Jump to content

Valeria Audio ("stenen" Luidsprekers)


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Even afgezien van hoeveel luchtverplaatsing je nodig hebt voor een bepaalde heveelheid SPL: Voor een gesloten kast is de vervorming in procenten min of meer evenredig met de volumeverandering. Dan houdt het praktisch gezien sowieso op boven zeg 5% in het (sub)laag --> Oftewel een drukverandering van max. 50 mBar.

Link to comment
Share on other sites

Men moet overigens het barometrisch effect (normale luchtdrukvariaties door weersverandering) bij geheel gesloten luidsprekersystemen niet onderschatten.  Men heeft vastgesteld dat die ertoe kunnen leiden dat de spreekspoel en de conusophanging van m.n. de woofer eerder buiten het optimale werkingsgebied komen.

 Bij een beetje depressie hangt de spreekspoel zo ongeveer buiten de kast bedoel je.s060.gif

Link to comment
Share on other sites

Even voor mijn baskast uitgerekend alsof het een gesloten kast zou zijn.

Ik heb gerekend met een uitslag van 2 mm van mijn 8 inch woofer.

Inhoud kast is 22 liter.

Bij de uitslag van 2 mm neemt de druk met 14 mBar toe of af.

Bij een wand van ca 50 cm x25 cm, geeft dat een kracht op die wand van 175N. Toch nog aardig wat!

Veel groter worden de krachten als je de reactiekrachten van de tweeter gaat berekenen. Enorme versnellingen!

Vreemd genoeg valt dat voor woofers best wel mee; daar zijn de versnellingen veel minder.

Dit is wel allemaal kale theorie, demping enz. Niet meegenomen.

 

Groet,

 

Leobus

 

 

Ik kom op andere getallen.

 

De referentie is 0 dB, dat is 20 uPa dat is 0,00002 Pa. 

 

120 dB is een factor 1.000.000. 120 dB is een miljoen keer sterker dan 0 dB. 

 

100 Pa is 1 millibar

 

120 dB is dus 20 Pa oftewel 20 N/moftewel 0,2 millibar

 

De dynamische kracht die een geluidsdruk van 20 N/m2 op een paneeltje van 50x25 cm  (0,125 m2) uitoefent is 2,5 Newton oftewel iets minder dan 250 gram.

 

Een dynamische kracht van 2,5 N is voldoende om ongedempte resonanties aan te stoten, het is te weinig om een paneel te doen vervormen, zeker als er ook nog bracing is toegepast.

 

Speksteen is in staat om deze gigantische belastingen te weerstaan. Daarom is speksteen zo'n goed materiaal voor luidsprekers, evenals MDF. 

Link to comment
Share on other sites

Om een druk van 0,2 mBar te verkrijgen, zou het membraan van mijn woofer slechts een paar honderdste mm hoeven te bewegen.

Ik zie in de praktijk veel grotere uitslagen. Waarom zou mijn speaker eigenlijk tot 8 mm lineair gemaakt zijn?

Is die 120 dB wel realistisch? Hoeveel is daar nog van over op 1m?

Verder klopt jouw berekening natuurlijk wel.

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

De wet van Hooke zegt dat elke belasting een vervorming ten gevolge zal hebben. Daar komt de resonantie van de wand nog overheen. Je voelt wanden van luidspreker kasten dan ook duidelijk trillen. Mijn loeizware W/P's zijn van een soort volkernplaat (Trespa) gemaakt. Zeer stijf. Toch voel je de wanden nog enigszins trillen wanneer het hard staat. Bij dunwandige MDF kasten is dat trillen wel veel meer.

 

Op de kast komen overigens ook de reactiekrachten van de speakers.

 

Stijve wanden zijn dus zeker van belang.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Beste Natte Jongensdroom,

 

En dan te bedenken dat een electrostaat door het gepolariseerde veld gedwongen wordt zich te gedragen alsof hij EINDELOOS STIJF is!

("Viagra": leuke naam voor een ESL...)

Beste Spido, 

 

Zelf gebruik ik Vineegra.

Link to comment
Share on other sites

Beste Natte Jongensdroom,

 

En dan te bedenken dat een electrostaat door het gepolariseerde veld gedwongen wordt zich te gedragen alsof hij EINDELOOS STIJF is!

("Viagra": leuke naam voor een ESL...)

Nomen est omen Spido, daarom is het een Electro staat.

Link to comment
Share on other sites

even ter aanvulling op het kubusverhaal: een pyramide is de sterkste constructie als het om de opbouw van de panelen gaat.

 

yep, klopt maar de ideale kast lijkt me een bol !

 

Verder kom ik in dit draadje, allerlei berekeningen tegen m.b.t  de krachten die uitgeoefend worden op de

binnenkant v/d wanden bij een bepaalde geluidsvolume bij een luidsprekers maar dit is puur theoretisch omdat: 

- er geen rekening wordt gehouden met bracing in de kast

- in de kast vaak bepaalde drivers eigen kamers hebben

 

Uiteindelijk kan je een kast met minder stijve wanden, net zo stijf maken door meer bracing toe te passen,

nadeel is dan, dat je netto-binnenvolume bij gelijke kastafmetingen afneemt.

Link to comment
Share on other sites

yep, klopt maar de ideale kast lijkt me een bol !

 

Klopt ook, daarom sprak ik ook over de panelen, omdat hier panelen en de onderlinge (lijm)verbindingen besproken werden.

Een bol is idd de sterkste constructie als het gaat om vervoming door krachtuitoefening.

Link to comment
Share on other sites

Om een druk van 0,2 mBar te verkrijgen, zou het membraan van mijn woofer slechts een paar honderdste mm hoeven te bewegen.

Ik zie in de praktijk veel grotere uitslagen. Waarom zou mijn speaker eigenlijk tot 8 mm lineair gemaakt zijn?

Is die 120 dB wel realistisch? Hoeveel is daar nog van over op 1m?

Verder klopt jouw berekening natuurlijk wel.

 

Leobus

 

Waar het hier om gaat is niet wat Ravon uitrekent, dat is de druk die een geluidsveld uitoefent, maar om de volumesnelheid van de lucht die nodig is om dat geluidsveld op te wekken, we hebben het tenslotte over een speakerkast. Die volumesnelheid kun je omrekenen naar een volumeverandering afhankelijk van de frequentie. Bij 50Hz heb je b.v. 4x zoveel volumeverplaatsing nodig voor dezelfde geluidsdruk dan bij 100Hz maar de volumesnelheid blijft gelijk. Het staat allemaal in dit 60 jaar oude boek: http://www.bol.com/nl/p/acoustics/9200000002828824/ (Wat Spido natuurlijk uit zijn hoofd kent :D )

 

Voor 120dB bij 100Hz op 1m afstand in free-space kom ik dan op een volumeverandering van 0,76 liter. Die volumevariatie genereert de conus van de speaker. Die moet je dus nemen om de absolute drukvariatie in een kast met een gegeven volume te berekenen.

 

Siegfried Linkwitz heeft de afleiding van Beranek in een mooi Excel sheetje gezet wat je hier kunt vinden: http://www.linkwitzlab.com/thor-estim.htm

Link to comment
Share on other sites

Waar het hier om gaat is niet wat Ravon uitrekent, dat is de druk die een geluidsveld uitoefent, maar om de volumesnelheid van de lucht die nodig is om dat geluidsveld op te wekken, we hebben het tenslotte over een speakerkast. Die volumesnelheid kun je omrekenen naar een volumeverandering afhankelijk van de frequentie. Bij 50Hz heb je b.v. 4x zoveel volumeverplaatsing nodig voor dezelfde geluidsdruk dan bij 100Hz maar de volumesnelheid blijft gelijk. Het staat allemaal in dit 60 jaar oude boek: http://www.bol.com/nl/p/acoustics/9200000002828824/ (Wat Spido natuurlijk uit zijn hoofd kent :D )

 

Voor 120dB bij 100Hz op 1m afstand in free-space kom ik dan op een volumeverandering van 0,76 liter. Die volumevariatie genereert de conus van de speaker. Die moet je dus nemen om de absolute drukvariatie in een kast met een gegeven volume te berekenen.

 

Siegfried Linkwitz heeft de afleiding van Beranek in een mooi Excel sheetje gezet wat je hier kunt vinden: http://www.linkwitzlab.com/thor-estim.htm

 

Je hebt het over geluidsdruk buiten de kast. Ik heb het over 120 dB bij 100 Hz in de kast, de geluidsdruk buiten de kast vind ik niet interessant als het om het krachtenspel op de panelen gaat.

 

Kan die 100 Hz in de kast geen geluidsveld vormen? Of zitten we daarvoor te dicht bij de bron?

Link to comment
Share on other sites

Lijkt mij realistischer om de gewenste geluidsdruk te nemen op de luisterplek en a.d.h. daarvan de druk en krachten in de kast te berekenen. Als je dat wilt kun dan alsnog de geluidsdruk in de kast berekenen.

 

Maar wat dan nog? Spido tamboereert vooral over resonantie met zijn speksteen. Op zich is speksteen niet erg sterk.

Link to comment
Share on other sites

Lijkt mij realistischer om de gewenste geluidsdruk te nemen op de luisterplek en a.d.h. daarvan de druk en krachten in de kast te berekenen. Als je dat wilt kun dan alsnog de geluidsdruk in de kast berekenen.

 

Maar wat dan nog? Spido tamboereert vooral over resonantie met zijn speksteen. Op zich is speksteen niet erg sterk.

Dan kom je met mijn voorbeeld waarin de woofer een uitslag maakt van 2 mm in een realistisch gebied, schat ik zo.

De geluidsdruk in de kast zou dan ca 157 dB zijn.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...