VANZOMERENG Posted 31 december 2013 Report Share Posted 31 december 2013 Ik heb het voor elkaar gekregen, om al mijn oude hifi-gear te traceren via internet en ook debijhorende foto's gevonden, echter van mijn allereerste speakers, heb ik zelf nauwelijks informatiemeer en het zoeken op internet verloopt dan ook niet zo erg handig. Wie kan me verder helpen:Het betrof speakers: - die zo rond 1975 nieuw werden verkocht- het merk was volgens mij "DS" - het betrof monitoren in licht eiken fineer met een frontdoek- 2-weg systeem, met aluminium dome-tweeter en een witte kunstof mid/woofer- basreflex, met poort op de voorzijde- op het ls-front naast de tweeter een regelaar/potmeter om het hoog te regelen - de chassis v/d drivers waren van stevig aluminium- afmetingen, weet ik niet meer, gevoelsmatig vergelijkbaar even groot als een Dynaudio Focus 160 monitor- zeer goede afwerking en qua gewicht, een relatief zware speaker- prijs nieuw toentertijd ? maar zeker < 1.000 gulden p/paar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 december 2013 Report Share Posted 31 december 2013 Misschien nog vermelden waar je ze gekocht hebt. Internet bestond nog net (alleen ARPANET), dus als je de winkel of importeur weet, geeft dat weer wat extra informatie. Vroeger had je die dikke Hifi jaarboeken (HVT?) (formaatje telefooon boek). Misschien wordt ie daarin vermeld. zoiets dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 31 december 2013 Author Report Share Posted 31 december 2013 Misschien nog vermelden waar je ze gekocht hebt. Internet bestond nog net (alleen ARPANET), dus als je de winkel of importeur weet, geeft dat weer wat extra informatie. Vroeger had je die dikke Hifi jaarboeken (HVT?) (formaatje telefooon boek). Misschien wordt ie daarin vermeld. Dit weet ik helaas niet meer en de winkel bestaat al meer dan 20 jaar niet meer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 december 2013 Report Share Posted 31 december 2013 fl 1000,- per paar was in die tijd erg veel. Mijn DM2a's kosten toen fl 800,- per paar. Witte conussen uit 1975, was dat geen LEAK ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 december 2013 Report Share Posted 31 december 2013 fl 1000,- per paar was in die tijd erg veel. Mijn DM2a's kosten toen fl 800,- per paar. Witte conussen uit 1975, was dat geen LEAK ?? Volgens mij ben je in de war met DM4. DM2a waren wel wat duurder http://www.audiofriends.nl/klassiek/page2.html http://www.hififorum.nl/index.php?topic=12533.55;wap2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 januari 2014 Report Share Posted 1 januari 2014 Op het laatst wel, maar eerder niet. Omdat ik wel eens wat hand- en spandiensten voor een audiozaak verrichte, kreeg ik ze voor fl 550,-. En de DM2a's waren het zeker, omdat ik die nog steeds heb en in de huiskamer mee speel (wél met een Vifa tweeter). Maar het kan ook 1973 geweest zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 januari 2014 Report Share Posted 2 januari 2014 fl 1000,- per paar was in die tijd erg veel. Mijn DM2a's kosten toen fl 800,- per paar. Witte conussen uit 1975, was dat geen LEAK ?? Beste Hans, Nee, het kan geen Leak luidspreker zijn geweest, want die hadden geen witte kunststof conussen. De voorzijden van de sandwich conussen (alu-polystyreenschuim-alu) van Leak waren naturel aluminium. Bovendien gebruikte Leak geen alu-dome tweeters. De richtprijs van de importeur voor de B&W DM2a was in 1973 ƒ 668,- Uit 'Stereo Hifi Test' 10-1973 http://www.audiofriends.nl/klassiek/page2.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 januari 2014 Report Share Posted 2 januari 2014 polypropyleen werd soms ook als witte (melkachtige) conus uitgevoerd (vaak een beetje doorschijnend) Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 2 januari 2014 Report Share Posted 2 januari 2014 Was het mss. BNS, hadden die niet ook modellen met een polyprop conus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 januari 2014 Author Report Share Posted 2 januari 2014 Het was zeker geen BNSen de conus was vel wit, niet doorschijnend....Het merk was zover ik kan herinneren DSen ik meen zeer vaag te herinneren, dat ze in Spanje zijn gebouwd ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 2 januari 2014 Report Share Posted 2 januari 2014 Het was zeker geen BNS en de conus was vel wit, niet doorschijnend.... Het merk was zover ik kan herinneren DS en ik meen zeer vaag te herinneren, dat ze in Spanje zijn gebouwd ? Ik goochle me een bochle maar kan nog steeds niets vinden Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 januari 2014 Author Report Share Posted 2 januari 2014 Ik goochle me een bochle maar kan nog steeds niets vinden Dat is ook de reden, dat ik jullie, medeforummers heb ingeschakeld (googlen kan ik zelf ook wel) Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 2 januari 2014 Report Share Posted 2 januari 2014 Dat is ook de reden, dat ik jullie, medeforummers heb ingeschakeld (googlen kan ik zelf ook wel) Weet ik toch mijn waarde. Het is natuurlijk wel een kwestie van trefwoorden nietwaar. Voorlopig hebben we beide niet getroffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 2 januari 2014 Report Share Posted 2 januari 2014 Zouden het speakers zijn van Juan Alberola een speakerbouwer uit Spanje. Dynamic and Sound. http://www.dasaudio.com/en/company/the-70s/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 3 januari 2014 Report Share Posted 3 januari 2014 Ja-nee-of ik weet het niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 3 januari 2014 Author Report Share Posted 3 januari 2014 Bingo Groovy... well done en dit moet mijn speaker denk ik zijn, met een zekerheid van > 99% (zie onder...)Nog ff doorgegoocheld om met deze extra data, type te achterhalen, specs en images te zoekenmaar er is bar weinig te vinden (ook met Spaanstaligen zoekbegrippen vergeefs geprobeerd )Wellicht ff een mailtje naar de fabrikant sturenDeze speaker dateert blijkbaar nog in hun prille begin, voordat ze de PA-kant zijn opgegaan.Wat ik me van deze speaker kan herinneren, doet me ook totaal niet aan "PA" denken enwas deze nogal "mild" afgestemd en een allesbehalve hoog rendement. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 3 januari 2014 Report Share Posted 3 januari 2014 Mooi. Fijn dat ik kon helpen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts