Jump to content

Valeria Audio ("stenen" Luidsprekers)

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Ik heb deze weleens gehoord en zeer fraai

Ik overweeg die achterste exemplaren. Die kan ik toch wel kwijt zeker? :D  

Praten we over living voice?

Een goed hoornsysteem laat alles horen. Er zijn mensen die liever een sausje over de muziek hebben. Dat kan natuurlijk, maar dan moet je ook oordoppen in doen bij live akoestische optredens. 

ja ik zat verbaasd te krijgen naar die achterste. cool wel. maar ik mag alleen kleinere van mijn vriendin, niet grotere. gelukkig had ik eerst mijn luidsprekers en toen verscheen zij ten tonele :D

groet

Telkens blijkt weer, dat je eerst de luidsprekers moet kiezen.

Dat Spido in dit topic ineens met hoornsystemen op de proppen komt snap ik niet helemaal.

Echter zijn conclusies kan ik -tot nu toe- alleen maar delen. Voor mij ook geen toeters. Misschien dat de Blumenhofers in de buurt komen van een toetervrije speaker, maar die ik gehoord heb toeteren nog steeds een beetje.

Zelfs op het filmpje boven, op mijn I pad afgespeeld, kan ik het getoeter horen.

Doe mij maar een kast. Maar dan wel eentje die niet staat mee te zingen zoals sommige dunwandige. Hoeft natuurlijk geen speksteen te zijn. (Smiley)

Groet,

Leobus

Yep... maar wat in de versterker precies, houdt de speakers in bedwang en hiermee bedoel ik specifiek,

dat er de laatste tijd steeds meer versterkers op de markt komen, waarbij men bewust afziet van tegenkoppeling.

Gaarne uitleg in jiep-en-Janneke taal ;)

Niettemin hoor ik diverse mensen sterke voorkeuren uitspreken voor hoog-rendementsluidsprekers,

mijn ervaring is, dat rendement geen kwaliteits-indicator is, bij luidsprekers. 

Een luidspreker is tegelijkertijd ook een generator. Immers, een spoel beweegt zich in een magnetisch veld. Als de luidspreker een toon aangeboden krijgt die ligt op de resonatiefrequentie, dan is de luidspreker in principe zeer efficient, wil dus sneller bewegen. Dat levert ook een grote stroom op in de luidspreker als generator, d.w.z. een stroom die de andere kant op loopt. Het bewijs daarvan zie je terug in de hoge impedantie rond de resonantiefrequentie. Echter, die tegenstroom moet wel kunnen lopen, door de versterker wel te verstaan. Heeft die versterker een hoge inwendige weerstand, of heb je heel erg dunne luidsprekerkabel, of geen " 0 Ohm spoel" in je wisselfilter, dan wordt deze stroom daardoor beperkt. resultaat is dat de resonantiefrequentie dan vrijer spel heeft, dus minder wordt gedempt door de generatorwerking van de luidspreker.

De versterker houdt dus niks in bedwang, de luidspreker houdt zichzelf in bedwang. De versterker kan dat tegenwerken met een hoge inwendige weerstand.

Een sterkere magneet zorgt voor een grotere generatorstroom (als alle andere parameters gelijk blijven). Die kan zo groot zijn, dat er maar weinig laag uit de speaker komt. Sommige grote professionele woofers hebben een enorm rendement, lage resonantiefrequentie etc. maar er komt nauwelijks laag uit. Die moeten dan in een hoorn worden ingebouwd of worden gered door een buizenversterker met hoge inwendige weerstand. je kunt wel raden dat daar een fijn laag uitkomt. Te bewonderen in bijvoorbeeld de grote Blumenhofers. dat is het beste aan die speaker, de Pioneer 16" woofers.

Dat klopt. Je kun ook een ss versterker prima een hoge uitgangsweerstand geven en dan gaat ie ook redelijk als een buizenversterker klinken met daarvoor geschikte speakers: Dus met speakers die geen hoge dempingsfactor nodig hebben. Een dikke weerstand met bijkomende verliezen is niet nodig. Punt is dat je zulke ss versterkers niet in de winkel aantreft. Daar is juist een zo hoog mogelijke dempingsfactor een populair verkoop argument. Een dergelijke ss versterker zul je dus zelf moeten ontwerpen en maken.

Misschien zijn daarom de oude MacIntosh solid state versterkers populair: die hadden toch uitgangstransformatoren, die vast wel een aardige weerstand hadden?

Dat klopt. Je kun ook een ss versterker prima een hoge uitgangsweerstand geven en dan gaat ie ook redelijk als een buizenversterker klinken met daarvoor geschikte speakers: Dus met speakers die geen hoge dempingsfactor nodig hebben. Een dikke weerstand met bijkomende verliezen is niet nodig. Punt is dat je zulke ss versterkers niet in de winkel aantreft. Daar is juist een zo hoog mogelijke dempingsfactor een populair verkoop argument. Een dergelijke ss versterker zul je dus zelf moeten ontwerpen en maken.

Leuk experiment:  Neem een oude Sansui 555 (niet de 555A!)  Knap hem op.   Die heeft een switch (weerstand) om de dempingsfactor te beïnvloeden van 12 of 45 bij 8Ω.  In de manual staat: "in order to match the type of speaker used"

Of een van de oude Leak versterkers  Stereo 30+ 70 of Delta 30 en 70  dempingsfactor 20 bij 8Ω   Ik speel met 4Ω boxen waarmee dit soort versterkers dicht bij een goede buizenversterker zitten.

Het geluid is verbazend goed :)  http://jacksshack.nl/jacksshack.nl/revisie-leak-stereo-30-plus/

die ik gehoord heb toeteren nog steeds een beetje.

Zelfs op het filmpje boven, op mijn I pad afgespeeld, kan ik het getoeter horen.

Leo, kun je aangeven wat je met "toeteren" bedoelt? Als je het zelfs op een i-pad hoort lijkt me dat geen probleem!?

Leo, kun je aangeven wat je met "toeteren" bedoelt? Als je het zelfs op een i-pad hoort lijkt me dat geen probleem!?

Vraag aan je vrouw of ze met haar handen een soort toeter wil vormen. Die toeter houdt ze dan voor haar mond en praat erdoor. Dan hoor je precies wat ik bedoel.

Groet,

Leo

Leuk experiment:  Neem een oude Sansui 555 (niet de 555A!)  Knap hem op.   Die heeft een switch (weerstand) om de dempingsfactor te beïnvloeden van 12 of 45 bij 8Ω.  In de manual staat: "in order to match the type of speaker used"

Of een van de oude Leak versterkers  Stereo 30+ 70 of Delta 30 en 70  dempingsfactor 20 bij 8Ω   Ik speel met 4Ω boxen waarmee dit soort versterkers dicht bij een goede buizenversterker zitten.

Het geluid is verbazend goed :)  http://jacksshack.nl/jacksshack.nl/revisie-leak-stereo-30-plus/

Daar istieweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer... :D

Maar Jack een buizenversterker heeft toch echt een veel lagere dempingsfactor, soms wel rond de 1. Hangt ook erg af wat voor buizenversterker. Penthode is heel laag (<1), penthode met terugkoppeling of UL is weer erg hoog (ca. 50) en triode zit er ergens tussen in.

Omdat met ss te emuleren hoef je echt geen oude bak uit de kast te trekken. Voor een tientje haal je een Gainclone printje uit China., modificeert de tegenkoppeling wat zoals je het hebben wilt en genieten maar :D

Wat gewoon de makke is is dat speakers en versterkers totaal los van elkaar verkocht worden. De klant wil keuze en in beide is véél keuze, dus het aantal combinaties is schier eindeloos.

Wil je het echt goed doen dan ontwerp je eerst een goede speaker en specifiek daarop een goede versterker. Maar ja, dat is voor de handel niet profijtelijk. De hele kabelhandel zou er ook gelijk mee instorten.

Daar istieweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer... :D

Maar Jack een buizenversterker heeft toch echt een veel lagere dempingsfactor, soms wel rond de 1. Hangt ook erg af wat voor buizenversterker. Penthode is heel laag (<1), penthode met terugkoppeling of UL is weer erg hoog (ca. 50) en triode zit er ergens tussen in.

Omdat met ss te emuleren hoef je echt geen oude bak uit de kast te trekken. Voor een tientje haal je een Gainclone printje uit China., modificeert de tegenkoppeling wat zoals je het hebben wilt en genieten maar :D

Wat gewoon de makke is is dat speakers en versterkers totaal los verkocht van elkaar verkocht worden. De klant wil keuze en in beide is véél keuze, dus het aantal combinaties is schier eindeloos.

Wil je het echt goed doen dan ontwerp je eerst een goede speaker en specifiek daarop een goede versterker. Maar ja, dat is voor de handel niet profijtelijk. De hele kabelhandel zou er ook gelijk mee instorten.

Hij is leuk  :D  Ik heb niks met moderne China dingen.  :blink:  Maar ik geloof je direct en voor de rest deel ik je mening.  Maar wat ik zo opmerkelijk vond, was die service manual van de Sansui AU-555.  http://www.hifiengine.com/library/sansui/au-555.shtml

Daar is tientallen jaren terug,  al over nagedacht B)  

Hij is leuk  :D  Ik heb niks met moderne China dingen.  :blink:  Maar ik geloof je direct en voor de rest deel ik je mening.  Maar wat ik zo opmerkelijk vond, was die service manual van de Sansui AU-555.  http://www.hifiengine.com/library/sansui/au-555.shtml

Daar is tientallen jaren terug,  al over nagedacht B)  

Als je het leuk vindt: Toevallig loopt op ZBA een draadje hierover: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=19755

Daar gaat het over een speaker met juist veel te veel demping waar eigenlijk weinig mee aan te vangen is. Op pagina 3 gaat het verder met een versterkertje om deze speaker weer goed op de rails te krijgen: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=1673215#p1673215

Leuk actueel project Pjort.   ben benieuws hoe het afloopt.    Ik meen me trouwens te herinneren dat er in een van mijn vorige luidsprekers

ook een Focal laag zat met dubbele spreekspoel.   Nooit écht goed klinkend gekregen.

Het waren Hepta Menhir Gold's   90-er-jaren-2l.jpg

Links en rechts van mij staat een Hepta Menhir. Ze staan in de woonkamer in de hoeken en met een leuk lampje op de poortopening. Vader Rutgers heeft 35 jaar geleden nog mooie frontjes voor mij gemaakt. Hepta levert niet meer aan winkels maar rechtstreeks aan de consument. 

Een luidspreker is tegelijkertijd ook een generator. Immers, een spoel beweegt zich in een magnetisch veld. Als de luidspreker een toon aangeboden krijgt die ligt op de resonatiefrequentie, dan is de luidspreker in principe zeer efficient, wil dus sneller bewegen. Dat levert ook een grote stroom op in de luidspreker als generator, d.w.z. een stroom die de andere kant op loopt. Het bewijs daarvan zie je terug in de hoge impedantie rond de resonantiefrequentie. Echter, die tegenstroom moet wel kunnen lopen, door de versterker wel te verstaan. Heeft die versterker een hoge inwendige weerstand, of heb je heel erg dunne luidsprekerkabel, of geen " 0 Ohm spoel" in je wisselfilter, dan wordt deze stroom daardoor beperkt. resultaat is dat de resonantiefrequentie dan vrijer spel heeft, dus minder wordt gedempt door de generatorwerking van de luidspreker.

De versterker houdt dus niks in bedwang, de luidspreker houdt zichzelf in bedwang. De versterker kan dat tegenwerken met een hoge inwendige weerstand.

Een sterkere magneet zorgt voor een grotere generatorstroom (als alle andere parameters gelijk blijven). Die kan zo groot zijn, dat er maar weinig laag uit de speaker komt. Sommige grote professionele woofers hebben een enorm rendement, lage resonantiefrequentie etc. maar er komt nauwelijks laag uit. Die moeten dan in een hoorn worden ingebouwd of worden gered door een buizenversterker met hoge inwendige weerstand. je kunt wel raden dat daar een fijn laag uitkomt. Te bewonderen in bijvoorbeeld de grote Blumenhofers. dat is het beste aan die speaker, de Pioneer 16" woofers.

Beste Threshold,

Als de wooferconus (na)bewegingen uitvoert die niet in overeenstemming zijn met het audiosignaal, wekt de "generator" (d.i. de luidsprekermotor zelf) EMK's op (ElektroMotorische Krachten).

Je hebt voor een groot gedeelte gelijk... maar niet voor het gedeelte dat het meest kritisch is: het frequentiebereik rond de eigenresonantie.

Te weinig EMK-demping kan leiden tot te weinig controle over de basweergave, maar ook (secundair) tot kleuring bij hogere frequenties door paneelresonanties.

Hoe slechter de luidspreker is ontworpen, des te belangrijker wordt dat de EMK-demping door de versterker.

(...) De term elektromotorische kracht is afkomstig van de Italiaan Alessandro Volta (1745–1827), uitvinder van de Zuil van Volta. Hij gebruikt het woord kracht om aan te duiden dat er een "onzichtbare mechanische kracht" aanwezig is die de elektrische stroom doet vloeien. Ofwel de kracht die elektriciteit doet bewegen. Het is dus een ander woord voor elektrische spanning die ontstaat en die men elektriciteit noemt. Men spreekt ook van EMS: elektromotorische spanning. Het is het elektrisch potentiaalverschil van een onbelaste stroombron.

In het geval van elektrische (potentiële) energie geeft dit potentiaalverschil, elektrische energie per lading, aanleiding tot een elektrische spanning. Als er een niet oneindige-weerstand tussen de twee punten bestaat, als er bijvoorbeeld een stroomdraad tussen zit, zal er een elektrische stroom gaan lopen tussen de punten. De eenheid van spanning is volt. (...)

De elektromotorische kracht is de inductiespanning die opgewekt wordt wanneer een geleider in een magnetisch veld wordt bewogen of wanneer de geleider zich bevindt in een veranderend magnetisch veld. Dit natuurkundige verschijnsel wordt inductie genoemd en is het belangrijkste principe waarop transformatoren en generatoren gebaseerd zijn. Omdat bij elektromotoren de EMK tegengesteld is aan de klemspanning wordt hierbij vaak de term tegen-EMK gebruikt.

Met de inductiewet van Faraday kan de EMK bepaald worden:

c2a7b76a116415d73dc0e9a257de3be3.png

De inductiespanning Eem (in volt) is evenredig met de variatie in de sterkte van het magnetisch veld, de magnetische fluxΦ (in weber) gedurende een bepaalde tijd t (inseconde). Het minteken is enkel richting bepalend. Het geeft aan dat de geïnduceerde EMK in oppositie is met de oorzaak van zijn ontstaan. (Wet van Lenz).

De inductiespanning Eem op een bepaald moment is evenredig met de grootte van de magnetische fluxdichtheid B (in tesla), evenredig met de lengte van de geleider in het magnetische veld l (in meter) en evenredig met de snelheid v van de geleider ten opzichte van het magnetische veld.

9883b141fc25165c64f84223ddc84fef.png (...)

Bij een draaiende elektromotor doorsnijden de geleiders in het anker de krachtlijnen van het magnetisch veld. Hierdoor wordt in de ankergeleiders een elektromotorische kracht (de inductiespanning) opgewekt. Omdat de richting van deze geïnduceerde EMK tegengesteld is aan de aangelegde klemspanning wordt deze de tegen-EMK (of tegenspanning) genoemd. (...)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromotorische_kracht

(...) Een transistorversterker kan lage frequenties (tot nagenoeg gelijkstroom) met zeer weinig vervorming tussen ingang en uitgang versterken - zij het alleen met forse tegenkoppeling. Een buizenversterker kan dat alleen als er speciale hoogohmige luidsprekers worden gebruikt, anders moet er een uitgangstransformator worden toegepast. Door het ontbreken van een uitgangstransformator hebben transistorversterkers in het lage en sublage deel van het frequentiespectrum een groot voordeel. In dit gebied moeten luidsprekers door de versterker 'onder controle' worden gehouden. Met een bijzonder geringe uitgangsimpedantie van de eindtrap bij lage frequenties zorgt de tegen-EMK in de luidsprekerspoel voor demping. Doordat die demping door de uitgangstransformator van een buizenversterker enigszins beperkt wordt, zal de ene luidspreker slechter gaan klinken, maar kan het geluid van een andere luidspreker in de oren van een luisteraar beter overkomen. In principe zouden ook transistorversterkers met een lage luidsprekerdemping kunnen worden ontworpen. Dit gebeurt echter (vrijwel) nooit, omdat een hoge dempingsfactor als beter wordt beschouwd[bron?] (en dus ook vaak in de specificaties wordt vermeld). (...)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Buizenversterker

Vraag aan je vrouw of ze met haar handen een soort toeter wil vormen. Die toeter houdt ze dan voor haar mond en praat erdoor. Dan hoor je precies wat ik bedoel.

Groet,

Leo

Oke, dat geluid heb ik niet gehoord in de hoorns die ik ken. Wel eens te veel into-the-face en met een matig laag. 

Uit bovenstaande reactie maak ik op, dat je nauwelijks ervaring hebt met live akoestische instrumenten. Dat geeft ook helemaal niks, maar presenteer je dan niet als een kenner.

Je beschikt over een enorme hoeveelheid technische kennis, waar anderen het overigens weer niet mee eens zijn, maar van muziekweergave heb je duidelijk geen kaas gegeten.

Voor mij als musicus, klets je meestal maar wat in het wilde weg. Een hoop technische prietpraat waar mensen van onder de indruk zouden kunnen raken.

Eigenlijk is je reactie lachwekkend, of deze moet gaan over slechte hoornsystemen. Maar dan zou het ook over slechte stenen luidsprekers kunnen gaan.

(...)

p.s. als ik jou was, zou ik net doen of ik deze reactie over het hoofd heb gezien.

Beste Jongensdroom,

Dit forum is, dunkt mij, bedoeld als platform voor het uitwisselen van opinies en informaties over audio en audio-apparatuur.

Dus niet voor het geven van opinies over mensen c.q. andere forummers.

Ter informatie geef ik je hier nog de opinie van één van de in de hifi- en de muziekwereld meest gerespecteerde recensenten, Martin Colloms:

(...) While the author is aware of the danger of generalization on this subject, in his view, horn loaded enclosures are not capable of top class subjective quality, and most designs are much poorer than typical direct radiator systems. (...)

High Performance Loudspeakers, Acoustic Loading and Low Frequency System Analysis, 4.6 Horn Loading

Jeetje, toch niet die deskundige Martin Colloms die dipolaire Fullrange membranen nog steeds het beste werkingsprincipe voor luidsprekers vindt? Die de Scintilla samen met de Duetta signature tot beste speaker ter wereld bombardeerde en daar niet meer van afstapte?

Toch niet die?

Jeetje, toch niet die deskundige Martin Colloms die dipolaire Fullrange membranen nog steeds het beste werkingsprincipe voor luidsprekers vindt? Die de Scintilla samen met de Duetta signature tot beste speaker ter wereld bombardeerde en daar niet meer van afstapte?

Toch niet die?

Dat zijn natuurlijk ook prima luidsprekers.

Helaas zijn huiskamers niet geschikt voor ze.

Links en rechts van mij staat een Hepta Menhir. Ze staan in de woonkamer in de hoeken en met een leuk lampje op de poortopening. Vader Rutgers heeft 35 jaar geleden nog mooie frontjes voor mij gemaakt. Hepta levert niet meer aan winkels maar rechtstreeks aan de consument. 

Zijn het de "Golds" Jongesdroom?  Er zijn n.l. een aantal versies.  De oer menhir  had 3 units

Beste Jongensdroom,

Dit forum is, dunkt mij, bedoeld als platform voor het uitwisselen van opinies en informaties over audio en audio-apparatuur.

Dus niet voor het geven van opinies over mensen c.q. andere forummers.

Ter informatie geef ik je hier nog de opinie van één van de in de hifi- en de muziekwereld meest gerespecteerde recensenten, Martin Colloms:

High Performance Loudspeakers, Acoustic Loading and Low Frequency System Analysis, 4.6 Horn Loading

Beste Spido, 

Ik ga er vanuit dat je reactie als een grapje bedoeld is. 

Met vriendelijke groet,

Wil