer lastiger zaak wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 dap is dapolitto,s en speakers hebben niet de zelfde parameters dus je moet ze gaan paren dus je koopt 1000 stuks in je laat elk inspelen en dan ga je de parameters meten en de dicht bij zijn de parameters breng je bij elkaar 2 stuks voor el speaker en doe de test met vier speakers met dicht bij zijn de para meters en vier speakers met met parameters met grote verschillen en hoor het verschil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Gerrit-Jan, Je schrijft dat echte gerenommeerde luidsprekerbouwers echt wel weten waar ze mee bezig zijn. Dat is juist, ze zijn bezig met geld verdienen. Als je doelt op kwaliteit, dan moet ik dat ernstig tegenspreken. De verschillen tussen luidsprekers zijn zo groot, dat de meeste niet goed KUNNEN zijn. Als een luidspreker een voorkeur heeft voor een bepaald genre, is er iets behoorlijk mis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 De XTZ heeft een 2e orde filter en heeft dus helemaal geen D'Appolito afstemming http://en.wikipedia.org/wiki/Midwoofer-tweeter-midwoofer Verder nix mis mee, mits men de breakup frequenties heeft uitgefilterd. Zou een leuke vergelijking zijn met mijn gedoodverfde "medium sized" monitors (zijn met $6000 pp wel pietsje duurder, maar worden dan ook niet in China gebouwd). http://www.pioneer.eu/eur/products/42/99/161/S-2EX-W/page.html (plaatje is wat groot ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Als een luidspreker een voorkeur heeft voor een bepaald genre, is er iets behoorlijk mis.Dat is niet helemaal waar, je kunt natuurlijk speakers maken die bepaalde punten heel goed doen om dat die punten in jou muziek smaak het belangrijkste zijn.Zo heb ik pas een systeem gehoord dat met versterkte muziek het geweldig deed. Met klassiek net iets minder. Dit was een dapelito systeem met 1 horn en 2 gemodificeerde altec units elk in een behuizing van 300L en dat 2x natuurlijk. De dynamiek die dat systeem kon neerzetten was echt ongelooflijk, echt geweldig. Om een dergelijk systeem goed te krijgen voor klassiek zou juist weer afbraak doen aan de dynamiek en als klassiek je smaak niet is waarom zal je dan willen inleveren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 15 december 2013 Author Report Share Posted 15 december 2013 Gerrit-Jan, Je schrijft dat echte gerenommeerde luidsprekerbouwers echt wel weten waar ze mee bezig zijn. Dat is juist, ze zijn bezig met geld verdienen. Als je doelt op kwaliteit, dan moet ik dat ernstig tegenspreken. De verschillen tussen luidsprekers zijn zo groot, dat de meeste niet goed KUNNEN zijn. Als een luidspreker een voorkeur heeft voor een bepaald genre, is er iets behoorlijk mis. "dat de meeste niet goed KUNNEN zijn" alleen weet ik toevallig een merk die is wel supergoed, heb ik zelf thuis ook en die komt van een fabrikant, wiens schoorsteen niet hoeft te roken Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 15 december 2013 Author Report Share Posted 15 december 2013 oeps Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Dus die fabriek(Dynaudio?) doet aan liefdadigheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 elk materiaal van het membraan heeft zijn voor en nadelen en de prijs is voor niks maar dat de visaton zo goed is betwijfel ik zouden die mensen die het maken voor een heeeeeele euro per uur werken ik denk het van wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 15 december 2013 Author Report Share Posted 15 december 2013 Dus die fabriek(Dynaudio?) doet aan liefdadigheid Ik bedoelde eigenlijk een ander merk Millon Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 keramiek is totaal ongeschikt voor dap als de parameters zijn niet exact hetzelfde zijn Beste Wol, Waar baseer jij dat op? (...) maar dat de visaton zo goed is betwijfel ik Visaton levert zonder enige twijfel een aantal uitstekende units: met name foiltweeters en 5cm hoog/middendomes. Maar harde membranen voor een groot frequentiebereik (laag + midden) lijkt mij geen goede keuze, i.v.m. onbeheersbare break-up. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Ik bedoelde eigenlijk een ander merk Millon Moet je toch je setbeschrijving aanpassen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 @Spido, Volgens mij is een AL130 (mits goed gefilterd) toch echt niet verkeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 @Vanzomeren; Frits van Millon wil niet dat ik zijn luidsprekers aanbeveel op fora. Uit respect voor het sublieme gehoor van de beste man, houd ik mij daar aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 @Vanzomeren; Frits van Millon wil niet dat ik zijn luidsprekers aanbeveel op fora. Uit respect voor het sublieme gehoor van de beste man, houd ik mij daar aan. Wat zou daar mis aan zijn, als ze werkelijk zo goed zijn?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 De felle discussies die daar eerder door zijn ontstaan, ervaart de beste man als negatieve reclame. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Dat is niet helemaal waar, je kunt natuurlijk speakers maken die bepaalde punten heel goed doen om dat die punten in jou muziek smaak het belangrijkste zijn. Zo heb ik pas een systeem gehoord dat met versterkte muziek het geweldig deed. Met klassiek net iets minder. Dit was een dapelito systeem met 1 horn en 2 gemodificeerde altec units elk in een behuizing van 300L en dat 2x natuurlijk. De dynamiek die dat systeem kon neerzetten was echt ongelooflijk, echt geweldig. Om een dergelijk systeem goed te krijgen voor klassiek zou juist weer afbraak doen aan de dynamiek en als klassiek je smaak niet is waarom zal je dan willen inleveren? Waar ik nu heel benieuwd naar ben is , wat zou een speaker voor klassiek moeten kunnen dat afbreuk doet aan de dynamiek ? Of wat kun je missen als je naar versterkte muziek luistert ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Versterkte muziek kan nooit als referentie dienen bij het beoordelen van luidsprekers. Bij versterkte muziek zit je al naar een installatie te luisteren. Je weet totaal niet hoe de stem van b.v. een zangeres onversterkt klinkt. Akoestische muziek is daar wel geschikt voor en dat is al moeilijk genoeg. Ik adviseer altijd anderen veel naar akoestische live-optredens te gaan en dat is een goed bedoeld advies. Misschien kun je wel speakers bouwen, die b.v. uitblinken in het middengebied, maar door het systeem wat minder in het uiterste laag zijn, o.d.!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 Spido ,keramisch hoog valt bij 20 khz af dan moet je toch intern stijl filteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 december 2013 Report Share Posted 15 december 2013 voor strijkkwartet is keramiek laag midden super Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts