Hans van Liempd Posted 10 februari 2014 Author Report Share Posted 10 februari 2014 Ik vond op een ander forum deze video impressie. Uiteraard van Cor Dekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 februari 2014 Report Share Posted 10 februari 2014 Hij/zij is dan ook geen verkoper, maar een adviseur, die helpt bij het oplossen van jouw problemen. Als het een goede verkoper is, maakt hij je eerst duidelijk dàt je een probleem hebt. En als het een héél goede verkoper is, lukt hem dat wanneer je helemaal geen probleem hàd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 10 februari 2014 Report Share Posted 10 februari 2014 Over de "aanbieding" van de Focal Utopia's: De show aanbieding was zelfs nog 960 Euro hoger dan de prijs waarvoor ze al hele lange tijd op de site van Studio Alkmaar staan. Voor iedereen zichtbaar die het had willen zien (en nu nog). Volgens de introductie van Ben Hoedjes een Utopia model uit 1996. Dus de kans dat je iemand schoffeert die ze net nieuw gekocht heeft acht ik vrij klein. Lijkt mij niet een idiote prijs (misschien zelfs iets aan de hoge kant) voor een speaker die toch zeer binnenkort alweer 20 jaar oud is. Ik denk dat het een leuke demonstratie was, en voor Ben van Studio Alkmaar een kans om een liefhebber te vinden voor deze bijzondere speaker. Thuis laten had hem een hoop werk gescheeld............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 februari 2014 Report Share Posted 10 februari 2014 Deze Utopia's klonken prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 10 februari 2014 Report Share Posted 10 februari 2014 Ja, ik vond de Utopia ook prima klinken, echte hebbedingen als je er de ruimte en het geld voor hebt. Hoewel vergane glorie voor mensen die met hun set echt de blits willen maken. Ik weet niet of de digitale signaalbewerking een voordeel was, feit is dat het bij het Requiem falikant fout ging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 10 februari 2014 Report Share Posted 10 februari 2014 Ik vond het geluid bij Audiac ook slecht. Ik dacht iets te horen dat niet aan de luidsprekers lag, maar meer een slechte cd-speler. Iets smerig-digitaals dat je tegenwoordig nog maar zelden hoort. Zat daar een room-corrector tussen? Of is het de Ayre? Kan me dat moeilijk voorstellen. Geluid uit de MBL's was erg fraai, als je tenminste niet bang was voor een flinke (over-)dosis hoog! Daar kon je best doorheen luisteren, alhoewel ik bang ben dat zoiets op den duur gaat irriteren. In een goed gedempte kamer zal het wel meevallen. Leuk voor hele hoge kwaliteit achtergrondmuziek. En dat bedoel ik niet denigrerend. Er kwam een enorme rust van de speakers, omdat het stereobeeld zo diep was. En Nord-Ost is inderdaad helemaal de weg kwijt met die rare fratsen. De man naast me vond het beter klinken zonder het rare vetertje. Dat zorgde voor wat verwarring, maar wel hilarisch. Kunnen we toch nog lachen op zo'n show. Audio Physics luidsprekers kunnen me ook nooit boeien met die kleuring in het laag-midden die hen altijd weer onderscheidt van de rest. Terwijl de ontwikkelaar zo'n creatieve man is! Nog gezellig gekletst met de meneer en mevrouw van Nagaoka. Daar zit veel kennis. Ook gelijk maar wat gekocht. Waarom ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 februari 2014 Report Share Posted 11 februari 2014 Ik vond het geluid bij Audiac ook slecht. Ik dacht iets te horen dat niet aan de luidsprekers lag, maar meer een slechte cd-speler. Iets smerig-digitaals dat je tegenwoordig nog maar zelden hoort. Zat daar een room-corrector tussen? Of is het de Ayre? Kan me dat moeilijk voorstellen. Geluid uit de MBL's was erg fraai, als je tenminste niet bang was voor een flinke (over-)dosis hoog! Daar kon je best doorheen luisteren, alhoewel ik bang ben dat zoiets op den duur gaat irriteren. In een goed gedempte kamer zal het wel meevallen. Leuk voor hele hoge kwaliteit achtergrondmuziek. En dat bedoel ik niet denigrerend. Er kwam een enorme rust van de speakers, omdat het stereobeeld zo diep was. En Nord-Ost is inderdaad helemaal de weg kwijt met die rare fratsen. De man naast me vond het beter klinken zonder het rare vetertje. Dat zorgde voor wat verwarring, maar wel hilarisch. Kunnen we toch nog lachen op zo'n show. Audio Physics luidsprekers kunnen me ook nooit boeien met die kleuring in het laag-midden die hen altijd weer onderscheidt van de rest. Terwijl de ontwikkelaar zo'n creatieve man is! Nog gezellig gekletst met de meneer en mevrouw van Nagaoka. Daar zit veel kennis. Ook gelijk maar wat gekocht. Waarom ook niet. Misschien kan MBL eens uitleggen welke muziekinstrumenten er allemaal een sissend geluid maken!? Ik ben benieuwd. Audio Physic klinkt alsof men zelf geen raad weet met woofers opzij. Misschien een vreemde geste, maar ik zou ze voorin zetten. Nordost ........ ach laat maar trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 februari 2014 Report Share Posted 11 februari 2014 (...) Audio Physic klinkt alsof men zelf geen raad weet met woofers opzij. Misschien een vreemde geste, maar ik zou ze voorin zetten. (...) Beste Jongensdroom, Waarom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 11 februari 2014 Report Share Posted 11 februari 2014 Later hoorden we de kleine Sonus Faber daar erg onder de maat presteren. Een enorme piek rond de 80 Hz. Dat moet toch veel beter kunnen. Achterin dezelfde ruimte Indiana line. Ik stond hier weer versteld wat er uit die speakertjes (ca. € 1200,- per paar) kan komen. weliswaar met roomcorrectie, maar toch. De hele set kostte n.l. € 3000,-. En dat is een prijs waar je bij andere merken soms een ander kleurtje mag kiezen. In de andere grote ruimte stonden MBL. Dali en nog wat klein spul. De Dali's heb ik slechts kort gehoord. Op het eerste gehoor zeker niet onverdienstelijk. Ik hoorde van eerdere luisteraars dat de MBL's erg goed klonken. Inderdaad, zeer jammer, dat uitgerekend sonus faber Guarneri Futura, (14.000 euro p/paar) de natte droom van iedere audiofiel en qua vormgeving glansrijk door elke vrouwelijke ballotagecommisie wordt goedgekeurd, men zo kan laten "klinken", dat deze nog minder presteert dan de slanke zuiltjes van Indiane Lines van < 1.000 p/paar Erg jammer, ik heb deze Guarneri Futura's vaker gehoord bij de hifi-winkel te Beek en reken maar dat het veel beter kan. Vraag me of, of dit soort demo's het imago meer slecht dan goed doet. Het feit dat de kleine Indiana Lines (ik heb zuiltjes gehoord van < 800 p/paar) zo goed spelen, zal waarschijnlijk wel komen omdat ze "minder" de ruimte aanspreken dan grote kolossen en desondanks toch nog via de Anti-mode 2.2 DSP roomcorrector (ca. 850 euro) waren aangesloten. Hiermee wordt maar weer aangetoond dat goede weergevers i.c.m. goede akoestiek/aanpassingen zeer betaalbaar is. De MBL's klonken niet verkeerd maar afgemeten aan de prijs, ver beneden peil. Dit is al de 4e keer, dat ik MBL's op shows heb gehoord en steeds weer, valt het resultaat me tegen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 februari 2014 Report Share Posted 11 februari 2014 Ja, Indiana Line heb ik terloops gehoord en dat leek behoorlijk goed. Zeker voor de prijzen die ik zie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari 2014 Report Share Posted 11 februari 2014 Ik had toch moeten komen: de naweeën van de keelontsteking en verkoudheid hebben dat verhindert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 12 februari 2014 Report Share Posted 12 februari 2014 Inderdaad, zeer jammer, dat uitgerekend sonus faber Guarneri Futura, (14.000 euro p/paar) de natte droom van iedere audiofiel en qua vormgeving glansrijk door elke vrouwelijke ballotagecommisie wordt goedgekeurd, men zo kan laten "klinken", dat deze nog minder presteert dan de slanke zuiltjes van Indiane Lines van < 1.000 p/paar Erg jammer, ik heb deze Guarneri Futura's vaker gehoord bij de hifi-winkel te Beek en reken maar dat het veel beter kan. Vraag me of, of dit soort demo's het imago meer slecht dan goed doet. Het feit dat de kleine Indiana Lines (ik heb zuiltjes gehoord van < 800 p/paar) zo goed spelen, zal waarschijnlijk wel komen omdat ze "minder" de ruimte aanspreken dan grote kolossen en desondanks toch nog via de Anti-mode 2.2 DSP roomcorrector (ca. 850 euro) waren aangesloten. Hiermee wordt maar weer aangetoond dat goede weergevers i.c.m. goede akoestiek/aanpassingen zeer betaalbaar is. De MBL's klonken niet verkeerd maar afgemeten aan de prijs, ver beneden peil. Dit is al de 4e keer, dat ik MBL's op shows heb gehoord en steeds weer, valt het resultaat me tegen Vraag mij af valt DSP onder akoestische aanpassing? Mij lijkt het eerder een "electronische" aanpassing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 februari 2014 Report Share Posted 12 februari 2014 (...) Het feit dat de kleine Indiana Lines (ik heb zuiltjes gehoord van < 800 p/paar) zo goed spelen, zal waarschijnlijk wel komen omdat ze "minder" de ruimte aanspreken dan grote kolossen (...) Beste Vanzomereng, Wat bedoel je met "dat ze minder de ruimte aanspreken"? Wat DSP betreft: die moet niet nodig zijn. En als die wèl nodig is, helpt-ie niet erg veel. Het grootste probleem met akoestische en luidsprekerresonanties is niet de momentane niet-lineairiteit (die DSP wel kan verminderen), maar de niet-momentane na-ijling (die DSP niet kan verminderen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 12 februari 2014 Report Share Posted 12 februari 2014 Beste Vanzomereng, Wat bedoel je met "dat ze minder de ruimte aanspreken"? Wat DSP betreft: die moet niet nodig zijn. En als die wèl nodig is, helpt-ie niet erg veel. Het grootste probleem met akoestische en luidsprekerresonanties is niet de momentane niet-lineairiteit (die DSP wel kan verminderen), maar de niet-momentane na-ijling (die DSP niet kan verminderen). Ik kan alleen bevestigen, wat ik gehoord heb, een hifiset (met Indiana-Line speakers) met en zonder ingeschakelde roomcorrectie. Met geactiveerde roomcorrectie klonk het beter (maar wellicht is dit ook smaak) Met "minder de ruimte aanspreken" bedoel ik, dat kleine slanke zuiltjes (baspoort aan de voorzijde) wellicht minder problematisch zijn, of tot akoestische problemen kan leiden, dan grote kolossen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 12 februari 2014 Report Share Posted 12 februari 2014 Met "minder de ruimte aanspreken" bedoel ik, dat kleine slanke zuiltjes (baspoort aan de voorzijde) wellicht minder problematisch zijn, of tot akoestische problemen kan leiden, dan grote kolossen. Bedoel je niet dat kleine zuiltjes in zo'n grote ruimte alleen in een klein stukje van die ruimte goed klinken? En daardoor weinig beinvloed zullen worden door de akoestiek van de ruimte, m.a.w. kun je ze dan niet net zo goed buiten op de hei beluisteren? Wat presteren die zuiltjes dan in een kleine kamer, waar ze wel te maken krijgen met de akoestiek/reflecties etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 februari 2014 Author Report Share Posted 12 februari 2014 Ik vond de Indiana Lines ook erg goed klinken. Zeker tegen de prijs waarvoor ze verkocht worden. De ruimte waarin ze stonden was te groot voor deze speakertjes, maar desondanks ging het met de Antimode DSD erg goed. En niet alleen op de hotspot. De set incl. de Antimode spullen kost trouwens niet meer dan € 3000,-. Nog € 200,- er bij om de Antimode goed in te stellen en het speelt veel sets van het drievoudige voorbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 februari 2014 Report Share Posted 12 februari 2014 Ik vond de Indiana Lines ook erg goed klinken. Zeker tegen de prijs waarvoor ze verkocht worden. De ruimte waarin ze stonden was te groot voor deze speakertjes, maar desondanks ging het met de Antimode DSD erg goed. En niet alleen op de hotspot. De set incl. de Antimode spullen kost trouwens niet meer dan € 3000,-. Nog € 200,- er bij om de Antimode goed in te stellen en het speelt veel sets van het drievoudige voorbij. Ik was 25 meter in een hevige discussie met Rick Paap (de arme man ). Ook niet echt een sweetspot. Toch denk ik dat de Indiana een aanrader is. Rick zei dat je niet kunt weten of luidsprekers goed zijn. Ik vertelde zijn Master Three al een paar keer geweldig hebben horen spelen. Maar ik zal me wel vergist hebben . Toen wist Rick het ook even niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 13 februari 2014 Report Share Posted 13 februari 2014 Rick zei dat je niet kunt weten of luidsprekers goed zijn..... Toen wist Rick het ook even niet meer. Hij zal zich wel vergist hebben . Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 13 februari 2014 Report Share Posted 13 februari 2014 Met "minder de ruimte aanspreken" bedoel ik, dat kleine slanke zuiltjes (baspoort aan de voorzijde) wellicht minder problematisch zijn, of tot akoestische problemen kan leiden, dan grote kolossen. Een luidspreker die meer de ruimte aanspreekt is een luidspreker die meer rondstraalt. Dat zijn in de regel de smalle luidsprekers. Ik hoorde ook die Indiana Jones maar helaas stond die aan het einde van de dag te hard waardoor hij teveel vervormde. Deze smalle speaker zal dus juist méér reflecties veroorzaken. Als de luidspreker een mooi afstraalpatroon heeft (dat een afspiegeling is van het frontale geluid, alleen met een geleidelijk aflopend hoog t.o.v. het on-axis geluid) dan kan dat zijn dat je dat als minder problematisch in verhouding tot de akoestiek ervaart. Of bedoel je alleen het laag? Wat er niet is, kan ook geen staande golven veroorzaken? Dat brengt ons meteen bij de MBL's. Die luidspreker straalt helemáál rond en ik denk dat, omdat je dan veel meer reflecterend geluid hebt (en al die reflecties minder hoog bevatten omdat hoge tonen gemakkelijk worden gedempt), ze de tweeter gewoon harder zetten ter compensatie. Dat hoorde ik bij applaus: veel te blikkerig! Bij klappen kunnen doffe reflecties moeilijker de totaalbalans corrigeren dan bij aanhoudende tonen. Ze zouden daar een draaiknop op moeten doen voor de tweeter zodat je het hoog in hele harde ruimtes kunt terugdraaien. Ik ben nog steeds benieuwd naar waarom het niet goed klonk bij Audiac. De vriend met wie ik was heeft ooit Ayre gehad en zei juist dat dat mooi moest klinken. Hij gaf de voor hem onbekende speakers de schuld. Maar dat geluid dat eruit kwam klonk nogal electronisch. Ik bedoel, alsof er daar iets mis was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 februari 2014 Author Report Share Posted 13 februari 2014 Met Ayre én de Sonus Fabers was niks mis. Wél met de (grote) ruimte die ze moesten volblazen. De combinatie van die drie variabelen was niet erg gelukkig gekozen zeg maar. Volgens mij piekten de luidsprekers in deze omstandigheden rond de 80 Hz. Dat deden mijn W/P's in een verkeerde opstelling ook. Nu is die piek volledig weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 15 februari 2014 Report Share Posted 15 februari 2014 Verkeerde opstelling dus. En verkeerde keuze van luidsprekers (de kleintjes in een grote ruimte). De verkeerde CD of audio file waar wat mis mee is. De verkeerde combinatie. Maar het mag wel veel ged kosten. Stel dat iemand dat zo koopt en na een tijd leert dat het eigenlijk niet goed is. Dat verwacht je toch niet van een importeur die de duurste merken voert? Natuurlijk kost het tijd en moeite om luidsprekers goed in de ruimte te positioneren. maar als je al weet hoe groot de kamer is die je krijgt, dan ken je je producten niet goed door deze opstelling er neer te zetten. Ik was er op zondag. Ze hadden dus de tijd om even wat anders op te halen uit het magazijn, bijvoorbeeld een grote Wilson. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jempie Posted 15 februari 2014 Report Share Posted 15 februari 2014 Ik was 25 meter in een hevige discussie met Rick Paap (de arme man ). Ook niet echt een sweetspot. Toch denk ik dat de Indiana een aanrader is. Rick zei dat je niet kunt weten of luidsprekers goed zijn. Ik vertelde zijn Master Three al een paar keer geweldig hebben horen spelen. Maar ik zal me wel vergist hebben . Toen wist Rick het ook even niet meer. Master, jammer dat ze niet speelde met Master. Rick vertelde mij dat hij op het laatste moment gevraagd werd om elektronica beschikbaar te stellen voor Guru. Misschien volgend jaar spelen ze met Master. Any way ik heb toch genoten van de set, het deed mij wat, en mij niet alleen mijn vrienden ook. dus er gebeurde iets wat toch prettig was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Master, jammer dat ze niet speelde met Master. Rick vertelde mij dat hij op het laatste moment gevraagd werd om elektronica beschikbaar te stellen voor Guru. Misschien volgend jaar spelen ze met Master. Any way ik heb toch genoten van de set, het deed mij wat, en mij niet alleen mijn vrienden ook. dus er gebeurde iets wat toch prettig was. De Master CC en de Magnepan 3.7 (import Rick) zouden jullie eens naast de Guru moeten horen. Deze drie ls klinken behoorlijk anders. De meest rommelige is de Guru. Als je dat mooier vindt, kun je vast voor minder dan 5000 euro slagen. Ik denk dat Rick nooit meer demonstreert voor Guru. Hij is er de hele dag door over aangesproken. Geld verzoent de arbeid, maar er zijn grenzen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 februari 2014 Author Report Share Posted 16 februari 2014 De kleine Guru's klinken voor hun formaat erg goed. De grote zijn niet echt mijn ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 De kleine Guru's klinken voor hun formaat erg goed. De grote zijn niet echt mijn ding. De kleintjes ken ik ook. Zeker geen verkeerde ls. Met een sub erbij ben je misschien ineens klaar en geen vermogen (geld) kwijt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts