Arcman Posted 11 januari 2014 Report Share Posted 11 januari 2014 Ik wil dit topic starten om de ervaringen m.b.t. dit verschijnsel te delen. Oorzaak en invloedsfactoren achterhalen. Verder wil ik komen tot de verkiezing van de ultieme pre-echo LP productie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 11 januari 2014 Report Share Posted 11 januari 2014 Mastertapes worden op reels opgeslagen. Hoogmagnetische deeltjes op het ene deel van de tape geven dan na verloop van tijd hun informatie vrij eenvoudig door aan laagmagnetische deeltjes op een ander stuk van de tape. Ga ja daar vervolgens een master lp mee maken, dan krijg je die echo er gratis bij. Kwestie van in de juiste richting opwikkelen en dan hoor je het niet. Heb ik van een studio technicus. Ik heb wel ergens een lp die dat doet. Even zoeken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2014 Report Share Posted 11 januari 2014 Verder wil ik komen tot de verkiezing van de ultieme pre-echo LP productie. Mag post-echo ook? Mastertapes worden op reels opgeslagen. Hoogmagnetische deeltjes op het ene deel van de tape geven dan na verloop van tijd hun informatie vrij eenvoudig door aan laagmagnetische deeltjes op een ander stuk van de tape. Dat gebeurt eigenlijk al direct bij de opname, dan zijn de magneetdeeltjes nog enigszins beweeglijk. De truck is dan om de tape na opname even een paar keer heen en weer te spoelen. Het hangt ook erg van de tape af (fabricaat, type). Er zijn 2 eigenschappen van tape daarbij belangrijk: Headroom, oftewel het onvervormd dynamische bereik en doordrukdemping. Tapes met weinig doordruk hebben ook weinig headroom en vv. Het is dus ook welke tape is het meest geschikt voor een bepaalde muzieksoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 11 januari 2014 Report Share Posted 11 januari 2014 Een aardig voorbeeld met die pre echo is deze: Cello sonates van Starker. Hier een fragment zoals het van de LP komt en hier hetzelfde fragment met het stille deel van de aanloop 20 dB versterkt waardoor zelfs drie pre-echo's hoorbaar zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 januari 2014 Report Share Posted 11 januari 2014 Ik heb altijd gedacht dat die post-echo, overspraak van de voorband was. Met dit signaal wordt de groefafstand van de snijtafel ingesteld (automatisch of handmatig). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 22 januari 2014 Author Report Share Posted 22 januari 2014 Ik kom hier nog op terug omdat ik de mij bekende LP's nog een keer kritisch wil beluisteren. Post echo is mij echt nooit opgevallen en in theorie zou dit op platen ook niet voor kunnen komen. Tenminste als er van buiten naar binnen gesneden wordt. Ik ben eerlijk gezegd ook wel verrast dat de analoge Master Tape zo vaak als oorzaak wordt aangewezen. Zal mijn vinyl pre-echo favoriet alvast verklappen: Proprius Cantate Domino reissue op het ATR label. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 januari 2014 Report Share Posted 22 januari 2014 Dat exemplaar wat ik had klonk van geen kanten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 januari 2014 Report Share Posted 22 januari 2014 Postecho's zijn er wel degelijk maar vallen niet op omdat ze meestal verdwijnen in de opvolgende maat of naklank (of galm) daarvan. En ja, pre en post echo's komen hoofdzakelijk van de doordruk op de analoge mastertape. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 22 januari 2014 Author Report Share Posted 22 januari 2014 Die ATR Cantate Domino is echt een drama, die moet je beslist niet draaien als je mensen voor de Analoge zaak wilt winnen. Bewaren als curiositeit en als voorbeeld hoe het niet moet. Dit label presenteerde zich als audiofiel. Maar nu oppassen met deze beweringen, er zullen zich ongetwijfeld forummers melden die een perfecte versie bezitten. Het zal toch niet waar zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 22 januari 2014 Report Share Posted 22 januari 2014 Zou leuk zijn om het te horen zonder dat ik de LP moet kopen. Kun je een opname maken van een fragment waar de echo goed te horen is zoals ik gedaan heb met die LP van Starker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 januari 2014 Report Share Posted 23 januari 2014 Een duidelijk voorbeeld van pre-echo is te horen op de LP van Blood Sweat & Tears op het gelijknamige album (1969) en wel in de hit "And When I Die": vooral direct na de choral stops (ca. 1:25, 2:30). Op de latere CD-uitgave komen de pre-echo's niet voor. http://www.youtube.com/watch?v=XS-gwb8eSc0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 januari 2014 Report Share Posted 23 januari 2014 Die ATR Cantate Domino is echt een drama, die moet je beslist niet draaien als je mensen voor de Analoge zaak wilt winnen. Het zal toch niet waar zijn? De CD klinkt daarentegen werkelijk fantastisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 23 januari 2014 Report Share Posted 23 januari 2014 Dire Straits 'Water of Love' op het originele album op CD, duidelijke mastertape voor-echo. tapes bestaan toch ook in een uitvoering met een coating tegen 'doordruk'? groet ow laat me meteen zeggen dat ik 'six blade knife' zoooooo mooi vind. nog mooier sinds een week Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 januari 2014 Report Share Posted 23 januari 2014 tapes bestaan toch ook in een uitvoering met een coating tegen 'doordruk'? Als dat zou kunnen... Maar bij de professionele studiotapes van Agfa, Basf en Scotch heb ik het nooit gezien. En juist voor hen zou het mooi zijn geweest als zoiets bestond. Degene die een tape zou kunnen maken zonder doordruk zou in die tijd gelijk spekkoper zijn geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts