Jump to content

Top 5

carl
 Share

Recommended Posts

Om muziek wat beter op de agenda te krijgen is het misschien wel leuk om aan te geven welke de 5 beste platen uit je collectie zijn en waarom. Ik moet er zelf nog even goed over denken.

Top 5 ? ,ik doe hiermee vele andere titels te kort,die net buiten de boot vallen

Mocht ik onverhoopt maar een beperkt aantal titels mee mogen nemen naar een onbewoond eiland,
dan zie ook onderstaande titels meenemen.
Een bonte mix van verschillende stijlen (van klassiek t/m hardrock)

- Patricia Kaas -> Live Toute La Musique
- Deep Purple -> Live at Ahoy (met compleet symfonisch orkest)
- Ritchie Blackmore's Night -> Live Paris Moon
- Solution -> Chappaqua
- Van Morrison -> Live It,s Too Late to Stop Now
- Kayak -> Live 35th Anniversary Concert
- Loreena McKennitt -> Live at the Alhambra
- Lazy Poker -> Halsted
- Queensryche -> Warning

- Pink Floyd -> Live Pulse
- Diverse componisten -> Best of FM-Classic (3-cd verzamelbox met klassiek)

Top 5 ? ,ik doe hiermee vele andere titels te kort,die net buiten de boot vallen

Mocht ik onverhoopt maar een beperkt aantal titels mee mogen nemen naar een onbewoond eiland,

dan zie ook onderstaande titels meenemen.

Een bonte mix van verschillende stijlen (van klassiek t/m hardrock)

- Patricia Kaas -> Live Toute La Musique

- Deep Purple -> Live at Ahoy (met compleet symfonisch orkest)

- Ritchie Blackmore's Night -> Live Paris Moon

- Solution -> Chappaqua

- Van Morrison -> Live It,s Too Late to Stop Now

- Kayak -> Live 35th Anniversary Concert

- Loreena McKennitt -> Live at the Alhambra

- Lazy Poker -> Halsted

- Queesnryche -> Warning

- Pink Floyd -> Live Pulse

- Diverse componisten -> Best of FM-Classic (3-cd verzamelbox met klassiek)

Kun je ook vertellen waarom ? Ook een van Carl's vragen.

Een lijstje maken, is niet heel moeilijk  :) 

Maar vertellen waarom,  wat de muziek met je doet ...zegt  pas iets.

Doe ik het na jou :)

Kun je ook vertellen waarom ? Ook een van Carl's vragen.

Een lijstje maken, is niet heel moeilijk  :)

Maar vertellen waarom,  wat de muziek met je doet ...zegt  pas iets.

Doe ik het na jou :)

tsja...   ik denk niet dat dit zoveel afwijkend is, t.o.v. de meeste hiero.

Muziek om de schoonheid, om de beroering, gewoon omdat het iets met je doet !

En waarom juist nu deze keuze / dit lijstje, m.i.z. gewoon een combinatie van:

1. smaak

2. jeugdsentiment

3. muzikale kwaliteiten v/d uitvoerenden/artiesten (zo ver ik dit kan beoordelen :unsure: ) 

4. variatie in de lijst zelf (titels) maar ook binnen de titels zelf houd ik van variatie zelf,

denk aan tempowisselingen, voldoende ruimte voor de afzonderlijke muziekkanten

5. er moet vooral passie/beleving uitgaan van de uitvoerenden

Mijn grote voorkeur gaat uit naar muziek, welke met passie is voortgebracht, daarom heb ik relatief veel "live-albums" (veel blues)

Muziek zoals Alan Parsons Project, welke ik als tiener erg goed vond, draai ik nauwelijks meer, weliswaar muzikaal hoogstandjes meer "te gepolijst"

Een goede hifi-installatie is geen voorwaarde om van muziek te geniet, zie het gewoon als een extra bonus

van mijn goedkope autoradio/cd en van mijn MP3-speler van 60 euro, kan ik net zo goed van muziek genieten. 

Er wordt toch zeker wel gemiddeld 20 uren p/week naar muziek geluisterd

Om muziek wat beter op de agenda te krijgen is het misschien wel leuk om aan te geven welke de 5 beste platen uit je collectie zijn en waarom. Ik moet er zelf nog even goed over denken. 

Wat ik goed vind hangt van zoveel zaken (het jaargetijde, de plek, het weer, het tijdstip, de situatie, mijn stemming, haar stemming, het drankje, het eten, het gezelschap, etcetera) af, daar kan ik geen eenduidig lijstje van maken. 

Bij het leeghalen van mijn ouderlijk huis werd ik bijvoorbeeld diep geraakt door de klanken van krakende en jengelende 78 toeren platen van Duke Ellington, Glenn Miller en Maria Callas op de antieke opwindgrammofoon van mijn vader onder het genot van een vergeten bordeaux van minstens 60 jaar oud die we in de kelder hadden gevonden en die we uit plastic bekertjes dronken. 

Mijn Top 5

BLØF  de SACD  "Omarm" 

Meesterlijk opgenomen. Bijna net als het live optreden, in de demoruimte van de Wisseloord studio waar ze een concert gaven voor 80...100 mensen.

Aardig detail,  mijn vrouw en ik waren toen geen échte fans maar toevallig kaartjes gewonnen.  Na het concert relaxed met de bandleden

een biertje gedronken in de hal.  Erg vriendelijk en vooral muziekale mensen.  Het plezier en vakmanschap spatte er die avond vanaf.

Björk  Debuut   Toen nog onbekend er staan echt betoverende opnames op deze CD en zo divers.  De hele CD draaien we achter elkaar.

Café del Mar  deel 1 t/m 10    Vele compilaties zijn samen gebracht door ene Bruno. Die had er m.i. echt feeling voor. Er staan juweeltjes lounge muziek

op.  Na deel 10 werd het een beetje slap aftreksel, andere mensen gingen het samenstellen.  

Deze lounge muziek hoorde ik toevallig in een klein CD-zaakje.  Een gouden greep, het was dé verbintenis tussen, mij, mijn dochters en muziek.

Ze vonden en vinden het ook erg mooi.  Veel samen geluisterd waarbij de TV gewoon 2 avonden in de week uit bleef.

Beegees:  This is where i came in.  De Beegees kennen de meeste mensen alleen van de bekende nummertjes en  opleving tijdens de disco rage.

Mijn vrouw is fan vanaf het 1e uur.  Dus ook haar muziek draaien we af en toe.  Dan heb je ook nooit geen gezeur over audio.

De Beegees waren zeker in een wat later stadium van de groep, perfectionistisch qua opnamen het meeste onbekende en nieuwere werk is zéér goed

opgenomen DDD deze CD is zelfs HDCD. 

Vangelis the City Een meester werk, met extreem veel kleine details.  Het gaat over een stad die ontwaakt en alle stadia door de dag heen.

Ik heb veel werk van deze man.  Ook van Jan Michel Jarre en b.v. Kraftwerk etc  Van mijn 12e tot ongeveer 26  had ik een FM zender en een

grote mast op het dak.  De FM band zat niet zo vol als nu en boven de 100Mhz kon je illegaal uitzenden.  Dit soort muziek draaide we vaak omdat het zo goed stereo was.  Later ging ik zelfs met een professionele coder uitzenden.  Ik gebruik hem nog steeds om tuners af te regelen.

Supertramp lp Where you bound  Die had ik meegenomen op een Hear dag en hij werd gedraaid op een top platenspeler met een SoundSmith 

Strange Gauge.   Werkelijk spectaculaire weergave,  de hele ruimte loste in feite op. Er was alleen maar muziek, met diepte, hoogte,  ruimte,  omhulling.

Nooit meer zo goed gehoord.

En ik heb nog wel een aantal  mooie CD' s   Aanrader is de CD Twin Peaks.   De serie heb ik nooit gezien,  maar de muziek is prachtig

• Members

Je kon er op wachten, einde jaar in zicht en daar komen de lijstjes! Toch blijft het iedere keer weer leuk, vooral omdat dan ook maar weer blijkt hoezeer smaken kunnen verschillen.

Mijn lijstje veranderd nog al eens, maar een bepaalde lijn blijft er altijd wel in terug te vinden (veel uit de oude doos om het maar oneerbiedig te zeggen).

Nog steeds met stip op 1: Illinois Jacquet met Swing is the Thing. Al is het maar voor mijn all time favorite Harlem Nocturne! Mono lp, echt weergaloos mooi gespeelde muziek met ''ziel'' welke ik onder iedere omstandigheid kan draaien.

Nummer 2: ZZ-Top met Tres Hombres. Het ultieme ZZ-Top album, recht-toe-recht-aan en gespeeld met echt herkenbaar plezier. High-light: La Grange! Onvervalste hillybilly swamprock zo als het zou moeten zijn!

Nummer 3: Bob Dylan met Oh Mercy! Dylan's ''comeback'' uit de jaren 80. Live opgenomen, geen trucken-studio-album met een paar ongelooflijke mooie kippenvel nummers. Een Must Have!

Nummer 4: Al vaker hier besproken, Friend 'n Fellow met Covered. Zeer fraai uitgevoerde covers met fantastische vocalen. Wederom een Must-Have album (maar zijn ze dat niet allemaal)...

Nummer 5: Genesis met Seconds Out. Genesis met P.C. als frontman in optima forma. Het enige niet Gabriel frontman album wat ik boven de wel Gabriel frontman albums prefereer. Alles echt tot in het perfecte gespeeld. Hih-light van dit album: Suppers Ready!

Mocht iemand het nog leuk vinden om 1 of meerdere van deze albums een keer te horen, aanstaande vrijdag en zaterdag draai ik ze allemaal in Wapenveld (omgeving Zwolle) samen met vriend Eddy Driessen.

.....Beegees:  This is where i came in.  De Beegees kennen de meeste mensen alleen van de bekende nummertjes en  opleving tijdens de disco rage.

Mijn vrouw is fan vanaf het 1e uur.  Dus ook haar muziek draaien we af en toe.  Dan heb je ook nooit geen gezeur over audio.

De Beegees waren zeker in een wat later stadium van de groep, perfectionistisch qua opnamen het meeste onbekende en nieuwere werk is zéér goed

opgenomen DDD deze CD is zelfs HDCD......

Ik heb er niets van op CD of wat dan ook, maar uit die eerste periode ken ik nog een paar juweeltjes: Massachusetts, World en Words. Was World niet zo "lekker zwaar"?

Oh boy, een top 5 van al mn LP's dat is echt onbegonnen werk.   Dat is niet te doen en niet te vragen.   

Heb om het allemaal weer eens door handen te hebben wel een top 13 van 2013 gemaakt.  En eigenlijk was dat ook niet te doen.  Maar ik vond er wel vier platen bovenuit steken, die ik samen met een fenomenale soort van reissue dan maar de top 5 noem. Omdat ik belachelijk over muziek schrijf maar een recensie erbij.  

In volstrekt willekeurige volgorde:

Daniel Romano - Come Cry With Me

http://www.writteninmusic.com/roots/daniel-romano-come-cry-with-me/lang/nl/

Deerhunter - Monomania

http://www.avclub.com/review/deerhunter-emmonomaniaem-97345

Hooded Fang - Gravez

http://www.musicomh.com/reviews/albums/hooded-fang-gravez

Mikal Cronin - MCII

http://pitchfork.com/reviews/albums/17959-mikal-cronin-mcii/

Bob Dylan - Another Self Portrait

http://www.nu.nl/cd-recensies/3567434/bob-dylan--another-self-portrait-1969-1971.html

En als laatste is daar de laatste dagen nog Holden - The Inheritors gekomen.   http://kickingthehabit.nl/2013-06-22/review-james-holden-the-inheritors

Top 5 is haast niet te doen. Vooral ook omdat ik een heel brede smaak heb. Ik heb me afgevraagd welke albums ik absoluut niet wil missen.

Is ook zo verrekt moeilijk, toch een poging:

The Wall van Pink Floyd, gewoon een meesterwerk.

Woodstock, 3 lp-album, vanwege de tijdsgeest, historisch belang.

Antonio Forcione & Sabina Sciubba, de stem, het gitaarspel en de opname.

Boudewijn de Groot,Wonderkind aan het strand, mooie compilatie van één onzer groten.

Chet Baker, Broken Wing, live in Parijs 1978 vanwege...nou ja.....eh... Chet.

Vraag je me volgende week weer komt er wellicht een heel andere lijst, 'k wou bovenstaande in ieder geval even noemen <_< .

Mijn lijstje heeft en paar platen die elk jaar wel terug komen.

1. Wish You Were Here

pink-floyd-wish-78.jpg

2. Dire Strates Love over Gold.

Dire-Straits-Love-Over-Gold-Recto.jpg

Dat zijn de vaste platen.

de LP's hier onder wijzigen nog al eens.

3. Sting Nothing like the sun.

Sting.jpg

4. Cuby and the Blizzards  The Beste of

Cubys+Blues++The+Best+Of+Cuby++Blizzards

5. Stevie Ray Vaughan Couldn't Stand the Weather

stevie-ray-vaughan-couldn_t-stand-the-we

Waarom gewoon mooie muziek.