Jump to content

Testplaten

r.a.v.o.n
 Share

Recommended Posts

Die en samen met de HFN test record kun je alles doen: http://www.britishaudio.co.uk/hfntlp.htm Beide platen vullen elkaar goed aan.

Zelf heb ik ook nog de Cardas testplaat maar die voegt weinig toe. Bovendien zit het gat van mijn exemplaar niet helemaal centrisch wat toch wel een doodzonde is. Heb zo mijn twijfels over de kwaliteit van de Cardas.

Denon tracing ability hearing test programs for disc cartridge OW-7403-ND

Denon programs for comparative test of sound quality  OW-7404-ND

Denon invitation to Denon/PCM digital recording+B&K microphone OW-7406-ND

Decca microgroove frequency test record LXT-2695

EMI technical test record TCS-104 JVC high frequency response test TRS-1005

DHFI hortest- und mesplatte 2

HiFi stereo review stereo test record for home and laboratorium model 211

Beuth-vertrieb rumpel-mess-schallplatte din 45544

DHFI lautsprechertest 3

CBS laboratories technical series 318-microsecond frequency response test STR-170

CBS laboratories technical series square wave, tracking and intermodulation tests STR-112

Shure an audio obstale course trackability test record for stereo cartridges TTR-101

Shure phono cartridge trackability test record TTR-103

Shure ERA 4 TTR-110

Shure ERA 3 TTR-115

praktikum der hifi-stereo-technik DGG-641001

en nog tientallen "normale" testplaten uitgegeven door audiomerken.

Dat zijn dus meest platen met demonstratiemuziek en testtonen gecombineerd.

B&O * Bang & Olufsen / record players for music lovers // light is beautiful. *      

B&O * Trocadero salon-ensemble *      

B&O * Bang & Olufsen / klassiek - pop  *      

B&O * Beoclassic 2 * BEODISC 002

Bose * Demonstration album volume 1 * LSP 13742    

Bose * Demonstration album volume 2 * WB 56.687    

CBS * CX-sampler * SAMP-35    

CBS Mastersound * The sound of music on mastersound * SAMP 15    

Decca * hoe controleert U zelf Uw stereo-apparatuur * NQ 378 004 * 4 stuks

EMI Columbia * studio2stereo-impact-the breaktrough to the exicing world of stereo sound * STWO 2    

Erato * hi-fi test voor het testen van Uw stereo apparatuur * 387005/6 *  4 stuks

Melodia * stereotest een volledige test van Uw afspeelapparatuur, samenstelling Jan Kool * 390.039 * 4 stuks

Melodia * Pioneer Hi-Fi stereo stereo-test+demonstratie * P 695001/2 * 2 stuks

Omega Int. * Pioneer Hi-Fi stereo * INT 89.27    

Onkyo * hifi party *      

Ortofon * Meer dan alleen 'n leuk smoeltje * 6830 882    

Ortofon * Pick Up test record-test of signals and music * 2    

Ortofon * pick Up test record of music *      

Philips * 209 - 209 S electronic * 6830 209    

Philips * Audiant  75 stereo high fidelity demonstratieplaat * 6830 275    

Philips * HiFi '74 stereo demonstratieplaat * 6830 157    

Philips * Klangbeispiele-technik-katalog / Digital / Auf den besten platzen-Klassik * 6570 993    

Philips * Kunsthoofd stereo geluidsimpressies voor hoofdtelefoon * 6830 263    

Philips * Kunsthoofd stereo geluidsimpressies voor hoofdtelefoon * 6830 238    

Philips * Philips goes super stereo * 6830 139 * 2 stuks

Philips * Philips proudly presents compact stereo * 6830 940    

Philips * Sound project super stereo * 6830 967 * 2 stuks

Philips * Super Stereo Sound * 6830 311    

Philips * Uw gids in Muziekland * DL 99800    

Sansui * Welkom in Sansui's wondermooie klankenwereld * 6830 881    

Teleac * Werken met audio-apparatuur * 6818 100    

Teleton * Hi-Fi stereo test sound * 6830 401    

De eerste 15 platen zijn allen professionele uitgave's. Die heb ik nog niet voor de lol beluisterd ;)

wat ik eigenlijk bedoel is maakt het nog uit welke testplaaat je gebruikt.

Dat bij de ene plaat alles lijkt goed te staan en met een andere plaat kom je op een geheel andere instelling uit om dat deze net even anders is gesneden.

Brrr... luisteren dus!

Ikke heb ook wel twee testplaten van Jan Kool, en zowat drie elementen gehad. Daar zijn die nog niet van versleten.

Het gaat hier dan als volgt: elementje volgens de mal van Dual monteren, naaldje precies in het puntje van de mal, en in het midden van de uitsparing voor de juiste hoogte.

Dan de arm horizontaal laten zweven met de contragewichten.

Vervolgens met de stelschijfjes zowel naalddruk als dwarskrachtcompensatie instellen, ruwweg. Even luisteren met die akelige uitslagen, naalddruk nog wat omlaag, tot het niet meer om aan te horen is, en dan nog een stukje omhoog. Verder maar lekker afblijven en gaan lusiteren. Kant twee van die ene testplaat, met de muziekstukken, is toch de belangrijkste.

Wist je dat die testplaten waarmee ze met name de tracking controleren  Dus het aantal uM 's

Maar een keer of 10 meegaan.

Dat weet ik dus zo net nog niet en geloof er ook helemaal niets van.

Ik heb juist een hele andere ervaring met deze tractability tracks.

Dat weet ik dus zo net nog niet en geloof er ook helemaal niets van.

Ik heb juist een hele andere ervaring met deze tractability tracks.

Welkom !   Prima toch dat jij een andere ervaring heb. :)  

Ik heb mijn info van Bob van http://music2.nl/draaitafelservice.html

De beste man, kan erg goed draaitafels afstellen :wub:

Na 10 elementen  dondert hij de testplaat weg.

Welkom !   Prima toch dat jij een andere ervaring heb. :)  

Ik heb mijn info van Bob van http://music2.nl/draaitafelservice.html

De beste man, kan erg goed draaitafels afstellen :wub:

Na 10 elementen  dondert hij de testplaat weg.

Dat is dan ook niet zo geloofwaardig. Als het dan zo'n perfectionist is dan kan ie ze beter meteen na 1 keer draaien weg donderen. Als bij een bepaalde amplitudetrack de naald de groefwand verlaat beschadigt de groef al, dat spreekt :lol:  Gelukkig valt dat erg mee is ook mijn ervaring, ja als je er 5 gram op gooit misschien... :rolleyes::D

In mijn vrienden en kennissen kring zijn er een man of 5 die fatsoenlijk een draaitafel kunnen afregelen.

Bob Jansen springt daar bovenuit.   Het is een vakman. Vakmensen gebruiken goed gereedschap en onderdelen.

Bekijk het eens anders. Hoeveel elementen koopt een gemiddeld mens in zijn leven? en hoelang gaan die mee?

5... 10 jaar? Zo'n testplaat is -zelfs al zou je hem maar 10x kunnen gebruiken-  stevig genoeg om je hele leven

je eigen draaitafel te kunnen controleren.

Dan de kosten.  Een nieuwe testplaat kost voor de consument zo'n 70€  En laat het nu een 50€ zijn als je veel platen.

afneemt.  Dan zijn de materiaalkosten slechts 5€ per element.  Absoluut peanuts  t.o.v. het uurloon van een vakman.

Ik heb en zie daarom ook geen enkele  reden om te twijfelen.

In mijn vrienden en kennissen kring zijn er een man of 5 die fatsoenlijk een draaitafel kunnen afregelen.

Bob Jansen springt daar bovenuit.   Het is een vakman. Vakmensen gebruiken goed gereedschap en onderdelen.

Bekijk het eens anders. Hoeveel elementen koopt een gemiddeld mens in zijn leven? en hoelang gaan die mee?

5... 10 jaar? Zo'n testplaat is -zelfs al zou je hem maar 10x kunnen gebruiken-  stevig genoeg om je hele leven

je eigen draaitafel te kunnen controleren.

Dan de kosten.  Een nieuwe testplaat kost voor de consument zo'n 70€  En laat het nu een 50€ zijn als je veel platen.

afneemt.  Dan zijn de materiaalkosten slechts 5€ per element.  Absoluut peanuts  t.o.v. het uurloon van een vakman.

Ik heb en zie daarom ook geen enkele  reden om te twijfelen.

Jammer dat het toch weer een van horen zeggen verhaal blijkt te zijn.

Maar het sterkt mij wel in het optimaal verzorgen  ( verwennen ;) ) van mijn vinyl.

p.s. hoe vaak kan ik ongestraft een plaat afspelen, is het, in dit kader, nu niet erg lichtzinnig om nog gebruikt vinyl aan te schaffen?

p.s. 2  of is het ik toch maar beter om gewoon eigenzinnig te blijven "zijn"? :)

Helaas, kunnen we niet àllemaal overal expert in zijn.  Ik laat zoiets liever over waar ik het gevoel van heb, dat hij  er verstand van heeft. Ik moet zeggen het verschil is best groot, het element staat heel anders afgesteld.  En dat is goed te horen met name in het hoog dat is veel  zuiverder, sprankelend. Prachtig :) aanrader die service van music2.

Verder vind ik verkeerde zuinigheid.  Het net als olie in het lager of snaar voor de aandrijving.  Ineens zijn we àllemaal olie en rubber

expert.  En worden mensen die er écht verstand hebben, Hear nog nét nièt aan de schandpaal vast genageld :(

Een schande :angry:

Met schaamrood op de kaken moet ik toegeven dat ik zelf ook wel eens "eigenwijs ben"  Bij een van de laatste elektronica

bestellingen gelijk een imitatie snaartje besteld voor mijn Thorens.    :o Had ik beter niet kunnen doen, met horten en stoten 

ging het plateau rond. Kostte nog 10€ dat kreng :angry:  Nu heb ik weer een originele, die zijn 20€ maar wat een verschil B)

Maar het sterkt mij wel in het optimaal verzorgen  ( verwennen ;) ) van mijn vinyl.

p.s. hoe vaak kan ik ongestraft een plaat afspelen, is het, in dit kader, nu niet erg lichtzinnig om nog gebruikt vinyl aan te schaffen?

p.s. 2  of is het ik toch maar beter om gewoon eigenzinnig te blijven "zijn"? :)

Ik heb platen die ik in 1970 nieuw gekocht heb, misschien wel 500 keer gespeeld heb en die nog steeds prima klinken. Nou waren de jaren tot 1990 wel het intensiefst. En ik speelde m'n platen toen nog nat af.

Maar ook gebruikte platen uit 1960 klinken na een wasbeurt vaak nog verrassend goed. Terwijl ik er toch vanuit ga dat vrijwel niemand een superdraaitafel had.  In die tijd zag je veel Philips kristal en keramische element (met zo'n omklapnaaldje).

:)

Ik heb platen die ik in 1970 nieuw gekocht heb, misschien wel 500 keer gespeeld heb en die nog steeds prima klinken. Nou waren de jaren tot 1990 wel het intensiefst. En ik speelde m'n platen toen nog nat af.

Maar ook gebruikte platen uit 1960 klinken na een wasbeurt vaak nog verrassend goed. Terwijl ik er toch vanuit ga dat vrijwel niemand een superdraaitafel had.  In die tijd zag je veel Philips kristal en keramische element (met zo'n omklapnaaldje).

:)

Beste Hans,

Ongetwijfeld klinken die platen nu nog zo goed, juist doordàt jij ze destijds nat afspeelde.

Droog afspelen leidt ondermeer tot thermoplastische deformatie.

(Enig idee hoe heet de naaldpunt wordt bij droog afspelen?)

Maar natuurlijk geen Lenco-clean vloeistof gebruiken!

Gedemineraliseerd (of gedestilleerd) water met alcohol (2:3) werkt prima.