TL 200 Posted 10 januari 2014 Report Share Posted 10 januari 2014 Tijdens het zoeken naar wat LP's die ik straks wil gaan draaien kwam ik Alan Parson's Gaudi weer tegen. DMM, direct metal mastering. Ik heb meer LP's met die techniek en ik ben er eigenlijk niet zo van gecharmeerd qua klank. Het is mij vaak iets te fel in het midden-hoog en hoog. Heb ik op verschillende sets zo ervaren. Nu zijn dat allemaal wel wat oudere platen, recente dmm's heb ik niet dus kan best zijn dat het tegenwoordig anders klinkt. Welke ervaringen hebben jullie met verschillende technieken? (AAA, ADA, DDA etc.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 januari 2014 Report Share Posted 10 januari 2014 DMM heeft niks met AAA, ADA en DDA te maken. De laatste drie zijn de verschillende stappen. De eerste is b.v. bij ADA Analoge opname, de tweede Digitale mastering en de laatste Analoog op de plaat (volgens mij kan dat niet anders ). DMM is een methode waarbij de snijbeitel gelijk in een koperen master snijdt. De DMM's die ik heb klinken zonder uitzondering erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 januari 2014 Report Share Posted 10 januari 2014 Uitgebreid leesvoer: http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=41&t=47280 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 10 januari 2014 Author Report Share Posted 10 januari 2014 DMM heeft niks met AAA, ADA en DDA te maken. De laatste drie zijn de verschillende stappen. De eerste is b.v. bij ADA Analoge opname, de tweede Digitale mastering en de laatste Analoog op de plaat (volgens mij kan dat niet anders ). DMM is een methode waarbij de snijbeitel gelijk in een koperen master snijdt. De DMM's die ik heb klinken zonder uitzondering erg goed. Sorry Hans, dat wist ik wel. Wilde ook een mening over deze technieken, was geloof ik niet duidelijk genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 januari 2014 Report Share Posted 10 januari 2014 Of deze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 januari 2014 Report Share Posted 10 januari 2014 Sorry Hans, dat wist ik wel. Wilde ook een mening over deze technieken, was geloof ik niet duidelijk genoeg. Zoals met alle technieken gaat het er om hoe je deze toepast. Met alle technieken zijn prima opnamen te maken. Zeker wanneer de digitale resolutie hoog is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 10 januari 2014 Author Report Share Posted 10 januari 2014 Of deze. Leuk, een vriend mij heeft daar in begin jaren 80 gewerkt als kwaliteits controleur. Met en koptelefoon op LP's luisteren met de bas op 0 en de treble op 10. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 10 januari 2014 Author Report Share Posted 10 januari 2014 Uitgebreid leesvoer: http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=41&t=47280 Ook hier zijn de meningen verdeeld. Maar het zal wel aan de toepassing hebben gelegen in het begin van deze techniek. Digitaal was soms ook niet om aan te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 januari 2014 Report Share Posted 10 januari 2014 Vergeet ook niet dat je voor het snijden direct in metaal flinke versterkers nodig had, 500W - 1KW was niet ongewoon. Nu is dat een peulenschil maar destijds een hele heksentoer om dat met een beetje lage vervorming voor elkaar te krijgen. Metal mastering was een nogal brute force manier. En oh ja, de snijhoek van de bijtel was ook anders om in metaal te kunnen snijden. Dat is ook niet zonder gevolgen als die platen met een naald afspeelt met een andere VTA. [Edit] Hier staat ook e.e.a. daarover: http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_metal_mastering Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 10 januari 2014 Author Report Share Posted 10 januari 2014 Had de wiki al gelezen, idd de beitel heeft een vta van 0, geeft problemen met veel elementen, tegenwoordig wordt dit mbv computers gecorrigeerd. Hier nog een interessante link; http://recording.org/mastering-engineers-forum/4557-direct-metal-mastering-vs-lacquer-mastering.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 10 januari 2014 Report Share Posted 10 januari 2014 Ik heb DMM mastering altijd gekoppeld aan het verschijnsel pre-echo. Weet niet zeker of er echt verband is, maar feit is wel dat The Final Cut van Pink Floyd een prachtig voorbeeld is. Toch ook wel goed klinkend zoals veel DMM. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 10 januari 2014 Report Share Posted 10 januari 2014 Ha, ik lees net dat DMM juist groove echo's voorkomt. Nou dat is bij bovengenoemd voorbeeld niet gelukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 januari 2014 Report Share Posted 11 januari 2014 Die pre echo staat op de band waar van de master is gemaakt. Het maakt dan niet uit of deze op de conventionele manier is gemaakt of direct in het metaal gesneden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 januari 2014 Report Share Posted 11 januari 2014 is gewoon een marketing verhaal koper klinkt aangenamer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 11 januari 2014 Report Share Posted 11 januari 2014 @Kappa7 Een pre-echo veroorzaakt door de (analoge?) mastertape wordt ook genoemd als oorzaak. Een korte zoekactie wijst toch uit dat er veel aan LP groef overspraak wordt gerefereerd. Denk dat beide oorzaken bestaan, neemt niet weg dat ik het vanaf CD nog nooit heb waargenomen. Er zouden CD's moeten bestaan met pre-echo, als de bron ooit een Analoge mastertape was. Misschien een apart topic voor starten. Over de klanksignatuur van DMM, tot nu toe nooit enige belemmering of weerstand gevoeld om een DMM plaat te draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2014 Report Share Posted 11 januari 2014 Het klopt wel wat Kappa zegt: De hoofdmoot van voor en na echo's komt van de analoge mastertape, evenals die van de achtergrondruis. De plaat veroorzaakt eveneens echo's als de groeven te dicht bij elkaar gesneden worden en men teveel op een plaatkant wil snijden. Vooral bij een piano recital erg hinderlijk. Doordruk van de (analoge) tape is niet te vermijden, doordruk bij de plaatmaster wel door ruimer te snijden. Om dat te voorkomen werden er destijds ook "Direct Cut" albums uitgebracht waarbij de mastertape overgeslagen werd en tijdens de opname direct in een plaatmaster gesneden werd. Maar dergelijke opnamen zijn zeldzaam, het moest in 1x goed gaan en er is geen mogelijkheid van pitch aanpassing zodat er ruim gesneden moest worden en er maar weinig op een plaatkant ging. Ook niet alle muziek leende zich er voor. Veelal werd dat ook op metal masters gedaan om het summum te bereiken en wordt Direct Cut en Metal Mastering nogal eens op 1 hoop gegooid. De titel van dit topic laat dat ook een beetje zien Bij digitale mastering speelt dit helemaal niet uiteraard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 11 januari 2014 Author Report Share Posted 11 januari 2014 Het klopt wel wat Kappa zegt: De hoofdmoot van voor en na echo's komt van de analoge mastertape, evenals die van de achtergrondruis. De plaat veroorzaakt eveneens echo's als de groeven te dicht bij elkaar gesneden worden en men teveel op een plaatkant wil snijden. Vooral bij een piano recital erg hinderlijk. Doordruk van de (analoge) tape is niet te vermijden, doordruk bij de plaatmaster wel door ruimer te snijden. Om dat te voorkomen werden er destijds ook "Direct Cut" albums uitgebracht waarbij de mastertape overgeslagen werd en tijdens de opname direct in een plaatmaster gesneden werd. Maar dergelijke opnamen zijn zeldzaam, het moest in 1x goed gaan en er is geen mogelijkheid van pitch aanpassing zodat er ruim gesneden moest worden en er maar weinig op een plaatkant ging. Ook niet alle muziek leende zich er voor. Veelal werd dat ook op metal masters gedaan om het summum te bereiken en wordt Direct Cut en Metal Mastering nogal eens op 1 hoop gegooid. De titel van dit topic laat dat ook een beetje zien Bij digitale mastering speelt dit helemaal niet uiteraard. Wat wordt er volgens jou bedoelt als er Direct Metal Mastering op de hoes staat? Direct cut of metal mastering? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2014 Report Share Posted 11 januari 2014 Ze zullen hoogstwaarschijnlijk metal mastering bedoelen. Als het Direct Cut is is dat beslist als zodanig apart aangegeven. Direct Cut is zeldzaam. Dat was in de jaren '70 het neusje van de audiofiele zalm. En als zodanig ook meer in het audiofiele niche demo circuit te vinden met voornamelijk makkelijke easy jazz en big band muziek. Er stond dan altijd wel een uitgebreid halleluja verhaal op de hoes over Direct Cut. Dat is tenminste wat ik mij er van herinner. Die platen waren ook erg duur (2x - 3x de normale prijs), ik heb ze zelf niet in de collectie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2014 Report Share Posted 11 januari 2014 Ik heb een stuk of 5 van die direct cuts. Op de audioclub hebben we iemand die ze verzameld, die heeft er meer dan 100. Maar wel over de hele wereld gekocht. De snijtafel werd bediend door iemand die muziek kon lezen. Daarmee werd de groefafstand tijdig ingesteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 11 januari 2014 Author Report Share Posted 11 januari 2014 Ze zullen hoogstwaarschijnlijk metal mastering bedoelen. Als het Direct Cut is is dat beslist als zodanig apart aangegeven. Direct Cut is zeldzaam. Dat was in de jaren '70 het neusje van de audiofiele zalm. En als zodanig ook meer in het audiofiele niche demo circuit te vinden met voornamelijk makkelijke easy jazz en big band muziek. Er stond dan altijd wel een uitgebreid halleluja verhaal op de hoes over Direct Cut. Dat is tenminste wat ik mij er van herinner. Die platen waren ook erg duur (2x - 3x de normale prijs), ik heb ze zelf niet in de collect Ik heb een stuk of 5 van die direct cuts. Op de audioclub hebben we iemand die ze verzameld, die heeft er meer dan 100. Maar wel over de hele wereld gekocht. De snijtafel werd bediend door iemand die muziek kon lezen. Daarmee werd de groefafstand tijdig ingesteld. Dat zou ik wel eens willen horen, geen pre-echo dus. Kan me niet herinneren dat ik ooit een direct cut heb gehoord, wel ooit een hele mooie opname van Mitch Ryder, live opgenomen zonder publiek. Ik zal kijken of ik wat info kan vinden hierover. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2014 Report Share Posted 11 januari 2014 Je bent welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 11 januari 2014 Author Report Share Posted 11 januari 2014 Dank je Hans, 't is dat ik in Drenthe woon en jij ietsie zuidelijker. Anders stond ik morgenvroeg voor je deur . Ik zal er aan denken mocht ik ooit zuidwaarts gaan. Dan meld ik me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 11 januari 2014 Author Report Share Posted 11 januari 2014 Ik heb het album van Mitch Ryder gevonden, Live talkies opgenomen bij teldec in Hamburg, dmm en een 12" die direct cut is opgenomen. Vandaar dat ik het me herinner, klonk echt goed. http://www.discogs.com/Mitch-Ryder-Live-Talkies/release/900642 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 12 januari 2014 Report Share Posted 12 januari 2014 Ik heb maar één DMM, toevallig heb ik daar ook een gewone uitgave van alsook een Jappense uitgave. De normale LP klinkt het minste, de DMM beter en de Jappense uitgave het beste. Het gaat dan met name om de echtheid van geluid die gewoon toeneemt. DMM is wel opvallender dan de Japanse uitgave. Ik herinner me dat ik even wat langer moest doorluisteren om te concluderen dat de Japense uitgave het beste is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts