spido Posted 20 februari 2014 Report Share Posted 20 februari 2014 (...) Ik kan me wel voorstellen, dat men bij bepaalde muzieksoorten meer een voorkeur geeft aan hoornsystemen en bij andere muzieksoorten aan domes of andere concepten...(...) Beste Vanzomereng, Kijk, daar hebben we het weer: "de luidspreker die geschikt is voor een bepaalde soort muziek". Dit is zo'n verschrikkelijke ònzin! Luidsprekers moeten, zonder vervorming, en zonder dreun en andere na-ijling te produceren, met een voor de huiskamer geschikte spreiding van hogere frequenties, niets anders doen dan elektrisch signaal omzetten in geluid. Bepaalde frequenties bij bepaalde amplituden. That's all, folks. Luidsprekers die geschikt zijn voor bepaalde soorten muziek, zijn krengen. Moesten verboden worden. Goede luidsprekers zijn geschikt voor klassiek, pop, rock 'n roll, jazz, hawaiian, country, operette en opera. En alles wat de muziekwereld nog meer te bieden heeft. Lang geleden - misschien was jouw vader nog niet eens geboren - werden er in een hotel in Amsterdam jaarlijks hifi-shows georganiseerd. Helemaal aan het eind van de bovenste verdieping, zo ver weg als maar mogelijk was van alle andere demonstranten / exposanten, was de demonstratieruimte van de importeur van grote, Amerikaanse hoornluidsprekers. Waarom zo ver mogelijk weg? Omdat het altijd een koléreherrie was, daar! Iedereen had er anders last van Een onophoudelijke ketelmuziek! Een voortdurend geschetter en getetter van bluesbrotherbandjes, geram en gedreun op drumstellen en geschreeuw van schorre stemspleetscheurders. In alle andere kamers van de show werd rustig en beschaafd gesproken - hier werd alleen maar geschreeuwd. Vanwege die pestpokkeherrie, dus. Ik vroeg die importeur eens: "Frits, jongen... waarom draai jij nou nooit eens wat beschááfde muziek? Iets móóis of zo?" Hij keek me aan of hij het in Keulen hoorde donderen. (Maar dat donderen was in zijn eigen kamertje!) Toen zei hij: "Beschááfd? Móói? Schei nou toch uit, man! 't Moet wel een beetje klìnken op deze speakers, hoor!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 20 februari 2014 Author Report Share Posted 20 februari 2014 Beste Vanzomereng, Kijk, daar hebben we het weer: "de luidspreker die geschikt is voor een bepaalde soort muziek". Dit is zo'n verschrikkelijke ònzin! Spido, je reageert als een door de wol geverfde politicus in verkiezingstijd Ik heb alleen gezegd, dat ik me kan voorstellen, dat je voor bepaalde soorten muziek een hoorn prefereer en voor anderen soorten wellicht domes/electrostaten etc... Ik heb al veel eerder hier ergens gepost, dat de meeste luidsprekers goede all-rounders zijn en alle soorten muziek goed aankunnen. (Daarom heb ik een Dynaudio Focus 260 gekocht maar met een Blumenhofer zou ik ook zeer gelukkig zijn geweest) Het is nu 2014 en speakertechniek, welke concept dan ook, is geen rocket science. Techniek is allang geen issue meer, wel smaak Wel eens naar een pop-, blues of rockconcerten geweest en opgevallen, wat voor soort speakers ze gebruiken Juist veelal PA-speakers met hoorns voor mid en/of & hoog maar jij zal dan reeds na 5 minuten de zaal zijn uitgelopen omdat je het getoeter niet kan verdragen, terwijl ik v/h concert geniet. M.b.t. klassieke concerten of concerten waarbij veelal akoestische instrumenten worden gebruikt, is niet altijd sprake van elektrische versterking en kan een PA-installatie (wellicht) afbreuk doen, aan de schoonheid v/h geluid. Maar tussen een viool- en rockconcert zit nog zoveel variëteit en waarom kan een speakers met dome, deze reikwijdte wel goed aan, een hifi hoorn-systeem (die nog veel verfijnder klinkt dan een PA-systeem) dit kunstje niet flikken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 20 februari 2014 Author Report Share Posted 20 februari 2014 Spido, zou jij onder geconditioneerde omstandigheden, blind luisterendnaar verschillende luidsprekerconcepten, de hoorntjes er zo uit kunnen halen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 februari 2014 Report Share Posted 20 februari 2014 Spido, zou jij onder geconditioneerde omstandigheden, blind luisterend naar verschillende luidsprekerconcepten, de hoorntjes er zo uit kunnen halen Nee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 februari 2014 Report Share Posted 20 februari 2014 Lang geleden - misschien was jouw vader nog niet eens geboren - werden er in een hotel in Amsterdam jaarlijks hifi-shows georganiseerd. Helemaal aan het eind van de bovenste verdieping, zo ver weg als maar mogelijk was van alle andere demonstranten / exposanten, was de demonstratieruimte van de importeur van grote, Amerikaanse hoornluidsprekers. Waarom zo ver mogelijk weg? Omdat het altijd een koléreherrie was, daar! Iedereen had er anders last van Een onophoudelijke ketelmuziek! Een voortdurend geschetter en getetter van bluesbrotherbandjes, geram en gedreun op drumstellen en geschreeuw van schorre stemspleetscheurders. In alle andere kamers van de show werd rustig en beschaafd gesproken - hier werd alleen maar geschreeuwd. Vanwege die pestpokkeherrie, dus. Was; Er was eens een hoornluidspreker die ................ Je hebt er een trauma aan over gehouden. Leef niet in het verleden maar in het heden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 februari 2014 Report Share Posted 20 februari 2014 Was; Er was eens een hoornluidspreker die ................ Je hebt er een trauma aan over gehouden. Leef niet in het verleden maar in het heden. Beste Wil de (Wilde?) Jongensdroom, Dit forum is, dunkt mij, bedoeld als platform voor het uitwisselen van opinies en informaties over audio en audio-apparatuur. Niet voor grapjes, dus. En evenmin voor persoonlijke aanvallen. Beste Spido, Ik ben niet Marco de Wilde, maar een ervaren musicus. Als je extreem domme opmerkingen maakt, in dit geval over hoorns, smeek je haast om aandacht. Wees een echte vent en zet je luidsprekers eens naast een goede hoorn, tijdens een luisterdag. Met vriendelijke groet, Wil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 februari 2014 Report Share Posted 20 februari 2014 Ach, laat Spido nou met zijn novellen. Alleen altijd wel jammer dat er kop noch staart aan te ontdekken valt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 februari 2014 Report Share Posted 20 februari 2014 Ach, laat Spido nou met zijn novellen. Alleen altijd wel jammer dat er kop noch staart aan te ontdekken valt. Je hebt gelijk. Ik laat het bij deze dan ook rusten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Een speaker die zogenaamd alles kan weergeven dat zijn pas krengen,spido jij gelooft ook nog in je eigen onzin,leer eens een fatsoenlijke speaker maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 (...) Jip en Janneke snappen hier niks van . Rond de eigen frequentie heb je juist de meeste tegen-emk. Wat dacht je dat anders de impedantiepiek veroorzaakt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Jip en Janneke snappen hier niks van . Rond de eigen frequentie heb je juist de meeste tegen-emk. Wat dacht je dat anders de impedantiepiek veroorzaakt? Toen ik vanochtend opstand had ik zo'n last van tegen-emk . Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Een speaker die zogenaamd alles kan weergeven dat zijn pas krengen,spido jij gelooft ook nog in je eigen onzin,leer eens een fatsoenlijke speaker maken is het niet andersom: er zijn bepaalde typen luidsprekers die bepaalde muzieksoorten over het algemeen niet goed weergeven? Iets met "hoorns" en "stemmenweergave". Bij grote hoorns ben ik helaas bevooroordeeld. Ik zie een hoorn, dus ik hoor een hoorn. Helaas wordt ik dan steeds bevestigd in mijn oordeel als ik er muziek over hoor. Het gaat dan vaak fout bij stemmen. En er zijn toch hoorns die op papier perfect zijn, zoals de Celestions & Monacors. Zou het het comb-filtering effect zijn door het gebrek aan reflecties? Ik heb zelf ook hoorns gehad (Tannoy) en in mijn kamer die niet al te gedempt is heb ik weinig last gehad van een hoorn-achtig geluid (nadat ik er een parametrische equaliser tussen had gezet). Ook de vriend van Spido (e.o.a. Klaas) heeft zich weleens lovend geuit over de grote Tannoys. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Toen ik vanochtend opstand had ik zo'n last van tegen-emk . Haha ik nog steeds. Hoef gelukkig vandaag maar 4 uurtjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Ik heb goede systemen gehoord met; * dynamische ls * electrostatische ls * magnetostatische ls * hoorn ls Met de beste wil van de wereld ben ik niet in staat een van deze af te serveren. Het kan ook aan mij liggen. De combinatie met de rest van de apparatuur en de akoestiek is van een even groot belang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Haha ik nog steeds. Hoef gelukkig vandaag maar 4 uurtjes Ja precies, die verrekte tegen-emk altijd . Zo ken ik iemand die altijd met zijn verkeerde been uit bed stapte. Hij heeft nu het bed tegen de tegenoverliggende muur gezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 een hoorn is gewoon een leuke monitor speaker en daar heb je het mee gehad Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Een hoorn is een..... Hoorn. En dat Jongensdroom dat best goed vindt klinken, kan ik wel begrijpen. Hij is musicus. Ja, maar dan wel van een bepaald soort. Blaasinstrumenten! En wat zit daar vrijwel altijd aan? Inderdaad ....... Een hoorn. Logisch dat hij een hoorn natuurlijk vindt klinken. Ik wil echter ook wel eens een menselijke stem horen of een piano of violen. En dan niet een politieagent die door een megafoon staat te roepen. Ik ga voor dynamische speakers! Maar dan wel van goede kwaliteit. Voor mij is dat Audio technology. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 een hoorn is gewoon een leuke monitor speaker en daar heb je het mee gehad En als die hoorn uit speksteen gehouwen is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Een hoorn is een..... Hoorn. En dat Jongensdroom dat best goed vindt klinken, kan ik wel begrijpen. Hij is musicus. Ja, maar dan wel van een bepaald soort. Blaasinstrumenten! En wat zit daar vrijwel altijd aan? Inderdaad ....... Een hoorn. Logisch dat hij een hoorn natuurlijk vindt klinken. Ik wil echter ook wel eens een menselijke stem horen of een piano of violen. En dan niet een politieagent die door een megafoon staat te roepen. Ik ga voor dynamische speakers! Maar dan wel van goede kwaliteit. Voor mij is dat Audio technology. Groet, Leobus Klopt Leo, ik speel op toeters. Toch klinken die niet als toeters. Audio Technology? Dat is wel het laatste wat ik zou kopen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 En als die hoorn uit speksteen gehouwen is? Niet steeds Spido zo plagen Ber. Dat zou ik toch doen . Speksteen, nog niet als grafzerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Klopt Leo, ik speel op toeters. Toch klinken die niet als toeters. Audio Technology? Dat is wel het laatste wat ik zou kopen . Oei, als toeters al niet als toeters klinken, wat dan wel? Hoornspeakers dan zeker niet. Hoe vaak heb je de AT units al gehoord? Kom maar langs. Hier staat een redelijk setje met AT units te spelen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Jip en Janneke snappen hier niks van . Rond de eigen frequentie heb je juist de meeste tegen-emk. Wat dacht je dat anders de impedantiepiek veroorzaakt? Niet zo plagen. Spido is zoet een middagje aan het fröbelen geweest met plak en knipwerk van Wikipedia en laat ons zijn collage trots zien. Zeg jij dat je het niet snapt Dat hoeft toch ook niet? Gewoon als oma zeggen: Leuk zeg, ik hang hem op het toilet, je mag een snoepje uit de grote trommel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Oei, als toeters al niet als toeters klinken, wat dan wel? Hoornspeakers dan zeker niet. Hoe vaak heb je de AT units al gehoord? Kom maar langs. Hier staat een redelijk setje met AT units te spelen. Groet, Leobus Nog nooit gehoord Leo. Daarom stond er een bij. Zodra ik je richting uit moet, geef ik een seintje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Nog nooit gehoord Leo. Daarom stond er een bij. Zodra ik je richting uit moet, geef ik een seintje. Ik had die smiley wel gezien hoor. Maar jouw humor is soms wat aan de sarcastische kant en dan weet ik niet in hoeverre je een grapje maakt of dat er iets gemeend's onder zit. En ik weet dan al helemaal de verhouding van die twee niet. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Ik had die smiley wel gezien hoor. Maar jouw humor is soms wat aan de sarcastische kant en dan weet ik niet in hoeverre je een grapje maakt of dat er iets gemeend's onder zit. En ik weet dan al helemaal de verhouding van die twee niet. Groet, Leobus Begrijpelijk Leo. Alleen mijn vrouw heeft het altijd meteen door. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts