Jump to content

Zeer Apart Voxativ Ampeggio Due

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Deze Voxativ Ampeggio Due staat nu in de Audio (uitgave maart 2014)
en hier is men zeer lyrisch over en staat nu met 109 punten bovenaan
de punkte-rangliste (voor wat het waard is natuurlijk :o )

Speciaal bedoeld om aangedreven te worden door buizenversterkers (trioden)

In ieder geval is onderstaande combinatie, zeer apart te noemen en allesbehalve mainstream

- kastebreedte 120cm bij kastdiepte van 19 cm :confused:

- gebruik van eigen breedbandunits, waarbij het magneetveld extra elektrisch wordt gevoed (vergelijkbaar met de duurdere Focals)
  (ze hebben meerdere breedbandunits in hun pakket, dus zelfbouwers, die eens wat anders willen dan Tangent :) )

- transmissie-line
- hoog-rendement
- in diverse varianten, lakken, met kunst-art en in doorzichtig acryl verkrijgbaar
- kan zeer dicht op de wand staan

Wel ff doorsparen (88.000 p/paar)

http://www.voxativ.com/lautsprechersysteme/

289wmxu.jpg

Dat is geen transmissielijn, het is een gevouwen hoorn, een transmissielijn loopt taps toe naar het eind, dit is net andersom.

Aaaaaaaaaaaaahhh... een transmissie-hoorn :D

In de review in Audio, wordt gesproken over 2 uitgangen/openingen in de kast, op de afbeelding (boven / acryl-uitvoering)

zie ik, deze niet zitten :confused:

Sparen?

Dacht het toch niet...

Ik vind ze oei-lelijk en wellicht zijn ze voor bepaalde personen, hun geld meer als waard

maar componenten in deze prijsklassen scoren überhaupt qua luisterplezier_kwaliteit/prijsverhouding zeer slecht. 

Er is zoveel kwaliteit te koop voor veel minder en waaraan je net zoveel plezier beleefd.

Ik denk bijvoorbeeld aan een Dynaudio Focus 260 :D

Misschien is het wat om speakers onder de aandacht te brengen die a: je zelf hebt gehoord en b: betaalbaar zijn.

Die staan er ook allemaal tussen, in dit topic: o.a:  XTZ-Divine, Revel Performa 3-series, Endeaver etc...

Maar wat vind jij betaalbaar Ruud ?

Mijn sympathie gaat uit vooral uit naar slanke vloerstaanders in de prijsklasse van 2.000 - 5.500 euro

Dacht het toch niet...

Ik vind ze oei-lelijk en wellicht zijn ze voor bepaalde personen, hun geld meer als waard

maar componenten in deze prijsklassen scoren überhaupt qua luisterplezier_kwaliteit/prijsverhouding zeer slecht. 

Er is zoveel kwaliteit te koop voor veel minder en waaraan je net zoveel plezier beleefd.

Ik denk bijvoorbeeld aan een Dynaudio Focus 260 :D

Heb je ze gehoord? Voxativ is een klasse op zichzelf en eigenlijk niet vergelijkbaar met het standaard meer-weg full range spul.

Het is de klasse van ultra high efficiency breedbanders. Dus geen filters e.d. en met een paar watt aan te sturen. Klinkt ongehoord dynamisch en vanzelfsprekend, wars van alle haaifaai. Als je die gehoord hebt klinkt alle meerweg full range als slappe natte was.

Ze zijn ook genadeloos: Slechte opnamen klinken ook genadeloos als slechte opnamen. Met een goede opname zijn dit speakers die de muziek terug brengen en dat is puur genieten. Dat dat niet ieders ding is, is een ander verhaal.

Niet deze uitvoering maar wel met een vergelijkbare unit van Voxativ met fielid coil. Een paar jaar terug, toen wel in een TL behuizing (eigenlijk TQWT).

Het model hierboven vind ik ook wat aan de prijs en qua vormgeving niet mijn ding. Zo'n losse speaker unit kost op zich al een paar K euries. Maar ze zijn dan ook puur handwerk en geen massaproductie.

http://www.voxativ.com/fullrange-treiber/

Heb je ze gehoord? Voxativ is een klasse op zichzelf en eigenlijk niet vergelijkbaar met het standaard meer-weg full range spul.

Het is de klasse van ultra high efficiency breedbanders. Dus geen filters e.d. en met een paar watt aan te sturen. Klinkt ongehoord dynamisch en vanzelfsprekend, wars van alle haaifaai. Als je die gehoord hebt klinkt alle meerweg full range als slappe natte was.

Ze zijn ook genadeloos: Slechte opnamen klinken ook genadeloos als slechte opnamen. Met een goede opname zijn dit speakers die de muziek terug brengen en dat is puur genieten. Dat dat niet ieders ding is, is een ander verhaal.

Ik blijf erbij, dat in het hele dure segment, de prijs/kwaliteitsverhouding niet bepaald denderend is.

Ook hier geldt, dat voor het laatste restje, die laatste procent verhoudingsgewijs veel effort ingestoken moet worden

en derhalve extra duur betaald moet worden.

Niettemin geloof ik best, dat ze geweldig klinken en zou ze graag willen horen maar dan de kleinere en betaalbare

en minder lelijke modellen zoals model PI of Ampegio.....

voxativ-munich-2013.jpg

Deze set heb ik op de High end in Munchen gehoord (2012). Ik was er niet van onder de indruk. Er stonden toen ook van die brede schermen. Zowel op de show als op de parallelshow. Allemaal met ongeveer dezelfde dubbele conus luidsprekers. Ik vind dat voorzichtig gezegd "een beetje ouderwets" klinken.

:)

Dat heb ik i.i.g. niet gehoord Hans. Maar wat ik destijds hoorde klonk "ouderwets" goed :D

Het trok je in de muziek en de performance en deed de speakers en de rest van de set vergeten... En dat is wat een goede set w.m.b. hoort te doen. Op beurzen maak je dat eigenlijk vrijwel niet mee.

Ach vermoedelijk bundelen ze in het hoog meer dan een dome tweeter. Dan kan zo'n randje weinig kwaad. Maar tis wel iets minder fraai.

Precies. Qua klank heeft het zeker bij een breedband unit geen invloed maar kennelijk had Spido dat niet helemaal begrepen. Overigens vind ik die platte hoorns op dat ene detail na fraai om te zien. Ik zou ze hier zo aan de muur hangen.

Die drivers zijn toch ook niet echt misselijk geprijsd.Niet iets om een house party mee te geven ... :)

http://www.eltim.eu/index.php?action=page&group_id=10000166〈=NL

Ben benieuwd welke diy-er er zich aan gewaagd heeft

Hier is wel iets anders gebruikt door deze noeste zelbouwer:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=16733

http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/217756-fast-feastrex-d9nf-fertin-38ex.html

http://www.feastrex.com/

Die drivers zijn toch ook niet echt misselijk geprijsd.Niet iets om een house party mee te geven ... :)

http://www.eltim.eu/index.php?action=page&group_id=10000166〈=NL

Oeps.... bijna 14.000 euro voor een breedbanddrivertje <_<  (p/stuk !)

Als je dan zo iets ontwikkeld, dan moet jezelf (of je kopers) wel zeer allergisch zijn voor wisselfilters :o

Tsja, wellicht heb je voor deze prijs inderdaad de beste breedbanddriver maar beter dan een goed 2-wegsysteem

voor gelijk geld.... ik betwijfel het.... maar ook hier zal wel gelden, ...er zal wel een markt voor zijn 

Niet deze uitvoering maar wel met een vergelijkbare unit van Voxativ met fielid coil. Een paar jaar terug, toen wel in een TL behuizing (eigenlijk TQWT).

http://www.voxativ.com/fullrange-treiber/

Een TQWT (Tapered Quarter Wave Tube), eigenlijk TQWP (Tapered Quarter Wave Pipe), en nog beter "Voigt pipe" (naar Paul G.A.H. Voigt, die het systeem in 1934 ontwierp), is geen transmissielijn, geen hoorn en ook geen reflexsysteem. Maar het heeft van al die systemen wel wat karaktereigenschappen.

The Voigt pipe is a type of loudspeaker enclosure that embodies a combination of transmission line, ported enclosure and horn characteristics. It is highly regarded by some speaker designers, as evidenced by established manufacturers such as CastlePHI and Cain & Cain. Due to its relatively high efficiency the design is frequently employed in full-range loudspeaker designs. The concept is that the sound emitted from the rear of the loudspeaker driver is progressively reflected and absorbed along the length of the tapering tube, almost completely preventing internally reflected sound being retransmitted through the cone of the loudspeaker. The lower part of the pipe acts as a horn while the top can be visualized as an extended compression chamber. The entire pipe can also be seen as a tapered transmission line in inverted form, that is, widening rather than narrowing from top to bottom. The driver is usually positioned close to the middle of the baffle or slightly lower. Its relatively low adoption in commercial speakers can mostly be attributed to the large resulting dimensions of the speaker produced and the expense of manufacturing a rigid tapering tube. The Voigt pipe was designed in 1934 by Paul G.A.H. Voigt and is also referred to as a tapered quarter-wave pipe (TQWP) or tapered quarter-wave tube (TQWT).

http://en.wikipedia.org/wiki/Voigt_pipe

Beste TL200,

Ja, de klassieke (Dr. Bailey) TL-systemen hebben een naar de poort toe taps (in doorsnede kleiner wordend) labyrint. 

Maar die tapsheid heeft geen enkele zin, en dus heeft men die in veel gevallen vaarwel gezegd.

Essentieel is echter, dat een TL een gedempt (oef eigenlijk: dempend) labyrint heeft. Het is de bedoeling, dat de achterwaarts afgestraalde energie wordt gedempt.

Bij een hoornsysteem is het juist de bedoeling dat de achterwaarts afgestraalde energie wordt versterkt. Daarom wordt er in een hoorn geen dempingsmateriaal gestopt.