Jump to content

Valeria Audio ("stenen" Luidsprekers)

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Lijkt mij realistischer om de gewenste geluidsdruk te nemen op de luisterplek en a.d.h. daarvan de druk en krachten in de kast te berekenen. Als je dat wilt kun dan alsnog de geluidsdruk in de kast berekenen.

Maar wat dan nog? Spido tamboereert vooral over resonantie met zijn speksteen. Op zich is speksteen niet erg sterk.

Of we via een omweg of direct bij de geluidsdruk in de box en daarmee op het krachtenspel op de panelen komen maakt mij niet uit. Ik ben geneigd om de kortste weg te kiezen.

Speksteen is alleen maar zwaar en zacht. Spido had net zo goed lood of een loodlegering kunnen toepassen. De uitdaging lijkt mij juist om lichte luidsprekers te bouwen met slim gedempte panelen die niet resoneren.

Of we via een omweg of direct bij de geluidsdruk in de box en daarmee op het krachtenspel op de panelen komen maakt mij niet uit. Ik ben geneigd om de kortste weg te kiezen.

Speksteen is alleen maar zwaar en zacht. Spido had net zo goed lood of een loodlegering kunnen toepassen. De uitdaging lijkt mij juist om lichte luidsprekers te bouwen met slim gedempte panelen die niet resoneren.

Balsahout?? Persoonlijk heb ik liever een zware kast, al is het alleen maar omdat het lekker stevig staat.

Volgens mij ligt de resonantiefrequentie van speksteen vrij hoog, lijkt me moeilijk om dat met een woofer aan te stoten, hogere frequenties kun je simpel opvangen in de kast.

Speksteen is zwaar, stijf... en tamelijk hard, hoor.

Wie denkt dat het zacht is, mag dat zelf ook eens uitproberen!

Als je het tegen je hoofd gegooid krijgt is het i.d.d. wel hard maar dat is met aardappelen net zo. B.t.w. er staat hier dik 200 Kilo aan speksteen in vele kleuren en maten. Sommige vrij hard en ander stukken weer zo zacht dat ze bijna als vanzelf uit elkaar vallen. Maar met alle kun je het met een aardappelschilmesje snijden :D

Sommige vrij hard en ander stukken weer zo zacht dat ze bijna als vanzelf uit elkaar vallen. Maar met alle kun je het met een aardappelschilmesje snijden :D

Het lijkt wel hout. MDF, spaanplaat, multiplex of gips. Kun je ook speakers mee bouwen.

(...) B.t.w. er staat hier dik 200 Kilo aan speksteen in vele kleuren en maten. Sommige vrij hard en ander stukken weer zo zacht dat ze bijna als vanzelf uit elkaar vallen. Maar met alle kun je het met een aardappelschilmesje snijden :D

Beste Pjotr,

Speksteen dat geschikt is voor vloeren, kachels en luidsprekerbehuizingen is afkomstig uit Tulikivi in Finland.

Dat materiaal* kun je niet met een aardappelschilmesje snijden: daar heb je minstens een widia decoupeerzaagmes voor nodig.

Jij hebt je weer rommel in je handen laten douwen, Pjotr! Gedroogde modder of zo. Echt iets voor jou...

* Soortelijk gewicht 2980 kg/m3

Drukvastheid 25 MN/m2

Buigvastheid 16,8 MN/m2

Hardheid: 4 Mohs (na oppervlaktebehandeling)

Jij hebt je weer rommel in je handen laten douwen, Pjotr! Gedroogde modder of zo. Echt iets voor jou...

Gaat ie weer lekker met de azijnfles Spido? Pas op hè, speksteen kan slecht tegen azijn :D Kennelijk bestaat er voor jou maar 1 soort: Kachelsteen! :P:lol: Dat spul van jou kun je eigenlijk geen speksteen meer noemen.

Is wel een idee TL200, wat zou een blokje voor een 40L kast kosten? Kun je vast wel een hele dure speaker mee maken. Maar hoe kom je er nou bij dat ik hele zware speakers met zo'n hoog kookpunt zou willen? :D

Luidsprekerbehuizingen hoeven helemaal niet extreem stijf, sterk of zwaar te zijn. Ze hoeven alleen maar niet te vervormen of te resoneren onder de zeer geringe belasting die de driver uitoefent en dat wordt beter bereikt met demping dan met stijfheid. 

In mijn speakers wordt alles beneden 70 Hz geabsorbeerd in het labyrinth.

ok dan toch maar een gesloten kast van 90 ltr van min 32 mm dik bestaande uit 3 verschillende materialen op elkaar gelijmd zonder paralelle wanden met uitgebreide bracings om de 20 cm opwaarts?

gezien de brancings en vorm .... wat nou trilling ...

groet

ok dan toch maar een gesloten kast van 90 ltr van min 32 mm dik bestaande uit 3 verschillende materialen op elkaar gelijmd zonder paralelle wanden met uitgebreide bracings om de 20 cm opwaarts?

gezien de brancings en vorm .... wat nou trilling ...

groet

Wel erg bewerkelijk. Vooral geen parallelle wanden maken wordt een tamelijk ingewikkeld gedoe.

Je kunt ook een staande golf dempen met een interne Helmholz, liefst die over de lengterichting. De andere staande golven goed dempen met Twaron o.i.d.

Gewoon 18mm multiplex met bracings is ook goed. En geen 90 liter maar met voorschakelcondensator een stukje kleiner laten uitvallen. Dan wordt de kast ook vanzelf stijver. 

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Een "voorschakelcondensator" voor een basluidspreker veroorzaakt een elektrische resonantie ("opslingering", "botsing"), waardoor de woofer minder goed gecontroleerd kan worden door de versterker. Hij gedraagt zich, zoals Gordon W (één van de deelnemers aan onderstaand forum) terecht opmerkt, bij de systeemresonantie als een woofer met een hogere Q. 

Nu hebben we net een Q-koorts epidemie achter de rug: we weten dat daar niets goed uit voor komt. Kwaliteit moet weer lijden onder kwantiteit...

http://www.audiokarma.org/forums/archive/index.php/t-186000.html

https://www.lautsprechershop.de/index_hifi_en.htm?https://www.lautsprechershop.de/hifi/aka_tief_c_en.htm

Een "voorschakelcondensator" voor een basluidspreker veroorzaakt een elektrische resonantie ("opslingering", "botsing"), waardoor de woofer minder goed gecontroleerd kan worden door de versterker. Hij gedraagt zich, zoals Gordon W (één van de deelnemers aan onderstaand forum) terecht opmerkt, bij de systeemresonantie als een woofer met een hogere Q. 

Nu hebben we net een Q-koorts epidemie achter de rug: we weten dat daar niets goed uit voor komt. Kwaliteit moet weer lijden onder kwantiteit...

Sinds wanneer dient een speaker "gecontroleerd" te worden door de versterker? Dat is een moderne haaifaai modegril. Alleen moderne laag-efficiënte speakers met een relatief zware conus hebben dat nodig en die zorgen alleen maar voor een muf modern haaifaai geluid. Een goed ontworpen speaker met een hoog rendement en een licht membraan heeft dat helemaal niet nodig, die kan wel voor zichzelf zorgen.

Waarom denk je dat er zoveel liefhebbers van buizenversterkers zijn met een lage dempingsfactor i.c.m. hoogrendement speakers? Juist ja, die laten gewoon meer muziek horen dan die starre ss versterkers die mogen zwoegen op zware conussen.

Als ook zo, al jullie reacties moet geloven en lezen.......... :confused:

Al die doemscenario's wat bij luidsprekers niet goed kan gaan, trillende kasten, boembassen, ontwerpen die niet deugen etc..
maar waarom valt het in de praktijk meestal erg mee en is er tegenwoordig zo veel fraais te koop ? 

ja, ja, ja, ik weet het..... mijn oren deugen niet :D