Duck-Twacy Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 Dat zal wel met het kosten/afmetingen aspect te maken hebben. Kleven er aan een "waveguide" ook dergelijke nadelen? Wat ik daar van begrepen heb is dat een middel om niet zozeer de output van een tweeter te verhogen, maar meer om de wissel frequentie te kunnen verlagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Waarom dan geen hoorn alleen in het laag en als je boven de "baffle step" (vaak boven de 400 Hz) komt gewoon een conus. In plaats van hoe men het nu doet: basreflex in het laag en dan in het midden een hoorn, daar waar je het meeste last hebt van de negatieve aspecten ervan. Basreflex in het laag en dan een toeter er boven, zou ook mijn voorkeur niet hebben, maar goed er zijn toeters die kunnen uitblinken in schoonheid, mits er wat aan versleuteld wordt. Zou hiervoor mijn Heresy's als voorbeeld durven stellen, een stapje verder, een Klipschhorn met Volti toeters, Beyma drivers en een filter van Al Klappenberg. NB zelfs met de originele hoorns en drivers, met alleen het ALK filter zijn ze ook al niet te versmaden, maar ja, baas boven baas Hier op geen enkele manier nog neuzeligheid te ontdekken, wel een enorme openheid, een enorme dynamiek, oftewel wonderschone muziek.......... Dan komt het grote voordeel van hoorns echt tot z'n recht, een vervorming die heel erg laag is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Dat zal wel met het kosten/afmetingen aspect te maken hebben. Kleven er aan een "waveguide" ook dergelijke nadelen? Wat ik daar van begrepen heb is dat een middel om niet zozeer de output van een tweeter te verhogen, maar meer om de wissel frequentie te kunnen verlagen. Een echte bashoorn is natuurlijk erg groot, te groot voor de normale huiskamer. Tegenwoordig zelfs te groot voor een PA bedrijf dat ermee moet touren. Een waveguide is ook een soort hoorn en andersom geldt hetzelfde. Echter dan wel een hele milde. Het zit eigenlijk tussen een baffle en hoorn in. Een baffle (front van de speaker) kun je namelijk ook zien als een waveguide. Er zijn mensen die zeggen liever een speciaal voor de driver (bijna altijd tweeter) ontworpen waveguide te hebben dan een baffle die als waveguide werkt. Die laatste geeft een grilliger verloop. De waveguide zorgt ervoor dat je geen last meer hebt van de baffle. Daarnaast geeft het een beetje een boost aan de onderkant van het spectrum, waardoor de belasting toeneemt als je dat vervolgens met een filter rechttrekt, waardoor je de tweeter ook wel wat lager in kan zetten. Er zijn dus zeker voordelen! En een milde waveguide bundelt het geluid ook niet te erg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Basreflex in het laag en dan een toeter er boven, zou ook mijn voorkeur niet hebben, maar goed er zijn toeters die kunnen uitblinken in schoonheid, mits er wat aan versleuteld wordt. Zou hiervoor mijn Heresy's als voorbeeld durven stellen, een stapje verder, een Klipschhorn met Volti toeters, Beyma drivers en een filter van Al Klappenberg. NB zelfs met de originele hoorns en drivers, met alleen het ALK filter zijn ze ook al niet te versmaden, maar ja, baas boven baas Hier op geen enkele manier nog neuzeligheid te ontdekken, wel een enorme openheid, een enorme dynamiek, oftewel wonderschone muziek.......... Dan komt het grote voordeel van hoorns echt tot z'n recht, een vervorming die heel erg laag is. Ik wil best geloven dat de Klipsch hoorns goed zijn. Want die zijn al zo lang in productie dat er vast veel aandacht aan details is besteed. Bij een hoorn gaat het toch een beetje over de juiste driver vinden die perfect aansluit op de hoorn en phaseplug. En met een uitgebreider filter dat de piekjes beter gladstrijkt... Omdat de drivers veel minder hoeven uit te slaan vanwege de compressiekamer en hoorn zul je op dat vlak veel minder vervorming hebben. Vaak komt er wel een andere vorm van vervorming terug, maar met een goede hoorn hoeft dat niet altijd. De grote Klipschorn die de hoeken van de kamer als hoornmond gebruikt vind ik nog steeds een geweldige vinding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Door alle verhalen geloofde ik ook dat Klipsch luidsprekers heel goed zijn. En dan spreek ik nu alleen over de klassieke hoorn modellen. Op een zeker moment was ik zo enthousiast dat ik subiet een set wilde hebben. Tot dat moment had ik er alleen over gelezen, want je komt ze niet op elke hoek van de straat tegen. Gereageerd op een advertentie van iemand die La scala's te koop had, en een luisterafspraak gemaakt. Luisteren was op dat moment eigenlijk een formaliteit, want ik moest en zou ze hebben............ Tjonge, wat een deceptie was het geluid dat eruit kwam, (kast)kleuring bij de vleet uit het m.n. het "laag"compartiment. Klonk gewoon voor geen meter, terwijl ik best vergevingsgezind ben en tekortkomingen "uit kan schakelen" Ik heb vroeger zelf ook een keer een klein hoornsysteem gebouwd, en daar kwam precies dezelfde ellende uit de monding (deja vu momentje). Sinds die tijd moet ik inwendig altijd een beetje lachen als er weer iemand opstaat, en deze typen aanprijst als compromisloze "highend" luidsprekers. Ik heb veel respect voor het merk en het voorkomen van de Klipsch hoorn luidsprekers, en juist daarom voel ik de teleurstelling tot op de dag van vandaag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Ik heb de Heresy gehoord en die kwam op mij over als een sterk verouderde luidspreker met een wat vreemde klank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 De zwakte van de LaScala is inderdaad die zijwand van 60x60, daarnaast geldt voor alle oudere Klipsch modellen dat het filter wel heel erg duidelijk te kort schiet. Doordat de tweeter ongeremd kan uitlopen en de overgang van middentoners naar de tweeters niet echt fijntjes verloopt, is het niet echt een vriendelijke speaker. Maar goed, na de zwakke punten te hebben aangepakt, wordt het wel heel erg moeilijk een alternatief te vinden. Je kunt hier heel ver in gaan, zoals Volti Audio laat zien. Wat dat betreft is de Heresy wel wat gemakkelijker, het filter is ok, maar door wat aandacht aan de componenten te besteden is ook daar vreselijk veel te winnen. Én ja, ze kunnen vreselijk klinken als er de verkeerde componenten voor hangen.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 30 december 2013 Report Share Posted 30 december 2013 Hoorns hebben vaak een erg krom verloop. Hoe beter de constant directivity hoorn is, hoe schever het frequentie-plaatje. Daar moet het filter wel op afgestemd zijn. Tevens liggen de akoestische oorsprongen erg ver van elkaar verwijderd per driver. In de la Scala ligt de woofer akoestisch gezien zelfs nog verder dan de middentoon-driver. Het filter moet kwa faseverloop ook dat nog eens aan elkaar zien te knopen. Je moet dan hele stijle filters gebruiken op sommige drivers met een zekere tijdsvertraging rond het overnamepunt om het een beetje naar elkaar toe te trekken. Ik snap wel dat er later iemand (Volti) is opgestaan die zich daar over heeft gebogen. Dat zie je ook met oude Tannoys. Daar valt heel wat te verbeteren. Want de drivers, hoe oud ook, zijn soms verrassend goed en hoeven niet onder te doen voor de Scan Speaks, Celestions etc. van tegenwoordig! Ooit heb ik een Klipschorn gehoord in een erg ver verleden. Men wou alleen maar Live-opnames demonstreren en ik weet niet meer hoe dat klonk. La Scala's heb ik wel eens op een schoolfeestje gehoord en ik vond ze toen wel OK, maar dan heb je het over een hele andere toepassing en toen was ik erg jong. Maar als je alles recht 'equalised' met het filter, dan zou in theorie een goede hoorn best moeten klinken. Vooral ook vanwege de gecontroleerde afstraling. Er is zeker nog hoop en je ziet ze steeds meer op shows e.d. Helaas is de mode tegenwoordig wel om zo weinig mogelijk filtercomponenten te gebruiken om zo puristisch mogelijk over te komen. Nou dan luister je dus fijn naar een nare piek die af en toe of vaker te voorschijn komt, vooral bij stemmen en bepaalde klanken. Je gaat dan bepaalde platen mijden, enfin daar weten we alles van . Niets is zo fijn als een ongekleurde luidspreker waar je lekker hard mee kan spelen zonder dat je oortjes bijtrekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 30 december 2013 Report Share Posted 30 december 2013 In de huidige Heritage lijn, zijn de filters complexer geworden, de kast van de LaScala is zwaarder, ook de Heresy heeft een nieuw filter, inderdaad klinken ze nu beter dan de voorgaande serie. Voor wat betreft de Heresy heb ik de meeste ervaring opgedaan, een serie II met betere filtercomponenten, wint het van een standaard serie III, dat filter heb ik nog niet nader bekeken, ik geloof dat ik het schema wel ergens heb. Dit alles heeft onder andere ook te maken dat ze moesten switchen tussen driverfabrikanten, een aantal drivers ging uit productie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 30 december 2013 Report Share Posted 30 december 2013 Een behoorlijk aantal jaren geleden heb ik een luisterdag bezocht die georganiseerd was door Rhapsody in Hilversum. Daar stonden een aantal versterkers van Menno van de Veen, gekoppeld aan de Heresy, de Cornwall en de La Scala. De La Scala is mij het meeste bijgebleven, doordat met name ten opzichte van de Heresy er een mooi fundament in het laag werd gelegd, met daarbij een heel gedetailleerd midden en hoog. Terwijl het niet eens hard speelde. Maar omdat ik die nooit in mijn kamer zou neerzetten (tenminste niet in mijn huidige huis, daar passen ze niet in...) heb ik daar ook nooit naar gezocht op de 2e hands markt. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe ik er nu tegenaan zou kijken..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 30 december 2013 Report Share Posted 30 december 2013 http://www.gq-magazine.co.uk/entertainment/articles/2012-07/05/oswalds-mill-best-audio-speakers van die "Hollander" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 30 december 2013 Report Share Posted 30 december 2013 de vries zei altijd klippie klippie in de hoek minimaal 60 tot 100 m2 en hij kan het weten allermooiste een tweeweg met een braun ionen hoorn Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 31 december 2013 Report Share Posted 31 december 2013 http://www.gq-magazine.co.uk/entertainment/articles/2012-07/05/oswalds-mill-best-audio-speakers van die "Hollander" Is dit van een Hollander, of het artikel? Lijkt me sterk dat deze vol tot 20Hz gaat, zoals men beschrijft. De gebruikelijke misleiding, zoals we bijna normaal zijn gaan vinden in de audio wereld. De hoorn met deze afmetingen lijkt me zelf niet onder de 150 Hz te komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 31 december 2013 Report Share Posted 31 december 2013 Is dit van een Hollander, of het artikel? Lijkt me sterk dat deze vol tot 20Hz gaat, zoals men beschrijft. De gebruikelijke misleiding, zoals we bijna normaal zijn gaan vinden in de audio wereld. De hoorn met deze afmetingen lijkt me zelf niet onder de 150 Hz te komen. Nee, niet van een Hollander, deze wordt gemaakt door Oswald Milss, die ook de Hollander maakt. Is al ergens gepost deze week, kan niet zo gauw terugvinden. Link: http://oswaldsmillaudio.com/hollander Die toeters kosten ook nog eens 108.000 dollars, veel geld voor een monstrum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 31 december 2013 Report Share Posted 31 december 2013 Hoe ver staan die hoorns uit elkaar? De ontwerper van deze luidspreker heeft vast en zeker nog nooit een puntbron gehoord. Of maken dat soort details niet uit als je naar hoorns luistert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 december 2013 Report Share Posted 31 december 2013 Ze schrijven: the Imperia is a four way horn system, with a vertical array of conical horns covering 100hz to 20khz, and a rear loaded subwoofer horn using a massive 21" neodymium woofer handling 20hz-100hz. This special OMA sub is 104db 1w/1m and is powered by its own solid state amplifier. The system as a whole is extremely efficient at 105db 1w/1m, and is entirely time aligned. Die SW hoorn mogen we niet zien kennelijk. Wacht, hij staat op plaatje 7 http://oswaldsmillaudio.com/imperia Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 31 december 2013 Report Share Posted 31 december 2013 Time aligned? Als de units zo ver horizontaal uiteen staan is er maar een luisterpositie waar dat kan gelden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 31 december 2013 Report Share Posted 31 december 2013 Haha ja dat klopt. En hoe kleiner de golflengte hoe erger het wordt! Ik hoop maar dat de filters zeer steil zijn, anders moet je wel erg stil zitten met je hoofd. Die sub is meer een basrelfex dan een hoorn. En dan die 21" woofer. Wie zei er ook alweer dat alleen kleine woofers snel zijn? (Ruud Jonker). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 31 december 2013 Members Report Share Posted 31 december 2013 Ff een klein uitstapje (maar het zijn toch hoorns dus het kan), dit krijg je als je een bass-hoorn als kabinet gebruikt en er een kunstenaar mee aan de gang zet! Nog work-in-progress, maar ik kan niet wachten tot ze klaar zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 januari 2014 Report Share Posted 1 januari 2014 Wel mooi, zo'n putdeksel als grill. nucleair afval ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 1 januari 2014 Report Share Posted 1 januari 2014 nucleair afval ... Dat is kernachtig weergegeven Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 1 januari 2014 Report Share Posted 1 januari 2014 Ff een klein uitstapje (maar het zijn toch hoorns dus het kan), dit krijg je als je een bass-hoorn als kabinet gebruikt en er een kunstenaar mee aan de gang zet! Nog work-in-progress, maar ik kan niet wachten tot ze klaar zijn... Dit mag je natuurlijk ook heel lelijk vinden. In elk geval de term 'kunst' onwaardig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest webmaster Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 Na overleg met het beheer volledig geruimd vanwege niet ter zake zijnde reacties aangaande dubbele accounts, dat hoofdstuk beschouwen we nu definitief als gesloten, ook het commentaar hier op! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 Wel een nadeel dat goede hoorns altijd erg groot zijn. Gelukkig kunnen ze wel volstaan met een kleine versterker . Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 januari 2014 Report Share Posted 4 januari 2014 Wel een nadeel dat goede hoorns altijd erg groot zijn. Gelukkig kunnen ze wel volstaan met een kleine versterker . Hoeft niet JD, hoeft niet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts