Jump to content

Audiofilie.... De Kunst Van Het Balanceren

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

... wat mis ik hier ?

Als je de kans hebt om speciaal een luisterruimte te maken voor het beste resultaat zonder lawaai van familieleden e.d.... dat lijkt mij ook wel wat!

Zo en nu even naar DemonFuzz in Rotterdam voor wat tweedehands vinyl  :D

Ik denk dat de een op een andere manier zijn muziek wil beleven dan de andere. Als je graag geconcentreerd op wil gaan in een concert, dan is het lastig als er spelende kinderen rondlopen, of erger nog, een partner van het type brandweer (doe dit, doe dat, doe dit, doe dat...  :P  )

wat mis ik hier ?

Je mist het punt, vermoedelijk omdat je het te druk hebt met jouw beleving in jouw situatie.  

Carl heeft er straks een mooie grote ruimte bij met een uitstekende akoestiek voor een tweede set en ik heb het over de vorm van een ruimte voor mijn enige set die nu in mijn huiskamer staat. 

Hallo,

Ik denk dat de meeste apart gesitueerde luisterruimtes zijn ontstaan doordat niet iedereen in het gezin gediend is van muziek.

Niet op de achtergrond en ook niet om echt naar te luisteren. Minder dus dan om redenen van akoestiek of spelende kinderen.

Hier is dat tenminste wel zo. Mijn partner houdt absoluut niet van muziek en zeker niet van mijn muziek en nog zekerder niet van het volume waar ik graag op draai. En dat is niet eens overdreven hard, want bij anderen hoor ik het vaak harder. Vreemd is dan wel dat we wel met plezier samen naar concerten gaan.

Een eigen ruimte zit er hier niet in, dus luisteren kan alleen als ik alleen thuis ben.

Hoewel... ik heb wel eens overwogen een soort kelder in de tuin te laten ingraven, maar dat is veel te prijzig.

Groet,

Leobus

Yep, geen kinderen en een echtgenoot die liever muziek hoort dan TV te kijken.
Mijn set staat dus gewoon in de woonkamer.

- je heb lieden met zeer goede set (soms in een dedicated ruimte) en met een lage "muziekconsumptie"
- je heb lieden met een wat "mindere" set en een hoge "muziekconsumptie"
- en je hebt lieden met een zeer fijne/goede set en een hoge "muziekconsumptie"

Ik prijs me gelukkig,  bij de laatste categorie te behoren :D

Geen van de drie zijn op mij van toepassing.

Als ik dan toch moet kiezen dan ga ik voor 1,maar zeer goed ja nee ja nee misschien.

Ik luister 90% op mijn set die beneden staat.

Mijn vrouw houd ook van muziek.

Voor de rest dus boven.

Niet om een speciale reden,geen kinderen meer in huis,maar ik had een kamertje over.

Dat heb ik lekker gedempt en het klinkt daar lekker,maar ik luister liever beneden.

Toen ik hier meer dan dertig jaar geleden kwam wonen studeerde ik nog. Dus moest er een studeerkamer komen, en op zolder was nog ruimte. Dus daar werd mijn kamer gemaakt. Ik had een eigen setje met wat platen, en die kwam erin, want benden in de huiskamer stond al de set van mijn vriend.

Ik heb die kamer altijd aangehouden, mijn man heeft er trouwens ook een, en pas een jaar of vijf geleden begon ik serieus over de muziekreproductie thuis na te denken. Ik dacht toen aan joekels van speakers, zware versterkers, polsdikke kabels, enfin, zo'n beeld dat je overhoudt als je wel eens wat audiobladen inkijkt. Eigenlijk niet meer dan logisch dat ik aan de gang ging in mijn eigen kamer. Beneden waren we al prima voorzien, met platte tv, hd-recorder, tuner, cd-speler en platenspeler, plus in elke ruimte ook boxen.

Dat die zolderkamer van mij zo'n uitstekende akoestiek had werd me gewoon in de schoot geworpen. Ik begon overigens voorzichtig met de audiofiele gekte, maar juist door er wat geld in te steken kwam ik erachter dat het helemaal niet voldeed aan mijn verwachtingen. Ik stond bijvoorbeeld maar gek te kijken toen diverse leuke cd'tjes op die 'dure' nieuwe set helemaal niet lekker meer klonken, terwijl ik daar geen last van had gehad op het samengeraapt zoodje dat ik voorheen had staan.

Ik begon aan een speurtocht op zoek naar het betere geluid, en kwam min-of-meer toevallig op het spoor van gehakt. Na me uitvoerig ingelezen te hebben vroeg ik belet bij een viertal liefhebbers, en ben daar gaan luisteren. Zo kreeg ik een idee of het me wat leek.

Het bleek de oplossing voor mijn eerder geschetste probleem, en niet alleen dat.

Bijna intuïtief kocht ik toen een super simpele versterker, de LFD, de minste aller Olives (toen echter nog het topmodel), en een paar vloerstaanders als boxen, om me het gezoek naar stands te besparen.

Small is beatiful, less is more - dat is nu mijn adagium. Omdat dik en vol ook betekent dat er veel obstakels zijn voor het juiste geluid. Voor mij dus geen DAC van een paar duizend Euro, geen krachtpatsers van versterkers, geen aparte phonotrappen. Wat ik daarvan heb is ingebouwd, klein, onopvallend.

Toen ik laatst een oud idee invulling wou geven, namelijk de mogelijkheid te scheppen ook af en toe beeld bij het geluid te krijgen (voor opera's e.d.), kocht ik een heel klein mediaplayertje van Conrad. Met de mij ter beschikking staande middelen heb ik die in evenwicht gebracht met de rest van mijn set, qua geluid althans, en nu is daar een volwaardig onderdeel bijgekomen.

6EC4354C-orig.jpg

(Het staat nog niet helemaal zoals ik graag wil, maar dat is bijzaak.)

Hoe het hier klinkt mag iedereen zelf beoordelen. Wat ik ervan vind wordt daardoor niet beinvloed.

Het is, kort en goed, mijn gedroomde set. Volkomen in balans.

Wel knap van vanzomering dat hij zich kwetsbaar opstelt. De posting raakt wat mij betreft iets waar we vroeg of laat toch mee te maken krijgen. Ik bedacht me laatst dat het niet zozeer een kunst is een goede set te krijgen, maar juist de kunst is deze (keer op keer) te creeëren. Verder bedacht ik me wat iedere set die ik in de loop der jaren heb mogen verslijten me tot op heden heeft laten blijken. Verschillen tussen een set die echter beter is, zijn altijd kleiner dan we verwachten maar wel essentieel als het gaat om muziekplezier. Het gaat om net wat meer puurheid, net wat meer realiteit in je huiskamer dat uiteindelijk lonend is. Als een set enorm veel beter is, is het vaak voor een groot deel ook slechts een verandering van geluid. Het zijn misschien inkoppers, maar ook waarheden als een koe.

Was er maar één "guideline" die je kon helpen je eigen set goed te krijgen. Ik zou hem zelf ook graag ontvangen want ik vind muziek luisteren nog steeds het mooiste wat er is en kan al het gedoe rondom een set missen als kiespijn. Helaas bestaat die wat mij betreft niet en zal die ook nooit bestaan. Wat voor een bepaalde set werkt, werkt voor de andere soms helemaal niet. Van belang is dat je blijft luisteren of je set nu werkelijk datgeen brengt wat zou moeten. Op het groene forum stond een interview van Rupert Neve centraal die dat goed omschreef. Een set moet geen negatief gevoel of allerlei kleine irritaties veroorzaken. Dat zijn kleine schommelingen die je bij jezelf kunt opmerken. Muziek moet natuurlijk/relaxed klinken en emotie/stemming bij je teweeg brengen. Het belangrijkste proces is wat mij betreft bewustwording over dit principe en de verdere zoektocht om het te krijgen zoals je het zelf wilt. Vertrouwen op jezelf en je gehoor klinkt misschien als vanzelfsprekend, maar wordt lastig als je niet precies kunt duidden waar het in de set aan ontbreekt.

Ik denk wel dat er een soort van ladder is waarlangs je moet gaan werken. Als je in een ruimte speelt die ongeschikt is of met een opstelling die ongeschikt is, dan moet je eerst daar wat aan veranderen. Klopt de ruimte en opstelling wel dan kun je met je set van start. Van belang is verder de opstelling van je set die wat mij betreft atijd erg precies komt. Als je goed gewend bent aan je spullen dan kun je experimenteren met kabels, controle vibraties en spikes, schone stroom, welke plaats in het stopcontact, etc. etc.

Tot op heden heb ik ook vaak gedacht dat er voor mij een plafond zit aan hifi, maar tot op heden is het tegendeel waar. Het is echter wel zo dat hoe beter een set, hoe meer dit een open raam is naar de muziek die op een plaat, CD of streaming staat en hoe kritischer alles komt en dus ook hoe moeilijker de samenstelling wordt. Het is dus allemaal minder "plug and play".

Tot slot speelt ook voorkeur voor geluid een rol. We hebben niet allemaal dezelfde voorkeur voor geluid en beleving ervan. Zonder nu gelijk de merken in te duiken en me schuldig te maken aan het generaliseren van een merk denk ik dat merken als Sonus Faber, tenminste in mijn beleving, uitstekend geschikt zijn voor mensen die luisteren naar tonen en de volheid, rijkheid, etc. daarvan. Ik zou dat soort speakers dan ook eerder verwachten bij mensen die een liefde hebben voor klassiek en dan bijvoorbeeld helemaal opgaan in de klank van de viool. Juist bij klassiek vind ik dit soort aspecten belangrijker dan bij andere muziek. Over het algemeen luister ik meer naar de presentatie als geheel en andere aspecten van geluid. Overigens is het geenzins mijn bedoeling een discussie te starten over dat merken meer voor de één of de andere muzieksoort geschikt zouden zijn. Het zegt namelijk vooral wat over mijn voorkeur.

Ook zit er denk ik verschil in hoe kritisch we zijn naar geluid. Ik ben zelf redelijk perfectionistisch en leg de lat met mijn huiskamerset erg hoog. Niet iedere audiofiel stelt dezelfde eisen. Dat doe ik zelf overigens ook al niet m.b.t. het luisteren naar muziek op andere plaatsen.

Omdat er een enorme hoeveelheid variabelen zijn in een setsamenstelling en je als consument onmogelijk alles kunt proberen, ben ik er altijd voor om een goede dealer in de arm te nemen en me daardoor te laten adviseren. Uiteindelijk moet je daarbij ook wel voor een gezond deel je eigen koers bepalen. Echter zeker met het bepalen van de grote lijnen heb ik het altijd als prettig ervaren dat er iemand meekijkt en die je kan helpen te bepalen wat ik belangrijk vind in geluid op het moment dat ik even klem zit.

Tot slot moet er ook een moment komen waarop je gewoon tevreden moet zijn met wat je hebt.

Dit waren zo maar wat gedachten als gevolg van je post.

Muziek is voor mij onlosmakelijk verbonden met leven, is een belangrijk sociaal gebeuren, m'n installatie staat dan ook prominent in de leefruimte, tv hangt er ook aan, wordt dus veel gebruikt, bepaalt voor een deel de sfeer in en om het huis.

Ik kan me van hieruit niet voorstellen dat je met je muziek op zolder gaat zitten, of in welke andere ruimte dan ook maar.

In mijn omgeving zie ik dit ook bij anderen, de leefruimte is de plek waar het allemaal gebeurt, kan me niet voorstellen dat je je afsluit om naar muziek te luisteren, wat mis ik hier ?.

Je hebt best een punt Jitze, maar ik ben de zolder aan het opknappen als een soort jongenskamer waar ik allerlei dingen kan doen. Het lijkt me wel leuk daar al mijn oude spullen te kunnen opstellen- just for fun. En waarom zou je het dan niet optimaal doen.