Jump to content

Zeer Apart Voxativ Ampeggio Due

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Die drivers zijn toch ook niet echt misselijk geprijsd.Niet iets om een house party mee te geven ... :)

http://www.eltim.eu/index.php?action=page&group_id=10000166〈=NL

Ben benieuwd welke diy-er er zich aan gewaagd heeft

Hier is wel iets anders gebruikt door deze noeste zelbouwer:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=16733

http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/217756-fast-feastrex-d9nf-fertin-38ex.html

http://www.feastrex.com/

Feastrex is anders ook aardig aan de prijs net zo als AER dat is: http://www.aer-loudspeakers.com/index.html Maar wel betaalbaarder dan Voxativ  :D

Voor die ouderwetse Lowther driver zijn ook nog altijd veel liefhebbers. Van mij mogen ze. Ik vind dat echt iets voor hoornfreaks. Al 25 hoornkasten gebouwd en nog steeds geen bruikbaar resultaat. (...)

Bedoel je dat ze allemaal klinken als hoornkasten?

Toeterig? Neuzelig? Honky?

(Ja... wat had jij dan ànders verwacht?)

Over niet-verzonken gemonteerde drivers. 

Vond je niet mooi, of zo.

(Maar het kàn natuurlijk zijn dat je afkeer merk-specifiek is...)

Jij insinueerde dat ik het niks zou vinden, omdat dat nogal aspecifiek is vroeg ik wat je bedoelde. Ik vind niet verzonken drivers optisch inderdaad niet mooi. Wat klank betreft heb ik geen mening, ik heb ze nog nooit gehoord.

Zijn al die hoornverslaafde en peperdure breedbanddrivers nu echt zoveel beter dan andere (minder dure) breedbanddrivers?

Nee natuurlijk niet. Is wat de gek ervoor geeft plus een beetje voodoo.

Klang Und Ton test ze regelmatig. Niks mis met een mooie gele Tangband of Seas. Of wat dacht je van Visaton's B200. Jij hebt toch ook full range drivers die tegenwoordig voo rveel geld worden nagebouwd?

hero_visaton.jpg

Wat die dure drivers duur maakt is het hoge rendement: 100dB/W - 108dB/W. Dat doe je niet met een goedkoop ferriet magneetje en wat waaibomenijzer. Ze zijn vooral bedoeld voor de buizenjongens die met een SET-versterker maar een paar wattjes ter beschikking hebben. Als je met 90dB/W genoegen neemt ben je een stuk goedkoper uit.

Wat die dure drivers duur maakt is het hoge rendement: 100dB/W - 108dB/W. Dat doe je niet met een goedkoop ferriet magneetje en wat waaibomenijzer. Ze zijn vooral bedoeld voor de buizenjongens die met een SET-versterker maar een paar wattjes ter beschikking hebben. Als je met 90dB/W genoegen neemt ben je een stuk goedkoper uit.

Een hoog rendement in het midden en hoog is niet zo bijzonder. Je hebt een grote 'backloaded" hoorn nodig om er ook wat laag uit te persen.

Die specifieke combinatie is wel erg in trek bij buizenliefhebbers. Eigenlijk hoort de buis met z'n lage dempingsfactor er ook echt bij voor het extra laag.

Ik heb ooit iets van AER gehoord. Mij viel toen het mooie hoog op! En de gedetailleerde weergave. En de doorzichtige schaal om de driver. Echt een high-end ding met high-end geluid.

Maar dat kan vast ook met de Visaton! 

ehhhh cool. kijk eerst ff naar wat je bron tot met en met versterking verknoeit aan het geluid. wordt nooit meer goed met weinig watts/hoog rendement weergevers.

Volgens de specs is dat 0,035 procent als ik een CD afspeel. Streaming zal het niet veel meer zijn, met vinyl natuurlijk wel.

Wat de relatie is van de vervorming in de bron en versterking met het rendement van de weergevers is mij overigens onduidelijk, evenals de relevantie voor dit draadje.

wij zullen nooit zinnige communicatie hebben dus ga achter iemand anders aan lopen joh. ik blij jij blij en iedereen blij.

Wat een zuur gedoe weer. Vindt niemand leuk, is ook helemaal niet nodig.

Leg eens uit wat je bedoelt met verknoeien van geluid in versterker en bron. En blijf van de azijn af, je wordt daar ook nu niet gezelliger van. Waarom neem je niet een glaasje ranja of zo?

voxativ-munich-2013.jpg

Deze set heb ik op de High end in Munchen gehoord (2012). Ik was er niet van onder de indruk. Er stonden toen ook van die brede schermen. Zowel op de show als op de parallelshow. Allemaal met ongeveer dezelfde dubbele conus luidsprekers. Ik vind dat voorzichtig gezegd "een beetje ouderwets" klinken.

:)

Nu ik die foto zie Hans, die heb ik ook gehoord, vond het niet echt de moeite waard.

wij moeten gewoon eens met elkaar praten en naar elkaars muziek luisteren. denk dat we daar veel vooruitgang mee boeken.

ranja jek.

nou ik doe mijn best. ik lees denk ik bovenstaand de gedachte dat hoog rendement weergevers en laag vermogen versterkers een soort walhalla zijn. terwijl ik denk in veel situaties liefhebbers hiermee op een oplossing zoeken voor iets dat in de keten voor de luidspreker al verloren is geraakt. mijn cd speler scoort 0,002% vervorming volgens de manual. de eindversterker ligt nog lager op half power 1 khz.

maar diezelfde CD speler was af fabriek een jammerlijke krijsbak. na jaren futiel gepruts komt er muziek uit. geen idee hoe het vervormingspercentage nu is. keer meten, weten we meteen hoe relevant dat is.

en al die tijd ... toen ik in 2005 deze cd-speler kocht kwam er rotgeluid uit de luidsprekers. en nu heerlijke muziek. zelfde versterking en luidsprekers.

ik hoop dat ik het goed uitleg.

groet

1 driver die alles in zijn eentje moet heeft een zwaar leven.  Ik denk dat het niet de beste oplossing is.

Op de beurs in Brussel heb ik er een paar gehoord.

Tja ik speel met een setje Phy-Hp units, 30 cm breedbanders, hoog rendement, iets van 97 db, die vond ik al duur ( bijna 3500 euro voor alleen de units).

Maar heb je deze weleens gehoord? Ik kan echt nergens horen dat ze een zwaar leven hebben. Dat gevoel heb ik veel meer bij van die luidsprekers met mini conussen en dan vaak ook nog een drieweg systeem of meer. In het hart van de Phy units zit een ongefilterd papier conus tweeter. Ik heb al veel gehoord maar voor mij blijft mijn systeem voor met name klassieke muziek de absolute top.

Tja ik speel met een setje Phy-Hp units, 30 cm breedbanders, hoog rendement, iets van 97 db, die vond ik al duur ( bijna 3500 euro voor alleen de units).

Maar heb je deze weleens gehoord? Ik kan echt nergens horen dat ze een zwaar leven hebben. Dat gevoel heb ik veel meer bij van die luidsprekers met mini conussen en dan vaak ook nog een drieweg systeem of meer. In het hart van de Phy units zit een ongefilterd papier conus tweeter. Ik heb al veel gehoord maar voor mij blijft mijn systeem voor met name klassieke muziek de absolute top.

Nee, die heb ik niet gehoord. Een woofer van 30cm is doorgaans niet de beste manier om middentonen weer te geven. Een kleinere driver is dat wel.

Voor velen is een tweeweg de beste oplossing. Dan kan het filter ook relatief eenvoudig blijven. Maar goed te horen dat ze je bevallen. Klinken ze vol?

Als zo'n breedband unit zonder al te veel opbrekingen, vervorming en met enige spreiding het gebied tussen 40hz en 15Khz kan weergeven, dan lijkt me dat te verkiezen boven een meerweg systeem. Probleem is meer de prijs en de kast grootte (voor een hoornbelasting). Natuurlijk verwacht je geen vleermuis hoog of subsonisch laag van een 20 cm unit. Maar een ideale punt bron en geen wissel filter moet hoorbaar zijn (in positieve zin)

Als zo'n breedband unit zonder al te veel opbrekingen, vervorming en met enige spreiding het gebied tussen 40hz en 15Khz kan weergeven, dan lijkt me dat te verkiezen boven een meerweg systeem. Probleem is meer de prijs en de kast grootte (voor een hoornbelasting). Natuurlijk verwacht je geen vleermuis hoog of subsonisch laag van een 20 cm unit. Maar een ideale punt bron en geen wissel filter moet hoorbaar zijn (in positieve zin)

Ik lees op het net dat niet iedereen even enthousiast is, maar het gaat er om wat Pjotr er van vind. Als hij de pluspunten van dit compromis het belangrijkst vind, is het voor hem een goede keuze (zo .. en dat voor 8.00 uur op de zondagochtend :D). Ik las ergens dat hij heel veel ls heeft beluisterd.

Ik lees op het net dat niet iedereen even enthousiast is, maar het gaat er om wat Pjotr er van vind. Als hij de pluspunten van dit compromis het belangrijkst vind, is het voor hem een goede keuze (zo .. en dat voor 8.00 uur op de zondagochtend :D). Ik las ergens dat hij heel veel ls heeft beluisterd.

Tja als je de review van 6moons maatgevend vindt, die waren niet enthousiast. Maar op hun review valt ook wel  het nodige aan te merken. Maar als je goed weet wat voor je muziek je wilt draaien ( ieder systeem heeft voorkeuren voor een bepaalde muziekstyle, een one fit all luidspreker heb  ik nog niet gehoord), dan weet ik voor mijn muzieksmaak geen betere luidsprekers. Je moet alleen geen house of techno, stevige rock of blues willen draaien op mijn luidsprekers. Dat klinkt niet verkeerd maar dat kan gewoon beter. Maar als je bijvoorbeeld het Beaux Arts Trio hier luistert dan weet je niet wat je overkomt. Dat is zo geweldig tastbaar. Maar jongensdroom, jij woont toch in de buurt bij mij ( Leerdam)? Je mag best een keer een avondje komen luisteren..