Jump to content

LP 12

carl
 Share

Recommended Posts

In de Stereophile van deze maand wordt de LP 12 uitgebreid getest door Michael Fremer (een knaap die nagenoeg alleen platenspelers en wat daarbij hoort test). Er wordt nogal eens gezegd dat de LP 12 een verouderd aparaat is, wat geluid betreft volgens Fremer in ieder geval niet. Hij vermoedt overigens dat het Linn Archiva element eigenlijk een Lyra is wat niet tegengesproken wordt door Ivor Tiefenbrun.

Het is dat ik ertegen opzie een aparaat te kopen wat zo gevoelig is voor schokken en verplaatsingen anders ...

Overigens voor liefhebbers wordt ook de Nl Tjoeb uitgebreid getest en de Morch arm (Jitze!). Fantastisch blad dat Stereophile, ik had het eerder moeten ontdekken.

ScanTech maakt(e) inderdaad de Arkiv en

de Akiva. ScanTech maakte ook de Spectral, Tsurugi en nog een handjevol merken.

Supex maakte de andere Linn MCs, met uitzondering van de Klyde die vermoedelijk van Goldring komt. De Linn MMs waren ATs, en de huidige Adikt is een Goldring.

Met nog maar een handvol elementenbouwers wereldwijd is dit overigens een normale manier van werken. Het wil overigens niet zeggen dat een Akiva klinkt als een Lyra.

• 4 weeks later...

De lp 12 is dan wel niet het modernste apparaat om te zien dat geef ik toe.

Maar muziek maken doet het wel!!!!!

Ik heb wel meerdere tests gelezen de laatste jaren over de lp 12 in o.a Stereophile en Audiophile en ze zijn het er allemaal over eens dat het nog steeds een topdraaitafel is.

De lp 12 is natuurlijk niet meer te vergelijken met de eerste series in 1972.

Alleen het ontwerp is nog intakt.

De lp 12 is inderdaad vrij gevoelig voor schokken maar dat zijn alle platenspelers op basis van een subchassis.

Ik heb enkele maanden geleden een lp 12 aangeschaft,en nog geen moment spijt van gehad.

Je moet eens luisteren naar een lp 12,neem lp's mee en kijk eens of je dezelfde muziek op cd hebt.

Je moet een hele goede cd speler hebben om dat te evenaren.

;)

De lp 12 is inderdaad vrij gevoelig voor schokken maar dat zijn alle platenspelers op basis van een subchassis.

Dat is niet weer. De LP12 is, net als zijn voorbeelden van Thorens

en Ariston, een inverse slinger, en dat is per definitie een labiele situatie.

Andere geveerde platenspelers zoals SME, Michell, en Oracle, gebruiken

een normale slinger, zijn inherent stabiel, en kunnen veel beter tegen schokken.

een normale slinger, zijn inherent stabiel, en kunnen veel beter tegen schokken.

:confused::confused::confused:

En nu in ABN?

:confused::confused::confused:

En nu in ABN?

Hij bedoeld:

een LP12 en Thorenz staat op veren, de rest hangt aan veren.

De eerste zullen dus altijd een beetje last hebben van doorslingeren. Ga maar eens op zo'n wipkip zitten.

:)

Hij bedoeld:

een LP12 en Thorenz staat op veren, de rest hangt aan veren.

De eerste zullen dus altijd een beetje last hebben van doorslingeren. Ga waar eens op zo'n wipkip zitten.

Achzo.

Nou is het me duidelijk.

Dank voor de uitleg Hans.

Alleen is het net omgekeerd. De Thorens en Linn hangen in de veren en de Michell staat erop. Maar door het naar beneden brengen van het zwaartepunt, werkt het wel als normale slinger.

Aan de schokgevoeligheid van de Linn en Thorens is wel wat te doen. Gewoon normaal schuimrubber in de veren stoppen en je hebt gelijk een veel stabieler systeem, dat ongevoeliger is voor schokken.

BTW, heeft er nog iemand interesse in een Michell Syncro? Ik heb er nog een te koop staan :)

Alleen is het net omgekeerd. De Thorens en Linn hangen in de veren en de Michell staat erop. Maar door het naar beneden brengen van het zwaartepunt, werkt het wel als normale slinger.

Aan de schokgevoeligheid van de Linn en Thorens is wel wat te doen. Gewoon normaal schuimrubber in de veren stoppen en je hebt gelijk een veel stabieler systeem, dat ongevoeliger is voor schokken.

BTW, heeft er nog iemand interesse in een Michell Syncro? Ik heb er nog een te koop staan :)

Klopt ik heb me vergist.

Het in wel zo dat de LP12 veren ingesteld moeten worden, door de veren te draaien kun je deze zo instellen dat de resonanties elkaar dempen, hierdoor gaat het plateau alleen vertikaal bewegen bij trillingen.

Hiervan heeft een element veel minder last dan van horizontale bewegingen.

De Thorens en Linn hangen in de veren en de Michell staat erop.

Nee, omgekeerd. Linn en Thorens staan (echt), en Michell hangt (ook echt).

We hebben het over Gyro en Orbe, niet over de kleine Syncro en Mycro (die uit kostenoverwegingen inderdaad op hun veren staan, maar die niettemin niet DE Michells zijn).

Dempingsschuim in de veren proppen verandert de ophanging naar een deels gekoppeld systeem: het schuim verbindt het subchassis dan met de buitenwereld.

platter_t.jpg

• 2 weeks later...
Dempingsschuim in de veren proppen verandert de ophanging naar een deels gekoppeld systeem: het schuim verbindt het subchassis dan met de buitenwereld.

platter_t.jpg

Alsof de veren het subchassis niet verbinden met de buitenwereld. Je voegt alleen wat meer demping toe. Ideale veren bestaan niet dus was het toch al een veer-demper systeem. De toevoeging van meer demping heeft oa als effect dat een trilling van het subchassis t.o.v. de vaste wereld eerder uitdempt.

Eigenlijk interesseert het me niet zoveel of een platenspeler op de veren staat of er aan hangt of wat al niet meer.

Het ding moet gewoon muziek maken en dat doet een lp12.

Las net toevallig nog een test in de nieuwe audio,waarna men tot de konklusie kwam dat er voor dat geld toch echt niets beter te koop is.

Misschien, vertel eens meer? :P

Groeten,

Martin

De enige nuttige extra info die ik je kan geven is dat ie deze week verkocht is :rolleyes:B)