Jump to content

Direct Metal Mastering


TL 200
 Share

Recommended Posts

Tijdens het zoeken naar wat LP's die ik straks wil gaan draaien kwam ik Alan Parson's Gaudi weer tegen.

DMM, direct metal mastering. Ik heb meer LP's met die techniek en ik ben er eigenlijk niet zo van gecharmeerd qua klank.

Het is mij vaak iets te fel in het midden-hoog en hoog. Heb ik op verschillende sets zo ervaren. Nu zijn dat allemaal wel wat oudere platen, recente dmm's heb ik niet dus kan best zijn dat het tegenwoordig anders klinkt.

 

Welke ervaringen hebben jullie met verschillende technieken? (AAA, ADA, DDA etc.)

Link to comment
Share on other sites

DMM heeft niks met AAA, ADA en DDA te maken. De laatste drie zijn de verschillende stappen. De eerste is b.v. bij ADA Analoge opname, de tweede Digitale mastering en de laatste Analoog op de plaat (volgens mij kan dat niet anders ;) ).

 

DMM is een methode waarbij de snijbeitel gelijk in een koperen master snijdt. 

 

De DMM's die ik heb klinken zonder uitzondering erg goed.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

DMM heeft niks met AAA, ADA en DDA te maken. De laatste drie zijn de verschillende stappen. De eerste is b.v. bij ADA Analoge opname, de tweede Digitale mastering en de laatste Analoog op de plaat (volgens mij kan dat niet anders ;) ).

 

DMM is een methode waarbij de snijbeitel gelijk in een koperen master snijdt. 

 

De DMM's die ik heb klinken zonder uitzondering erg goed.

 

:)

Sorry Hans, dat wist ik wel. Wilde ook een mening over deze technieken, was geloof ik niet duidelijk genoeg.

Link to comment
Share on other sites

Sorry Hans, dat wist ik wel. Wilde ook een mening over deze technieken, was geloof ik niet duidelijk genoeg.

 

Zoals met alle technieken gaat het er om hoe je deze toepast. Met alle technieken zijn prima opnamen te maken. Zeker wanneer de digitale resolutie hoog is. 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Vergeet ook niet dat je voor het snijden direct in metaal flinke versterkers nodig had, 500W - 1KW was niet ongewoon. Nu is dat  een peulenschil maar destijds een hele heksentoer om dat met een beetje lage vervorming voor elkaar te krijgen. Metal mastering was een nogal brute force manier. En oh ja, de snijhoek van de bijtel was ook anders om in metaal te kunnen snijden. Dat is ook niet zonder gevolgen als die platen met een naald afspeelt met een andere VTA.

 

[Edit]

 

Hier staat ook e.e.a. daarover: http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_metal_mastering

Link to comment
Share on other sites

@Kappa7

 

Een pre-echo veroorzaakt door de (analoge?) mastertape wordt ook genoemd als oorzaak.

Een korte zoekactie wijst toch uit dat er veel aan LP groef overspraak wordt gerefereerd.

Denk dat beide oorzaken bestaan, neemt niet weg dat ik het vanaf CD nog nooit heb waargenomen.

Er zouden CD's moeten bestaan met pre-echo, als de bron ooit een Analoge mastertape was.

 

Misschien een apart topic voor starten.

 

Over de klanksignatuur van DMM, tot nu toe nooit enige belemmering of weerstand gevoeld om een DMM plaat te draaien. 

Link to comment
Share on other sites

Het klopt wel wat Kappa zegt: De hoofdmoot van voor en na echo's komt van de analoge mastertape, evenals die van de achtergrondruis. De plaat veroorzaakt eveneens echo's als de groeven te dicht bij elkaar gesneden worden en men teveel op een plaatkant wil snijden. Vooral bij een piano recital erg hinderlijk. Doordruk van de (analoge) tape is niet te vermijden, doordruk bij de plaatmaster wel door ruimer te snijden.

 

Om dat te voorkomen werden er destijds ook "Direct Cut" albums uitgebracht waarbij de mastertape overgeslagen werd en tijdens de opname direct in een plaatmaster gesneden werd. Maar dergelijke opnamen zijn zeldzaam, het moest in 1x goed gaan en er is geen mogelijkheid van pitch aanpassing zodat er ruim gesneden moest worden en er maar weinig op een plaatkant ging. Ook niet alle muziek leende zich er voor. Veelal werd dat ook op metal masters gedaan om het summum te bereiken en wordt Direct Cut en Metal Mastering nogal eens op 1 hoop gegooid. De titel van dit topic laat dat ook een beetje zien :D

 

Bij digitale mastering speelt dit helemaal niet uiteraard.

Link to comment
Share on other sites

Het klopt wel wat Kappa zegt: De hoofdmoot van voor en na echo's komt van de analoge mastertape, evenals die van de achtergrondruis. De plaat veroorzaakt eveneens echo's als de groeven te dicht bij elkaar gesneden worden en men teveel op een plaatkant wil snijden. Vooral bij een piano recital erg hinderlijk. Doordruk van de (analoge) tape is niet te vermijden, doordruk bij de plaatmaster wel door ruimer te snijden.

 

Om dat te voorkomen werden er destijds ook "Direct Cut" albums uitgebracht waarbij de mastertape overgeslagen werd en tijdens de opname direct in een plaatmaster gesneden werd. Maar dergelijke opnamen zijn zeldzaam, het moest in 1x goed gaan en er is geen mogelijkheid van pitch aanpassing zodat er ruim gesneden moest worden en er maar weinig op een plaatkant ging. Ook niet alle muziek leende zich er voor. Veelal werd dat ook op metal masters gedaan om het summum te bereiken en wordt Direct Cut en Metal Mastering nogal eens op 1 hoop gegooid. De titel van dit topic laat dat ook een beetje zien :D

 

Bij digitale mastering speelt dit helemaal niet uiteraard.

Wat wordt er volgens jou bedoelt als er Direct Metal Mastering op de hoes staat?  Direct cut of metal mastering?

Link to comment
Share on other sites

Ze zullen hoogstwaarschijnlijk metal mastering bedoelen.

 

Als het Direct Cut is is dat beslist als zodanig apart aangegeven. Direct Cut is zeldzaam. Dat was in de jaren '70 het neusje van de audiofiele zalm. En als zodanig ook meer in het audiofiele niche demo circuit te vinden met voornamelijk makkelijke easy jazz en big band muziek. Er stond dan altijd wel een uitgebreid halleluja verhaal op de hoes over Direct Cut. Dat is tenminste wat ik mij er van herinner. Die platen waren ook erg duur (2x - 3x de normale prijs), ik heb ze zelf niet in de collectie.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een stuk of 5 van die direct cuts. Op de audioclub hebben we iemand die ze verzameld, die heeft er meer dan 100. Maar wel over de hele wereld gekocht.

 

De snijtafel werd bediend door iemand die muziek kon lezen. Daarmee werd de groefafstand tijdig ingesteld.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ze zullen hoogstwaarschijnlijk metal mastering bedoelen.

 

Als het Direct Cut is is dat beslist als zodanig apart aangegeven. Direct Cut is zeldzaam. Dat was in de jaren '70 het neusje van de audiofiele zalm. En als zodanig ook meer in het audiofiele niche demo circuit te vinden met voornamelijk makkelijke easy jazz en big band muziek. Er stond dan altijd wel een uitgebreid halleluja verhaal op de hoes over Direct Cut. Dat is tenminste wat ik mij er van herinner. Die platen waren ook erg duur (2x - 3x de normale prijs), ik heb ze zelf niet in de collect

 

Ik heb een stuk of 5 van die direct cuts. Op de audioclub hebben we iemand die ze verzameld, die heeft er meer dan 100. Maar wel over de hele wereld gekocht.

 

De snijtafel werd bediend door iemand die muziek kon lezen. Daarmee werd de groefafstand tijdig ingesteld.

 

:)

Dat zou ik wel eens willen horen, geen pre-echo dus. Kan me niet herinneren dat ik ooit een direct cut heb gehoord, wel ooit een hele mooie opname van Mitch Ryder, live opgenomen zonder publiek. Ik zal kijken of ik wat info kan vinden hierover.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb maar één DMM, toevallig heb ik daar ook een gewone uitgave van alsook een Jappense uitgave. De normale LP klinkt het minste, de DMM beter en de Jappense uitgave het beste. Het gaat dan met name om de echtheid van geluid die gewoon toeneemt. DMM is wel opvallender dan de Japanse uitgave. Ik herinner me dat ik even wat langer moest doorluisteren om te concluderen dat de Japense uitgave het beste is.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...