Jump to content

Air Bekabeling

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Na gisteren de eerste kabels gemaakt/geprobeerd te hebben, heb ik het idee de goede weg te bewandelen en een twee set te gaan bouwen.

(natuurlijk was het geen zorgvuldige test)

Ik ga er zo meteen aan beginnen, dan speel ik vanavond digitaal af met beide nieuwe interlinks.

Als je een wat softe set hebt, zal het eindresultaat niet scherp zijn. Ook niet als je wat veel gedempt hebt (even Hans plagen). 

Veel hoog is wat anders dan scherp hoog. Ik heb in München een paar luidsprekers gehoord die veel te veel hoog produceerden. Maar het was wél schoon en helder.

Scherpte is dus niet met demping weg te krijgen. Allerlei vervelende reflecties zoals flutterecho en te lange nagalmtijd dus wél.

:)

Gisterenavond laat heb ik digitaal geluisterd via beide nieuwe interlinks. Dat was naar een highres opname van een accordeon en een akoestisch gitaar. Deze sublieme opname heb ik maar een paar keer eerder gehoord. Het verschil met de oude interlinks is;

* minder vervorming

* meer rust

* minder stress

* meer verstaanbaarheid.

Dat zijn natuurlijk maar termen, maar dan nog. Het klinkt mooier. Deze laatste term heb ik bewust nog nooit gebruikt, maar toch komt die in mij op.

Ik was bang dat ze het hoog zouden aanzetten, maar dat is gelukkig niet het geval.

Vanavond ga ik fragmenten draaien die ik zeer goed ken.

wordt vervolgd

Meer en minder van wat? Waar vergelijk je het dan mee? Dropveter? :D

Met de Kimber Select KS1010 en Kimber Hero. Daarbij puttend uit het muzikale geheugen.

De verschillen zijn groter dan die tussen de dac's tijdens de dac-dag.

Wil je dat ik de kabels woensdag meebreng? (ik had al een pm gestuurd)

Met de Kimber Select KS1010 en Kimber Hero. Daarbij puttend uit het muzikale geheugen.

De verschillen zijn groter dan die tussen de dac's tijdens de dac-dag.

Wil je dat ik de kabels woensdag meebreng? (ik had al een pm gestuurd)

Yup neem maar mee, om te kijken dan :D De avond is maar kort en Pjotr zijn set is waar het om gaat. Nou ja, we zien wel.

Nee, heb geen PM van je gekregen. Zeker weer door de forumpostbode opgegeten...

Zojuist een luistersessie gedaan met een paar beter gekende muziekstukken.

Er zijn nu zaken te horen die ik pas een keer eerder heb gehoord. Dat was bij een vriend die extreme spullen had staan.

Een paar voorbeelden;

een instrumentale solo waar ineens iemand blijkt mee te zingen

een meer natuurlijke klank in de sax

akelig nauwkeurig te plaatsen drumstel

angstaanjagende stemmen bij Yello

het ontbreken van iets aggressiefs

Kortom, er wordt minder informatie tegengehouden.

Over het laag weet ik het nog niet. Het lijkt minder vet, maar het kan ook zijn dat het juist strakker is.

Morgen een goede opname van een contrabas en trombone eens opzoeken (Wycliff Gordon)

Zal ik de kabels al in productie gaan nemen?

Zojuist een luistersessie gedaan met een paar beter gekende muziekstukken.

Er zijn nu zaken te horen die ik pas een keer eerder heb gehoord. Dat was bij een vriend die extreme spullen had staan.

Een paar voorbeelden;

een instrumentale solo waar ineens iemand blijkt mee te zingen

een meer natuurlijke klank in de sax

akelig nauwkeurig te plaatsen drumstel

angstaanjagende stemmen bij Yello

het ontbreken van iets aggressiefs

Kortom, er wordt minder informatie tegengehouden.

Over het laag weet ik het nog niet. Het lijkt minder vet, maar het kan ook zijn dat het juist strakker is.

Morgen een goede opname van een contrabas en trombone eens opzoeken (Wycliff Gordon)

Klinkt nu zo te lezen nogal horror-achtig... :wacko:

Yup neem maar mee, om te kijken dan :D De avond is maar kort en Pjotr zijn set is waar het om gaat. Nou ja, we zien wel.

Nee, heb geen PM van je gekregen. Zeker weer door de forumpostbode opgegeten...

Tja, het klinkt leuk maar ik verwissel liever geen interlinks. Mijn Pel audio kabels zijn vrij kwetsbaar.

En die doen het gewoon prima in mijn set.

Ik geloof zeker dat de zelfbouw het prima kan doen maar ik had nog wel een paar dingen anders gedaan...

Telfon is in audio heel slecht, dat moet je gewoon niet gebruiken.

En als je de natuur dan toch zijn gang laat gaan ( lucht) gebruik dan materialen die natuurlijk zijn.

Zilver is prima, wikkel om de ( dunne) draadjes rijstpapier, dan een echt katoenen mantel, connector eraan ( koop wel echt koper) en spelen maar...

Dank je Peter voor de concrete ideëen. "dat zouden meer mensen moeten doen"

Ondertussen zit ik te luisteren en ik kan je vertellen dat ik nog niet helemaal tevreden ben. Op dit moment denk ik aan een combinatie van Kimber Select met de zelfbouw luchtkabels.

De "air" laat ongelooflijk veel horen en streeft veel andere kabels voorbij. De prijskwaliteitverhouding is belachelijk hoog. Wat is er dan toch nog niet goed? In het hoog (bekken, percussie) mis ik iets aan echtheid. In het totaalbeeld mis ik ook iets van een zekere kern. Je zult mij als klant hebben, dan ben je nog niet jarig. Ik heb nog een aantal opnames te gaan. Denk jij dat kabels toch in moeten spelen? Ik lees dat bij dit soort kabels een bepaald soort scherp randje verdwijnt. Als dat waar is, komt het vanzelf goed. Kun jij geloven dat ik wel eens moe wordt van mezelf? Als RAVON deze verschillen niet hoort, eet ik spontaan een setje Bullet pluggen op. Op dit moment zingt Joni Mitchell met enorm groot orkest, zeer fraai. Ik breng de opname morgen mee. Ben je klant bij Audio Life? Zilver is de beste geleider, maar geeft dat ook het beste geluid? Een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen antwoorden. Ik sterk het gevoel dat wij ons morgenavond niet gaan vervelen. Hans van L. adviseert eerst de ls-kabels te verbeteren!?

Denk er hier en daar maar de nodige :D bij.