Jump to content

Big Horn Day

tomatamot
 Share

Recommended Posts

Afgelopen Vrijdag kreeg ik een uitnodiging van blogger: http://audio16.wordpress.com/author/audio16/ voor een grote Hoorn dag, het eerste weekend in 2014.

Het word een swap tussen de Western Electric12a

image8.jpg?w=788

En de Western Electric 16a:

img_5249.jpg

.

Ik neem 2 koffertjes 50`er jaren mono platen mee en dat moet ruim voldoende zijn om ons daar kostelijk te vermaken.

En met de wetenschap dat daar diverse vintage mono elementen voor handen zijn, komt dat dus wel goed.

OK, ok het is geen High-End, maar toch............................................................................. echt wel héél leuk. :D

Als ik de achterkanten in de tuin kan zetten, ben ik wel geinteresseerd.

Plantenbakken.???  :D

Effe zonder gekheid... ik heb in München een paar keer van deze "kachels" gehoord. Die zijn dus echt van plaatstaal. Wanneer je er op klopt klinkt het als een blikken trommel. Het geluid doet me erg aan de plaatselijk bioscoop omstreeks 1960 denken. Maar het kan wel hard, snoeihard zelfs.

Wel leuk om eens te horen.

:)

Plantenbakken.???  :D

Effe zonder gekheid... ik heb in München een paar keer van deze "kachels" gehoord. Die zijn dus echt van plaatstaal. Wanneer je er op klopt klinkt het als een blikken trommel. Het geluid doet me erg aan de plaatselijk bioscoop omstreeks 1960 denken. Maar het kan wel hard, snoeihard zelfs.

Wel leuk om eens te horen.

:)

Hans, er is een wonder gebeurd (en het is nog geen eens Kerstmis): ik kan weer "antwoorden".

Grappige spiekers...

Als ik "moeders" dit laat zien ("kijk zo had het ook gekunt"), dan klaagt ze wellicht wat minder :D

Over de speakers misschien (geen hoorn in het laag?), maar wat dacht je van de electronica? Wie gaat dat afstoffen? :D

De speakertjes 500.000. Dollar of euro wat maakt het nog uit.

Er is een Amerikaan (hoe else?) met joekels van hoorns in de tuin. De trechters komen door de muur van de luisterruimte.

Zeg dus nooit meer dat je kamer te klein is :D .

Voor écht hoorn-laag heb je ruimte nodig. In de pro-wereld vouwde men ze daarom op in een W-vorm om ze zo klein mogelijk te houden. De grootste was toen van EAW (nu door TAD/Pioneer nagemaakt), zo'n 48x24x60. Dat ging fijn tot zo'n 50 Hz naar beneden. Om nog daaronder te komen voor de meest veeleisende disco werd deze hoorn uitgebreid met een speciaal "mondstuk" tot 84 (diepte)x24 (hoogte) x 120 (breedte). Inches welteverstaan! Dat zet je niet zomaar in je huiskamer. Daarbovenop zou je een mooi king-size bed kunnen maken. Daarmee had je een hoorn die tot onder de 40Hz ging. Dat was nodig omdat men een DBX effecten apparaat wou gebruiken dat een oktaaf naar onderen synthesize-de. Dus dan kreeg de basnoot van 80 Hz er ineens een 40Hz component bij.

Nou ik heb ze ooit eens gehoord in de VS en moet zeggen dat dat de beste laagweergave gaf die ik ooit heb waargenomen. Full-Horn tot onder 40Hz. Zoiets hoor je natuurlijk zelden. De definitie met normale muziek is extreem. Zelfs de stomste deuntjes klonken daardoor fantastisch! Of had ik nog last van een jet-leg? :D

Ergens in de linkjes van Duck-Twacy las ik bij zo'n super hoorn dat de schrijver van dat artikel tot dezelfde conclusie kwam. Dus misschien toch?

Zeg heren... het zou hier een high-end forum moeten zijn!

Ben je nou helemaal betoeterd?

Oeps, sorry. Zo'n grote hoorn waardoor je letterlijk elke basnoot uit elkaar haalt gaat verder dan hifi en creeert zijn eigen werkelijkheid. Alsof je op een koptelefoon luistert. En zo klinkt een basgitaarversterker ook niet. Of live een contra-bas.

Maar het is wél lekker! :P

Daar kom je nu wel een beetje laat mee.

Echter wanneer je mijn opening post ook zou hebben gelezen dan had je wel beter geweten.

Hallo, om mog even meer ontopic te gaan, is dit een evenement in Nederland? In heb op de blog van Audio16 niet zo snel iets meer daarover gevonden (wel zeer veel kijk plezier).

Die moet je nu niet gebruiken vanwege al dat vuurwerk hier  :D .

Neuzigheid ligt niet altijd alleen aan de spiekers.

Heb diverse " Audiofiele " reissues gehoord bij waarbij neuzigheid troef was. :(

Toch niet Donald Fagen? Die is nasaal van zichzelf, dat ligt niet aan de hoorn. Maar veel hoorns klinken inderdaad wel als een toeter: fel en nasaal. Dat is elke keer weer raak als ik naar een beurs ga. Weet men niet meer hoe die gemaakt moeten worden?

Waarom dan geen hoorn alleen in het laag en als je boven de "baffle step" (vaak boven de 400 Hz) komt gewoon een conus. In plaats van hoe men het nu doet: basreflex in het laag en dan in het midden een hoorn, daar waar je het meeste last hebt van de negatieve aspecten ervan.