Jump to content

Valeria Audio ("stenen" Luidsprekers)


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

versteknaden is uiterlijk, boeiend. verzinken kan hoorbaar zijn. maar ja dan mag je ook denken aan afschuinen kasten, niet reflecterend oppervlak baffle. ook hoorbaar.

Marginaal. Technisch en gehoormatig niet interessant. Als het geld moet kosten mag het oog ook best wat.

Link to comment
Share on other sites

Spido...

 

Sta jij nooit op beurzen/shows of dergelijke... ?

 

Ik zou best eens zo,n stuk steen, willen aanhoren (uit interesse, niet zo zeer uit aankoopbehoefte)
waarbij vooral mijn sympathie uitgaat naar de Soundstone  2 x 16,5.

 

Welke uit de PP-familie is jouw favouriet, de aankoopprijs in aanmerking genomen ?

Link to comment
Share on other sites

Spido...

 

Sta jij nooit op beurzen/shows of dergelijke... ?

 

Ik zou best eens zo,n stuk steen, willen aanhoren (uit interesse, niet zo zeer uit aankoopbehoefte)

waarbij vooral mijn sympathie uitgaat naar de Soundstone  2 x 16,5.

 

Welke uit de PP-familie is jouw favouriet, de aankoopprijs in aanmerking genomen ?

 

Beste Vanzomereng,

 

Nee, Spido staat nóóit op beurzen*. Hij heeft zelfs geen eigen poten om op te staan...

Je kunt eens bij Klaas gaan luisteren. Die heeft echter op dit moment geen 2x16.5's meer staan. (Wel andere interessante modellen.) Maar er zijn een paar vriendelijke forummers bij wie je welkom bent om naar 2x16.5's te luisteren, heb ik begrepen.

 

* Klaas ook niet. Weet je wel hoe duur het is om op zulke beurzen te staan? En dat de klanten dat uiteindelijk moeten betalen? Bovendien bevalt het publiek op zulke beurzen hem niet: hij wil er zelfs als bezoeker niet naar toe.

Link to comment
Share on other sites

Beste Vanzomereng,

 

Nee, Spido staat nóóit op beurzen. Hij heeft zelfs geen poten om op te staan...

Je kunt eens bij Klaas gaan luisteren. Die heeft echter op dit moment geen 2x16.5's meer staan. (Wel andere interessante modellen.) Maar er zijn een paar vriendelijke forummers bij wie je welkom bent om naar 2x16.5's te luisteren, heb ik begrepen.

 

Oeps, waarom associëer ik jou toch altijd met de grote man, achter PP :D

 

Met volle hoop, wacht ik de hartelijke invitaties van de "Soundstone 2x16,5-bezitters" wel af :)

Link to comment
Share on other sites

versteknaden is uiterlijk, boeiend.

 

Een goed verlijmde versteknaad is sterker dan een stompe naad. Omdat het lijmvlak nou eenmaal langer is. Door stijve hoeken te maken krijg je een ingespannen staaf. Deze is veel stijver dan een vrij opgelegde (enigszins scharnierende) staaf. Hoeklatjes hebben daarom echt wel zin.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

dat is een argument ja. daarom heb ik ook in alle hoeken van mijn speakers 3x3 balkjes, groter lijmvlak.

 

dat iets marginaal is houdt me overigens niet tegen. het is de optelsom van maatregelen die ertoe doet. als ik één ding weghaal hoor je weinig, maar als ik alles tegelijk verwijder sta je raar te kijken.

 

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Een goed verlijmde versteknaad is sterker dan een stompe naad. Omdat het lijmvlak nou eenmaal langer is. Door stijve hoeken te maken krijg je een ingespannen staaf. Deze is veel stijver dan een vrij opgelegde (enigszins scharnierende) staaf. Hoeklatjes hebben daarom echt wel zin. (...)

 

Met een versteknaad is een paneel een ingespannen staaf, en met een stompe naad is een paneel een ongespannen staaf?

En een ingespannen staaf, met stijve hoeken, zou beter zijn dan een vrij opgelegde (enigszins scharnierende) staaf?

Die beweringen lijken mij op gespannen voet met de werkelijkheid te staan...

 

Stompe verbindingen zijn met de moderne lijmen even goed als versteknaden (of keepverbindingen, zwaluwstaartjes of nog àndere antiquiteiten).

Zulke verbindingen waren destijds nodig vanwege de slechte lijmkwaliteit (meestal van die witte houtlijm / kleuterplaksel van allengs verhardende en craquelerende cellulose.)

"Scharnieren" doen zulke modern verlijmde "stompe" verbindingen absoluut niet: op die punten is de kast aanmerkelijk stijver dan in het midden van de panelen.

Àls een (slappe) kast al "scharniert", dan is dat vooral in het midden van de panelen.

Link to comment
Share on other sites

Met een versteknaad is een paneel een ingespannen staaf, en met een stompe naad is een paneel een ongespannen staaf?

En een ingespannen staaf, met stijve hoeken, zou beter dan een vrij opgelegde (enigszins scharnierende) staaf?

 

Stompe verbindingen zijn met de moderne lijmen even goed als versteknaden (of keepverbindingen, zwaluwstaartjes of andere antiquiteiten. En "scharnieren" doen zulke verbindingen absoluut niet: op die punten is de kast aanmerkelijk stijver dan in het midden van de panelen. Àls een (slappe) kast al "scharniert", dan is dat vooral in het midden van de panelen.

 

Uiteraard veert het midden het meest door. Maar het maakt wel degelijk veel uit of je stijve hoeken hebt of niet.

 

Of een stompe verbinding net zo goed is als een verstekverbinding hangt ook af van de opbouw van het materiaal. Spaanplaat b.v. is aan de oppervlakte veel sterker dan in het midden. Een stompe verbinding is dan veel minder sterk. De meeste moderne lijmen zijn inderdaad sterker dan het te verlijmen materiaal. De aanhechting op het oppervlak van het te verlijmen materiaal is vaak veel minder. Een groter oppervlak helpt dan.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

(...) Spaanplaat b.v. is aan de oppervlakte veel sterker dan in het midden.  (...)

 

Hm... ik stel voor om in het geval van spaanplaat te zeggen: "een beetje minder slap"!

Omdat behoorlijke luidsprekerkasten niet van spaanplaat worden gemaakt, maar van materiaal dat dóór-en-dóór stijf is (zoals multiplex of speksteen), vervalt je argument voor die categorie.

Maar zelfs in het geval van buigslappe (spaanplaat)kasten zijn de hoeken - ook wanneer die stomp zijn verlijmd - altijd nog de stijfste delen van de constructie.

Link to comment
Share on other sites

Gebruiken de fabrikanten dan puur alleen HDF om redenen van kosten? Ik ken verder geen merk wat met multiplex werkt wel hout.

Waarschijnlijk omdat MDF/HDF makkelijker te verwerken en af te werken is. 

Ik heb eens in een onderzoek gelezen dat b.v. mdf verlijmt op multiplex (op zichzelf al een paar verschillende lagen) resonanties beter dempt en stijver is dan alleen mdf..

Dan zou je als fabrikant de buitenste laag van MDF kunnen maken, vanwege de eenvoudigere afwerking en aan de binnenzijde multiplex.

Ik meen dat dit in de autohifi ook gedaan wordt.

Link to comment
Share on other sites

 

Maar zelfs in het geval van buigslappe (spaanplaat)kasten zijn de hoeken - ook wanneer die stomp zijn verlijmd - altijd nog de stijfste delen van de constructie.

 

De hoeken zijn inderdaad het stijfste deel van de kast, maar door een stevige hoekverbinding wordt de kastwand in het midden ook veel stijver.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

De stijfheid van een paneel wordt niet in hoofdzaak bepaald door de inklemming of de verlijmingen. De stijfheid van een paneel wordt bepaald door de afstand van het dragende materiaal in het paneel tot de neutrale buiglijn in het paneel. Die afstand bepaalt het oppervlaktetraagheidsmoment en dat is de maat voor stijfheid van een constructie.

 

Zo is een sandwichpaneel van 10 mm speksteen, 10 mm hard piepschuim en 10 mm speksteen ongeveer net zo stijf als een paneel van 30 mm massief speksteen, het is wel 33 procent lichter. Maak je de laag schuim dikker dan wordt de stijfheid groter en het gewicht neemt nauwelijks toe. Daarom zijn sandwichpanelen zo populair in lichte, stijve constructies.

Link to comment
Share on other sites

De stijfheid van een paneel wordt niet in hoofdzaak bepaald door de inklemming of de verlijmingen. De stijfheid van een paneel wordt bepaald door de afstand van het dragende materiaal in het paneel tot de neutrale buiglijn in het paneel. Die afstand bepaalt het oppervlaktetraagheidsmoment en dat is de maat voor stijfheid van een constructie.

 

Neemt niet weg dat de mate van inklemming aan de randen wel van invloed is op de totale stijfheid: Een los liggende plank buigt meer door dan een op de einden stijf ingeklemde plank. Bij een rechthoekige kast is dan de stijfheid van de hoekverbinding wel van invloed.

Link to comment
Share on other sites

Neemt niet weg dat de mate van inklemming aan de randen wel van invloed is op de totale stijfheid: Een los liggende plank buigt meer door dan een op de einden stijf ingeklemde plank. Bij een rechthoekige kast is dan de stijfheid van de hoekverbingding wel van invloed.

Ik schreef daarom: "niet in hoofdzaak".

 

Als je inklemt over een grotere afstand (dat is waar hoeklatjes voor dienen) verander je de vrije lengte van het paneel. Het is logisch dat een kortere vrij lengte stijver is dan een lange vrij lengte van hetzelfde materiaal.

 

De discussie over stijfheid van materialen is in mijn optiek overigens tamelijk onzinnig, luidsprekerpanelen ondergaan nauwelijks enige mechanische belasting en er wordt hier door een enkeling gedaan alsof die belasting een probleem is. Het gebruik van platen steen is of dikke panelen hout is overkill in het kwadraat, het is niet moeilijk om een extreem goede behuizing te bouwen die licht, stijf, sterk en goed gedempt is.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...