robx Posted 6 januari 2014 Report Share Posted 6 januari 2014 ik lees dat je kan converteren van WAV naar FLAC, geeft dat naar de mening van de aanwezigen nog kwaliteitsverlies? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 6 januari 2014 Report Share Posted 6 januari 2014 Dat mag in principe geen verlies opleveren. Is een soort zip programma. Ikzelf converteer vaak van FLAC naar ALAC. Dat is de Apple versie van FLAC. Ik merk nooit iets van verlies. En eigenlijk is dat dan al twee keer converteren. Eerst van CD naar WAV (Wat dus eigenlijk geen conversie is), dan van WAV naar FLAC en dan van FLAC naar ALAC. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 januari 2014 Report Share Posted 6 januari 2014 Ik rip rechtstreeks naar Flac. Van dat Flac bestand kun je weer een Wav maken. Ik zou ook gelijk naar Wav kunnen rippen. Het resultaat moet voor beide gevallen exact gelijk zijn. Met Flac kun je een hogere "quality" kiezen. Dit betekend echter niet meer dan dat er dieper gecomprest wordt. De computer zal voor het in- én uitpakken (is spelen) meer capaciteit nodig hebben. Maar hoe hoog je dit getal ook zet, het blijft zonder gegevensverlies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 januari 2014 Report Share Posted 6 januari 2014 Ik rip rechtstreeks naar Flac. Van dat Flac bestand kun je weer een Wav maken. Ik zou ook gelijk naar Wav kunnen rippen. ??? Flac is gecomprimeerd en wat op CD staat niet. Hoe kun je dan direct naar Flac rippen? Dat gaat dus niet. Als je "direct" naar Flac ript maak je altijd een tussenstap door eerst naar een ongecomprimeerde flie te rippen (meestal wav) en die wav dan naar Flac te converteren. @Robx Flac is vergelijkbaar met .zip maar dan specifiek voor muziek. Daarbij gaat geen informatie verloren net als met zip. Het is dus verliesvrij, i.t.t. MP3 b.v. Flac comprimeert wat meer dan zip maar het is ook beperkt. Meer dan 40% - 50% compressie haal je er ook niet mee. Als je naar Flac omzet kies dan niet de hoogste compressie, je wint daar weinig mee en je PC staat daar onevenredig lang op te zwoegen. Voor het afspelen (de-comprimeren) maakt het niet uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 januari 2014 Report Share Posted 6 januari 2014 ??? Flac is gecomprimeerd en wat op CD staat niet. Hoe kun je dan direct naar Flac rippen? Dat gaat dus niet. Als je "direct" naar Flac ript maak je altijd een tussenstap door eerst naar een ongecomprimeerde flie te rippen (meestal wav) en die wav dan naar Flac te converteren. JRiver doet dat in één keer. CD erin en even later staan de Flacs op de HD. Die tussenstap maakt JRiver dus in één beweging. Ik kan er ook voor kiezen om naar Wav of andere formaten te rippen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 januari 2014 Report Share Posted 6 januari 2014 Dat lijkt maar zo Hans. J.River maakt echt een tijdelijke ongecomprimeerde tussen file die hij na omzetten naar Flac weer delete. Die tussen file heeft hij ook nodig om tijdens het rippen op leesfouten te controleren en eventuele leesfouten te kunnen corrigeren door een sector opnieuw te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 januari 2014 Author Report Share Posted 6 januari 2014 ok ik zie iig consensus dat de conversie geen kwaliteitsverlies oplevert. ik ga wat experimenteren, ik laat wel horen als het wat wordt (anders verzwijg ik het natuurlijk ) dank en groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 januari 2014 Report Share Posted 6 januari 2014 ok ik zie iig consensus dat de conversie geen kwaliteitsverlies oplevert. ik ga wat experimenteren, ik laat wel horen als het wat wordt (anders verzwijg ik het natuurlijk ) dank en groet Tussen flac en wav is inderdaad geen verschil, maar ik denk niet dat je streaming zomaar het niveau van je cd-weergave gaat halen. Op een goede dag komt mijn (behandelde) Olive best dichtbij de SA-1 en de DV-8400, maar voor dat beetje extra is blijkbaar meer nodig dan flac of wav Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 januari 2014 Report Share Posted 6 januari 2014 Pjotr: als je een flac met tag-info terug converteert naar wav, is er dan een tag in de wav? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 januari 2014 Report Share Posted 6 januari 2014 Pjotr: als je een flac met tag-info terug converteert naar wav, is er dan een tag in de wav? In principe kent wav geen voorziening voor tags, dus tags gaan dan verloren. Al zijn er wel rippers/players en tag editors die op een oneigenlijke manier tags in wav files kunnen frommelen, maar dat is dan alles behalve standaard. Hier heb je dan ook gelijk het voordeel van Flac en Alac. Tags zijn daarbij wel standaard en goed omschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 januari 2014 Report Share Posted 8 januari 2014 moet je toch doof zijn als je het verschil tussen flac en wave niet hoord Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 januari 2014 Report Share Posted 8 januari 2014 moet je toch doof zijn als je het verschil tussen flac en wave niet hoord Oh gelukkig. Valt al weer mee dat je niet gestoord van jou hoeft te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 9 januari 2014 Report Share Posted 9 januari 2014 moet je toch doof zijn als je het verschil tussen flac en wave niet hoord Waar uit het verschil zich dan precies in? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 januari 2014 Report Share Posted 9 januari 2014 moet je toch doof zijn als je het verschil tussen flac en wave niet hoord Precies Wol, al die tags die er maar steeds tussendoor zitten te tetteren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 januari 2014 Report Share Posted 9 januari 2014 Flac is doffer tov wave en lui, tingman ik neem toch aan dat jij het verschil hoort tussen wave en iaaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 januari 2014 Report Share Posted 9 januari 2014 Dat hangt dan toch echt van je computer af. Die kan het dan niet bijhouden... En daar zit nog een grond van waarheid in ook nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 januari 2014 Report Share Posted 9 januari 2014 Dat hangt dan toch echt van je computer af. Die kan het dan niet bijhouden... En daar zit nog een grond van waarheid in ook nog. Heeft ie vast nog een 4 MHz 286 Het eerste de beste 600 Mhz Arm processortje (zoals in de SB) houdt het nog op zijn sloffen bij. Mijn oude 2 GHz dual core komt niet boven een processor load van een enkele procenten met afspelen van Flac. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 januari 2014 Report Share Posted 9 januari 2014 Heeft ie vast nog een 4 MHz 286 Het eerste de beste 600 Mhz Arm processortje (zoals in de SB) houdt het nog op zijn sloffen bij. Mijn oude 2 GHz dual core komt niet boven een processor load van een enkele procenten met afspelen van Flac.oh dat is het hij doet gewoon niet genoeg zijn best.Als die zich nu eens voor de volle 100% zou in zetten dan zou het vast anders zijn.:-):-):-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 10 januari 2014 Report Share Posted 10 januari 2014 Flac is doffer tov wave en lui, tingman ik neem toch aan dat jij het verschil hoort tussen wave en iaafHet ging over wav en flac... Wat is iaaf? Is het erg om dat niet gehoord te hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 januari 2014 Report Share Posted 10 januari 2014 iaaf is van apple, dsd is ook in die formaten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 januari 2014 Report Share Posted 10 januari 2014 potjr ,volgens mij is voor jou digital een woord Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 10 januari 2014 Report Share Posted 10 januari 2014 iaaf is van apple, dsd is ook in die formaten Beste Wol, Je begint nu toch echt onzin uit te kramen. AIFF is de Apple versie van WAV. dat hetvan Apple is, heb je wel goed. ALAC is de Apple versie van FLAC. Je kunt zowel FLAC als WAV naar de Apple formaten omzetten met een goed conversieprogramma. DSD is iets heel anders en heeft niks met Apple te maken. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 januari 2014 Report Share Posted 10 januari 2014 je hebt voor pwm dff en dsf ,de rest mag jij zelf invullen onzinnige wollie Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 10 januari 2014 Report Share Posted 10 januari 2014 je hebt voor pwm dff en dsf ,de rest mag jij zelf invullen onzinnige wollie Ja, dat klopt. De een bevat de metadata, de ander niet. Maar wat heeft dat met Apple en/of DSD te maken? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 januari 2014 Report Share Posted 18 januari 2014 WAV, Flac, DSD,AIF, Acadabra. Kan jij het me uitleggen Spido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts