Jump to content

Van Wav Naar Flac

robx
 Share

Recommended Posts

Wav is een manier van digitale opslag van muziek (Windows) en lijkt het meest op hetgeen er op een CD staat.

Flac is ook een manier van digitale opslag, maar dan zonder verlies gecomprimeerd.

DSD is een manier van digitaal audiotransport. (Direct stream digital) en is de tegenhanger van PCM (pulscode modulatie.

Aif is de extensienaam voor AIFF en is de tegenhanger van Wav voor Apple.

Acadabra (ik denk dat je abracadabra bedoeld) is "een oude bezwerings- of belezingsspreuk of toverformule die geacht werd een genezende werking te hebben" en lijkt dus op gehakt.

:)

Flac is minder als wave en dat hoor je

Nee hoor... is precies hetzelfde. Wanneer je een Wav naar Flac converteert en daarna er weer een Wav van maakt heb je precies hetzelfde bestand. het is dus niks minder. 

Wat wél zou kunnen is, dat je PC en andere streamer problemen heeft met het uitpakken van het Flac bestand. Ik leer de laatste tijd tenminste dat er in het digitale deel ook vele wegen naar Rome zijn. En deze klinken beslist verschillend. Mét dezelfde bestanden..

Acadabra (ik denk dat je abracadabra bedoeld) is "een oude bezwerings- of belezingsspreuk of toverformule die geacht werd een genezende werking te hebben" en lijkt dus op gehakt.

Hans,

Elders schreef je dat het fenomeen gehakt geen stammenoorlog mocht ontketenen.

Waarom dan dit soort opmerkingen?

Groet,

Leobus

Hans,

Elders schreef je dat het fenomeen gehakt geen stammenoorlog mocht ontketenen.

Waarom dan dit soort opmerkingen?

Groet,

Leobus

Ieder z'n keus, maar ik vind gehakt onzin. Dat heeft weinig met het ontketenen van een stammenoorlog te maken. Het is niet meer dan mijn mening. Ik val niemand aan.

Wav is een manier van digitale opslag van muziek (Windows) en lijkt het meest op hetgeen er op een CD staat.

Flac is ook een manier van digitale opslag, maar dan zonder verlies gecomprimeerd.

Bedankt Hans, ik vergeet het niet.

• 4 months later...

WAV versus FLAC

Volgens de ene hier is er geen verschil en zit het verschil enkel  in het uitpakken van de file en volgens anderen is er degelijk verschil omdatt FLAC echt wel een ander bestand is, zo'n 40% minder bitjes

So far so good :)

Volgende 2 vragen houden mij almaanden en maanden bezig, het komt en gaat in mijn hoofd

Vraag 1

Als FLAC hetzelfde is als WAV waarom kan ik dan met dbpoweramp, mijn huidige ripper, een cd rippen in FLAC losless en bijgevolg is de file even groot als een WAV.

Zo'n mogelijkheid zetten ze er toch niet voor niets. Waarom die mogelijkheid?

Vraag 2

Ik heb van digitale processen en weergave weinig kaas gegeten maar ik kan mij niet van de redenering ontdoen dat die extra rekenkracht voor het uitpakken van een FLAC invloed heeft op het geluid. Ik stream vanaf een NAS naar een LMS streamertje, ergens in de keten gaat mn met die extra energie lopen bedenk ik aldoor.  In CDspelers worden klokken gezet om zo jittervrij de CD af te spelen, de omzetting van digitaal naar analoog zo accuraat mogelijk door te geven aan de versterker, waarom zou dan het uitpakken van FLAC versus WAV totaal geen invloed hebben?

Kan iemand  mij dat in niet al te technische taal uitleggen waarom het ja neen invloed heeft

Tanx

In simpele taal uitgelegd: tijdens het afspelen van een digitaal bestand staat je processor hoe dan ook te draaien. Zolang de processor niet tegen de limieten van zijn vermogen aanloopt, is er niets aan de hand. Het kleine beetje extra werk wat de processor moet verrichten om FLAC te decoderen vs het decoderen van een WAV bestand zal daarbij niet van invloed zijn. Je zou het zelf kunnen checken met de resource monitor. 

Een FLAC bestand zou een stuk kleiner moeten zijn dan een WAV bestand, ongeveer half zo groot. 

Om jitterproblemen de kop in te drukken zou je asynchroon moeten afspelen, mits je DAC dat ondersteund. In dat geval is het kloksignaal van de DAC bepalend voor de timing en volgt de computer de DAC ipv andersom. 

WAV versus FLAC

Volgens de ene hier is er geen verschil en zit het verschil enkel  in het uitpakken van de file en volgens anderen is er degelijk verschil omdatt FLAC echt wel een ander bestand is, zo'n 40% minder bitjes

So far so good :)

Volgende 2 vragen houden mij almaanden en maanden bezig, het komt en gaat in mijn hoofd

Vraag 1

Als FLAC hetzelfde is als WAV waarom kan ik dan met dbpoweramp, mijn huidige ripper, een cd rippen in FLAC losless en bijgevolg is de file even groot als een WAV.

Zo'n mogelijkheid zetten ze er toch niet voor niets. Waarom die mogelijkheid?

Vraag 2

Ik heb van digitale processen en weergave weinig kaas gegeten maar ik kan mij niet van de redenering ontdoen dat die extra rekenkracht voor het uitpakken van een FLAC invloed heeft op het geluid. Ik stream vanaf een NAS naar een LMS streamertje, ergens in de keten gaat mn met die extra energie lopen bedenk ik aldoor.  In CDspelers worden klokken gezet om zo jittervrij de CD af te spelen, de omzetting van digitaal naar analoog zo accuraat mogelijk door te geven aan de versterker, waarom zou dan het uitpakken van FLAC versus WAV totaal geen invloed hebben?

Kan iemand  mij dat in niet al te technische taal uitleggen waarom het ja neen invloed heeft

Tanx

Hoi Stef leuk je weer te zien :)

ad1, je moet FLC eigenlijk zien als een soort win zip.

Daar worden even simpel gezecht alle nullen plat gedrukt zo dat er een kleiner bestand overblijft.

Alles is gewoon nog aan wezig als je het weer uitpakt.

Het veranderd dus niet.

ad2, met de huidige rekenkracht van vandaag de dag zou ik me daar geen zorgen om maken.

In het begin had je goedkope MP3 spelers die FLAC aan konden.

Die hadden daar wel problemen mee maar dat mag nu geen probleem meer zijn.

bij de weg ik heb nog kabels van je liggen hier kom je nog in de buurd of zal ik weer eens bij je langs komen?

Groetjes George

Flac is per definitie lossless, Stef. Er zijn alleen verschillende inpakalgoritmes, waardoor de omvang zal wisselen. Meer ingepakt betekent meer decoderen. Vergelijk met zipfiles: als je die uitpakt, no matter hoe gecomprimeerd ze waren, heb je toch bit voor bit wat er was bij het inpakken. Zo ook met flac. Er gaat niets verloren, alleen de mate van inpakken wisselt. Bij lossless is er geen inpakken toegepast en heeft het dus ook geen zin om flac te gebruiken, want dat doe je om ruimte te besparen tov wav.

Ehm bij lossles comprimeren wordt alleen de lege ruimte er uit gehaald, dus die delen van de datastroom die geen informatie bevatten. Overigens is de processor belasting bij zwaarder comprimeren alleen meer meer bij het coderen (comprimeren). Bij het uitpakken (decomprimeren) maakt het geen verschil.

Het heeft overigens weinig nut om maximaal te comprimeren, de winst in data omvang is heel weinig (een paar procent).

• 1 month later...