Jump to content

Zeer Apart Voxativ Ampeggio Due

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Tja als je de review van 6moons maatgevend vindt, die waren niet enthousiast. Maar op hun review valt ook wel  het nodige aan te merken. Maar als je goed weet wat voor je muziek je wilt draaien ( ieder systeem heeft voorkeuren voor een bepaalde muziekstyle, een one fit all luidspreker heb  ik nog niet gehoord), dan weet ik voor mijn muzieksmaak geen betere luidsprekers. Je moet alleen geen house of techno, stevige rock of blues willen draaien op mijn luidsprekers. Dat klinkt niet verkeerd maar dat kan gewoon beter. Maar als je bijvoorbeeld het Beaux Arts Trio hier luistert dan weet je niet wat je overkomt. Dat is zo geweldig tastbaar. Maar jongensdroom, jij woont toch in de buurt bij mij ( Leerdam)? Je mag best een keer een avondje komen luisteren..

Graag zelfs. Ik stuur je een pm. 

cool. vervormingspercentages lezen. zo jaren zeventig Japan. wij zullen nooit zinnige communicatie hebben dus ga achter iemand anders aan lopen joh. ik blij jij blij en iedereen blij.

groet

Zo moeilijk als in de jaren 70 blijkt het niet meer te zijn. Er is veel onderzoek gedaan naar harmonische vervorming en in principe is het hoorbaar, tenzij het wordt gemaskeerd door de originele toon. Daarom is 2de orde harmonische vervorming minder erg dan derde of hogere. En daarom is 1% in het laag niet hoorbaar, maar 0,3 % bij 1kHz wel. En dat alles is ook nog eens van het niveau afhankelijk.

Je hebt dus absoluut gelijk als je zegt dat die cijfers van 0,0... niets zeggen. Maar kom je in het hogere middengebied dan is de vervorming die de meeste luidsprekers daar produceren hoorbaar. En die breedbanders kunnen er wat van!

Je hebt nou eenmaal aangename vervorming en onaangename vervorming :D Helemaal geen vervorming is ook saai.

Maar mooi dat je het eens met eigen oren gaat beluisteren. Het idee dat zo min mogelijk vervorming de Heilige Graal in audioland is heb ik allang geleden verlaten.

Een TQWT (Tapered Quarter Wave Tube), eigenlijk TQWP (Tapered Quarter Wave Pipe), en nog beter "Voigt pipe" (naar Paul G.A.H. Voigt, die het systeem in 1934 ontwierp), is geen transmissielijn, geen hoorn en ook geen reflexsysteem. Maar het heeft van al die systemen wel wat karaktereigenschappen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Voigt_pipe

Beste TL200,

Ja, de klassieke (Dr. Bailey) TL-systemen hebben een naar de poort toe taps (in doorsnede kleiner wordend) labyrint. 

Maar die tapsheid heeft geen enkele zin, en dus heeft men die in veel gevallen vaarwel gezegd.

Essentieel is echter, dat een TL een gedempt (oef eigenlijk: dempend) labyrint heeft. Het is de bedoeling, dat de achterwaarts afgestraalde energie wordt gedempt.

Bij een hoornsysteem is het juist de bedoeling dat de achterwaarts afgestraalde energie wordt versterkt. Daarom wordt er in een hoorn geen dempingsmateriaal gestopt.

Klopt, daardoor zag ik ook direct dat dit een hoorn is en geen TL.

Wist je trouwens dat ook de Nautilus van B&W een TL heeft?

Bedoel je dat ze allemaal klinken als hoornkasten?

Toeterig? Neuzelig? Honky?

(Ja... wat had jij dan ànders verwacht?)

niet alle hoornkasten klinken zo, maar die met die relatief kleine breedbanders vaak wel.

@ Pjotr

niet ik, maar de willekeurige hoornfreak heeft er meestal al 25 gebouwd en nog geen bevredigende resultaat.

:)

niet alle hoornkasten klinken zo, maar die met die relatief kleine breedbanders vaak wel.

@ Pjotr

niet ik, maar de willekeurige hoornfreak heeft er meestal al 25 gebouwd en nog geen bevredigende resultaat.

:)

Beste Hans,

Heb jij bijvoorbeeld de Westminster (grote hoornkast met grote (38cm) driver) van Tannoy wel eens ("blind" A/B) gehoormatig vergeleken met bijvoorbeeld de GRF (Guy R. Fountain) Memory (grote reflexkast met grote (38cm) driver van dezelfde firma?

Nou, Spido wèl! In Coatsbridge, Schotland. Op 26 oktober 1983. Maar hij weet het nog goed.

Hij vond de (nòg) duurdere Westminster nogal toeterig klinken, en de GRF helemáál niet.

westminsterroyal.JPG

Westminster Royal (hoornkast)

grfmemory-tww.jpg

Guy R Fountain Memory (reflexsysteem)

http://audio-heritage.jp/TANNOY/speaker/westminsterroyal.html 

http://audio-heritage.jp/TANNOY/speaker/grfmemory-he.html

Tja als je de review van 6moons maatgevend vindt, die waren niet enthousiast. Maar op hun review valt ook wel  het nodige aan te merken. Maar als je goed weet wat voor je muziek je wilt draaien ( ieder systeem heeft voorkeuren voor een bepaalde muziekstyle, een one fit all luidspreker heb  ik nog niet gehoord), dan weet ik voor mijn muzieksmaak geen betere luidsprekers. Je moet alleen geen house of techno, stevige rock of blues willen draaien op mijn luidsprekers. Dat klinkt niet verkeerd maar dat kan gewoon beter. Maar als je bijvoorbeeld het Beaux Arts Trio hier luistert dan weet je niet wat je overkomt. Dat is zo geweldig tastbaar. Maar jongensdroom, jij woont toch in de buurt bij mij ( Leerdam)? Je mag best een keer een avondje komen luisteren..

Welke of wat voor versterker heb je daar er hangen?

Welke of wat voor versterker heb je daar er hangen?

Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2a3PE monoblokken als eindversterkers... Kost wat maar dan heb je ook wat....

Heel conventioneel opgebouwde buizenversterkers. Momenteel speel ik met Electro Harmonix 2A3 eindversterkerbuizen.

De eindversterkers hebben niet zoveel vermogen ( 2x 12 watt) maar dat is met mijn hoog rendement luidsprekers ( 97db 1watt/1meter) meer dan voldoende..

Beste TL 200,

Nee, de Nautilus heeft een dempend labyrint zonder poort.

Wist jij trouwens wie John Bowers op dat idee bracht?

Volgens mij heeft ene Spido dat gedaan, heb ik vlgs. mij ooit ergens gelezen. Bescheidenheid siert de mens Spido, ik had het van alle daken geschreeuwd en was als een trots pauw rondgelopen.

Labyrinth zonder poort ken ik als TL met gesloten eind. Ik neem aan dat we hier hetzelfde bedoelen. Je kent vast de foto van het prototype, die met al die plankjes.

Ik zal hem nog wel even opzoeken.

Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2a3PE monoblokken als eindversterkers... Kost wat maar dan heb je ook wat....

Heel conventioneel opgebouwde buizenversterkers. Momenteel speel ik met Electro Harmonix 2A3 eindversterkerbuizen.

De eindversterkers hebben niet zoveel vermogen ( 2x 12 watt) maar dat is met mijn hoog rendement luidsprekers ( 97db 1watt/1meter) meer dan voldoende..

Ok, duidelijk, lijkt mij een mooie match. Met ss versterking wordt het niet veel met die zulke speakers. Maar dat weet je wel als je er aan begint  ;)  :D

(...) Labyrinth zonder poort ken ik als TL met gesloten eind. (...)

Ik denk bij "TL(S)" aan het ontwerp van Bailey (en mogelijk Radford), zoals dat werd gepubliceerd in Wireless World, oktober 1965.

Daarvoor en daarna zijn er wel andere labyrintsystemen geweest, maar die zou ik anders willen noemen om verwarring te voorkomen.

Ok, duidelijk, lijkt mij een mooie match. Met ss versterking wordt het niet veel met die zulke speakers. Maar dat weet je wel als je er aan begint  ;)  :D

Ja klopt... het lastige is dat de units 16 ohm zijn, heel veel versterkers vinden dat niet prettig....

Ik denk bij "TL(S)" aan het ontwerp van Bailey (en mogelijk Radford), zoals dat werd gepubliceerd in Wireless World, oktober 1965.

Daarvoor en daarna zijn er wel andere labyrintsystemen geweest, maar die zou ik anders willen noemen om verwarring te voorkomen.

Okee, spreken we dat af, is ook wel zo duidelijk hè.

Had ik het bij het juiste eind wat betreft het voorstel aan John Bowers?

Als je het liever privé houdt mag je ook wel een pm sturen, ik zal er hier dan nooit meer over praten k070.gif.