Jump to content

Interview Met David Smith (Jbl, Kef, Mcintosh, Snell, Psb, Bose)

Recommended Posts

Op TNT-audio staat een interview met David Smith. David heeft ontzettend veel kennis van alle facetten van luidsprekerontwerp. Ik ken hem van verschillende Amerikaanse forums waar hij zijn kennis op onbaatzuchtige wijze deelt en altijd bereid is om iets nog een keer uit te leggen. Hij en ik hebben meerdere keren persoonlijk contact gehad (hij was geïnteresseerd in ons luidsprekerconcept) en hij heeft me veel nuttige adviezen gegeven met betrekking tot het opstarten van Synergy Acoustics. Als David iets vertelt, let ik op. Dit interview is zeer de moeite waard!

Het gaat over onder meer de volgende zaken:

- Hifi vs. pro

- Ontwerpcriteria voor luidsprekers

- Psychoakoestiek

- Ruimte-correctie (X-curve in bioscopen)

- Directivity en off-axis frequentierespons (richtwerking van luidsprekers)

- Line-arrays

- Dipolen

- Zelfbouw van luidsprekers

- BBC-monitoren

- Het herkennen van goede luidsprekers

- De toekomst van hifi

http://www.tnt-audio.com/intervis/david_smith_e.html

http://www.tnt-audio.com/intervis/david_smith2_e.html

"DSP allows quite sophisticated room EQ, but I don't believe the best approach to this is yet understood. This is an area of interest that I am working in now."

"In audiophile circles, if a little wall thickness is good then a lot is always better. The physics are actually at odds with that. We need to lower the Q of cabinet resonances and higher mass or higher rigidity diminish the effect of any damping we apply. Damping is the key and we want a high ratio of damping material to wall mass or rigidity. The upshot is that thicker cabinet walls will always raise the Q of resonances and make their damping harder to achieve. Raising the resonance frequencies with more rigid walls will seldom get them above audibility, more likely they will just move into a range where they are more audible"

ouch

Zou je dat willen toelichten?

Dat heb ik als eens gedaan in het draadje over materialen voor luidsprekerbehuizingen. In essentie: Een woofer kan probleemloos in een licht en stijf paneel en middentoner en tweeter kunnen probleemloos in een zwaar en gedempt paneel. Er zijn in dat geval minimaal twee kasten nodig die mechanisch van elkaar geïsoleerd zijn. Uit het artikel krijg ik de indruk dat Smith uitgaat van plaatsing van alle drivers in hetzelfde paneel waardoor beheersing van resonanties inderdaad lastig wordt.  

Dan heb ik het in ieder geval voor mn mid/hoog kasten goed gedaan (50 mm baffle, rest 25 of 50 mm). Mn losse bas kasten (tot 120 of 150 herz) hebben een baffle van 70 mm en de rest is 40 of 50 mm. Dat zou dus minder goed zijn. Alles plain MDF (met matrix intern).

Ik heb overigens nooit iets van trilling in de kast gevoeld.

Maar meer on topic. Leuk artikel verder. Mooi aangegeven het verschil tussen amateur zelf bouw en markt gerichte fabricage.

Zeker een interessant artikel!
En veel ervan snijdt hout.
(Helaas snijdt het géén speksteen...)

Een paar opmerkingen:

- De uitleg over de "vectoren" was eigenlijk Huygens golftheorie (1678).
Leuk dat die nog steeds als actueel wordt gezien.
Had echter wèl even vermeld mogen worden.
(Ere wien ere toekomt!

De "cracked bell" theorie van lichte, dunne, slappe, paneelgedempte luidsprekerbehuizingen (BBC-monitoren, m.n. Harwood et al.) heeft nóóit geleid tot buitengewoon goede resultaten in termen van dynamiek en toonbereik, maar wèl tot tamelijk probleemloze, doch futloze, inderdaad weinig resonante en slechts in geringe mate en tijdsduur na-ijlende behuizingen: de "ongemotiveerde loonslaven onder de luidsprekerbehuizingen", zou men kunnen zeggen, als men Spido's eerlijkheid en vrijpostigheid had...

Niet voor niets probeerde destijds de (altijd door live muziek gemotiveerde!) John Bowers (B&W), op basis van de units-bezetting van het BBC monitor-concept, een realistischer, dieper doorlopende en meer energieke basweergave te realiseren met zijn Acoustic Line (1/4 Bailey's Transmission Line ) model DM2a: en oogstte onmiddellijk muzikaal (doch niet technisch: ± 3 dB) succes!

Stijve behuizingen, zoals dikke multiplex kasten met verstevigingskruis en/of slanted braces en bitumineuze dempingspanelen, in combinatie met woofers die ver onder de (braced/slanted) paneelresonantie-frequenties worden gewisseld, leverden veel realistischer / overtuigender* prestaties. (Voorbeeld: de Tannoy Red Monitor, if you've got any ears to believe!)

(En dan heb ik het alleen nog maar over hout..: wellicht het meest òngeschikte materiaal voor luidsprekerbehuizingen op aarde, gezien het grote resonantie-frequentiespectrum en de zeer geringe / vrijwel ontbrekende  inwendige demping.)

- De sterkteverhouding (in dB) tussen direct en gereflecteerd geluid in de huiskamer is slechts één kant van het verhaal.
Het tijdsverloop tussen die twee is een ànder ... en eigenlijk een veel belangrijker hoofdstuk.
Het is leuk, in dit verband, om eens het verschil te horen tussen de weergave, in dezelfde ruimte, met dezelfde luidsprekers, op een harde (bijvoorbeeld: stenen) vloer mèt en zónder hoogpolig tapijt neergelegd vóór de luidsprekers.
(Ongeveer het verschil tussen ping-pong schijnstereo en de ambiance van de concertzaal, afhankelijk van de kwaliteit van de directe, natuurlijke opnamen tegenover de onnatuurlijke studiogene bewerkingen van multichannel misère-materiaal!)

* Wàt is werkelijkheid... en wat gelóven wij?
Psycho-acoustics: daar moeten we het wellicht óók nog eens over hebben. 
Of misschien wel váker dan ééns.

Spido, ben je bekend met het Archimedes project? 

Uit een abstract van een paper:

"ARCHIMEDES is a psychoacoustics research project, funded under the European EUREKA scheme. Three partners share the work involved: The Acoustics Laboratory of The Technical University of Denmark; Bang and Olufsen of Denmark; and KEF Electronics of England. Its primary object is to quantify the influence of listening room acoustics on the timbre of reproduced sound. For simulation of the acoustics of a standard listening room, an electroacoustic setup has been built in an anechoic chamber. The setup is based on a computermodel of the listening room, and it consists of a number of loudspeakers positioned on an imaginary sphere surrounding the position of the test subject. The setup has been designed for the highest degree of flexibility. This includes the possibility of simulation of directivity characteristics of normal domestic loudspeakers and absorption coefficients of the surfaces of the listening room. This paper is a presentation of the system, with special emphasis on the psychoacoustical background of the design. This will include a discussion of choice of experimental procedure, test stimuli, and test subjects as well as purpose built loudspeakers and the DSP system. 

Uit dit onderzoek blijkt inderdaad dat de vloerreflectie een significante invloed kan hebben. 

Papers op basis van dit project:

http://orbit.dtu.dk/fedora/objects/orbit:19983/datastreams/file_4415806/content

http://orbit.dtu.dk/fedora/objects/orbit:24002/datastreams/file_5317430/content

http://orbit.dtu.dk/fedora/objects/orbit:20024/datastreams/file_4425895/content

"Uit dit onderzoek blijkt inderdaad dat de vloerreflectie een significante invloed kan hebben."

Dit had ik al in de jaren 80 geconstateerd door wat met vloerkleden te schuiven op een betonnen vloer.

NB toen had ik AR 28 speakertjes op een zelfgebouwde stand staan.

"Uit dit onderzoek blijkt inderdaad dat de vloerreflectie een significante invloed kan hebben."

Dit had ik al in de jaren 80 geconstateerd door wat met vloerkleden te schuiven op een betonnen vloer.

NB toen had ik AR 28 speakertjes op een zelfgebouwde stand staan.

In de gebruiksaanwijzing van jaren 70 en 80 vintage apparatuur stond dat vaak al in de handleiding :)

In de gebruiksaanwijzing van jaren 70 en 80 vintage apparatuur stond dat vaak al in de handleiding :)

Tja, er zijn mensen die nog steeds het wiel opnieuw willen uitvinden of op z'n minst willen bewijzen dat het rond moet zijn. <_<

Er is in het verleden wel meer vermoed of beweerd. Naar mijn mening is het goed om vermoedens bevestigd dan wel ontkracht te zien in wetenschappelijk onderzoek. Ik zou jullie willen aanraden de artikelen te lezen. Waarschijnlijk krijg je dan wat meer respect voor het Archimedes-project. Ze hebben de zaken destijds erg grondig aangepakt. 

Er is in het verleden wel meer vermoed of beweerd. Naar mijn mening is het goed om vermoedens bevestigd dan wel ontkracht te zien in wetenschappelijk onderzoek. Ik zou jullie willen aanraden de artikelen te lezen. Waarschijnlijk krijg je dan wat meer respect voor het Archimedes-project. Ze hebben de zaken destijds erg grondig aangepakt. 

Het projekt is alweer 20 jaar oud. Natuurlijk heb ik respect voor de mensen die uitvoerden.

De principes van akoestiek zijn m.i. nooit veranderd, wel de meetmethodes en allerlei andere technische aspekten die de aannames kunnen staven. Het wiel blijft echter rond.

Natuurlijk zegt men achteraf: dat wisten we al.

Velen zeiden dat ook over het higgs boson.

Toch is het wel handig als je het een keer goed aantoont.

Doordat de grote merken (Harman e.d.) nu door onderzoek zeker weten dat off-axis gedrag uitermate belangrijk is, zien we toch dat de luidsprekers er anders uit gaan zien. Speakers die op deze theorie zijn gebouwd doen het daarom erg goed voor de prijs (Revel Salon e.d.). Zeker, de Schnell speaker had dat toen ook al, maar dat was zo'n beetje de enige in die tijd en nu is het een trend.