threshold Posted 18 februari 2014 Report Share Posted 18 februari 2014 Een "voorschakelcondensator" voor een basluidspreker veroorzaakt een elektrische resonantie ("opslingering", "botsing"), waardoor de woofer minder goed gecontroleerd kan worden door de versterker. Hij gedraagt zich, zoals Gordon W (één van de deelnemers aan onderstaand forum) terecht opmerkt, bij de systeemresonantie als een woofer met een hogere Q. Nu hebben we net een Q-koorts epidemie achter de rug: we weten dat daar niets goed uit voor komt. Kwaliteit moet weer lijden onder kwantiteit... http://www.audiokarma.org/forums/archive/index.php/t-186000.html https://www.lautsprechershop.de/index_hifi_en.htm?https://www.lautsprechershop.de/hifi/aka_tief_c_en.htm Een te hoge Q kan ziekmakend zijn, maar een te lage ook, juist vanwege het gebrek aan lage tonen. Kwa impulsrespons zit de gesloten-met-high-pass-condensator-box tussen gesloten en basreflex in. De basreflex-met-high-pass-condensator-box trouwens óók. Het verbeteren en verdiepen van de basweergave heb ik zelf mogen ervaren toen ik 550 uF voorschakelde. Veel mensen zullen denken: Yak! een condensator in serie (knipoog naar robx), maar ik heb dat zelf niet als kwaliteitsverlagend ervaren. Waarschijnlijk omdat de condensatoren hier alleen in het laag werken en met deze waarden geen invloed hebben op de middentonen. Zowiezo hebben we allemaal een condensator in serie met onze tweeter, daar waar deze juist het gemakkelijkst vervuilt. Ik begrijp robx wel die al een 90 liter gesloten kast heeft, dat die daar geen condensator meer in serie voor gaat zetten. Maar als je een kleinere box wilt maken (en jouw vriend Klaas maakt ook niet alleen king-size kasten) dan is het een leuke truc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 18 februari 2014 Report Share Posted 18 februari 2014 Waarom denk je dat er zoveel liefhebbers van buizenversterkers zijn met een lage dempingsfactor i.c.m. hoogrendement speakers? Juist ja, die laten gewoon meer muziek horen dan die starre ss versterkers die mogen zwoegen op zware conussen. Ja ik kan me daar goed in vinden! En hoe dat technisch ook alweer zit... Nelson Pass heeft daar een lang stuk over geschreven. Of dat de hele waarheid is weet ik niet, maar het blijft me boeien waarom ik elke keer weer op een soort PA basluidspreker uitkom. Feit is wel dat ik blij ben met mijn hoog rendement speakers, weliswaar op ss spul maar wel weer met een hele lange goedkope dunne luidsprekerdraad (0,15 Ohm gemeten!), noodgedwongen vanwege verhuizing van het stereorack naar de andere kant van de kamer. En die lange draad vond ik in elk geval helemaal niet slechter dan het korte stukje vdHull dat er eerst tussen zat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 februari 2014 Report Share Posted 18 februari 2014 Ach, er zijn zo vele wegen naar Rome, als je maar lol hebt onderweg Die C in serie, mits juist roegepast, heeft nog een ander voordeel: Het beperkt de conusuitslag in het gebied waar een laagweergever toch niet veel meer aan geluid produceert. Dat komt de vervorming en daarmee de kwaliteit in het lage midden ten goede. [Edit] Dat stuk van Pass ken ik en dat klopt ook. Maar hij is wel het wiel opnieuw aan het uitvinden. Al lang geleden hebben er artikelen in de JAES gestaan dat stroomsturing de IM vervorming tot 12 dB vermindert. En dan nog iets: Conussen. of beter membranen, met een relatief lage eigen massa worden beter gedempt door de "luchtbelasting". Nee niet de lucht in een kast, maar de "stralingsweerstand" voordat daar weer misverstanden over ontstaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 18 februari 2014 Report Share Posted 18 februari 2014 Mijn conussen bewegen nauwelijks, in vergelijking tot andere speakers die ik vroeger had. Zelfs als ik hard draai. Gekke gewaarwording. Veel komt uit de basreflexpoort. Ik heb een zogenaamd 5de orde systeem. Ja er zijn heel veel sluiproutes naar Rome maar mijn drivers waren daar heeeel toevallig geschikt voor, dus ik dacht: waarom ook niet. Ik herinner me in dat stuk dat Nelson zelfs voorstelt om die hoogrendement drivers op solid state versterkers aan te sluiten met een dikke vette weerstand in serie om het effect van de buizenversterker te benaderen. Hij heeft zelf ook ooit luidsprekers op de markt gebracht, vol met grote PHL woofers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 februari 2014 Report Share Posted 18 februari 2014 ja ik had 'al' een 90 ltr kast. na 2 eerdere mislukkingen hoor tussen 1980 en 1985. en ik wist niks van een woofer met een enorme berg condensatoren erbij. nog erger: ik wist nauwelijks iets haha wat ik wel dacht : fres 24 hz is leuk, en dat bij 54gr mms is ook leuk, 92db/1w/1m is leuk. dan iets maken dat time-aligned is, woofer niet te laag afkappen (opbreken versus kleinere filter-spoel, wegens bundeling woofert wat achterover gelegd wat ook helpt met 'time aligned'). afijn het viel toevallig (ik erken dat meteen) redelijk uit, mede door de idioot stevige kast denk ik. ik heb veel demo's gehoord, maar hoef niks anders. bouwtekeningen beschikbaar, alleen de units niet meer groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 18 februari 2014 Report Share Posted 18 februari 2014 Als zo'n grote gesloten kast gelijk goed klinkt dan hoef je niet meer verder te kijken . Welke unit zit er in? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 februari 2014 Report Share Posted 18 februari 2014 een verwerpelijk antiek lullending: ad12250/w8 ... Philips. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 februari 2014 Report Share Posted 18 februari 2014 Hoeze antiek lullending? Dat is best een fraaie woofer Rob! Heeft i.d.d wel een flinke kast nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 19 februari 2014 Report Share Posted 19 februari 2014 gekocht toen je ze nog nieuw in de doos kon krijgen. ze moeten ze weer gaan produceren vind ik. maar goed, anderen vinden het opbrekende papieren toeters. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 19 februari 2014 Report Share Posted 19 februari 2014 Maar zeer goed als sub, volgens de auteurs van "Elektrostatische Luidsprekers". Zie laatste speaker: de Philips. Ze zijn er wel weg van zo te lezen. Niet wegdoen deze speaker! http://mnierop.home.xs4all.nl/esl_boek_fikier/Hoofdstuk11x.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 19 februari 2014 Report Share Posted 19 februari 2014 nee deze blijven. de reserve set ad12252/w8 ook groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 februari 2014 Report Share Posted 19 februari 2014 Subwoofers; Ik had een peerless 12" in een gesloten kast. Daar was weinig mis mee. Ik heb in de auto (niet lachen s.v.p.) een Phase Linear Aliante 12" in een gesloten kast, met de nodige bracings. Deze hangt onder de hoedenplank (niet lachen s.v.p.) en blaast direct de cabine in. Dit stamt nog uit mijn midlife crisis (niet lachen s,v,p,) Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 19 februari 2014 Author Report Share Posted 19 februari 2014 Subwoofers; Ik had een peerless 12" in een gesloten kast. Daar was weinig mis mee. Ik heb in de auto (niet lachen s.v.p.) een Phase Linear Aliante 12" in een gesloten kast, met de nodige bracings. Deze hangt onder de hoedenplank (niet lachen s.v.p.) en blaast direct de cabine in. Dit stamt nog uit mijn midlife crisis (niet lachen s,v,p,) Oooohh, ik dacht.... dat je nog in je midlife-crisis verkeerde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 februari 2014 Report Share Posted 19 februari 2014 Oooohh, ik dacht.... dat je nog in je midlife-crisis verkeerde Mijn vrouw denkt aan een verlengde puberteit . Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 19 februari 2014 Report Share Posted 19 februari 2014 ok dan toch maar een gesloten kast van 90 ltr van min 32 mm dik bestaande uit 3 verschillende materialen op elkaar gelijmd zonder paralelle wanden met uitgebreide bracings om de 20 cm opwaarts? gezien de brancings en vorm .... wat nou trilling ... groet Afgelopen zaterdag bij een luisterdag van het zelfbouwaudioforum deze 90 liter beluisterd: http://www.rnacoustics.nl/ en http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=1675005#p1675005. Heel imposant en het klonk geweldig, zelfs daar in een akoestisch behoorlijk harde ruimte..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 februari 2014 Report Share Posted 19 februari 2014 Gaat ie weer lekker met de azijnfles Spido? Pas op hè, speksteen kan slecht tegen azijn Kennelijk bestaat er voor jou maar 1 soort: Kachelsteen! Dat spul van jou kun je eigenlijk geen speksteen meer noemen. Beste Pjotr, Deze onzin debiteerde je ook al in 2008. Kennelijk niets bijgeleerd, in de tussentijd. ( http://www.high-endforum.nl/topic/11437-peter-belts-theorieen/page-25 , #367) Heeft je azijngezeik tegen jouw eigen slappe "speksteen" wellicht een verrassend resultaat opgeleverd? Als "speksteen" niet tegen azijn kan, is het geen speksteen maar kalk. Calcium, dus. Echt speksteen bevat geen kalk. Talk Mg3Si4O10(OH)2: 40 - 50 % Magnesiet MgCO3: 40 - 50 % Chloriet H4(Mg,Fe)2Al2SiO11: 2 - 10 % Magnetiet Fe3O4: 0 - 15 % http://www.tulikivi.com/nl/Producten/De_samenstelling_van_speksteen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 februari 2014 Report Share Posted 19 februari 2014 Sinds wanneer dient een speaker "gecontroleerd" te worden door de versterker? Dat is een moderne haaifaai modegril. Alleen moderne laag-efficiënte speakers met een relatief zware conus hebben dat nodig en die zorgen alleen maar voor een muf modern haaifaai geluid. Een goed ontworpen speaker met een hoog rendement en een licht membraan heeft dat helemaal niet nodig, die kan wel voor zichzelf zorgen. Waarom denk je dat er zoveel liefhebbers van buizenversterkers zijn met een lage dempingsfactor i.c.m. hoogrendement speakers? Juist ja, die laten gewoon meer muziek horen dan die starre ss versterkers die mogen zwoegen op zware conussen. Eigenlijk wordt elke speaker gecontroleerd door de versterker. Anders zou er n.l. geen geluid uit komen. En waarom zouden alleen zware conussen met een lage efficiëntie baat hebben bij een goede versterkercontrole.? Is zo'n buizenversterker zonder controle met een hoogrendementspeaker (en dan ook nog liefst breedband zonder filter) niet een makkelijke oplossing? Het werkt bijna altijd en geeft dus snel voldoening. De tussenoplossing is volgens mij het beter. Een versterker met een hoge dempingsfactor met een gemiddeld vermogen en gemiddeld hoge rendementsspeakers. Daar speel ik n.l. mee en ben uiterst tevreden. Er zijn zeer weinig sets die ik met de mijne zou willen ruilen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 februari 2014 Report Share Posted 19 februari 2014 Eigenlijk wordt elke speaker gecontroleerd door de versterker. Anders zou er n.l. geen geluid uit komen. En waarom zouden alleen zware conussen met een lage efficiëntie baat hebben bij een goede versterkercontrole.? Is zo'n buizenversterker zonder controle met een hoogrendementspeaker (en dan ook nog liefst breedband zonder filter) niet een makkelijke oplossing? Het werkt bijna altijd en geeft dus snel voldoening. De tussenoplossing is volgens mij het beter. Een versterker met een hoge dempingsfactor met een gemiddeld vermogen en gemiddeld hoge rendementsspeakers. Daar speel ik n.l. mee en ben uiterst tevreden. Er zijn zeer weinig sets die ik met de mijne zou willen ruilen. Hoeveel kost jouw set in de winkel? 40.000 euro? Dat heeft niet iedereen te besteden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 19 februari 2014 Author Report Share Posted 19 februari 2014 Eigenlijk wordt elke speaker gecontroleerd door de versterker. Anders zou er n.l. geen geluid uit komen. Yep... maar wat in de versterker precies, houdt de speakers in bedwang en hiermee bedoel ik specifiek, dat er de laatste tijd steeds meer versterkers op de markt komen, waarbij men bewust afziet van tegenkoppeling. Gaarne uitleg in jiep-en-Janneke taal Niettemin hoor ik diverse mensen sterke voorkeuren uitspreken voor hoog-rendementsluidsprekers, mijn ervaring is, dat rendement geen kwaliteits-indicator is, bij luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 februari 2014 Report Share Posted 19 februari 2014 Ik herinner me in dat stuk dat Nelson zelfs voorstelt om die hoogrendement drivers op solid state versterkers aan te sluiten met een dikke vette weerstand in serie om het effect van de buizenversterker te benaderen. Hij heeft zelf ook ooit luidsprekers op de markt gebracht, vol met grote PHL woofers. Dat klopt. Je kun ook een ss versterker prima een hoge uitgangsweerstand geven en dan gaat ie ook redelijk als een buizenversterker klinken met daarvoor geschikte speakers: Dus met speakers die geen hoge dempingsfactor nodig hebben. Een dikke weerstand met bijkomende verliezen is niet nodig. Punt is dat je zulke ss versterkers niet in de winkel aantreft. Daar is juist een zo hoog mogelijke dempingsfactor een populair verkoop argument. Een dergelijke ss versterker zul je dus zelf moeten ontwerpen en maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 februari 2014 Report Share Posted 19 februari 2014 Niettemin hoor ik diverse mensen sterke voorkeuren uitspreken voor hoog-rendementsluidsprekers, mijn ervaring is, dat rendement geen kwaliteits-indicator is, bij luidsprekers. Op zich zou dat ook zo moeten zijn als de speaker perfect lineair is en niet vervormt en andere niet te voorkomen onhebbelijkheden niet heeft. Echter een speaker die sterk afhankelijk is van de lage uitgangsweerstand van de versterker (hoge "dempingsfactor") voor de juiste demping, en dat zijn juist de moderne laag-rendement speakers, vervormen juist meer. Dat elektrische dempingsmechanisme is n.l. niet perfect te krijgen. Schakel je dat zoveel mogelijk uit dan blijkt dat een 12dB lagere vervorming haalbaar is. En dat hoor je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 februari 2014 Report Share Posted 19 februari 2014 Om een hoog rendement te verkrijgen, past men dikwijls hoorns toe. Hoorns klinken verschrikkelijk hoorn-achtig: toeterig, nasaal / neuzelig, "honky". Sommigen vinden dat karakter prachtig: het "dikt de werkelijkheid aan" bij het weergeven van trompetten en trombones. Percussie (drums, schellen en bellen) knettert er ook heel lekker op los. Maar strijkers klinken hard en plat uit dat soort luidsprekers. Zangstemmen lijken via een megafoon te komen. Dat komt, doordat de hoorn zelf vibreert en als een (niet door de versterker gecontroleerd!) membraan werkt. En door (soms tientallen procenten!) compressievervorming in het keelgat van de hoorn. Hoorns hebben niets met high fidelity te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 februari 2014 Report Share Posted 19 februari 2014 Om een hoog rendement te verkrijgen, past men dikwijls hoorns toe. Hoorns klinken verschrikkelijk hoorn-achtig: toeterig, nasaal / neuzelig, "honky". Sommigen vinden dat karakter prachtig: het "dikt de werkelijkheid aan" bij het weergeven van trompetten en trombones. Percussie (drums, schellen en bellen) knettert er ook heel lekker op los. Maar strijkers klinken hard en plat uit dat soort luidsprekers. Zangstemmen lijken via een megafoon te komen. Dat komt, doordat de hoorn zelf vibreert en als een (niet door de versterker gecontroleerd!) membraan werkt. En door (soms tientallen procenten!) compressievervorming in het keelgat van de hoorn. Hoorns hebben niets met high fidelity te maken. Beste Spido, Uit bovenstaande reactie maak ik op, dat je nauwelijks ervaring hebt met live akoestische instrumenten. Dat geeft ook helemaal niks, maar presenteer je dan niet als een kenner. Je beschikt over een enorme hoeveelheid technische kennis, waar anderen het overigens weer niet mee eens zijn, maar van muziekweergave heb je duidelijk geen kaas gegeten. Voor mij als musicus, klets je meestal maar wat in het wilde weg. Een hoop technische prietpraat waar mensen van onder de indruk zouden kunnen raken. Eigenlijk is je reactie lachwekkend, of deze moet gaan over slechte hoornsystemen. Maar dan zou het ook over slechte stenen luidsprekers kunnen gaan. Met vriendelijke groet, Wil p.s. als ik jou was, zou ik net doen of ik deze reactie over het hoofd heb gezien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 19 februari 2014 Author Report Share Posted 19 februari 2014 Hoorns klinken verschrikkelijk hoorn-achtig: toeterig, nasaal / neuzelig, "honky". Sommigen vinden dat karakter prachtig: het "dikt de werkelijkheid aan" bij het weergeven van trompetten en trombones. Percussie (drums, schellen en bellen) knettert er ook heel lekker op los. Maar strijkers klinken hard en plat uit dat soort luidsprekers. Hoorns hebben niets met high fidelity te maken. Spido...... Bij niemand anders hiero...zo'n groot contrast als jij Veelal wijze opmerkingen... en dan weer supergrote onzin zoals dit verhaal over hoorns Over "aandikken" v/d werkelijkheid bij hoorns, wellicht moet je zeggen, dat dome-tweeters de werkelijkheid te mooi willen maken en te "gepolijst" klinken. Verder heb ik niet de wijsheid in pacht om te kunnen beoordelen of iets "neutraal" klinkt. Wel dat er binnen de hifi-keten een bepaalde bandbreedte aanwezig is, die ervoor zorgt, dat er verschillende concepten, diverse opnametechnieken en een diversiteit aan hardware toegepast kunnen worden zonder dat dit bij velen ten koste gaat, van een beleving die men als werkelijkheidsgetrouw ervaart. Ik kan me wel voorstellen, dat men bij bepaalde muzieksoorten meer een voorkeur geeft aan hoornsystemen en bij andere muzieksoorten aan domes of andere concepten... Maar wellicht is Spido al wat op leeftijd en is een goede dynamische weergave van een stevige rockplaat via hoorns, die je echt zo live-gevoel kunnen geven, een beetje teveel van het goede Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 19 februari 2014 Author Report Share Posted 19 februari 2014 Ik heb deze weleens gehoord en zeer fraai Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts