leobus Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Begrijpelijk Leo. Alleen mijn vrouw heeft het altijd meteen door.Gaat julie communicatie dan ook schriftelijk of is er ook nog iets als body language?Dat laatste helpt vaak wel in de communicatie. Groet, Leo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Gaat julie communicatie dan ook schriftelijk of is er ook nog iets als body language? Dat laatste helpt vaak wel in de communicatie. Groet, Leo Maak je geen zorgen Leo, het gaat prima hier. Op papier is communiceren altijd moeilijker, zeker als men elkaar niet kent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Een hoorn zou een goede luidspreker kunnen zijn, als hij niet zou bibberen. Daarvoor zou hij van massief beton o.i.d. gegoten moeten zijn. Als hij niet gevouwen zou zijn. Daarvoor zou hij ongeveer tien meter lang moeten wezen. Als hij geen compressievervorming in zijn keelgat zou produceren. Daarvoor zou hij alleen maar virtueel mogen bestaan. Kortom: een hoorn is in theorie perfect. Maar in de praktijk slechts een dure kleurdoos. Ja, er zijn Tannoys (Classic) grote (38cm) dual concentric luidsprekers die buitengewoon realistisch klinken. En wie iets anders beweert, heeft geen verstand van luidsprekers, van het geluid van echte muziekinstrumenten, of van geen van beide. Maar de Westminster klinkt toeterig, want dat is hoornsysteem. De duurste Tannoy Classic is bij lange na niet de beste. Spido's oordeel is niet alleen op oude waarnemingen gebaseerd. Onlangs nog heeft hij een hele middag verpest door te luisteren naar vreselijk dure kantelbare eivormige speakers met hoorns ergens op de Veluwe. Blij dat-ie weer thuis was. Daar klinkt muziek als muziek in de oren. Horens? Horendòl word je er van! Dan kan je nog maar beter electrostaten hebben. Die klinken weliswaar week, slap, saai... maar je wordt er toch niet zo náár van, op den duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Ja, er zijn Tannoys (Classic) grote (38cm) dual concentric luidsprekers die buitengewoon realistisch klinken. En wie iets anders beweert, heeft geen verstand van luidsprekers, van het geluid van echte muziekinstrumenten, of van geen van beide. Maar de Westminster klinkt toeterig, want dat is hoornsysteem. De duurste Tannoy Classic is bij lange na niet de beste. Maar zit die tweeter van zo'n concentric dan ook niet in een extreem hevig trillende hoorn..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Maar zit die tweeter van zo'n concentric dan ook niet in een extreem hevig trillende hoorn..?? Ja, natuurlijk, maar dat is een trilling die je wilt hebben en niet een of andere resonantie. Het gaat er dus niet om of iets trilt, maar hoe iets trilt. Edit: bovendien is een conus van een speaker qua vorm wel iets anders dan een hoorn. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Ik bedoel dus dit: Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Alleen het laatste stuk trilt extreem. Het eerste stuk is magnetisch. Bij mij vol met kanaaltjes, met de hand geboord. Misschien klonken mijn Tannoys daarom wat minder hoornig. O nee, zal wel de spreiding zijn en mijn wat harde akoestiek, en de parametrische equaliser deed de rest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 21 februari 2014 Author Report Share Posted 21 februari 2014 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 21 februari 2014 Author Report Share Posted 21 februari 2014 Spido..Je gaat dus nooit naar pop/rockconcerten (met al die PA-systemen met hoorns)of ben je steeds, 5 minuten na aanvang gillend weggelopen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 februari 2014 Report Share Posted 21 februari 2014 Spido.. Je gaat dus nooit naar pop/rockconcerten (met al die PA-systemen met hoorns) of ben je steeds, 5 minuten na aanvang gillend weggelopen ? Beste Vanzomereng, Nee zeg... alsjeblieft! Het geluid is daar niet om áán te horen: vreselijk vervormd, met dikke staande golfresonanties in het laag, en gehoorbeschadigend hard. Wat ik aan pop en/of rock de moeite waard vind, hoor ik liever thuis, via CD. Tannoy "Dual Concentrics" Wat de "hoornwerking" van de wooferconussen van de 38 cm Tannoy Dual Concentrics ten aanzien van de hogetonenweergave door de inverted alu-dome tweeters betreft: die bestáát vrijwel niet. Is nagenoeg "non-existent", in eenvoudig Nederlands. Wij hebben destijds twee aspecten getest: - de veronderstelde koppeling van de aluminium dome aan de lucht door de "conus horn" in het lagere hogetonengebied (d.i. het wisselgebied, rond 1 kHz); - de veronderstelde aanwezigheid van Doppler vervorming (een niet-lineaire vervorming: toonhoogte-verandering) die zou móeten optreden bij het kaatsen van korte geluidsgolfjes / hogere frequenties op een bewegend oppervlak, t.w. de papieren wooferconus). Welnu: de enige "hoornwerking" die we konden vaststellen, was die van de korte metalen horn throat. Dat niet-bewegende "hoorntje" is te kort om in dat frequentiegebied te versterken, maar heeft wel invloed op de spreidingskarakteristiek. Het lagere deel van de treble-weergave wordt hierdoor minder breed gespreid, wat de lineariteit op de luister-as verbetert. Bovendien wordt de "directivity" erdoor bevorderd, wat de plaatsing van stemmen en instrumenten in de ruimte door zulke Dual Concentrics haast uniek maakt. Het papier van de conus is voor hogere frequenties transparant en kàn (wat Tannoy zelf ook meent en/of beweert!) dus niet eens als hoorn werken.* Dit wordt bevestigt door de meting van Doppler: die veronderstelde vervorming werd vrijwel niet aangetroffen. * Voor een èchte hoornwerking over het bedoelde frequentiebereik zou een stijve, harde, langere hoorn nodig zijn van gegoten aluminium of zo. Zoiets als de hoorns van de Decca London Ribbon of de JBL 2380A. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 22 februari 2014 Report Share Posted 22 februari 2014 Daarom nooit begrepen dat in de speakers van Arden die 47.00.00 euro,s kosten, geen Ionen of ribben hoogtoners niet er in zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 februari 2014 Report Share Posted 22 februari 2014 Hoorn luidsprekers vind ik altijd lastig. Toch heb ik daar mooie dingen van gehoord. Dit waren dan wel zonder uitzondering houten hoorns. Vorige week heb ik weer een set zelfbouw klipsen beluisterd met plastiek of metaalen toeters en dat was het toch niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2014 Report Share Posted 22 februari 2014 Wat is dat nou toch voor getoeter over toeters de hele tijd? Op de hele site van Valeria Audio komt geen toeter voor, zelfs geen stenen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 februari 2014 Report Share Posted 22 februari 2014 Zijn we zowaar of topic bezig, komt bijna niet voor hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2014 Report Share Posted 22 februari 2014 Het is net Ankara in de spits: Daar kennen ze maar 1 regel: "Wie het hardst toetert heeft voorrang" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 februari 2014 Report Share Posted 22 februari 2014 Zijn jullie nou helemaal betoeterd . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Spido is begonnen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Zijn we zowaar of topic bezig, komt bijna niet voor hier. Het toeterniettoe Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Alles is een toeter. Ook de baffle is een hoorn (of waveguide of hoe je het ook noemt). De vraag is wanneer iets als een toeter gaat klinken. Hoe groot moet die zijn en hoe sterk moet die toelopen. Ik heb er één op m'n motorscooter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Een vroegere kennis van mij was helemaal lyrisch over plastic piëzohoorntjes van nog geen tientje per stuk. Hij had er drie in elke kast ingebouwd samen met een monacor 18" speaker en een Jamo filtertje, echt waar. Aangestuurd met een mooie 2 x 100 watt Denon. Ik ben nooit meer een liefhebber van hoorns geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Om het af te leren deze dan maar: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Ik hoor liever de Three Jacksons op CD. Mijn mooiste lp is van Johnny Hoes "en van je hoempa". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Ik hoor liever de Three Jacksons op CD. Mijn mooiste lp is van Johnny Hoes "en van je hoempa". Zit je daar nou van die luchtkabels voor te bakken? Doe mij dan toch maar Spike Jones Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Hoornluidsprekers mogen dan wellicht enigszins off topic zijn (hoewel Pjotr - wie ànders? - zelf begon over de schoonheid van hoogrendements speakers, dus hoorns!) maar Spido leverde tenminste nog serieuze audio informatie. Wat hebben daarentegen Toby Rix, de Three Jacksons (het waren er toch Five?), Johnny Hoes en Spike Jones nou met geluidsweergavekwaliteit te maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Beste Spido, Uit bovenstaande reactie maak ik op, dat je nauwelijks ervaring hebt met live akoestische instrumenten. Dat geeft ook helemaal niks, maar presenteer je dan niet als een kenner. Je beschikt over een enorme hoeveelheid technische kennis, waar anderen het overigens weer niet mee eens zijn, maar van muziekweergave heb je duidelijk geen kaas gegeten. Voor mij als musicus, klets je meestal maar wat in het wilde weg. Een hoop technische prietpraat waar mensen van onder de indruk zouden kunnen raken. Eigenlijk is je reactie lachwekkend, of deze moet gaan over slechte hoornsystemen. Maar dan zou het ook over slechte stenen luidsprekers kunnen gaan. Met vriendelijke groet, Wil p.s. als ik jou was, zou ik net doen of ik deze reactie over het hoofd heb gezien. Ik vind Spido's beschrijving van hoorns misschien wat extreem maar in zijn essentie wel juist. Het woord aangedikt is niet erg handig gekozen. In sterke mate zou beter zijn. Ik meen dat Audioselectief indertijd van die grote Klipsch had staan. Klonken indertijd wel goed met triode versterkers maar pas nadat het Lyra element vervangen was door een Jan allaerts. Hoorns klinken ongeremd maar of dat lang luisteren bevordert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts