Jump to content

Valeria Audio ("stenen" Luidsprekers)

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Hoornluidsprekers mogen dan wellicht enigszins off topic zijn (hoewel Pjotr - wie ànders? - zelf begon over de schoonheid van hoogrendements speakers, dus hoorns!) maar Spido leverde tenminste nog serieuze audio informatie.

Wat hebben daarentegen Toby Rix, de Three Jacksons (het waren er toch Five?), Johnny Hoes en Spike Jones nou met geluidsweergavekwaliteit te maken?

Weer een aardig staaltje manipulatie Spido? Niet een ander toedichten wat je zelf vindt hè :angry:

Tja, dat voor jou nou een hoog rendement synoniem is met hoorns, is jouw visie. Daar had ik het i.i.g. helemaal niet over.

Ik vind Spido beschrijving van hoorns misschien wat extreem maar in zijn essentie wel juist. Het woord aangedikt is niet erg handig gekozen. In sterke mate zou beter zijn.

Ik meen dat Audioselectief indertijd van die grote Klipsch had staan. Klonken indertijd wel goed met triode versterkers maar pas nadat het Lyra element vervangen was door een Jan allaerts. Hoorns klinken ongeremd maar of dat lang luisteren bevordert?

Heb ik dat echt allemaal geschreven? Dat kan toch helemaal niet. Spido haalt alleen het mooie :mad2: in mij boven :D

Ik vind Spido's beschrijving van hoorns misschien wat extreem maar in zijn essentie wel juist. Het woord aangedikt is niet erg handig gekozen. In sterke mate zou beter zijn.

Ik meen dat Audioselectief indertijd van die grote Klipsch had staan. Klonken indertijd wel goed met triode versterkers maar pas nadat het Lyra element vervangen was door een Jan allaerts. Hoorns klinken ongeremd maar of dat lang luisteren bevordert?

Dat heb ik Spido inmiddels vergeven. Hij heeft het al zo moeilijk met zijn luidsprekers die je haast nergens ziet. 

"ouwe koeien" Pjort.   Maar wat klonken ze goed samen met een

Zou het? Maar het blijft een tegenstrijdigheid: Speakers als fluitspeler en alles met een hoorn haten :lol:

En verder ieder zijn meug hoor. Maar zo'n drukte maken om wat je toch niet mooi vindt is drukte maken om drukte te maken.

"ouwe koeien" Pjort.   Maar wat klonken ze goed samen met een

musical_fidelity_a1.jpg

He die heb ik ook nog een. Wij gebruiken hem om te grillen. Jammer dat hij bij 4ohm al instort. Een Magnepan trok hij niet. 

Herstel, het is een 100AX

Hou je zeker van rouw vlees. Als grillijzer vond ik het erg tegenvallen :lol: Als versterker is het wel een lekker ding mits je hem niet te hard zet.

Hij was destijds gehoormatig erg goed voor makkelijk aanstuurbare ls. Hij doet het nog steeds.  

Weer een aardig staaltje manipulatie Spido? Niet een ander toedichten wat je zelf vindt hè :angry:

Tja, dat voor jou nou een hoog rendement synoniem is met hoorns, is jouw visie. Daar had ik het i.i.g. helemaal niet over.

Beste Pjotr,

Welke hoogrendementsluidsprekers bedoelde jij dan?

Van die grote PA-boxen met 42 of 38 cm papieren basconussen en ring radiators dan zeker?

Of dat ook niet? Wat dan wèl, op hoogrendementsgebied?

We zullen dan maar niet  beginnen over de eerste baksels van de grote vriend van Spido, ene Klaas. Die noemde hij toen trots "Pied Piper"  :D

Dat waren héél goede luidsprekers, Pjotr.

Zó goed, dat jij ze ongetwijfeld niet op waarde kunt schatten!

"Door concurrenten werden ze bespot, beschimpt, belasterd, of hartstochtelijk doodgezwegen," zoals André Weigand jaren later schreef.

Na de demonstraties op HiFi '82 in het Amsterdamse Novotel werd er geapplaudisseerd.

Kom daar nú eens om.

De demo-zaaltjes van de dure merken liepen leeg.

Bij de Pied Piper stond men tot in de gang te luisteren.

De ribbontweeter, de lichte 5 cm dome middentoner en de beide polystyreenschuim domewoofertjes leverden, in combinatie met de vrijwel natrillingsvrije 1/4 λ Dressler-pijp, een fabuleuze impulsverwerking.

En je kon ze zèlf bouwen... voor slechts een paar honderd gulden per stuk.  

Geen wonder dat duizenden liefhebbers van muziek en goede weergave ze bouwden, en met veel plezier jarenlang gebruikten.

Jan de Kruyff (HVT): "Bij The Pied Piper trof meteen hoezeer het geluid los van de kast kwam en volbloedig klonk, met een rijke ver doorlopende bas die een stevig fundament vormde. Maar ook in het midden en hoog stond deze forse zuil z'n mannetje; houtblazers waren fel en present, strijkers ook -en dat gelukkig zonder scherpte. Op het punt van aangenaamheid en natuurlijkheid scoorde deze luidspreker al bij het eerste fragment hoog..." 

Frans Joor (Luister): "...De Pied Piper vind ik een luidspreker om fijn mee van muziek te genieten. Dat aspect krijgt al gauw de overhand en dat is voor mij altijd een beetje het kenmerk van het ware. Luisteren naar muziek in plaats van techniek, daar draait het toch om..." 

Frans Joor (Beeld en geluid Opinie): "The Pied Piper is een niet meer weg te denken verschijning in de Hollandse audiowereld. In Elektra van Strauss (Sawallisch EMI) geven dynamieksprongen geen enkel probleem, is het lage slagwerk voortreffelijk (..) en door de bandtweeter is het hoog fraai doortekend en zonder een spoor van scherpe randjes. Ook bij Una Stravaganza dei Medici (Parrot EMI) zorgt The Pied Piper dankzij de prima laagweergave voor een bijzonder fraai fundament onder het koper." 

Cor Boos (Haarlems Dagblad): "Het fabriekje verkoopt maar één type luidsprekerbox maar wel de beste ter wereld..." "...En het moet gezegd, je weet niet wat je hoort als hij in de demonstratieruimte een CD afspeelt. Je waant je tussen de orkestleden..." 

Lutzen Kooistra (Fries Dagblad, e.a.): "Opvallend was dat The Pied Piper de muziek veel meer ruimte gaf. Ook bij drie keer duurdere speakers bleef The Pied Piper superieur. The Pied Piper zet de prijs/kwaliteitsverhouding op z'n kop!" 

Wim van Bussel (O&O magazine): "Dit is de Hifi voorbij, dit is een geheel nieuwe ervaring." En " Voor ons staat tastbaar het hele koor en orkest. Van fluisterstille pianissimo's tot de heftigste uitbarstingen, het komt allemaal zo direct tot je als zat je echt in de concertzaal. En hoe fors de uithalen ook zijn, nooit klinkt het onaangenaam luid. Dit hebben we nog niet eerder zo meegemaakt. Wat voor wonder is hier tot stand gebracht?"

Dat heb ik Spido inmiddels vergeven. Hij heeft het al zo moeilijk met zijn luidsprekers die je haast nergens ziet. 

Beste Jongensdroom,

Ja, mijn luidsprekers zie je niet zo veel.

Jij niet, in elk geval.

Maar... er zijn gelukkiger mensen dan jij.

Dit overdacht ik bij mijzelve

terwijl ik toerde in mijn Bentley Continental GT 

- een auto waarvan je er óók niet zo veel ziet -

door het unieke Drents-Friese Wold en langs het Fochteloër Veen

via het schitterende De Wieden en De Weerribben

en in een gouden lentezonnetje

koers zette naar het pittoreske Blokzijl

om mij gastronomisch te laten verwennen

door Kaatje bij de Sluis

- waar er gelukkig ook maar één van is!

Er is véél rotzooi, Jongensdroom.

Héél veel.

En maar weinig goeds.

Beste Jongensdroom,

Ja, mijn luidsprekers zie je niet zo veel.

Jij niet, in elk geval.

Maar... er zijn gelukkiger mensen dan jij.

Dit overdacht ik bij mijzelve

terwijl ik toerde in mijn Bentley Continental GT 

- een auto waarvan je er óók niet zo veel ziet -

door het unieke Drents-Friese Wold en langs het Fochteloër Veen

via het schitterende De Wieden en De Weerribben

en in een gouden lentezonnetje

koers zette naar het pittoreske Blokzijl

om mij gastronomisch te laten verwennen

door Kaatje bij de Sluis

- waar er gelukkig ook maar één van is!

Er is véél rotzooi, Jongensdroom.

Héél veel.

En maar weinig goeds.

Ik zou 's nachts wat proberen te slapen, dan rusten de hersenen uit. 

Heeft u echt een Bentley? Wouw.

Zó goed, dat jij ze ongetwijfeld niet op waarde kunt schatten!

"Door concurrenten werden ze bespot, beschimpt, belasterd, of hartstochtelijk doodgezwegen," zoals André Weigand jaren later schreef.

Na de demonstraties op HiFi '82 in het Amsterdamse Novotel werd er geapplaudisseerd.

Kom daar nú eens om.

De ribbontweeter, de lichte 5 cm dome middentoner en de beide polystyreenschuim domewoofertjes leverden, in combinatie met de vrijwel natrillingsvrije 1/4 λ Dressler-pijp, een fabuleuze impulsverwerking.

En je kon ze zèlf bouwen... voor slechts een paar honderd gulden per stuk.  

Geen wonder dat duizenden liefhebbers van muziek en goede weergave ze bouwden, en met veel plezier jarenlang gebruikten.

Wat een indrukwekkende lijst met recensenten. Nee, of eigenlijk ja, daar valt niets meer tussenin te krijgen,

Een waargebeurd verhaal:

De ene maand was Kan Kool in Luister razend enthousiast over de Moa Pillar en de andere maand over de Hepta Menhir.

Ik haalde beide luidsprekers in huis. Nog niet in de verste verten leek het geluid op elkaar. Knap van Jan Kool. Zijn collega stond bekend als Armand van Kolommeren. Een interessant duo, daar bij Luister.

Jouw recensenten zijn natuurlijk veeeel beter.

Kom daar nú eens om.

Klopt, ik was daar en heb genoten.

Wat een indrukwekkende lijst met recensenten. Nee, of eigenlijk ja, daar valt niets meer tussenin te krijgen,

Een waargebeurd verhaal:

De ene maand was Kan Kool in Luister razend enthousiast over de Moa Pillar en de andere maand over de Hepta Menhir.

Ik haalde beide luidsprekers in huis. Nog niet in de verste verten leek het geluid op elkaar. Knap van Jan Kool. Zijn collega stond bekend als Armand van Kolommeren. Een interessant duo, daar bij Luister.

Jouw recensenten zijn natuurlijk veeeel beter.

Flauw jongensdroom <_< Die speakers waren goed, en  voor iedereen bereikbaar.  Daar valt geen spelt tussen te krijgen. :) 

(...) Heeft u echt een Bentley? Wouw.

Beste Jongensdroom,

Ik moet je er, geloof ik, op wijzen dat Spido een virtuele, imaginaire persoon is.

Hij kan naar eigen believen tijd, ruimte of andere bijkomstigheden aanpassen, wijzigen of gewoon verzinnen.

In dit geval wenste Spido dus in een Bentley Coupé rond te rijden.

Een andere keer kan dat zomaar een nieuwe Koenigsegg zijn. Of een vintage Mercedes 300 SL.

't Is maar net waar hij zin in heeft, dus.

Beste Jongensdroom,

Ik moet je er, geloof ik, op wijzen dat Spido een virtuele, imaginaire persoon is.

Hij kan naar eigen believen tijd, ruimte of andere bijkomstigheden aanpassen, wijzigen of gewoon verzinnen.

In dit geval wenste Spido dus in een Bentley Coupé rond te rijden.

Een andere keer kan dat zomaar een nieuwe Koenigsegg zijn. Of een vintage Mercedes 300 SL.

't Is maar net waar hij zin in heeft, dus.

Dat verklaart alles.

Ik droom ervan om nieuwe luidsprekers te bouwen. Dit keer met de grote Yamaha dome's. En ga ik wat aan de vloerreflectie doen, heb je ook geen roomcorrectie meer nodig.

Spido, dat zou je vriend Klaas ook moeten doen, denken aan speakers. Of hij denkt alleen nog maar aan Bentley's. Met een dashboard afgewerkt met speksteen i.p.v. gepolijst hout, dat dan weer wel.