VANZOMERENG Posted 15 februari 2014 Report Share Posted 15 februari 2014 Bij het blad Audio (duits) het Maartnummer, zit deze keer weer een CD bijgevoegd. Deze meteen in de speler geduwd en dit klonk niet verkeerd, sommige nummerszelf zeer fraai en de geluidskwaliteit was prima tot zeer goed.... Echter toen ik het blad ging lezen, trof ik aan, wat de CD eigenlijk inhield. Diverse opnamen die vanaf een LP, opnieuw gedigitaliseerd zijn opgenomen, waaronder ook vele stukkenuit de periode 1957 tot 1962 - John Coltrane, I,m old and fashhioned 1957 - Harry Belafonte, Losing Hand 1958 - Miles Davis, Summertime 1959 - Vivaldi 4 jaargetijden Winter door I Musici 1959 (zeer fraaie uitvoering) Ik was nu wel verbluft en aangenaam verrast van de geluidskwaliteit blijkbaar heeft voldoende aandacht schenken aan de opname/persing meer invloed op de kwaliteiten speelt ouderdom een ondergeschikte rol ? Om alles te digitaliseren werd o.a. gebruikt 1. Thorens TD155 draaitafel met de nieuwe Thorens 12" arm tp92/12 2. Element Lyra Etna 3. Phono-versterker Audio Research 2 SE 4. A/D-omzetter Ayre QA-9 5. Mac-book Pro met SSD-Samsung (voor audio-doeleinden getuned) 6. Avid Pro-tools 11 7. etc..... http://www.audio.de/news/cd-cover-vinyl-classics-vol-2-download-1945996.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 februari 2014 Report Share Posted 15 februari 2014 En geen tikken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 15 februari 2014 Author Report Share Posted 15 februari 2014 En geen tikken? Nu je het zegt... Bij later nogmaals aandachtig terug luisteren (wat me moeilijk af gaat, ik hang meer relaxed onderuit ) hoorde ik bij enkele nummers wat tikjes. Zover ik gelezen heb, hebben ze met software, de meeste erge tikken eruit gehaald kunnen, zonder de rest aan te tasten !. Verdere trucages, effecten heeft men niet gedaan en alles zo puur mogelijk opgenomen. Het enige wat men heeft gedaan, is de volume-niveau-verschillen van de diverse nummers die van verschillende LP's afkomstig zijn, gelijkgetrokken alvorens op de CD te persen/branden. Nooit gedacht met mijn Marantz SA15S2 zo lekker gemakkelijk plaatjes te kunnen draaien, terwijl de meeste senioren hiero met hun oude Garrard's, Thorens etc.. lopen te klooien Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Leuk, Fritz de With is met dat idee gekomen een paar jaar geleden, nu zie je dat iedereen het gaat nadoen. Ben benieuwd naar het resultaat, ga morgen even de Audio kopen, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Ik heb hier al jaren een adhd cd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Nu je het zegt... Nooit gedacht met mijn Marantz SA15S2 zo lekker gemakkelijk plaatjes te kunnen draaien, terwijl de meeste senioren hiero met hun oude Garrard's, Thorens etc.. lopen te klooien Tja, wie is er nu beperkt? Zij die afhankelijk zijn van plaatjes opgenomen op een cd of zij die elke dag van die buitengewone kwaliteit kunnen genieten met de door jou genoemde antiquiteiten? ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Overigens in de begintijd van de cd nam ik cd's op met een JVC KD-A8 (en later met een Nakamichi CR-7) waarvan ik de muziek weergegeven door het cassettedeck mooier vond dan direkt van de cd-speler. Maar ja, ik ben altijd al vreemd geweest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Overigens in de begintijd van de cd nam ik cd's op met een JVC KD-A8 (en later met een Nakamichi CR-7) waarvan ik de muziek weergegeven door het cassettedeck mooier vond dan direkt van de cd-speler. Maar ja, ik ben altijd al vreemd geweest Ik had dat ook Ruud, met een Philips CD-850, een Alpine AL-90 deck en TDK SA of beter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Jack, altijd al gedacht dat je op z'n minst net zo vreemd ben als ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Er is vast ook wel zoiets voor de emulatie van cassettebandjes. Met instelbaar Dolby, B of C, gehijg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Het zal niet waar zijn? http://rekkerd.org/tonebytes-tape-noise-effect-plugin/ Genieten maar...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 hier kun je ook een lekker stukkie ruis mee toevoegen. En het is puur natuur, niks geen electronica. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 16 februari 2014 Author Report Share Posted 16 februari 2014 Tja, wie is er nu beperkt? Zij die afhankelijk zijn van plaatjes opgenomen op een cd of zij die elke dag van die buitengewone kwaliteit kunnen genieten met de door jou genoemde antiquiteiten? ? Laat je niet opnaaien en blijf lekker plaatjes draaien. Zowel het zwarte goud als ook een zilveren schijf, bieden beiden kwaliteit, dat staat buiten kijf. Uiteindelijk gaat het, om wat op het medium staat en is het de muziek, die de boventoon slaat.... Dit uit de dichtenbundel "Alle audiofielen zijn gestoord" Nu ff serieus... Er zullen wellicht vele muziekproducties zijn, waarvan de originele opnames of masters, in erbarmelijke omstandigheden verkeren of niet meer vindbaar zijn en dan is de enige mogelijkheid om dergelijke producties voor de eeuwigheden in bewaring te stellen, deze opnieuw vanaf plaat, digitaal op te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Het zal niet waar zijn? Genieten maar...... Volgens mijn bron heeft het meer met kanaalscheiding dan met ruis te maken, vandaar dat Jack zo weg is van het tunergeluid...en terecht vind ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Ik ga de audio kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Volgens mijn bron heeft het meer met kanaalscheiding dan met ruis te maken, vandaar dat Jack zo weg is van het tunergeluid...en terecht vind ik. Daar is met simpele middelen wel wat aan te doen. Wat extra "vibrato" t.g.v. van de W&F zal de boel ongetwijfeld ook levendiger maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Volgens mijn bron heeft het meer met kanaalscheiding dan met ruis te maken, vandaar dat Jack zo weg is van het tunergeluid...en terecht vind ik. Ruis hoeft inderdaad geen issue te zijn. Op een gunstige locatie, al met een kleine antenne. Zie http://jacksshack.nl/ onder "Antennes" Pagina is nog niet helemaal af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Ik heb jaren geleden van onze Kraus von Bentinck eens een DVD met opnamen van vinyl gekregen. Ik ga hem nog eens opzoeken en kijken of ik hem kan draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Gevonden en geprobeerd. Jarenlang kon ik het ding niet draaien. Nu werkt het wel. De DVD is in 2006 opgenomen. Er staat een DVD film op met drie hoofdstukken: 1. verschillende muziekstukken van de plaat opgenomen en gedigitaliseerd. 2. Een vergelijk van drie verschillende elementen met dezelfde plaat 3. De opname van een nummer in LP, CD en SACD uitvoering. Kraus was z'n tijd ver vooruit. Nu JRiver nog, die speelt het filmpje n.l. niet af. VLC media wél. Maar wat ik dan aan geluidskwaliteit overhoud weet ik ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 18 februari 2014 Members Report Share Posted 18 februari 2014 Leuk, Fritz de With is met dat idee gekomen een paar jaar geleden, nu zie je dat iedereen het gaat nadoen. Ben benieuwd naar het resultaat, ga morgen even de Audio kopen, Fritz? Het blijven wel leuke projecten om mee bezig te zijn, absoluut. Maar gezien alle energie die erin is gestoken (zelfs met de waardering ''1 van de best klinkende cd's ooit'' uitgesproken door Ken Kessler) voor deel 1 viel er uiteindelijk nog geen droge-, oude sol brood van te kopen. Deel II werd uiteindelijk door blijkbaar andere belangen nog even flink aangepast wat het nog niet in de schaduw van deel 1 kan laten staan. Laat anderen het truukje nog maar een keer herhalen, ik steek er mijn tijd niet meer in... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 18 februari 2014 Report Share Posted 18 februari 2014 Fritz? Het blijven wel leuke projecten om mee bezig te zijn, absoluut. Maar gezien alle energie die erin is gestoken (zelfs met de waardering ''1 van de best klinkende cd's ooit'' uitgesproken door Ken Kessler) voor deel 1 viel er uiteindelijk nog geen droge-, oude sol brood van te kopen. Deel II werd uiteindelijk door blijkbaar andere belangen nog even flink aangepast wat het nog niet in de schaduw van deel 1 kan laten staan. Laat anderen het truukje nog maar een keer herhalen, ik steek er mijn tijd niet meer in... Eigenlijk bedenk ik me nu dat jij misschien wel met het idee kwam en dat Fritz het met je hulp gerealiseerd heeft.. Sorry, zonder na te denken getikt... Maar ja , de audio jongens van tegenwoordig downloaden liever in plaats van geld uit te geven voor een cd of lp... Zeker deel 1 ( 2 ben ik niet kapot van) is echt een aanrader en klinkt geweldig... En als je voorstel door een ander om zeep geholpen wordt... ( deel 2) kan ik je helemaal begrijpen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 februari 2014 Report Share Posted 18 februari 2014 Deze club legt zich specifiek toe op heruitgaven van historische opnamen: http://www.highdeftapetransfers.com/index.php Zowel van tape als van plaat. Niet alles is even fraai maar er zitten wel juweeltjes tussen. Zoals b.v. deze: http://www.highdeftapetransfers.com/category.php?cat=165 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 februari 2014 Report Share Posted 18 februari 2014 Ik ga de audio kopen. volgens mij moet je Stereoplay hebben, niet Audio http://www.audio.de/news/1/2/4/4/5/3/0/Vinyl_Classics_2_Front.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 18 februari 2014 Author Report Share Posted 18 februari 2014 volgens mij moet je Stereoplay hebben, niet Audio http://www.audio.de/news/1/2/4/4/5/3/0/Vinyl_Classics_2_Front.jpg yep, hoe heb ik me zo kunnen vergissen (is de leeftijd ) By the way, dit is hun 2e CD waarbij de muziek, vanaf zwart-vinyl is getrokken Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 februari 2014 Report Share Posted 18 februari 2014 Vandaar dat ik hem niet kon vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts