Jump to content

De Ultieme Pre-Echo Productie.

Arcman
 Share

Recommended Posts

Mastertapes worden op reels opgeslagen. Hoogmagnetische deeltjes op het ene deel van de tape geven dan na verloop van tijd hun informatie vrij eenvoudig door aan laagmagnetische deeltjes op een ander stuk van de tape. Ga ja daar vervolgens een master lp mee maken, dan krijg je die echo er gratis bij. Kwestie van in de juiste richting opwikkelen en dan hoor je het niet. Heb ik van een studio technicus.

Ik heb wel ergens een lp die dat doet. Even zoeken...

Verder wil ik komen tot de verkiezing van de ultieme pre-echo LP productie.

Mag post-echo ook?

Mastertapes worden op reels opgeslagen. Hoogmagnetische deeltjes op het ene deel van de tape geven dan na verloop van tijd hun informatie vrij eenvoudig door aan laagmagnetische deeltjes op een ander stuk van de tape.

Dat gebeurt eigenlijk al direct bij de opname, dan zijn de magneetdeeltjes nog enigszins beweeglijk. De truck is dan om de tape na opname even een paar keer heen en weer te spoelen. Het hangt ook erg van de tape af (fabricaat, type). Er zijn 2 eigenschappen van tape daarbij belangrijk: Headroom, oftewel het onvervormd dynamische bereik en doordrukdemping. Tapes met weinig doordruk hebben ook weinig headroom en vv. Het is dus ook welke tape is het meest geschikt voor een bepaalde muzieksoort.

• 2 weeks later...

Ik kom hier nog op terug omdat ik de mij bekende LP's nog een keer kritisch wil beluisteren.

Post echo is mij echt nooit opgevallen en in theorie zou dit op platen ook niet voor kunnen komen.

Tenminste als er van buiten naar binnen gesneden wordt.

Ik ben eerlijk gezegd ook wel verrast dat de analoge Master Tape zo vaak als oorzaak wordt aangewezen.

Zal mijn vinyl pre-echo favoriet alvast verklappen: Proprius Cantate Domino reissue op het ATR label.

Die ATR Cantate Domino is echt een drama, die moet je beslist niet draaien als je mensen voor de Analoge zaak wilt winnen.

Bewaren als curiositeit en als voorbeeld hoe het niet moet. Dit label presenteerde zich als audiofiel.

Maar nu oppassen met deze beweringen, er zullen zich ongetwijfeld forummers melden die een perfecte versie bezitten.

Het zal toch niet waar zijn?

Die ATR Cantate Domino is echt een drama, die moet je beslist niet draaien als je mensen voor de Analoge zaak wilt winnen.

Het zal toch niet waar zijn?

De CD klinkt daarentegen werkelijk fantastisch.

Dire Straits 'Water of Love' op het originele album op CD, duidelijke mastertape voor-echo.

tapes bestaan toch ook in een uitvoering met een coating tegen 'doordruk'?

groet

ow laat me meteen zeggen dat ik 'six blade knife' zoooooo mooi vind. nog mooier sinds een week

tapes bestaan toch ook in een uitvoering met een coating tegen 'doordruk'?

Als dat zou kunnen...  :) Maar bij de professionele studiotapes van Agfa, Basf en Scotch heb ik het nooit gezien. En juist voor hen zou het mooi zijn geweest als zoiets bestond. Degene die een tape zou kunnen maken zonder doordruk zou in die tijd gelijk spekkoper zijn geweest.