Jump to content

Audiofilie.... De Kunst Van Het Balanceren

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Zodra men na veel vallen en opstaan (en overbodige onzinnige upgrades) er uiteindelijk achter is gekomen hoe belangrijk
de wisselwerking is, tussen ruimte, speakers en opstelling, begint m.i.z. pas de werkelijke uitdaging en soms ook lijdensweg.

De kunst om zoveel mogelijk resolutie in je weergave te krijgen en tegelijkertijd zoveel mogelijk de weergave "organisch"

te laten klinken.  
Met hierbij na diverse keren, flink op je muil te zijn gegaan om tot de conclusie te komen dat:

- het steeds maar vergroten v/d resolutie, allerlei dissonanten (zwakheden/mismatchen) in de audioketen blootlegt

- bepaalde slechte opnames ongenietbaar maakt

- maar het belangrijkste, dat voor het genieten van de weergave, een hoge resolutie niet het belangrijkste is

Zodra er allerlei dissonanten van de audio-keten boven water komen, dan begint daadwerkelijk de ellende en de ergernis
en wordt het erg onrustig tussen de oortjes van audiofielen !

In tegenstelling tot "laag"-problemen, waarbij de oorzaak en oplossing, nog redelijk snel boven water te krijgen zijn,

zijn het juist deze "dissonanten" en ook de ontwetendheid waarom men een set, niet aan het zingen krijgt, zeer frusterend
en vaak ook niet snel makkelijk verklaarbaar   

1. voor vele een reden tot talloze (veelal financieel kostbare) upgrades, try & error, soms met matige resultaten en vooral
    ook een kwestie van veel geduld.  Kortom niet voor iedereen weggelegd

2. voor sommige een reden om wat stapjes terug te doen (technische downgrade leidt tot muzikale opleving) 

Bovenstaande is wellicht ook de reden, dat ik veel vaker aangenaam verrast ben door diverse sets in de nog redelijk
betaalbare prijsklassen (3.000 - 10.000 euro) dan in het dure segment.   

Voor mij bestaat de hobby behalve veel naar muziek luisteren, ook uit het technisch beluisteren en optimaliseren van m'n audioset. Dat laatste hoeft echt de kop niet te kosten. Zeker wanneer je gebruik maakt van zelfbouw, tweedehands spullen en je voor elke verandering goed inleest. Ik ben nu bezig met wat proefjes om het streamen op een nóg hoger niveau te krijgen.

Maar naar muziek luisteren staat toch voorop.

:)

Heel herkenbaar, zelf zou ik de missers niet omschrijven als overbodige en onzinnige upgrades, wat mij betreft zijn dit stappen in een ontwikkelingsproces.

Is er niet zoiets als een gezegde, dat je vooral van je fouten leert ?

Lijkt mij de enige weg om een richting te vinden, zelf kan ik met een gerust hart stellen heel erg veel van dit soort belevenissen te hebben gehad, heb er soms ook te lang aan vastgehouden.

Meest kostbare is wat dat betreft wel geweest, de zoektocht naar de ultieme audiokabels, hier heeft een klein vermogen aan kabels gelegen, zijn inmiddels - op één interlink na - allemaal weer verdwenen en vervangen door DIY brouwsels.

Gelukkig veel voordelig en/of tweedehands gekocht, waardoor uiteindelijk de schade beperkt is gebleven.

Daarnaast heel erg veel componenten, zowel complete apparaten, als onderdeeltjes, uitgeprobeerd, apparaten op leenbasis, onderdeeltjes hebben wel wat gekost.

Al met al wel een weg die me veel heeft gebracht, ook veel plezier.

Sinds de aanschaf van mijn speakers ben ik op het spoor van resolutie verhoging geraakt, hier niet meer vanaf geweken, dat er slechte opnames zijn, dat je soms de ergernis voelt opkomen, weegt, wat mij betreft, niet op tegen het plezier dat een goede opname brengt.

Luister nu naar de top 2000, die slechte kwaliteit van de uitzending weerhoudt je toch niet van het genieten, de herinneringen, de herkenning ?

, dat er slechte opnames zijn, dat je soms de ergernis voelt opkomen, weegt, wat mij betreft, niet op tegen het plezier dat een goede opname brengt.

Luister nu naar de top 2000, die slechte kwaliteit van de uitzending weerhoudt je toch niet van het genieten, de herinneringen, de herkenning ?

Hier wordt elke dag (zo'n 20 uur per week) volop van de muziek genoten, of dit nu mindere of betere opnames zijn,

dit geschiedt via de autoradio van 100 euro, of de internetradio (MP3-kwaliteit) of mijn eigen set, maakt allemaal niet uit.

van zomeringen heeft u wel een eens cd speler of een streamer van binnen gezien en schema,s door genomen en data sheets doorgenomen en onder zoeken gedaan.

ik heb hier tig dac,s liggen en alle hebben ze voordelen en nadelen en dat geldt ook voor interface en prosessors  en dan praten we nog niet over sacd.

mvg wol

Hier wordt elke dag (zo'n 20 uur per week) volop van de muziek genoten, of dit nu mindere of betere opnames zijn, dit geschiedt via de autoradio van 100 euro, of de internetradio (MP3-kwaliteit) of mijn eigen set, maakt allemaal niet uit.

Als het niveau van alle drie gelijk ligt klopt dat ook. Gelukkig is het hier anders.

van zomeringen heeft u wel een eens cd speler of een streamer van binnen gezien en schema,s door genomen en data sheets doorgenomen en onder zoeken gedaan.

ik heb hier tig dac,s liggen en alle hebben ze voordelen en nadelen en dat geldt ook voor interface en prosessors  en dan praten we nog niet over sacd.

mvg wol

Ik wel eens cd-spelers en streamers van binnen gezien maar zonder hier enige conclusies aan te kunnen trekken

omdat ik niet over de technische kennis beschikt, dus schema's lezen is helemaal niet aan mij besteedt...

en vind ik ook niet interessant/relevant, dus in welke context moet ik jouw vraag plaatsen :confused:

wie heeft het dan per saldo beter voor elkaar ?  :D

Tja, als een autoradio van 100 euro net zo goed klinkt als een set van een veelvoud daarvan?? Heb je mijns inziens teveel aan de huisset uitgegeven ;)

k*t smileys werken weer eens niet

Tja, als een autoradio van 100 euro net zo goed klinkt als een set van een veelvoud daarvan?? Heb je mijns inziens teveel aan de huisset uitgegeven ;)

k*t smileys werken weer eens niet

Dat heb ik niet gezegd: :huh: ,   wel dat ik van een goedkope autospelert, ook net zo van muziek kan genieten...

Dat heb ik niet gezegd: :huh: ,   wel dat ik van een goedkope autospelert, ook net zo van muziek kan genieten...

Van de muziek op mn wekkerradiokan ik ook genieten maar als ik echt wil luisteren dan zet ik toch liever een goede set aan.

Beneden in de woonkamer heb ik een redelijk tot goede surround set staan.

Muziek kan het helaas niet maken voor TV en film is het prima.

Het is ook een kwestie van rustig kopen. Toen ik bijvoorbeeld mijn buizen versterker kocht had ik al heel wat in huis gehad. Heb er wel een jaar voor uitgetrokken.

Zodra men na veel vallen en opstaan (en overbodige onzinnige upgrades) er uiteindelijk achter is gekomen hoe belangrijk

de wisselwerking is, tussen ruimte, speakers en opstelling, begint m.i.z. pas de werkelijke uitdaging en soms ook lijdensweg.

De kunst om zoveel mogelijk resolutie in je weergave te krijgen en tegelijkertijd zoveel mogelijk de weergave "organisch"

te laten klinken.  

Met hierbij na diverse keren, flink op je muil te zijn gegaan om tot de conclusie te komen dat:

- het steeds maar vergroten v/d resolutie, allerlei dissonanten (zwakheden/mismatchen) in de audioketen blootlegt

- bepaalde slechte opnames ongenietbaar maakt

- maar het belangrijkste, dat voor het genieten van de weergave, een hoge resolutie niet het belangrijkste is

Zodra er allerlei dissonanten van de audio-keten boven water komen, dan begint daadwerkelijk de ellende en de ergernis

en wordt het erg onrustig tussen de oortjes van audiofielen !

In tegenstelling tot "laag"-problemen, waarbij de oorzaak en oplossing, nog redelijk snel boven water te krijgen zijn,

zijn het juist deze "dissonanten" en ook de ontwetendheid waarom men een set, niet aan het zingen krijgt, zeer frusterend

en vaak ook niet snel makkelijk verklaarbaar   

1. voor vele een reden tot talloze (veelal financieel kostbare) upgrades, try & error, soms met matige resultaten en vooral

ook een kwestie van veel geduld.  Kortom niet voor iedereen weggelegd

2. voor sommige een reden om wat stapjes terug te doen (technische downgrade leidt tot muzikale opleving) 

Bovenstaande is wellicht ook de reden, dat ik veel vaker aangenaam verrast ben door diverse sets in de nog redelijk

betaalbare prijsklassen (3.000 - 10.000 euro) dan in het dure segment.

Audiofilia Nervosa is zo te zien helemaal niet leuk.

Die lijdensweg of dwaaltocht is ook helemaal niet nodig maar dan moet men eerst inzien dat het niet om de spullen gaat. 

Ik zat al een tijdje te denken een draadje te openen voor een gedachte experiment. Sel je ben een budget van 10K en je mag alle parameters van de luisterruimte zelf kiezen (afmetingen, materialen, vorm, ramen, vloersoort, gordijnsoort, meubels, boekenkasten). Welke ruimte zou je kiezen en welke set (stereo met 1 bron, zeg CD) zou je daar in zetten?

Volgens mij is het redelijk simpel om een set neer te zetten die (voor jouw smaak) 95% perfect is (de laatste paar procenten kosten wellicht wat meer moeite). Dat wil zeggen kan wedijveren met set van 100K (zonder noemenswaardig af te gaan).

NB. Voorwaarde is wel dat het om huiskamer achtige gebruik staat, voor 10K kan je geen concertzaal van 1000M2 van geluid voorzien.

Wat het vaak zo lastig maakt.

a.Je kunt niet alle parameters van je luisterruimte vrij kiezen

b. je zit met je legacy apparatuur. Alles verkopen is meestal geen optie (tenzij je geld te veel hebt)

Ik ben hier eigenlijk wel een beetje mee bezig. Mijn zolder heeft volgens Ravons metingen een goede akoestiek.

(Wel krijg ik na de kerst een offerte om hem geluidstechnisch te isoleren). De bedoeling is dat daar in eerste instantie een set komt met een Quad 33/303 (gereviseerd), de Thorens 160 en een paar leuke tweede hands LS. In tweede instantie zou ik de zaak om kunnen draaien namelijk de kostbare spullen naar boven.

Mijn zolder heeft volgens Ravons metingen een goede akoestiek.

Zeker. Als ik het experiment van Duck T. doe dan wil ik een ruimte in de vorm van jouw zolder (maar dan wel met geïsoleerd dak en verzwaarde vloer). En dan mijn huidige set er in.

Met die 10k doe ik dan wel iets anders.

Die lijdensweg of dwaaltocht is ook helemaal niet nodig maar dan moet men eerst inzien dat het niet om de spullen gaat. 

Dat is inderdaad lastig. Ik zou ook zeggen: eerst het laaghangend fruit pakken! Als je een probleem met de opstelling hebt, dan geen vermogen investeren aan kabels want dat werkt alleen psychosomatisch voor een week of wat.

Af en toe je kamer anders inrichten, je speakers ergens anders neerzetten werkt echt genezend ("hé die nare resonantie is weg, het ligt dus toch niet aan de speakers!").

Muziek is voor mij onlosmakelijk verbonden met leven, is een belangrijk sociaal gebeuren, m'n installatie staat dan ook prominent in de leefruimte, tv hangt er ook aan, wordt dus veel gebruikt, bepaalt voor een deel de sfeer in en om het huis.

Ik kan me van hieruit niet voorstellen dat je met je muziek op zolder gaat zitten, of in welke andere ruimte dan ook maar.

In mijn omgeving zie ik dit ook bij anderen, de leefruimte is de plek waar het allemaal gebeurt, kan me niet voorstellen dat je je afsluit om naar muziek te luisteren, wat mis ik hier ?

Heb ooit wel een tweede set gehad in m'n werkhok, maar die is verhuisd naar m'n zoon, daar wordt er meer van genoten, op m'n werkhok krijg ik de muziek ook wel mee als de deuren worden opengezet en een computersetje is best goed genoeg voor de radio of andere verstrooiing.