r.a.v.o.n Posted 13 februari 2014 Report Share Posted 13 februari 2014 Beste Ravon, Wat de Mercedes-Benz 300SL betreft: (Overigens was de Lancia "Lambda" (1922) volgens bovengenoemde site de àllereerste auto met een zelfdragende carrosserie.) Om aan jouw wens (en die van vele anderen) naar een vliegende 300SL tegemoet te komen, werd deze speciale versie vervaardigd: http://www.myconfinedspace.com/2009/10/19/more-flying-cars/flying-car-mercedes-300-sl-16067-jpg/ Wat de schoonheid van verzonken drivers betreft:... ach, ieder zijn smaak! Jij houdt van verzonken drivers, Pjotr houdt van namaak-stenen aanrechtbladen, en weer een ander houdt van goede geluidsweergave. In elk geval zijn niet-verzonken drivers aanmerkelijk steviger bevestigd dan wèl-verzonken drivers, want zij zijn gemonteerd aan een veel dunner draagvlak. Wat een mooi verhaal over die zelfdragende carrosserie. Het is alleen zo verrekte jammer dat die veredelde taxi geen zelfdragende carrosserie heeft als ie tegelijkertijd ook een buizenframe heeft. Dubbelop is nergens voor nodig, zo gek zijn die Duitsers nou ook weer niet. Daarbij zou zelfs een domme Duitser begrijpen dat het materiaal waaruit luidsprekerkasten worden gemaakt ook bij iets mindere wanddikte voldoende sterkte moet bezitten om een luidsprekerunit netjes op zijn plek te houden. Leisteen, composietsteen en MDF zullen die eigenschap ongetwijfeld bezitten, wellicht dat dat niet voor speksteen geldt. Het netjes verzinken van luidsprekerunits is voor veel mensen een teken van de zorg en toewijding die de bouwer van de luidspreker in zijn product legt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 13 februari 2014 Report Share Posted 13 februari 2014 Spido concurreert niet. Dat is duidelijk. Zijn er nog meer merken die luidsprekers in steen of composietsteen bouwen? Ik vind zelf deze wel aardig. Toevallig ook uit speksteen maar dan wel met mooi verzonken drivers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 februari 2014 Report Share Posted 13 februari 2014 Mét zwembadtrapje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 13 februari 2014 Author Report Share Posted 13 februari 2014 Ik vind zelf deze wel aardig. Toevallig ook uit speksteen maar dan wel met mooi verzonken drivers. Inderdaad zeer grappig.... Onderstaande is ook wel vrij leuk (houd wel rekening met de draagkracht van de vloer, waarop ze moeten staan ) http://www.avsforum.com/t/1327408/amazing-stone-speakers-in-the-making http://www.avsforum.com/t/1327408/amazing-stone-speakers-in-the-making/30 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 13 februari 2014 Author Report Share Posted 13 februari 2014 Dit vind ik eigenlijk de fraaiste Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 februari 2014 Report Share Posted 13 februari 2014 die hoge-toner die tegen de steenranden aan staat te zingen ... dát ga je horen. slecht ontwerp. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 13 februari 2014 Author Report Share Posted 13 februari 2014 Omdat we toch al lekker bezig zijn, in het stenen tijdperk,vind ik deze wel zeer fraai.En Spido..... al het je allemaal teveel wordt, geef maar een gil Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 13 februari 2014 Author Report Share Posted 13 februari 2014 Wat beton tussendoor Speakerkolos van beton ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 13 februari 2014 Author Report Share Posted 13 februari 2014 die hoge-toner die tegen de steenranden aan staat te zingen ... dát ga je horen. slecht ontwerp. Knap, dat jij dat zo kan zien.... ik vertrouw liever op mijn oren i.p.v. op mijn ogen, bij speakers Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 februari 2014 Report Share Posted 13 februari 2014 En natuurlijk de Betonnix van Erk Klijnsmit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 februari 2014 Report Share Posted 13 februari 2014 als je al wat probeersels achter de rug hebt zie je het aankomen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 februari 2014 Report Share Posted 13 februari 2014 In 1948 hoorde Spido voor het eerst stenen zingen. Dat was een ontwerp van Joseph Léon, de "Conque". De Conque ("Schelp") was een reflexsysteem van versterkt pleisterwerk (gips) met ellipsoïde reflector. Ja, die rare Fransen bedàchten nog eens wat, in die tijd. http://haute.fidelite.com.online.fr/Elipson/ P.S. Volgens de tekst van Ellipson werd "staff" gebruikt om het Conque-lichaam van gips (plâtre) te versterken. Dit doet me denken aan de zojuist genoemde Erik Klijnsmit, die kippenveertjes door zijn beton mengde om dat sterker te maken. "Staff" zou lijken op paardenhaar (crin)... maar wat het nou precies ìs??? Mijn woordenboeken kennen het franse woord "staff" niet. Wie van u weet het? (De enige "hit" die ik krijg bij "staff blanc" is die van een pitbull-achtige hond: de witte Staffordshire terriër ) Zou men de korte, stevige haartjes van zo'n hond bedoelen??) Wat vinden de geachte forummers overigens van het 1949 model (waarbij de roemruchte onderzoeken van Olsen naar de invloed van de kastvorm op de lineariteit ongetwijfeld een rol speelde)? (En iedereen maar denken dat de B&W DM6 de éérste luidspreker was, waarbij de akoestische centra van de drivers op één verticale lijn waren geplaatst vanwege de fasereinheid...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 februari 2014 Report Share Posted 13 februari 2014 prachtig wat een onderzoekende geesten! groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 februari 2014 Report Share Posted 13 februari 2014 Als we toch met stennen aan het gooien zijn dan mag dit project op ZBA ook niet ontbreken. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=59&t=14597 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 Er komen fraaie stukjes (zelf)bouw bij, erg leuk om te lezen Maar enige concurrentie niet. Heb een paar jaar terug tegen Klaas gezegd, dat wil hij serieus genomen worden, zijn prijzen flink moest verhogen. Maar dat wou hij niet. Eigenlijk spreekt mij dat meer aan en vind dat beter dan al dat "blabla" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 Er komen fraaie stukjes (zelf)bouw bij, erg leuk om te lezen Maar enige concurrentie niet. Als je Klaas zijn speksteen heilig verklaard hebt kan er natuurlijk ook geen concurrentie zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 Als je Klaas zijn speksteen heilig verklaard hebt kan er natuurlijk ook geen concurrentie zijn Blabla Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 Zitten er ook gehoormatige nadelen aan het materiaal speksteen? Ik weet er weinig of niets van en ik kom ze zelden of nooit tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 Volgens de franse wikipedia is le staff een bouwmateriaal van gips versterkt met sisal, jute of glasvezel. "Le staff est un matériau rigide, composé de plâtre à modeler armé de filasse de sisal, de jute ou de silionne (fibre de verre coupé). La toile maillée de filasse de jute est moins employée. Le chanvre est utilisé pour les maquettes.". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 Zitten er ook gehoormatige nadelen aan het materiaal speksteen? Ik weet er weinig of niets van en ik kom ze zelden of nooit tegen. Vast wel, net zoals er aan alle andere materialen voor- en nadelen zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 Volgens de franse wikipedia is le staff een bouwmateriaal van gips versterkt met sisal, jute of glasvezel. "Le staff est un matériau rigide, composé de plâtre à modeler armé de filasse de sisal, de jute ou de silionne (fibre de verre coupé). La toile maillée de filasse de jute est moins employée. Le chanvre est utilisé pour les maquettes.". Merci beaucoup, cher Mr. TL200! (Eigenlijk had ik me al afgevraagd hoe die fransozen de vechthonden zouden plukken om hun haartjes te bemachtigen. Zoals je ongetwijfeld weet, plukken die lui allerlei dieren levend (c.q. half stervend): dan kunnen ze dat later nòg een paar keer doen.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 Merci beaucoup, cher Mr. TL200! (Eigenlijk had ik me al afgevraagd, hoe die fransozen de vechthonden zouden plukken om hun haartjes te bemachtigen. Zoals je ongetwijfeld weet, plukken die lui allerlei dieren levend (c.q. half stervend): dan kunnen ze dat later nòg een paar keer doen.) Ja, en als de dons op is vreten ze de vervette levers op. Bon appetit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 die hoge-toner die tegen de steenranden aan staat te zingen ... dát ga je horen. slecht ontwerp. groet Je kunt natuurlijk dik (2 cm) vilt op dat stuk baffle plakken, maar dat oogt natuurlijk weer minder Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 Als je Klaas zijn speksteen heilig verklaard hebt kan er natuurlijk ook geen concurrentie zijn Beste Pjotr, Dank je wel, dat je dit even aan de orde stelt! Het geeft mij de mogelijkheid een kennelijk aanwezig misverstand uit de weg te ruimen. Klaas verklaart zijn speksteen niet heilig, hoor. Het is weliswaar verreweg het beste materiaal voor luidsprekerkasten, maar hout (m.n. multiplex) heeft bijvoorbeeld ook wel voordelen. Het is veel goedkoper en ook veel lichter. Daarom maakt Klaas niet alleen luidsprekers in spekstenen behuizingen - voor mensen die de meest absolute perfectie wensen - maar ook in behuizingen van multiplex - voor mensen die gewóón perfect al goed genoeg vinden. Op zijn site kun je daar meer over lezen. Veel plezier daar bij! Twee vergelijkbare d'Appolito tweewegsystemen: SoundStone 2 x 16.5 (speksteen) en Prince II (multiplex). http://www.perfectperformer.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 14 februari 2014 Report Share Posted 14 februari 2014 "voor mensen die de meest absolute perfectie wensen" Dat klinkt mij als muziek in de oren. Daar ben ik al jaren naar op zoek. Ik ga er vanuit dat bovenstaande bewering meet-technisch is, want je oren/hersenen bedriegen je immers. http://www.perfectperformer.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts