Pjotr Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 Ze houden i.i.g. het gras perfect kort zo te zien Heeft Spido wat te zeggen over Mercedessen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 Ze houden i.i.g. het gras perfect kort zo te zien Heeft Spido wat te zeggen over Mercedessen En er groeit geen onkruid onder. Ja, de voordelen worden zichtbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 Helaas geen verzonken luidsprekerunits en geen versteknaden toegepast. Qua afwerking dus meer een Lada dan een Mercedes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 Helaas geen verzonken luidsprekerunits en geen versteknaden toegepast. Qua afwerking dus meer een Lada dan een Mercedes. Daar is de prijs ook na Voor hen die een mooiere afwerking willen Valeria Audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 versteknaden is uiterlijk, boeiend. verzinken kan hoorbaar zijn. maar ja dan mag je ook denken aan afschuinen kasten, niet reflecterend oppervlak baffle. ook hoorbaar. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 versteknaden is uiterlijk, boeiend. verzinken kan hoorbaar zijn. maar ja dan mag je ook denken aan afschuinen kasten, niet reflecterend oppervlak baffle. ook hoorbaar. Marginaal. Technisch en gehoormatig niet interessant. Als het geld moet kosten mag het oog ook best wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 februari 2014 Report Share Posted 15 februari 2014 ik luister meestal met de ogen dicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 15 februari 2014 Author Report Share Posted 15 februari 2014 Spido... Sta jij nooit op beurzen/shows of dergelijke... ? Ik zou best eens zo,n stuk steen, willen aanhoren (uit interesse, niet zo zeer uit aankoopbehoefte)waarbij vooral mijn sympathie uitgaat naar de Soundstone 2 x 16,5. Welke uit de PP-familie is jouw favouriet, de aankoopprijs in aanmerking genomen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 februari 2014 Report Share Posted 15 februari 2014 Spido... Sta jij nooit op beurzen/shows of dergelijke... ? Ik zou best eens zo,n stuk steen, willen aanhoren (uit interesse, niet zo zeer uit aankoopbehoefte) waarbij vooral mijn sympathie uitgaat naar de Soundstone 2 x 16,5. Welke uit de PP-familie is jouw favouriet, de aankoopprijs in aanmerking genomen ? Beste Vanzomereng, Nee, Spido staat nóóit op beurzen*. Hij heeft zelfs geen eigen poten om op te staan... Je kunt eens bij Klaas gaan luisteren. Die heeft echter op dit moment geen 2x16.5's meer staan. (Wel andere interessante modellen.) Maar er zijn een paar vriendelijke forummers bij wie je welkom bent om naar 2x16.5's te luisteren, heb ik begrepen. * Klaas ook niet. Weet je wel hoe duur het is om op zulke beurzen te staan? En dat de klanten dat uiteindelijk moeten betalen? Bovendien bevalt het publiek op zulke beurzen hem niet: hij wil er zelfs als bezoeker niet naar toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 15 februari 2014 Author Report Share Posted 15 februari 2014 Beste Vanzomereng, Nee, Spido staat nóóit op beurzen. Hij heeft zelfs geen poten om op te staan... Je kunt eens bij Klaas gaan luisteren. Die heeft echter op dit moment geen 2x16.5's meer staan. (Wel andere interessante modellen.) Maar er zijn een paar vriendelijke forummers bij wie je welkom bent om naar 2x16.5's te luisteren, heb ik begrepen. Oeps, waarom associëer ik jou toch altijd met de grote man, achter PP Met volle hoop, wacht ik de hartelijke invitaties van de "Soundstone 2x16,5-bezitters" wel af Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 februari 2014 Report Share Posted 15 februari 2014 Bovendien bevalt het publiek op zulke beurzen hem niet: hij wil er zelfs als bezoeker niet naar toe. Die Klaas lijkt erg op Klaas Vaak. Voor diegenen die zich hem nog kunnen herinneren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 februari 2014 Report Share Posted 15 februari 2014 versteknaden is uiterlijk, boeiend. Een goed verlijmde versteknaad is sterker dan een stompe naad. Omdat het lijmvlak nou eenmaal langer is. Door stijve hoeken te maken krijg je een ingespannen staaf. Deze is veel stijver dan een vrij opgelegde (enigszins scharnierende) staaf. Hoeklatjes hebben daarom echt wel zin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 februari 2014 Report Share Posted 15 februari 2014 dat is een argument ja. daarom heb ik ook in alle hoeken van mijn speakers 3x3 balkjes, groter lijmvlak. dat iets marginaal is houdt me overigens niet tegen. het is de optelsom van maatregelen die ertoe doet. als ik één ding weghaal hoor je weinig, maar als ik alles tegelijk verwijder sta je raar te kijken. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 februari 2014 Report Share Posted 15 februari 2014 Een goed verlijmde versteknaad is sterker dan een stompe naad. Omdat het lijmvlak nou eenmaal langer is. Door stijve hoeken te maken krijg je een ingespannen staaf. Deze is veel stijver dan een vrij opgelegde (enigszins scharnierende) staaf. Hoeklatjes hebben daarom echt wel zin. (...) Met een versteknaad is een paneel een ingespannen staaf, en met een stompe naad is een paneel een ongespannen staaf? En een ingespannen staaf, met stijve hoeken, zou beter zijn dan een vrij opgelegde (enigszins scharnierende) staaf? Die beweringen lijken mij op gespannen voet met de werkelijkheid te staan... Stompe verbindingen zijn met de moderne lijmen even goed als versteknaden (of keepverbindingen, zwaluwstaartjes of nog àndere antiquiteiten). Zulke verbindingen waren destijds nodig vanwege de slechte lijmkwaliteit (meestal van die witte houtlijm / kleuterplaksel van allengs verhardende en craquelerende cellulose.) "Scharnieren" doen zulke modern verlijmde "stompe" verbindingen absoluut niet: op die punten is de kast aanmerkelijk stijver dan in het midden van de panelen. Àls een (slappe) kast al "scharniert", dan is dat vooral in het midden van de panelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 februari 2014 Report Share Posted 15 februari 2014 Die Klaas lijkt erg op Klaas Vaak. Voor diegenen die zich hem nog kunnen herinneren. Kijk, om zulke lui als Jongensdroom te vermijden, kun je dus maar beter niet naar audiobeurzen gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 februari 2014 Report Share Posted 15 februari 2014 Kijk, om zulke lui als Jongensdroom te vermijden, kun je dus maar beter niet naar audiobeurzen gaan. Wij zouden af kunnen spreken om de beurt gaan, maar wat doe je dan met al die andere nare beursbezoekers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 februari 2014 Report Share Posted 15 februari 2014 Met een versteknaad is een paneel een ingespannen staaf, en met een stompe naad is een paneel een ongespannen staaf? En een ingespannen staaf, met stijve hoeken, zou beter dan een vrij opgelegde (enigszins scharnierende) staaf? Stompe verbindingen zijn met de moderne lijmen even goed als versteknaden (of keepverbindingen, zwaluwstaartjes of andere antiquiteiten. En "scharnieren" doen zulke verbindingen absoluut niet: op die punten is de kast aanmerkelijk stijver dan in het midden van de panelen. Àls een (slappe) kast al "scharniert", dan is dat vooral in het midden van de panelen. Uiteraard veert het midden het meest door. Maar het maakt wel degelijk veel uit of je stijve hoeken hebt of niet. Of een stompe verbinding net zo goed is als een verstekverbinding hangt ook af van de opbouw van het materiaal. Spaanplaat b.v. is aan de oppervlakte veel sterker dan in het midden. Een stompe verbinding is dan veel minder sterk. De meeste moderne lijmen zijn inderdaad sterker dan het te verlijmen materiaal. De aanhechting op het oppervlak van het te verlijmen materiaal is vaak veel minder. Een groter oppervlak helpt dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 februari 2014 Report Share Posted 15 februari 2014 (...) Spaanplaat b.v. is aan de oppervlakte veel sterker dan in het midden. (...) Hm... ik stel voor om in het geval van spaanplaat te zeggen: "een beetje minder slap"! Omdat behoorlijke luidsprekerkasten niet van spaanplaat worden gemaakt, maar van materiaal dat dóór-en-dóór stijf is (zoals multiplex of speksteen), vervalt je argument voor die categorie. Maar zelfs in het geval van buigslappe (spaanplaat)kasten zijn de hoeken - ook wanneer die stomp zijn verlijmd - altijd nog de stijfste delen van de constructie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 februari 2014 Report Share Posted 15 februari 2014 Gebruiken de fabrikanten dan puur alleen HDF om redenen van kosten? Ik ken verder geen merk wat met multiplex werkt wel hout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 februari 2014 Report Share Posted 15 februari 2014 Gebruiken de fabrikanten dan puur alleen HDF om redenen van kosten? Ik ken verder geen merk wat met multiplex werkt wel hout. Waarschijnlijk omdat MDF/HDF makkelijker te verwerken en af te werken is. Ik heb eens in een onderzoek gelezen dat b.v. mdf verlijmt op multiplex (op zichzelf al een paar verschillende lagen) resonanties beter dempt en stijver is dan alleen mdf.. Dan zou je als fabrikant de buitenste laag van MDF kunnen maken, vanwege de eenvoudigere afwerking en aan de binnenzijde multiplex. Ik meen dat dit in de autohifi ook gedaan wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Maar zelfs in het geval van buigslappe (spaanplaat)kasten zijn de hoeken - ook wanneer die stomp zijn verlijmd - altijd nog de stijfste delen van de constructie. De hoeken zijn inderdaad het stijfste deel van de kast, maar door een stevige hoekverbinding wordt de kastwand in het midden ook veel stijver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 De stijfheid van een paneel wordt niet in hoofdzaak bepaald door de inklemming of de verlijmingen. De stijfheid van een paneel wordt bepaald door de afstand van het dragende materiaal in het paneel tot de neutrale buiglijn in het paneel. Die afstand bepaalt het oppervlaktetraagheidsmoment en dat is de maat voor stijfheid van een constructie. Zo is een sandwichpaneel van 10 mm speksteen, 10 mm hard piepschuim en 10 mm speksteen ongeveer net zo stijf als een paneel van 30 mm massief speksteen, het is wel 33 procent lichter. Maak je de laag schuim dikker dan wordt de stijfheid groter en het gewicht neemt nauwelijks toe. Daarom zijn sandwichpanelen zo populair in lichte, stijve constructies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Leuk om te lezen Ber. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 De stijfheid van een paneel wordt niet in hoofdzaak bepaald door de inklemming of de verlijmingen. De stijfheid van een paneel wordt bepaald door de afstand van het dragende materiaal in het paneel tot de neutrale buiglijn in het paneel. Die afstand bepaalt het oppervlaktetraagheidsmoment en dat is de maat voor stijfheid van een constructie. Neemt niet weg dat de mate van inklemming aan de randen wel van invloed is op de totale stijfheid: Een los liggende plank buigt meer door dan een op de einden stijf ingeklemde plank. Bij een rechthoekige kast is dan de stijfheid van de hoekverbinding wel van invloed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Neemt niet weg dat de mate van inklemming aan de randen wel van invloed is op de totale stijfheid: Een los liggende plank buigt meer door dan een op de einden stijf ingeklemde plank. Bij een rechthoekige kast is dan de stijfheid van de hoekverbingding wel van invloed.Ik schreef daarom: "niet in hoofdzaak". Als je inklemt over een grotere afstand (dat is waar hoeklatjes voor dienen) verander je de vrije lengte van het paneel. Het is logisch dat een kortere vrij lengte stijver is dan een lange vrij lengte van hetzelfde materiaal. De discussie over stijfheid van materialen is in mijn optiek overigens tamelijk onzinnig, luidsprekerpanelen ondergaan nauwelijks enige mechanische belasting en er wordt hier door een enkeling gedaan alsof die belasting een probleem is. Het gebruik van platen steen is of dikke panelen hout is overkill in het kwadraat, het is niet moeilijk om een extreem goede behuizing te bouwen die licht, stijf, sterk en goed gedempt is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts