Jump to content

Interview Christian Feickert

carl
 Share

Recommended Posts

Niet zo denigrerend Peter. Is voor een hoop mensen een prachtoplossing om structuur in je gedachten/ideeën aan te brengen. Lastig om je eigen te maken overigens. En niks daarvan op de kleuterschool gehad.

Dat is een dwaalspoor. Geen structuur in je gedachten/ideeën aan kunnen brengen is in 99% van de gevallen een karaktereigenschap waar weinig aan te veranderen is. En dan wil je die mensen met een per definitie structureel middel structuur aan gaan laten brengen?

Okay, okay, dan is het een prachtmiddel om die structuur op papier te krijgen, ja? Perfect geschikt voor mensen met een geordende geest. Misschien daarom dat ik er niet veel aan had, en mijn toenmalige chef er nog steeds gebruik van maakt.

Wat weer lekker kort door de bocht. Ik denk dat je er altijd wel iets van op kunt steken, ook al heb je vor jezelf al een methode uitgewerkt sie een goed resultaat oplevert. Ik ben altijd nieuwsgierig hoe anderen het doen en welk stokpaardje zij hebben of welk ezelsbruggetje ze gebruiken. De een vindt de VTA belangrijk, een ander azimuth en weer en ander SRA of misschien overhang, fouthoek of antiskating. Wie weet.

Welke analoogliefhebber is niet op zoek naar een eenvoudige methode of hulpmiddel waarmee je je draaitafel perfect kunt afstellen? Als Dr Feickert die graal heeft uitgevonden, dan wil ik dat best eens meemaken. En zo niet, heb je zeer waarschijnlijk toch een leuke dag.

Zeker, alleen is het goed afstellen van een DT helemaal niets bijzonders, heeft er altijd al bij gehoord. Valt in de categorie van de automonteur die je auto een servicebeurt geeft. Ben je handig dan kun je zelf veel. Ben je niet handig met sleutelen wordt het lastiger en kun je het beter de aan de vakman overlaten.

Feickert weet zeker goed van de hoed en de rand en hij kan je als DT monteur veel vertellen denk ik. Dus het is zeker de moeite waard om naar zijn verhaal te gaan luisteren. Wat ik dan weer jammer aan hem vind is dat ie dat allemaal naar zo'n audiofiel hoogdravend niveau tilt. Tenminste als ik op zijn site rondkijk. Misschien valt ie in het echt erg mee en weet je na afloop hoe zelf je een DT afstelt zonder veel geld uit hoeven geven :D

Tja Peter, ik vind de prijzen van zijn tools ook een beetje bizar, maar dat schijnt zo te moeten in het audiofiele wereldje, anders werkt het niet (is het geloof). Accessoiers zijn altijd te duur en dat is niet alleen bij Dr Feickert het geval. Ik denk daar zelf ook anders over. Maak het voor iedereen bereikbaar en dan geldt gewoon de regel van de grote getallen weer. Onder de streep hou je minstens net zoveel over als je het voor een nnet bedrag zou kunnen aanschaffen.

Ik denk dat ik capabel genoeg ben om een draaitafel goed af te stellen (heb noig geen klachten ontvangen :D ), maar toch ga ik eens aanhoren wat hij te melden heeft.

....... maar toch ga ik eens aanhoren wat hij te melden heeft.

Mooi :D dan heb ik hier een serieuze vraag voor hem. Voor het afstellen van de Azimuth hanteert hij deze methode:

"The optimal Azimuth can be found reliably using a systematic analysis of the values of level and phase angle of the crosstalk signal against different azimuth settings."

Nu weten we allemaal dat het niveau van een element tussen links en rechts onderling nogal kan afwijken.en daarmee de level meting eigenlijk niet erg geschikt is. Zelf gebruik ik daarom de methode om de vervorming tussen links en rechts te balanceren en te minimaliseren. Kun je gewoon doen met en redelijk goede geluidskaart in de PC en met software die gratis op internet te vinden is of voor een redelijk bedrag (ca. €50). Dus waarom een methode die eigenlijk achterhaald is?

Is voor de Azimuth niet zo belangrijk. En voor de afstelling van de VTA heb je een hoge en een lage testtoon nodig. De hoogtijdagen van vinyl liggen ver achter ons en daarmee de destijds verkrijgbare testplaten. En je kunt je afvragen of een oude veel gebruikte testplaat zoals bij Henk niet inmiddels kuis versleten is :lol: Maar met de huidige verkrijgbare is het ook prima te doen.

die cursus is gewoon om 700 euro armer te van te worden 

dat is hetzelfde als jack een cursus volgt hoe kan ik sneller hardlopen van 800 euro,s

Als je het met  open mind bekijkt.   Dan kun je in een groep tot bijzondere oplossingen komen waar jezelf  nooit op gekomen zou zijn.

Hardlopen moet je ook leren. Voor die 800€ kun je beter goede hardloopschoenen kopen. Dan hou je lekker wat geld over.

Het is slim om vooral niet te hard te gaan en niet te fanatiek te zijn.

Yup, gewoon met een goede testplaat en een DFT/FFT progje. Op die manier kun je eigenlijk zowat alles afstellen, VTA (eigenlijk SRA) en dwarsduk incluis.

Hebben we een paar jaar geleden ook al eens een uitgebreide discussie over gehad :D

Om hier nog even op terug te komen, een goede methode om de naald pick-up spoeltjes exact onder de goede hoek op de plaat te krijgen is ook door de overspraak tussen links en rechts te minimaliseren. Daarvoor heb je een plaat nodig waarop twee tracks staan met 1 kanaal ongemoduleerd, eentje met links ongemopduleerd en eentje met rechts ongemoduleerd. Zulke tracks staan op de Analogue Productions "The Ultimate Analogue Test LP". Ik gebruik deze i.c.m. de minimale vervorming test. Het element zelf is niet zo nauwkeurig dat de spoeltjes ook exact onder 90 graden staan en hou je toch noch enige overspraak.

Maar misschien bedoeld Feickert ook wel zoiets met zijn "level analysis"?

Een jaar of 20 geleden sprak je de echtgenote van de Dr aan als frau Dr. Ook was het zo dat de hogere in rang de lagere met herr aansprak maar wel door de ander als herr Dr werd aangesproken. Ik was al van plan hem te vragen waarin hij was afgestudeerd, ik denk iets niet technisch.

Een jaar of 20 geleden sprak je de echtgenote van de Dr aan als frau Dr. Ook was het zo dat de hogere in rang de lagere met herr aansprak maar wel door de ander als herr Dr werd aangesproken. Ik was al van plan hem te vragen waarin hij was afgestudeerd, ik denk iets niet technisch.

Feickert is van huis uit een chemicus en chemici zijn techneuten. Logisch natuurlijk.

Je zou hem ook voorzichtig naar zijn politieke ambities kunnen vragen. Of naar zijn brandweerhobby en of hij bas of tenor is.

• 3 weeks later...