Jump to content

Internet Radio Onder Aan Zijn Eigen Succes

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Ik luister regelmatig naar Avro Easy Listening dat is één van de vele internet streams  van deze omroep  http://avro.nl/webkanalen/

Voorheen was deze  stream 256Kbit MP3  maar al een tijd 192Kbit .  Kennelijk zijn er veel luisteraars.?

Maar nu regelmatig time outs en kan de server niet op tijd data leveren.   

Eens opgezocht hoe dat komt  en een populair opensource programma zoals Icecast bekeken.

Blijkt dat er gewoon limieten zijn aan het aantal verbindingen met de server zie http://www.icecast.org/loadtest1.php

Daarmee gaat internet radio volgens mij onder aan zijn eigen succes.  Je kunt het wel een tijd rekken door de bandbreedte

te beperken  zeg van 192 naar 128Kbit  of efficiëntere codecs dan MP3 zoals AAC+    maar daardoor zal het geluid denk ik

alleen maar minder goed worden.

dus ook hier worden we bestolen. wel betalen (belastingen) en snel meer ook nog, maar de overheid levert niet. tijd om uit te zoeken waar de lekkages zitten (weten we best he ....) en luidkeels onze mening kenbaar te maken.

groet

dus ook hier worden we bestolen. wel betalen (belastingen) en snel meer ook nog, maar de overheid levert niet. tijd om uit te zoeken waar de lekkages zitten (weten we best he ....) en luidkeels onze mening kenbaar te maken.

Rob als "sponsor"  van de publieke omroepen heeft de overheid er volgens mij hooguit indirect mee te maken.

Het gaat volgens mij meer om technische beperkingen.  Ik heb me er nog niet tot  bit niveau in verdiept maar icecast lijkt

me een streaming server die behoorlijk wat connecties aan kan.  Dan denk ik ongeveer  aan 5.000...6000 luisteraars per server

bij een stream van 128Kbit MP3 als je een datalijn hebt van 1GBit  en daarmee zit je ook aan de beperkingen van de netwerkkaart

in de server. Bij andere populaire streaming  servers zoals SHOUTcast zie ik getallen van max 1000 connecties 

http://www.talkwebcasting.com/index.php?topic=76.0;wap2

Betaalde streaming servers zoals http://www.di.fm/  -waar ik al jaren op geabonneerd ben-  lossen dat op door

méér servers in verschillende delen van de wereld te zetten. 

Maar moet je voorstellen dat er van de 2 miljoen luisteraars van b,v, Radio 2 http://radio.nl/785951/december-2013

50.000 mensen via het internet gaan luisteren.  Dan zijn daar 8 a 10 servers voor nodig en een bij behorend flink netwerk

met een bandbreedte van 8...10 gigabit.

Maar misschien maak ik ergens een denk of reken foutje ?  :unsure:  Zo niet dat is dit m.i. op zijn minst een "aandacht puntje" :o

Die verregaande consequenties heeft ook voor andere streaming services...  En voor mensen die via het internet radio luisteren.

Mvg,

Jack

Dacht jij dat het allemaal over 1 server ging? De Nederlandse omroep gaat meestal via proxies. Oftewel het wordt naar de server van jouw provider gestreamd en jij haalt het rechtstreeks bij je provider van de server via jouw directe private verbinding. Zo krijg je een gedistribueerd netwerk.

Die hikken hoeven dus niet bij de omroepservers te liggen. Heb je al eens geprobeerd om je buffer langer in te stellen?

Dacht jij dat het allemaal over 1 server ging? De Nederlandse omroep gaat meestal via proxies. Oftewel het wordt naar de server van jouw provider gestreamd en jij haalt het rechtstreeks bij je provider van de server via jouw directe private verbinding. Zo krijg je een gedistribueerd netwerk.

Die hikken hoeven dus niet bij de omroepservers te liggen. Heb je al eens geprobeerd om je buffer langer in te stellen?

Dat weet ik niet Pjort. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe de distributie loopt.  Van mijn provider heb ik een 24Mb VDSL lijn dat lijkt me snel

genoeg.  Als ik met VLC   http://icecast.omroep.nl/radio6-easylistening-bb-mp3  dan zie ik regelmatig dat er te weinig pakketten zijn.

Een langere buffer instellen helpt niet meer. 

Lijkt me een directe stream,  wat denk jij ?

Kun je niets van zeggen, dergelijke proxies zijn meestal transparant en zie je niet. Aan de snelheid van jouw verbinding zal het niet liggen, ik heb hier soms 3 streams tegelijk lopen over 8Mb/s ADSL zonder enig probleem.

Het kan ook zijn dat een request van jouw player te laat bij de server aankomt. De verbinding wordt dan meestal geherinitialiseerd en dat levert ook hikken.

Kun je niets van zeggen, dergelijke proxies zijn meestal transparant en zie je niet. Aan de snelheid van jouw verbinding zal het niet liggen, ik heb hier soms 3 streams tegelijk lopen over 8Mb/s ADSL zonder enig probleem.

Afgezien waar nu precies het probleem ligt,  vind ik het vervelend, dat de muziek onderbroken wordt.. 

Fijn dat je meedenkt  :)  Zal  een vriendelijk mailtje naar de Avro sturen, wie weet  ;) 

Of de AVRO er veel aan kan doen? Het was een half jaar geleden ook naadje met R2 maar dat loopt nu weer probleemloos.

Als ik zelf de beheerder zou zijn van die servers, zou ik het fijn vinden als ik feedback kreeg. 

Wij hebben wel een idee hoe het traject loopt.  Maar de gemiddelde gebruiker niet.  Die mailt gewoon de Avro ;)

Hij doet het niet! :D

Het kan ook zijn dat een request van jouw player te laat bij de server aankomt. De verbinding wordt dan meestal geherinitialiseerd en dat levert ook hikken.

Dat kan inderdaad ook,  dat kan ik verder onderzoeken.  Met VLC kun je de invoer van de data bekijken.  Hij gaat "hikken"

als de data invoer een aantal seconden 145Kb/sec is.    Ik heb even een mail naar de Avro gestuurd.

Ik luister regelmatig naar Avro Easy Listening dat is één van de vele internet streams  van deze omroep  http://avro.nl/webkanalen/

Voorheen was deze  stream 256Kbit MP3  maar al een tijd 192Kbit .  Kennelijk zijn er veel luisteraars.?

Eens opgezocht hoe dat komt  en een populair opensource programma zoals Icecast bekeken.

Blijkt dat er gewoon limieten zijn aan het aantal verbindingen met de server zie http://www.icecast.org/loadtest1.php

Daarmee gaat internet radio volgens mij onder aan zijn eigen succes.  Je kunt het wel een tijd rekken door de bandbreedte

te beperken  zeg van 192 naar 128Kbit  of efficiëntere codecs dan MP3 zoals AAC+    maar daardoor zal het geluid denk ik

En je bezit nog wel zulke mooie analoge tuners...  :unsure:

En je bezit nog wel zulke mooie analoge tuners...  :unsure:

Hoe mooi ook,  het is  goed, om ontwikkelingen in de techniek, blijvend bij te houden.

Jaren terug, dat zal ergens in 2004 zijn. Waren mijn collega's al aan het experimenteren met streaming audio.

Daar gebruikte ze  icecast voor.  Inmiddels uitgegroeid tot een zeer betrouwbare open source streaming server waar ook de NPO

mee werkt.  http://www.npo.nl/specials/digitale-radio

Vanaf 2005 heb ik al een digitale radio .... ;)  Is het beter? Vind het nog niet, het kan, wel heel goed.

Maar dan moet je als gebruiker betalen, of als omroep investeringen doen.  Dat laatste is lastig, met al die bezuinigingen  :unsure:

Hoi Jack,

Voor audio wordt vaak IP Mulicast gebruikt.

Daarmee kan je dus met een enkele stream een hele grote groep gebruikers bereiken.

Hiermee heb je dus praktisch niet echt een limiet aan het maximaal aantal luisteraars.

Altans dat is niet echt nodig.

Hoi Jack,

Voor audio wordt vaak IP Mulicast gebruikt.

Daarmee kan je dus met een enkele stream een hele grote groep gebruikers bereiken.

Hiermee heb je dus praktisch niet echt een limiet aan het maximaal aantal luisteraars.

Altans dat is niet echt nodig.

Ha George

Mooi,  heeft er al iemand  multicast werkend?  Welke omroep?  De b.v. eerder genoemde icecast o.a. gebruikt

door de NPO zet voor elke stream 1 connectie open. 

De stream van de Easy Listening was vanmiddag zo slecht dat zeker 5...7 seconden niet meer dat 145Kbit data

binnen kwam en de 192Kbit/sec  muziekstream via VLC gewoon stopte.  Nu zelfs onder de 120Kbit! en 30 seconden

onderbroken..... het stop nu helemaal 23:05 :wacko:  

Totaal  onbetrouwbaar,  het internet....   :blink:

De stream van de Easy Listening was vanmiddag zo slecht dat zeker 5...7 seconden niet meer dat 145Kbit data

binnen kwam en de 192Kbit/sec  muziekstream via VLC gewoon stopte.  Nu zelfs onder de 120Kbit! en 30 seconden

Totaal  onbetrouwbaar,  het internet....   :blink:

N.a.v. je eerdere posts vanmiddag en vanavond een paar keer geprobeerd maar hier nergens last mee. Komt gewoon op 192 Kb/s probleemloos binnen zonder dropouts. Misschien moet je toch bij je provider zijn?

Al moet ik wel zeggen dat ik er niet lang naar kan luisteren, mij te slaapverwekkend die muziek :wacko:

Al moet ik wel zeggen dat ik er niet lang naar kan luisteren, mij te slaapverwekkend die muziek :wacko:

Het is ook "Easy Listening" :D    Ik heb even een screenshot van VLC  gemaakt natuurlijk net op het moment dat het uit die 120Kbit dip

kwam.... maar toch.  Die invoer moet gemiddeld 192Kbit zijn mag best een keer 150Kbit zijn als er daarna maar weer  flink meer 

komt bv 250Kbit

Screenshot%20from%202014-01-13%2023:11:1

Maar wat zou mijn internet provider er kunnen doen?  Ze beweren dat ze de beste zijn :o:D

Ha George

Mooi, heeft er al iemand multicast werkend? Welke omroep? De b.v. eerder genoemde icecast o.a. gebruikt

door de NPO zet voor elke stream 1 connectie open.

binnen kwam en de 192Kbit/sec muziekstream via VLC gewoon stopte. Nu zelfs onder de 120Kbit! en 30 seconden

Totaal onbetrouwbaar, het internet.... :blink:

hoe denk je dat de pofiders de audio maar ook de video stream op zetten die naar de setupbox gaan? Dat is echt allemaal multicast.

Zouden ze dat niet doen dan zit de beschikbare pijp zo vol.

In jou geval zou ik maar even contact opnemen met je provider.

Als zij je al niet eens een pijp kunnen leveren die die paar bitjes al niet aankan.

Mooi spul dat IP .

Je moet alleen wel zorgen voor een vatzoenlijke verbinding.

Het is ook "Easy Listening" :D    Ik heb even een screenshot van VLC  gemaakt natuurlijk net op het moment dat het uit die 120Kbit dip

kwam.... maar toch.  Die invoer moet gemiddeld 192Kbit zijn mag best een keer 150Kbit zijn als er daarna maar weer  flink meer 

komt bv 250Kbit

Screenshot%20from%202014-01-13%2023:11:1

Maar wat zou mijn internet provider er kunnen doen?  Ze beweren dat ze de beste zijn :o:D

Als zij geen Quality of service op de verbinding toelaten dan is dat niet echt goed te noemen.

Maar dat kan dat ook wel aan de router liggen die bij jou thuis staat, die moet dat namelijk ook door laten.

Ik begin al aardig op spido te lijken met die wikipedia linkjes :P

.

Je moet alleen wel zorgen voor een vatzoenlijke verbinding.

Maar....maar ik heb een VSDL2

ready, 23,8 Mbit/sdsl_downstream.gif 1,3 Mbit/sdsl_upstream.gif

Bitjes  zat!   :) Andere streams zoals Radio 6 werken gewoon http://icecast.omroep.nl/radio6-bb-mp3

En natuurlijk alle betaalde streams van www.di.fm   Sky radio  Jazz radio op 256Kbit  als een zonnetje

Of die van Linn op 320Kbits  geen probleem.

Dan zou het aan mijn internet verbinding liggen?  :D  Lachen met jullie :P

Lees het stukkie van icecast nou ff !

Dat is een stukje uit 2005 er is inmiddels wel wat verbeterd.

Wil de radio via internet groeien dan kan dat eigenlijk alleen maar als die Multicast gaan inzetten met een goede QoS.

Ik weet dat Tele2 dit voor de audio en video distributie met goed resultaat in zet.

Voordeel is wel dat dit volledig over eigen netwerk gaat en dat zo in een gecontroleerde omgeving blijft.

De beperkte koper verbinding is dan nog de enige bottelnek die je het leven zuur kan maken.

Dat is een stukje uit 2005 er is inmiddels wel wat verbeterd.

Wil de radio via internet groeien dan kan dat eigenlijk alleen maar als die Multicast gaan inzetten met een goede QoS.

Ik weet dat Tele2 dit voor de audio en video distributie met goed resultaat in zet.

Voordeel is wel dat dit volledig over eigen netwerk gaat en dat zo in een gecontroleerde omgeving blijft.

De beperkte koper verbinding is dan nog de enige bottelnek die je het leven zuur kan maken.

Wat netwerk betreft mee eens maar, oppassen dat we niet 2 dingen door elkaar halen.

Ik heb het over radio via het internet en niet  over digitale radio en tv diensten via een eigen gecontroleerd netwerk van een provider.

Volgens mij:

Het internet zoals het nu is, is als transport medium voor radio-streams niet  betrouwbaar.

De NPO heeft weinig geld om een uitgebreid serverpark neer te zetten.

Er is met internet radio een maximaal aantal connecties per server de beperking ligt v.n.l. in de netwerkkaart

die veelal max 1 gigabit is waarmee 5000....6000  192Kbit connecties gemaakt worden.

Dat er méér luisteraars zijn dan 5000 lijkt me heel plausibel immers we bezitten hier in Nederland zo'n 50! miljoen radio's

Mijn conclusie: door geld gebrek gaat internet radio onder aan zijn eigen succes.

Mensen die nu zo'n  moderne internet radio kopen, met de belofte dat er 5000 ...6000 radio's stations  te beluisteren

zijn in hoge kwaliteit worden gewoon  misleid.

Vreemde conclusie. Ten eerste ga je alleen uit van je eigen waarneming die door anderen wordt ontkracht. Bij anderen komt het wel vloeiend binnen. Ten tweede vermoed ik dat je de belangstelling voor individuele streaming kanalen overschat. Als er miljoenen tegelijk easy listening zouden luisteren zou het aanbod aan gewone zenders die dit genre aanbieden veel groter zijn dan nu. Ten derde lijkt het mij niet zo handig om de nps als voorbeeld te nemen.

Wáár worden ze ontkracht? 

Het lastige van internet is dat je als gebruiker geen invloed heb op de gehele verbinding van eindgebruiker tot de server die zo'n streaming dienst levert.

Niemand weet precies de capaciteit van het internet.  Als je het geluk hebt dat de weg naar jouw pc of internetradio kort is dan is de kans groter dat die verbinding ook stabiel is.  Verder geef ik duidelijk aan, dat met  name de diensten waar je voor moet betalen perfect werken.  Logisch ook die kunnen daarmee investeren in hun netwerk en serverpark.

De Avro Easy Listening heb ik als voorbeeld genomen omdat die gratis is en in mijn familie, vrienden en kennissenkring  populair is.  Of dat bij miljoenen mensen zo is weet ik niet.  Maar bij een paar duizend mensen?  Lijkt me wel.  Voor die 5000 zeg 6000 luisteraars is  een server nodig met een netwerk verbinding van 1 gigabit.   Stel je nu eens voor dat 50.000 mensen naar Radio 2 gaan luisteren dan heb je een netwerk nodig met een capaciteit van 10GB en een server park met 10 servers. 

Dat zijn toch aardige investeringen die alleen maar toenemen naarmate de populariteit toeneemt. En laat diezelfde NPO uit kosten overweging voor opensource hebben gekozen.  Bij de omroepen is onlangs weer flink bezuinigd, het heeft uitgebreid in de media gestaan.

En dat het alleen mijn bevindingen zijn klopt!  Er zal altijd iemand het eerste zijn. 

Wat wil je nu eigenlijk Jack? Weten waar je probleem ligt en zorgen dat jouw probleem opgelost wordt of lekker ranten?

Wat zegt de helpdesk van jouw "de beste" provider er over?

Ranten? wat is dat? 

Feedback, liefst zo technisch mogelijk.  Als netwerkbeheerder werd ik jaren lang geacht problemen te voorkomen voordat ze ontstaan. 

Het netwerk dat wij met een groep beheerden was complex.  Vandaar mijn verzoek om feedback  want misschien zie ik wel dingen over het hoofd.

Nu zijn de problemen nog te overzien.  Maar naarmate het gebruik toeneemt zullen er steeds meer mensen hinder onder vinden.