carl Posted 12 maart 2014 Author Report Share Posted 12 maart 2014 Dat vertelde je er niet bij Carl, dan is het geen Quad 33 meer ......... Hij wordt gerestaureerd volgens de op www.Opusklassiek.nl beschreven wijze. En dat is met respect voor het product. Van Ommeren doet dat ook maar dan met nieuwe printen. Het is ook zo moeilijk voor Alpha's: verdubbeling van de cijfers is halvering van gevoeligheden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Zou het voor de in elektrotechniek niet hoog-opgeleiden onder ons niet een goed advies zijn om in het algemeen de MC step-up trafo(s) of -versterkers te betrekken van dezelfde fabrikant als van het gekozen MC-element, en hierbij het advies van de fabrikant t.a.v. matching te volgen? Ik ben zelf nog altijd héél blij met de verrukkelijke combinatie van mijn vintage (NOS) Low impedance / Low output Ortofon MC 200 element (3Ω, 0,09mV) en de vintage Low impedance (input) Ortofon MCA 10 (11Ω) en MCA 76 (75Ω) step up versterkers... en ik verbaas mij er over, dat topic starter koos voor een MC-high output element. Als je wéét wat je wilt - gewoonweg het beste wat er is, qua klankkwaliteit - waarom zou je dat dan niet némen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Zou het voor de in elektrotechniek niet hoog-opgeleiden onder ons niet een goed advies zijn om in het algemeen de MC step-up trafo(s) of -versterkers te betrekken van dezelfde fabrikant als van het gekozen MC-element, en hierbij het advies van de fabrikant t.a.v. matching te volgen? Zeker. Het onduidelijke en slecht onderbouwde gerommel wat ik hier zie (de technische principes achter het aanpassen van in- en uitgangen zijn mij nog steeds niet duidelijk) is voor mij een reden om het bij goede MM elementen te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Hij wordt gerestaureerd volgens de op www.Opusklassiek.nl beschreven wijze. En dat is met respect voor het product. Van Ommeren doet dat ook maar dan met nieuwe printen. Het is ook zo moeilijk voor Alpha's: verdubbeling van de cijfers is halvering van gevoeligheden. Hmm, of die gevoeligheid op die manier verminderen omwille van van radio nou een slimme zet is? Hij ruist daarmee wel minder maar de signaal ruisverhouding verbetert er niet van. Je hebt weliswaar minder ruis maar als je hem dan 2x zo hard moet zetten zit je weer met 2x zoveel ruis, schiet niet op zo. I.i.g. is het zo geen origine Quad 33 meer maar een gemodificeerde Quad 33 waar je voor de phono aansluiting niet mee op schiet maar op achteruit gaat. Overigens is die gevoeligheidsvermindering zo flauwekul. De DIN standaard voor DIN aansluitingen is 100 mV nominaal. Een moderne tuner levert 1V - 2V aan signaalspanning. Heb je meer aan een verloopkabel van cinch naar DIN met een ingebouwde 1:10 verzwakker. De oorspronkelijke voortrappen die ontworpen zijn voor 100 mV (en die niet gemodificeerd worden) gaan met een signaal van 1V alleen maar extra vervormen zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 maart 2014 Author Report Share Posted 12 maart 2014 Ik heb die Denon nagenoeg ongebruikt gekregen Spido. Hij past verder uitstekend bij een Thorens 160.1 Op de Quad 34 speelt hij prima, maar op zolder wil ik met een 33/303/FM3 en Revox A77 aan de gang. Kan natuurlijk een ander element kopen indien nodig maar ik wil even de opties verkennen. Wat heb jij trouwens tegen high output Denons. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Ik heb die Denon nagenoeg ongebruikt gekregen Spido. Hij past verder uitstekend bij een Thorens 160.1 Op de Quad 34 speelt hij prima, maar op zolder wil ik met een 33/303/FM3 en Revox A77 aan de gang. Kan natuurlijk een ander element kopen indien nodig maar ik wil even de opties verkennen. Wat heb jij trouwens tegen high output Denons. Als je er ook nog een FM3 aan gaat hangen is die gevoeligheidsmod van van Ruud Janssen helemaal contraproductief. Laat die maar achterwege. Die DL160 is trouwens een prima element voor zijn prijs en matcht goed met een TD160 met TP1 arm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 maart 2014 Author Report Share Posted 12 maart 2014 Ik heb wel vertrouwen in de modificatie en hij is ook goed doordacht en berekend Peter. Daarbij kan ik nog altijd een nieuw element kopen indien echt nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Ik heb wel vertrouwen in de modificatie en hij is ook goed doordacht en berekend Peter. Daarbij kan ik nog altijd een nieuw element kopen indien echt nodig. En dat kun jij als alfa goed beoordelen? Je kunt Ruud Janssen hooguit op zijn blauwe ogen geloven. Ik heb het verhaal doorgelezen en het is technisch gezien nogal wollig. Alleen het advies al om krakende potmeters met contact spray vol te spuiten.... Als ik er vaktechnisch naar kijk is die mod helemaal niet zo goed doordacht en heeft het een hoog hobbygehalte. Maar goed het zijn jouw spullen en het is jouw feestje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 maart 2014 Author Report Share Posted 13 maart 2014 Weet je Peter je neemt zo vaak in je leven beslissingen waar je eigenlijk de hoed en de rand niet van weet. In Ruud heb ik overigens veel vertrouwen. Hij heeft veel ervaring met de Quad 33/303 en is iemand die het leuk vind om zaken uit en te na uit te zoeken. Ik heb er wel vertrouwen in modificaties conform zijn artikel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 maart 2014 Report Share Posted 13 maart 2014 Oh, hij zal heus nog wel werken hoor als je hem terug krijgt Maar lees/snap je eigenlijk wel wat ik schrijf? Uit je reacties krijg ik niet de indruk. Het gaat met name om die contraproductieve gevoeligheid mod. Als jij dat een verbetering vindt, ok dan. B.t.w. denk dat ik afgelopen 20 jaar zo'n 12 Quad 33-303 gereviseerd heb, van de 303 nog wel meer. Bij enkele dramatisch pruts, bak en braadwerk tegengekomen. Dat zal bij Janssen wel mee vallen denk ik, al ken ik hem alleen van zijn verhaaltjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 maart 2014 Author Report Share Posted 13 maart 2014 Er was inderdaad eerder hersteld en dat was inderdaad niet al te best Peter. Ik snap verder heel goed wat je bedoelt. In feite zou je twee gemodificeerde sets naast elkaar moeten beluisteren om achteraf te kunnen beslissen was wijsheid was. Dat zal zeker al gedaan zijn in de omgeving van Ruud Janssen en Armand van Ommeren. Misschien nog wel eens leuk om dat te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 maart 2014 Report Share Posted 13 maart 2014 Hallo Carl, Als je dat stukje van Janssen leest, zie je dat die mod met name gedaan is om een moderne tuner met een hogere uitgangsspanning aan te kunnen sluiten. Naar ik begrijp wil jij een FM3 er op aansluiten en die is gemaakt voor een 33. Ga je dat veranderen volgens Janssen, dan moet je de volumeknop nog verder open draaien en dat is bij een standaard 33 al een heel eind voor normaal luister volume. Zou dat zeker met Janssen even overleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 maart 2014 Author Report Share Posted 13 maart 2014 Ik zal eens overleggen Peter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 maart 2014 Report Share Posted 13 maart 2014 Ik heb die Denon nagenoeg ongebruikt gekregen Spido. Hij past verder uitstekend bij een Thorens 160.1 Op de Quad 34 speelt hij prima, maar op zolder wil ik met een 33/303/FM3 en Revox A77 aan de gang. Kan natuurlijk een ander element kopen indien nodig maar ik wil even de opties verkennen. Wat heb jij trouwens tegen high output Denons. Beste Carl, Ik heb niets tegen high output Denon MC elementen, en al helemaal niet wanneer ze ongebruikt gekregen zijn! Maar als je de vrije keus hebt, kun je m.i. beter gaan voor een lo imp/lo outp element. Dank zij de nòg geringere bewegende massa leveren die nog meer details. Wat de DL160 betreft: op NeedleDoctor vond ik een aantal heel positieve commentaren. ( http://www.needledoctor.com/Denon-DL-160-Cartridge ). Jammer, dus, dat het niet meer leverbaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts